Jump to content

Er det rett å "låne" WLAN uten å spørre?


Helge

Er det rett å "låne" et privat WLAN uten å spørre?  

497 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Får vel nevne en annen sak også...

 

Jeg har ikke sperret WLAN nettet mitt, det er helt åpent. Litt fordi jeg ikke gidder (skomakern's barn etc.), og litt fordi jeg ikke så behovet da nabolaget stort sett består av eldre eller naboer uten nevneverdig interesse for PC/nettverk. Det er forøvrig HELT borte nå, midlertidig, inntil jeg trenger det igjen.

 

Men så; Naboen flyttet for 1,5 år siden, og inn kom et hyggelig par med en sønn på 14. Som dere sikkert vet er de kjappe med teknologi (hvem er det som programmerer video spilleren hos dere ? ;-)

 

For kort tid siden opplevde jeg at telefonen ikke fungerte (jeg har IP telefon). Hmm, sjekket nærmere og fant at hverken internett eller e-post fungerte. Pokker tenkte jeg, den forb... linux firewallen igjen, som forøvrig går på en steinalder Compaq Deskpro PC og stopper rett som det er. Sjekker alt, uten å finne feil. Sjekker igjen, litt heftigere denne gang med bytte av diverse kort og annet rart som slenger rundt. Ingenting er feil, alt ser greit ut. Det må være Telenor !!!

Ringer Telenor (det har gått et par dager) og lurer på hva som skjer. Joda, "Det er oppdaget at SPAM er sendt via min IP adresse og dette har blitt logget i Telenors system". Hva pokker ? Jeg har antivirus i skuffer og skap, firewaller i øst og vest, og driver med dette til daglig. Hmmf. Det stemmer ikke, men OK, jeg hiver meg rundt og scanner rubbel og bit (bit, bokstavelig talt), men ingenting av denne sorten dukker opp.

Klager til Telenor som står like steilt på sitt, men gir meg tilgang til internett igjen. (Dette faller ut og inn i et par dager, men det er generellt en annen inkompetens sak!).

Når jeg så sjekker DHCP (den som deler ut IP adresser) internt hos meg, står det at PC123 har fått en IP adresse den-og-den dato. Jeg har da ingen PC som heter det ? Sjekker nærmere i loggen til Telenor, og, joda, spammingen begynte 45 minutter etter at denne IP adressen var tildelt PC123.

 

Dette skyldes mao. naboens unge. Han fikk en overhaling, og neste gang vurdere jeg å sette opp en virusserver for å "hjelpe" ham med avvening.

 

Beklager lang post, men jeg tror jeg har en forfatter (les : kverulant, utbroderer, skravlemasa) i magen :wink: og historien fortjener et litt frustrert og humoristisk preg.

 

Fritt frem for fliring.

 

Mvh,

Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Jeg kom over naboens WLAN for et par år siden, det stod åpent. Men det hadde vært en del uautoriserte brukere på nettet. Det var definitivt ikke ok. Nettnavnet hadde han klart å endre til den lite imøtekommende SSID'en "Fuck off!" så bør vel de fleste skjønne at det ikke er bare å koble seg på. Fikk etter hvert ordnet med broadcast, mac filter og wpa-kryptering.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at Lasse er enig med meg for en gang skyld. :wink:

 

Har man trådløst nett så må en også være såpass data kyndig at en klarer å sette det opp det trådløse nettverket i pcen. Klarer man det så fikses resten av konfigueringen av de fleste routere i nettleser om en gidder å lese brukerveiledningen.

 

Klarer en det ikke så er det mange som kan gjøre det for en billig penge. Med alt fokuset rundt dette den senere tid så står jeg på mitt og låner dersom jeg har behov, dog med varsomhet :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått Helges poeng, men jeg vektlegger det ikke.

De som selger slike ting burde imidlertid være flinkere til å opplyse kundene.

 

Jeg kommer ofte i kontakt med kjøpere av WLAN av enkleste sort, gjerne D-Link, Linksys, Edimax eller Belkin... På pakken står det så fint : "Virker rett ut av esken", og jammen har de for en gangs skyld (nesten) rett. Stort sett så gjør det virkelig det, for deg, dem, naboene, tilfeldig forbipasserende og lignende. Ingen tar opp sikring av nettet, med mindre du åpner den bittelille manualen, eller blar deg inn et kryptisk sted på CD-plata som gjerne ligger vedlagt.

 

Det aller verste som gjerne skjer i samme slengen, er at man tidligere har kjøpt seg en datamaskin med Feiende Flott Windows XP (eksempelvis) der den pre-installerte versjonen gjerne bare spør så fint : "Navn på Bruker nr. 1 :" eller noe veldig likt det. Du skriver selvfølgelig "Ola Nordmann" og kjører i vei. Ingen har passord beskyttet brukeren som heter "administatrator". Det må gjøres manuellt.

 

Dere er herved advart, og tar jeg ikke feil ligger en tilsvarende advarsel fra meg tidligere i tråden også :smiley:

Har du ikke passord beskyttet Administrator brukeren på din Windows NT, Windows 2000, Windows XP eller senere, så gjør det NÅ mens du husker det. Trenger ikke være mer enn et enkelt navn, ord eller hva som helst, men bare NOE. Vær snill å ikke bruk "passord" eller "password" da :nonod:

Kjappeste måten er "CTRL+ALT+DEL" og velg "Change Password" eller "Endre Passord" eller hva det når er oversatt til på Norsk mens du er pålogget som riktig bruker. Ellers kontrollpanel og bruker oppsettet.

 

Har du ikke beskyttet WLAN og i tillegg uten passord på Administrator er det nok med 1 -en- kommando å koble seg opp mot din C stasjon, og så begynne å slette, endre eller legge til filer av hjertens lyst.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått Helges poeng, men jeg vektlegger det ikke.

Betyr det at du driter i.... unnskyld - ikke vektlegger slike WLAN brukere som min svigerinne? "De kan kanskje som jeg var inne på... bare ha det så godt?" Jeg tror den typen ukyndige WLAN brukere fremdeles er ganske utbredt.

 

De som selger slike ting burde imidlertid være flinkere til å opplyse kundene.

Det er jeg helt enig i :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...