Jump to content

Er det rett å "låne" WLAN uten å spørre?


Helge

Er det rett å "låne" et privat WLAN uten å spørre?  

497 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det hele handler om å ta del i en bekvemlighet som andre har betalt for.

Nettopp.

Jeg har vært bortreist i helgen og har surfet på flere åpne nettverk.

Jeg har ikke kryptert mitt eget nettverk selv om jeg som dataspesialist utmerket godt vet hvordan det gjøres.

 

Jeg var glad for at min laptop hadde et nett å surfe på. For alt jeg vet var nettverket ikke kryptert med vilje av samme grunn som mitt eget nettverk ikke er kryptert.

 

Når noen låner meg noe, takker jeg for tilliten og tar i mot. Og som alltid: Låner man noe, er man hensynsfull og lar være å misbruke utlånerens tillit.

 

Problemet her synes å være at noen tar for gitt at ethvert åpent nettverk er eiet av en dataidiot som ikke vet at det finnes noe som heter sikkerhet. Og for all del. Å betrakte alle som idioter inntil det motsatte er bevist er jo også et utgangspunkt. Bare ikke mitt utgangspunkt nå som wlan er allamannseie og har vært det i noen år.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet her synes å være at noen tar for gitt at ethvert åpent nettverk er eiet av en dataidiot som ikke vet at det finnes noe som heter sikkerhet. Og for all del. Å betrakte alle som idioter inntil det motsatte er bevist er jo også et utgangspunkt. Bare ikke mitt utgangspunkt nå som wlan er allamannseie og har vært det i noen år.

Jeg vil igjen minne om at hos flere (alle?) de største bredbåndsleverandørene i Norge har man som privatkunde ikke lov å videredistribuere bredbåndet til andre utenfor egen husstand. Da bryter man faktisk leieavtalen/kontrakten! Skal man bevisst dele ut nettilgang (kafeer osv) må man normalt betale for et dyrere abonnement. Greit nok at de som leier nettilgangen bør passe på å beskytte nettet sitt, men vi trenger vel ikke å hjelpe dem å bryte sin avtale/kontrakt?

 

Jeg våger igjen påstanden om at de fleste som bevisst deler nettet og har lov å dele det av sin ISP viser dette med navnet på nettet sitt (det finnes nok noen unntak). Videre tror jeg også en meget høy andel av de "ukyndige" (jeg kaller dem IKKE idioter, og de kan være MEGET smarte innenfor andre områder!) har en trådløsrouter med nettversnavn identisk med "default"-navnet fra fabrikken. Heter det åpne nettet 3Com, TopCom etc etc vil jeg tippe sjansen er mye høyere enn 50/50 for at vedkommende som har dette nettet ikke har peiling nok (ikke har tilegnet seg det enda i alle fall) til å endre innstillingene i routeren.

 

Nei jeg synes denne heftige debatteringen om at JEG vil påberope meg den frihet å snylte på andres nett minner kraftig på protestene mot kopisperrer og regel/lovendringer fra de som vil fortsette å kopiere musikk og filmer fra andre på nettet. Det er da sikkert noen som allerede har betalt for den MP3 låta jeg lastet ned i går tenker vi.... han må da ikke betale mer om jeg også tar en kopi. Han har jo til og med delt den ut bevisst ! Tja, han har kjøpt låta, men ikke du! Skulle han ha kjøpt låta med rett til å videredistribuere den så måtte han ha betalt en HELT annen pris. NextGenTel, Telenor osv tar vel MER de også fra kunder som skal videredistribuere disse leverandørenes bredbåndsprodukt.

 

Men. men..... i disse tider er vel all snylting lov så lenge det bare er de store mektige som har alt for mye penger vil lar det går ut over.

 

I tillegg synes jeg også enkelte andre har et poeng med at man ikke forsyner seg av noe andre har betalt for og ikke TYDELIG viser at de bevisst deler det. DET gjør de ved å kalle nettet for eksempel med hotellets navn, kafeens navn osv osv. (...og ja dessverre er ikke alle like flink til dette).

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke litt latterlig om alle skal sitte på hver sin tue med hvert sitt nett? Så er det tilgang mange steder men man kan ikke bruke det? Snaker om tap-tap situasjon. Eneste som vinner på det er kjeltringene i Telenor som selger trådløst bredbånd til 100 kr pr døgn.

 

Synes ellers dette er en artig ide:

 

FON WiFi community

 

Å låne andres bredbånd er da ikke å sammenlikne med å tyvlåne bilen men til nød med å gå over plenen.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil igjen minne om at hos flere (alle?) de største bredbåndsleverandørene i Norge har man som privatkunde ikke lov å videredistribuere bredbåndet til andre utenfor egen husstand.
Her er eksakt ordlyd fra Telenor sine vilkår: "Kunden kan kun etablere nettverk innenfor egen husstand." Og så kan en vel diskutere hva som menes med dette. Kunden kobler seg opp med 3 PC'r, alle tilhørende familien, men glemmer/gidder ikke/vet ikke hvordan han hinder andre på eget initiativ å "etablere" seg på nettverket. Muligheter for finurlige juridiske tolkninger her, eller er det helt klart og tydelig?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en lei trend i tiden som gjør at vi må låse bort alt det vi ikke ønsker å dele med andre.

 

Har du ikke låst, så blir forsikringen avkortet. Politiet nedprioriterer. De settes til og med opp skilt enkelte steder der det står at du må fjerne tingene dine fra vinduet slik at ikke tyvene gjør det for deg.

 

For de med noe nedjustert moral kan jo dette bare oppfattes som om at det er greit å ta seg til rette hvis noe ikke er låst.

 

Ikke all utvikling er fremskritt ...

Link to post
Share on other sites

Om jeg og min familie en fin sommer dag satt oss ned på båten deres med sol stoler og annet utstyr, fordi vi her kunne sitte i fred fra de andre på badestranden. Ikke brukte dere båten, og den var jo allerede betalt for, ledig plass var det også, osv. Her regner jeg med at dere ville sett Rødt, men da er det kanskje en helt annen sak.....

 

Nei det er egentlig ikke det, da dere som surfer via andres nett kan egentlig gjør akkurat det samme, bare på en litt annen måte.

 

Jeg skjønner jo tankegangen, men den synes jeg er faktisk ikke riktig: Hvis jeg er garantert at de som sitter i båten min ikke kan gjøre noe som helst som er til min ulempe, hvorfor skulle jeg da ha noe imot? Ikke kan de tilgrise, ikke slite den, ikke forbruke noe. Og det de forbruker - mengde nedlastet data trenger jeg ikke å betale for - ikke noe volumbetaling, ikke engang hos telenor lenger. Vi burde ikke ha noe imot. Ikke minst når vi likeså kan sitte ombord dems båt.

 

Forbruker de derimot båndbredde, så var det noe annet, men de aller fleste som er for deling sier jo at det forutsettes ikke nevneverdig bruk av båndbredde. Samlikning med bil og liknende er litt søkt.

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke litt latterlig om alle skal sitte på hver sin tue med hvert sitt nett? Så er det tilgang mange steder men man kan ikke bruke det? Snaker om tap-tap situasjon. Eneste som vinner på det er kjeltringene i Telenor som selger trådløst bredbånd til 100 kr pr døgn.

 

Å låne andres bredbånd er da ikke å sammenlikne med å tyvlåne bilen men til nød med å gå over plenen.

Latterlig... tja - optimalt og effektivt er det vel i alle fall ikke. Men så lenge vi betaler en "billigere" pris for et "privat" bredbåndet enn det vi "tydeligvis skulle" ha betalt for å kunne dele det ut til andre så skal vi vel ikke dele det ut til andre....? ...og heller ikke snylte på de som ikke har passet på å lukke sitt leide nett? Gå på plenen til naboen, spille badmington på plenen til naboen, ha grillparty på plenen til naboen :lol: hvor går grensen :lol: Uansett om det er å låne en fysisk ting (spade, sykkel etc) uten å spørre eller det er å "låne"/snylte på noe man ikke kan se som WLAN, så er det da ikke moralsk riktig uten å spørre? Er vi så forbasket opptatt av at dette må vi ha - vi bare må ha det - at vi leter litt esktra med lys og lykter for å finne unnskyldninger for at det er ok likevel?

 

 

Her er eksakt ordlyd fra Telenor sine vilkår: "Kunden kan kun etablere nettverk innenfor egen husstand." Og så kan en vel diskutere hva som menes med dette. Kunden kobler seg opp med 3 PC'r, alle tilhørende familien, men glemmer/gidder ikke/vet ikke hvordan han hinder andre på eget initiativ å "etablere" seg på nettverket. Muligheter for finurlige juridiske tolkninger her, eller er det helt klart og tydelig?

Vel Lars, NextGenTels vilkår er krystallklare "Kunden kan gi andre i sin husstand tilgang til sitt abonnement. Kunden er ansvarlig for all bruk av Tjenester knyttet til eget abonnement og plikter å sørge for at uvedkommende verken elektronisk eller fysisk nytter kundens abonnement til uberettiget bruk av Tjenester levert av NextGenTel. Tjenestene kan ikke videreselges. "

Jeg så også en viss rom for tolkning i Telenors formuleringer så jeg ringte dem når vi var tidligere i denne tråden. Svaret fra Telenor på telefon var i alle fall krystallklart. "NEI vi tillater ikke en privatkunde å dele ut nettet sitt til andre over WLAN".

Link to post
Share on other sites

Jeg så også en viss rom for tolkning i Telenors formuleringer så jeg ringte dem når vi var tidligere i denne tråden. Svaret fra Telenor på telefon var i alle fall krystallklart. "NEI vi tillater ikke en privatkunde å dele ut nettet sitt til andre over WLAN"
Men det de sa til deg på telefonen står ikke i de skriftlige vilkårene, ikke med bitte liten skrift en gang! Ordene dele ut nettet er ikke brukt i det hele tatt i den skriftlige versjonen. Og det står ingenting om at abonenten må ta forholdsregler mot at andre kan utnytte svakheter i oppsettet. Så innehaveren av routeren gjør neppe noe ulovlig eller kontraktstridig dersom han ikke krypterer og samtidig er kunde hos Telenor. Men han kan ikke gi routeren et navn som f.eks. "Velkomme, koble deg bare på!" Da har han nok etablert et nettverk for flere enn sin egen husstand.

 

Men nå er det natti, natti.

Lars H. :sleep::sleep::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Akult,

 

Jobber du for Telenor eller et annen tele/internettselskap? Eller kanskje du har aksjer i ett?

Jeg synes endel av av argumentasjonen din er ganske blåøyd. På den annen side må jeg innrømme at jeg har stor respekt for folk som prøver å leve etter god etikk og moral. men då håper jeg denne etikken og moralen, gjelder i alle sammenhenger.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig en herre "låner" ut tjenester ja, om han blir spurt.

Den som tar for seg uten å spørre er iallefall ingen "herre" , men kanskje heller en

bortskjemt "pappagutt" der er oppvokst med bare å få, uten å yte noe tilbake.

Mine venner. Med det mener jeg:

Hvorfor ikke dele med andre dersom det ikke har noen konsekvenser for deg selv ??.

 

Ta den dere :flag:

Den lettbente parasitten som aldri vil betale for noe selv, vil jeg ikke dele med.

Den tilfeldige båt-turisten/Herren/Kvinnen vil jeg gjerne dele med.

 

Sistnevnte ville gjerne spørre først dersom det var mulig - det er det ikke. Å ekskludere kun førstnevnte er ikke mulig. Jeg er glad jeg ikke har trådløst :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg den som gjerne deler med andre som spør, men om ikke spørsmålet kommer så deler jeg heller ikke, derfor godt sikret nettverk. Så til dem av dere som synes det er ok å bruke andres nettverk.

 

Om jeg hadde kommet å spurt deg pent Bluesea om jeg kunne få nøkkelen til nettet ditt, hva hadde du svart da?????

 

Hvordan skulle du kunne sikre deg at ikke andre enn oss 2 brukte nettet???? :eek:

 

Hadde jeg kjent deg godt så hadde du nokk fått låne båten min :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

For det første så har jeg fast bredbånd hjemme og jeg har telefonkontor via mobil, så intensjonen er ikke å sjele andres nett fordi jeg vil snylte. Men, ja når jeg er på ferie og om jeg har med meg PC'en så tyvlåner jeg jeg av og til nettet til andre. Dette fordi jeg er for gjerrig til å betale for en hel dag i gjestehavnen for å surfe noen minutter nå og da. Og fordi å koble opp den telefonen er mye mer tungvint.

 

Jeg har følgende regler for meg selv når jeg låner nett.

- Jeg gjør aldri noe ulovlig på nettet (ihvertfall ikke med overlegg)

- Jeg laster aldri ned filer eller musikk som jeg vet belaster nettet.

- Om jeg ser at nettet går tregt, logger jeg meg ummiddelbart av.

- Jeg låner gjerne bort nettet mitt om noen spør. Og i værtse fall om noen gjør noe kriminelt, så har jeg enda tro på at vi har ett loverk og domstoler som ikke dømmer meg for noe jeg ikke har gjort

 

HVA er egentlig problemet?

Link to post
Share on other sites

Det står vel også veldig godt forklart i bruksanvisningen som følger med router/trådløst modem om hvordan man sikrer seg. Og har du ikke gjort det, er det ditt eget problem.

Når du går forbi Hanssen på fortauet utenfor hans hage har eplene vokst seg så store og tunge at en gren henger såvidt ut over hagegjerdet hans. Men det er jo hans problem at han ikke passer på eplene sine godt nok, så dette eplet kan du jo bare plukke og spise? Han har sikkert ikke bruk for alle eplene sine likevel, de er jo så mange....?

 

Ingen stor sak dette vil nok mange synes, men er det helt riktig da (moralsk) uten å spørre Hanssen? Vi mennesker er vel her forskjellige så noen tar epler uten å spørre og andre ikke.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, hvis eplene henger ut over gjerdet er de vel naboens? Eventuelt det offentlige dersom dette er ut over fortauet? Er det ikke slik naboloven virker? Hvordan det stiller seg med radiobølger som stikker seg ut over egen tomt er vel kanskje noe usikkert, men noen stor forbrytelse kan det vel ikke være å snappe tak i et par av dem!?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde kommet å spurt deg pent Bluesea om jeg kunne få nøkkelen til nettet ditt, hva hadde du svart da?????

 

Hvordan skulle du kunne sikre deg at ikke andre enn oss 2 brukte nettet???? :eek:

 

Hadde jeg kjent deg godt så hadde du nokk fått låne båten min :cheers:

 

 

Hadde jeg kjent deg så hadde du klart fått nøkkelen til mitt nettverk, hadde jeg ikke kjent deg og du spurte ville jeg nok stusset ja. Kom det en kar på døren og spurte om han kunne få koble seg til nettverket mitt for å betale en regning eller lignende på nettet hadde jeg droppet nøkkelen i fem minutter på nettverket. Jeg er ikke vanskelig å be og ønsker egentlig bare å gjøre det rette.

 

Jeg er ikke en moralens vokter, tvert imot, men mener at når det kanskje er så lite som 100.- eller kanskje til og med 50.- pr mnd som skal til for å kunne få låne litt av nettverket til en nabo, ja da er det kun smålighet fremfor noe annet. Hadde min nabo kommet og spurt om jeg ikke kunne dele nettet mitt, så hadde jeg gjort dette, og hadde nok heller ikke tatt betalt. Kjenner til en gjeng med naboer som har spleiset på nett, og heller kjøpt bra utstyr og god nett tilgang (stor linje) og deler på utgiftene, noe som blir langt rimeligere enn om alle skulle hatt hver sin linje.

Link to post
Share on other sites

Tja, hvis eplene henger ut over gjerdet er de vel naboens? Eventuelt det offentlige dersom dette er ut over fortauet? Er det ikke slik naboloven virker? Hvordan det stiller seg med radiobølger som stikker seg ut over egen tomt er vel kanskje noe usikkert, men noen stor forbrytelse kan det vel ikke være å snappe tak i et par av dem!?

Nei det er nok neppe noen stor :lol: forbrytelse eller forbrytelse i det hele tatt når eplene henger såvidt ut over gjerdet mot et offentlig fortau ! Men er det likevel høflig og god folkeskikk?

Link to post
Share on other sites

...så dette eplet kan du jo bare plukke og spise?
Det blir en helt annen sak, Helge. Hansen mister et av eplene sine men om du tyvlåner WLANet hans vil han høyst sannsynlig ikke merke det og dermed har du heller ikke tatt noe fra han.

 

Jeg bruker gladelig andres nett om jeg ikke har noe bedre selv men stjeler ikke Hansens epler. :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei det er nok neppe noen stor :lol: forbrytelse eller forbrytelse i det hele tatt når eplene henger såvidt ut over gjerdet mot et offentlig fortau ! Men er det likevel høflig og god folkeskikk?

 

Tja. Det vet jeg sannelig ikke. Det er vel i så fall heller ikke god folkeskikk å la epletreet gro inn på naboens eiendom, men dette blir visst en liten avsporing :blush: fra det opprinnelige tema.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det blir en helt annen sak, Helge. Hansen mister et av eplene sine men om du tyvlåner WLANet hans vil han høyst sannsynlig ikke merke det og dermed har du heller ikke tatt noe fra han.

Vel, i mange tilfeller vil nok dette være riktig, men dette vet man ikke alltid. Har den man kobler seg på et ADSL 2+ abonnement (20.000/1.100 kbps) slik jeg har hjemme vil det neppe merkes, men har man en treg 1500/300 linje som jeg har i ferihuset på Møre skal jeg love deg det merkes ! Så er det noen som da påberoper seg at de er "flinke" og bare stjeler "litt" av båndbredden ved å være forsiktige med sin bruk/nedlasting. Vel, de om det :confused:

 

Forøvrig trenger det ikke være så forskjellig Svein. Det er en GOD sjanse for at Hanssen får så mange epler at han ikke klarer å nyttegjøre seg dem likevel, men det vet vi vel ikke sikkert.

 

Jeg har ingen intensjoner om og langt fra forhåpninger om å kunne "omvende" noen :lol: Men jeg synes faktisk IKKE slik snylting er moralsk riktig eller god folkeskikk :nono: Derfor har vi i min familie ICE router og abonnement hos ICE når vi er ute og reiser (båten, hytta på fjellet mm). Vi betaler selv for nettet vårt både hjemme og på ferie.

 

 

....men stjeler ikke Hansens epler. :smash:
Fint :yesnod: Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er galt eller ikke å "tyvlåne" internett i fra et åpent nettverk kan vel diskuteres i sju lange og nitten brede. Moralen bør vel rett og slett være at åpne nettverk er åpne og låste er låste.

Driver man derimot på med å hacke seg inn i et låst nettverk gjør man noe galt. Det finnes nemlig sniffeprogram som plukker opp nettverksnøkler og koder slik at man kan bryte seg inn.

Hvis jeg liker at hvem som helst låner båten min så lar jeg nøklene stå i tenningen, hvis ikke tar jeg nøklene med meg hjem...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...