ozo Svart 23.August.2019 Del på Facebook Svart 23.August.2019 (redigert) Nå er det kanskje litt sent, men jeg ville ha prøvd å slå på tenningen, la den stå på i 5 s slik at drivstofftrykket får bygd seg opp, og deretter av. Vente i 10 min., og så prøve å starte. Jeg er rimelig sikker på at du da får det samme problemet som om du hadde latt motoren gå i 10 s. Årsaken er nok ar dysene lekker, og at det etter 10 min. med trykksatt drivstoff har lekket igjennom så mye at blandingen blir for fet til å antenne. Så kan du jo evt. prøve det motsatte. Kjør motoren. Stopp den, og slipp umiddelbart ut drivstofftrykket. Vent i 10 min., og start. Redigert 23.August.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 24.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2019 xr4ti skrev for 18 timer siden: Får håpe det ja, og at det er en bagatell som ikke koster x-antall båtlapper. Lykke til og oppdater gjerne for jeg er veldig nysgjerrig på hva som er feil. Will do. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 24.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2019 ozo skrev for 16 timer siden: Nå er det kanskje litt sent, men jeg ville ha prøvd å slå på tenningen, la den stå på i 5 s slik at drivstofftrykket får bygd seg opp, og deretter av. Vente i 10 min., og så prøve å starte. Jeg er rimelig sikker på at du da får det samme problemet som om du hadde latt motoren gå i 10 s. Årsaken er nok ar dysene lekker, og at det etter 10 min. med trykksatt drivstoff har lekket igjennom så mye at blandingen blir for fet til å antenne. Så kan du jo evt. prøve det motsatte. Kjør motoren. Stopp den, og slipp umiddelbart ut drivstofftrykket. Vent i 10 min., og start. Har testet dette, men bensin pumpa går kun i ca 2 sekunder. Men har slått på og av tenningen flere ganger. For å vente 10 min, da starten den. Har også testet å slippe ut trykker på høytrykk siden etter at motor har gått, har gjort dette flere gange, og en av de gangene startet den etter 10 min faktisk. Ble da litt optimistisk at vi kanskje hadde funnet noe, men var kun den ene gangen den startet. Hoved teorien har vært at den blir rå, lekker i dyser, derav at vi har testet akkurat det du forslår. I og med at den også tenner mere når man kinner, når den ikke vil starte, når man har full gass. Det er prosedyren ved rå motor, skal stenge dysene. Men også da vil den ikke starte. Skulle tro at den bensinen som evt lekker inn i motor skulle bli forbrent med all den kinningen og at det også tenner noe. Pluggene ser heller ikke våte ut. Har da fått mindre tro på denne teorien. Men dette er jo bare tro, kan fortsatt være dette som er issuet. Så fingrene krysses for de finner ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 24.August.2019 Del på Facebook Svart 24.August.2019 Vingen300 skrev 6 minutter siden: Har testet dette Da vil jeg tippe det er mer enn én faktor inne i bildet. Det er da logikken tilsynelatende opphører. Jeg er også spent på svaret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 24.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2019 ozo skrev 11 minutter siden: Da vil jeg tippe det er mer enn én faktor inne i bildet. Det er absolutt mulig ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ineqinn Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 Hei, fant du ut av hva som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 20.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2019 Ineqinn skrev for 1 time siden: Hei, fant du ut av hva som er problemet? Står fortsatt på verksted, uten at de har funnet noe enda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ineqinn Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Det var ikke bra. Kanskje bytte verksted? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 23.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2019 Ineqinn skrev 30 minutter siden: Det var ikke bra. Kanskje bytte verksted? Siste nå var det skulle komme en teknisk ressurs fra Volvo sentralt. Har ikke gitt opp verkstedet enda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 Vingen300 skrev On 23.9.2019 at 9.50: Siste nå var det skulle komme en teknisk ressurs fra Volvo sentralt. Har ikke gitt opp verkstedet enda. Såpass ja. Vitner om en vrien sak dette. Virkelig spent på hva feilen/e er Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 3.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2019 Siste nå er at verksted har vært i kontakt med volvo sentralt, men der var tilbakemelding tydeligvis veldig lik det jeg har møtt på flere steder på østlandet og sørlandet. "Å, er det bensin, nei det kan jeg ikke noe særlig om...". Er tydeligvis ikke mange som skrur innenbords bensin langs kysten her sør... Så da ble det ikke til at teknikker kom fra volvo sentralt. Men verkstedet jeg har båten sa ifra at om man ikke finner ut av dette så blir det lagt mer press på volvo. Er et offisielt volvo penta verksted jeg har båten, og forstår det slik at de har avtale med volvo om assistanse når/om det skulle trenges. Så om man ikke finner ut av dette så blir det nye runder med volvo ser det ut til. Det som skal sjekkes ut nå, basert på tips fra volvo sentralt, så noe info har kommet derfra, er å sjekke temperatur sensorene. Skulle vist være 2 stk på denne motoren, og slik jeg forstod det så er da en av disse på kjølevanns temp og den andre var i ECU'en. Det man da lurer på er om det er noen feil på disse som gjør at "choken" står på. Nå har ikke jeg peiling på hvordan "choken" fungerer på MPI motorer, noe som vet dette? I "Throttle Housing": https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7797479_018?path=MarineGasolineEngines%2F7797479%2F7797479_25%2F7797479_018 Er det et sjell, men slik jeg har opplevd dette så virker det til at det er direkte koblet til spaken for throttle. Når vi testet med startgass så ga vi full gass, slik at spjeldet åpnes helt, sprayer inn startgassen, så spak tilbake til tomgang slik at spjeldet lukkes. (Jeg skriver "lukket", men er sikkert fortsatt noe åpent slik at luft kan suges inn.) For så å prøve å starte, uten at motor tenner. Dette var da for flere uker siden før den ble levert på verksted. Er det andre spjell, eller "triks" som ECU styrer for å "choke" en MPI motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 3.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2019 Finnes det ikkje et amcarverksted i området? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Cerberus skrev for 15 timer siden: Finnes det ikkje et amcarverksted i området? Kan være en god ide det, så det får en vurdere dersom volvo penta verkstedet ikke finner ut av dette. Kan kanskje være et issue for et amcar verksted da ECM (ECU) er spesifikk for marine bruk, muligens at hardware er samme, men firmware er spesifikk for marine bruk. Så de har antagelig ikke utstyr for å koble opp til ecu for å feilsøke eller logget data der. Men er jo stor fare for at de kan hjelpe til basert på symptomene skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Vingen300 skrev for 23 timer siden: Er det andre spjell, eller "triks" som ECU styrer for å "choke" en MPI motor? Jeg tror ikke det finnes noen innsprøytningsmotor med choke-spjell. Ved mekanisk innsprøytning er det en "kaldstartsventil" som sprøyter inn ekstra bensin i manifolden. Dette kan muligens også være tilfelle på eldre elektroniske systemer, men der er det vanlig at ideell bensinmengde beregnes i ECUen, som så styrer injektorene etter dette. -Men hvis den heller ikke tenner med startgass peker det jo i retning av tenningsanlegget. Med startgass overstyrer man jo i praksis hele bensintilførselsdelen -med sensorer og alt, bortsett fra om den er "rå" av for mye bensin, men dette burde i såfall vært synlig på pluggene. Får den verken bensin eller gnist…? Det virker da heller ikke sannsynlig at kompresjonen skal forsvinne på samtlige sylindre for en kort periode. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Kaldstart har jeg vel nevnt før her men siden jeg ikke kjenner systemet her er det vanskelig å si. Ser den er MAP-styrt. Defekt MAP-sensor er ikke uvanlig og om den måler feil så får ECM helt feil verdier men normalt så skal motoren starte for det. Skulle ikke forundre meg om det er en standard GM MAP-sensor. Sjekk delenummeret på Google og sammenlign med den du har. Om du kan få lånt deg en MAP så koster det jo ikke noe å prøve så vet du litt mer. Men, du har kommet med nye opplysninger. Bare for å sjekke, den starter IKKE med startgass? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 ozo skrev for 2 timer siden: -Men hvis den heller ikke tenner med startgass peker det jo i retning av tenningsanlegget. Med startgass overstyrer man jo i praksis hele bensintilførselsdelen -med sensorer og alt, bortsett fra om den er "rå" av for mye bensin, men dette burde i såfall vært synlig på pluggene. Får den verken bensin eller gnist…? xr4ti skrev for 1 time siden: Bare for å sjekke, den starter IKKE med startgass? Om jeg ikke har opplyst om at vi prøvde med start gass å er jo det tabbe av meg, beklager. Men ja, den starter ikke med start gass. Har hatt pluggene ute når problemet har oppstått, og for oss "glade amatører" så virker de ikke til å være våte. Synes heller ikke det luktet noe spesielt bensin når pluggene var ute. Tok bilder av pluggene når vi hadde de ute: Har også holdt pluggen mot gods for å sjekke at det var gnist, mens problemet er tilstede, noe det var. Vi synes gnisten kanskje var litt svak, men som sagt, er amatører så vet jo ikke. Er jo også slikt at motor starter å går fint ved dagens første oppstart, så da er jo tydeligvis gnisten god nok. Var da rundt dette tidspunktet at vi fant ut at båten måtte på verksted. Er tilsynelatende gnist, men tenner ikke på startgass. Da kastet vi inn håndkle... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Med unntak av den øverste, som bør byttes, ser pluggene både tørre, og ellers helt fine ut. En gulhvit (svak) gnist kan imidlertid være ett av problemene. Den skal være blå og konsis, ellers kan det hende at den uteblir under trykk. Men det forklarer uansett ikke hele bildet. Da skulle pluggene i såfall ha vært våte. Dette kommer jeg til å gruble på i søvne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 (redigert) Ok. For å spørre litt mer. Er det lavtrykkspumpe (LPP) og høytrykkspumpe (HPP) på denne? I så fall sjekk at pumpene går ca to sekunder i det du skrur på tenningen, både på første start og ved startforsøk. Om HPP ikke gir tilstrekkelig med trykk, eller ikke fungerer i det hele tatt så er det LPP som står for forsyningen av fuel, så fremt det ikke er en trykksensor som kutter strøm til begge pumpene om tilstrekkelig systemtrykk ikke oppnås. Det kan også være at LPP ikke fungerer og HPP klarer ikke å suge fra tank. Og som OZO, har grublet mye på dette selv og er enig med han om at det skulle ha kommet fuel om gnist er svak eller ikke. Redigert 4.Oktober.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 (redigert) xr4ti skrev 22 minutter siden: Om HPP ikke gir tilstrekkelig med trykk, eller Men da skulle den ha gitt livstegn fra seg med startgass. Om det da ikke er en kombinasjon av dårlig gnist og dårlig bensinpumpe, og/eller styringen av disse. Hva om nå dette i utgangspunktet er en bil-ECU. Disse har jo gjerne én eller annen form for krasj-sensor, som sørger for å kutte bensinpumpa. Nå tenker jeg høyt… Redigert 4.Oktober.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 xr4ti skrev for 4 timer siden: Er det lavtrykkspumpe (LPP) og høytrykkspumpe (HPP) på denne? Jupp, både lavtrykk og høytrykk, med et kammer imellom, der også returen kommer tilbake fra fuelrailen. Hører bensinpumpen(e) når man slår på tenningen. Kan ikke vite med sikkerhet at begge går når feilen oppstår. Har tenkt ved dagens første start, og videre når den går, så virker ting helt normalt. Har da tenkt at begge pumpene fungere som de skal. Men, kan jo være at styringen av disse ikke blir riktig når feilsituasjonen inntreffer. Men som en del av feilsøkingen, med en teori at injection dysene muligens lekker, og at motor da blir rik mens den står i 10 min etter første gangs oppstart. Så har vi løsnet på bensin røret ut av høytrykks pumpen for å "lette på trykket", og da virker det til at det er trykk. Men selv om vi "lettet på trykket" så vil den ikke starte etter 10 min. Har også prøvd å sette på tenningen 4-5 ganger før dagens første start, for å bygge opp trykk, hørte da at bensin pumpen(e) kjøret et par sek. hver gang. For så å vente i 10 min, om dette ville skape issuet, noe det ikke gjorde. Startet da som vanlig. ozo skrev for 3 timer siden: Hva om nå dette i utgangspunktet er en bil-ECU. Er en delphi MEFI ECU som benyttes, vet ikke om det er versjon 3 eller 4, de er like å se på. Men basert på at dette er en 2000 modell så er det antagelig versjon 3, basert på googling jeg har gjort. Denne ecu'n har blitt brukt til litt av hvert fra: http://mefiburn.com/mefitune.asp Since 1992 the GM Delphi MEFI ECM Controllers have been used in a wide variety of applications, including: Marine - MerCruiser, Volvo Penta, Crusader, Indmar, many boating applications Off-Road - Sand rails, race cars, industrial engines, and more Crate Engines - Ramjet 502, Ramjet 350, LT1, LS1, LS2, LS6, LS7, Ecotec Her står det litt mer om MEFI, riktignok versjon 4, men: http://www.billavista.com/Tech/Articles/MEFI-4_Fuel_Injection/index.html M'en in MEFI står vistnok for Marine, men virker jo til at det også har blitt brukt til litt av hvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 ozo skrev for 15 timer siden: Men da skulle den ha gitt livstegn fra seg med startgass. Om det da ikke er en kombinasjon av dårlig gnist og dårlig bensinpumpe, og/eller styringen av disse. Hva om nå dette i utgangspunktet er en bil-ECU. Disse har jo gjerne én eller annen form for krasj-sensor, som sørger for å kutte bensinpumpa. Nå tenker jeg høyt… Jo i utgangspunktet så skal den starte med startgass men disse todelte innsugsmanifoildene har så stort volum at en liten "dæsj" startgass ikke er nok til å danne en tett nok gassblanding. Jeg tenker at det må sprøytes litt mer gass via gasspjelet mens man kinner motoren , men ikke overdriv men tell fra 1001 - 1005, det bør fungere. Om den da ikke starter, ja da vil jeg anta det er tenningsrelatert. Det som forvirrer meg er at den starter på kald motor for så å ikke starte etter første start Det var derfor jeg lurte på om pumpene opparbeidet trykk også ved andre gangs startforsøk. Og tenk høyt du, det er ofte til stor hjelp Vingen300 skrev for 11 timer siden: Jupp, både lavtrykk og høytrykk, med et kammer imellom, der også returen kommer tilbake fra fuelrailen. Hører bensinpumpen(e) når man slår på tenningen. Kan ikke vite med sikkerhet at begge går når feilen oppstår. Har tenkt ved dagens første start, og videre når den går, så virker ting helt normalt. Har da tenkt at begge pumpene fungere som de skal. Men, kan jo være at styringen av disse ikke blir riktig når feilsituasjonen inntreffer. Men som en del av feilsøkingen, med en teori at injection dysene muligens lekker, og at motor da blir rik mens den står i 10 min etter første gangs oppstart. Så har vi løsnet på bensin røret ut av høytrykks pumpen for å "lette på trykket", og da virker det til at det er trykk. Men selv om vi "lettet på trykket" så vil den ikke starte etter 10 min. Har også prøvd å sette på tenningen 4-5 ganger før dagens første start, for å bygge opp trykk, hørte da at bensin pumpen(e) kjøret et par sek. hver gang. For så å vente i 10 min, om dette ville skape issuet, noe det ikke gjorde. Startet da som vanlig. M'en in MEFI står vistnok for Marine, men virker jo til at det også har blitt brukt til litt av hvert. Skal virkelig si du har satt deg inn i dette. Mye info der. At det er GM sitt basissystem kan være en fordel. Ring til et amcar-verksted og spør om de kan fortelle deg hvem de anser som den beste mekanikeren på GM-EFI og så ringe du denne personen. Jeg ville ringt fks til Morgans Amcar i Larvik og spurt. Han har holdt på med Amcar i en menneskealder og kjenner kanskje noen? Godt, da er nok pumpene i orden selv om det er noe som må antas siden det ikke er målt systemtrykk og jeg skulle anbefalt at trykkene ble målt for å utelukke fuelline feil. Da kunne det fokuseres kun på elektronikken og ikke begge samtidig. Men det kan være som OZO nevner, en kombinasjon av begge. Hadde vært fint om noen kunne forbarme seg ovenfor deg og lånt det en ECM/ECU slik at du kunne eliminert vekk feil på den Skal bli spennende og se om VP yter service og bidrar noe mer i saken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tosh05 Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Hei. Hadde ett lignende problem med min VP 5.0 gxi i sommer. Når jeg vred om nøkkelen til posisjon 1 kunne jeg høre LP og HP pumpene kjøre og når jeg startet motoren gikk den kun i 5 sekunder før den stoppet. Sjekket hver av pumpene og de gikk. Hadde heller ikke mulighet for å trykkteste de, men tenkte det var en mulighet for at den ene eller begge ikke ga nok trykk etter start. Ett par ganger fikk jeg motoren til å gå som normalt på tomgang, for så å oppleve at ved neste start stoppet den igjen.Fant noen videoer på youtube av en som kaller seg Mancavemechanic. Han har video om full demontering av VP bensinunit. Jeg endte opp med å kjøpe en LP og en HP ettermarkedspumpe på hjemmesiden hans, billig. 130 dollar for begge. Monterte de på min unit og motoren startet og gikk som en drøm. Tydeligvis var det en av de gamle pumpene som ikke klarte å gi nok trykk. Før det, hadde jeg skiftet plugger, rotor, fordelerlokk og rengjort flamearrestor uten at det hjalp. Opplevde også det samme som deg at det er liten kompetanse på bensinmotor på verkstedene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Tosh05 skrev On 5.10.2019 at 21.44: Når jeg vred om nøkkelen til posisjon 1 kunne jeg høre LP og HP pumpene kjøre og når jeg startet motoren gikk den kun i 5 sekunder før den stoppet. Da er det litt anderledes i forhold til mitt issue. Når motor først er startet så går den, i timesvis om jeg er på tur. Dette med 5 sekunder for min del er at jeg selv stopper motor, for så å sjekke om den starter igjen. Tosh05 skrev On 5.10.2019 at 21.44: Opplevde også det samme som deg at det er liten kompetanse på bensinmotor på verkstedene. Jupp, dessverre et issue det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Har vært litt lite med tilbakemeldinger her fra min side, beklager det. Skal prøve å oppsummere litt. Som nevnt tidligere fikk verkstede et tips om å se på temp sensorene for vannet. De leste av disse fra motoren, men leste ikke av noe spesielt. Men etter en del forsøk fikk de en feil fra den ene sensoren. Viste seg også når jeg pratet med dem at de heller ikke fikk fremprovosert problemet hver gang slik som jeg har opplevd det. Men med basis i at de faktisk fikk en feilkode, en dog kun 1 eller 2 ganger på mange forsøk, så var det en ledetråd. Videre koblet til ledingen fra temp sensor, gjorde dette mens motor var igang, og ingenting skjedde. Dro så ut pluggen fra sensoren mens motor ikke går, for så å prøve å starte den. Og fikk da issuet slik som jeg har beskrevet til dem. Så dette virket lovende. Ny temp sensor ble installert, og ting virket til å være ok. Forstod det slik at det var nr 15 herfra: https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7797479_017?path=MarineGasolineEngines%2F7797479%2F7797479_25%2F7797479_017 Som ble byttet. I og med at man kaller denne en switch, så er det kanskje et "binært" signal herfra til ECU'n. Denne går til ECU, mens nr 14 går til instrumentet, ble jeg forklart. Så da hentet jeg båten nå forrige Fredag. Startet med å gjøre samme test som jeg alltid har gjort, starte motor, la den gå noen sekunder, for så å slå den av. Vente 10 min, for så å forsøke å starte igjen. Lykke, motor starter, noe jeg sjelden eller aldri har opplevd at den gjør med denne testen. Så da tar jeg turen fra verksteden til hjemme havn. Legger båten i plan etter noe tid, og her går det litt treigere enn vanlig, og når man lå i plan så kjentes det nesten ut som om båten "lugger" i vannet. Har kanskje mistet 2-3 knop i marsjfart rundt 3000 omdreininger. Men båten har nå ligget 2-2,5 mnd ved kai hos verkstedet, så er rimelig sikker på at dette kommer av groing. Vel fremme i hjemmehavnen så fortøyes båten, for deretter å slå den av, venter så 10 min. for å forsøke å starte den igjen. Den tenner da men så fort den tenner så slipper jeg nøkkelen, og motor starter ikke. Prøver å starte igjen, men da vil den ikke starte. Gir så full gass (injectorer skal da stenges, dette er prosedyre dersom motor er "rå") å tester igjen, da starter den. Kan være at den hadde starter da også om jeg ikke slapp nøkkelen så fort motor tenner, slik har den vært hele tiden, når motor tenner så må man fortsatt holde nøkkelen i noen ti-deler for at den skal starte. Så ok, fikk nå ivertfall startet 10 min. etter at motor var slått av. Ny test på Lørdagen. Starte motor la den gå i 5-10 sekunder, slå av. For så å vente 10 min. for å prøve å starte den igjen. Tilbake er issuet slik jeg har opplevd det tidligere. Skuff. Nå funker heller ikke prosedyren med full gass slik som dagen før. Søndag, ny test, med samme resultat som på lørdagen. Idag Mandag, ny test. Starter motor, lar den den gå i 5-10 sekunder, for så å slå den av. Tester nå å starte den med en gang, men nå starter den ikke. Bruker da full gass prosedyren, da starter den. Lurte på om dette kanskje har med temperaturen å gjøre, kanskje den ikke liker å bli startet for å stoppe med en gang igjen. Så lar motor gå litt tid på tomgang. Nå blir ikke motor akkurat driftsvarm av å ligge på tomgang ved kai, men ser ivertfall at temp måler i dash begynner å bevege seg. Slår av motor for så å vente den "vanlige" 10 min. Prøver så å starte igjen, men vil ikke starte. Setter så full gass igjen og motor starter, med et skikkelig "pang", så her var det ihvertfall nok bensin. Dette ble gjort mens jeg hadde verkstede på tråden, og fikk da tips om å gjøre et nytt forsøk, der istede for å la motor gå på tomgang (ca 600 rpm) når den blir slått av. Og heller la motor gå på ca 1000 rpm i 30 sekunder, for så slå av motor med en gang jeg drar den ned på tomgang igjen. Gjør så, og venter 10 min. Ved neste start forsøk så starter motoren....... med gassen på tomgang. Dette har jeg vel nesten ikke opplevd etter å ventet i 10 min med motor avslått i det hel tatt. Kinnet kanskje 2-3 sekunder lengre en ved typisk dagens første start, men den startet altså etter å ha vært avslått i 10 min. Så dette virker til å være en ledetråd at motor får for mye på tomgang. Så ståa nå er motor er ikke fikset, men den likevel ikke som før. Noe har blitt bedre. Nå husker jeg ikke hvem som nevnte det tidligere i tråden, men at det er ikke sikkert at dette bare er en ting.... Verksted skulle nå sjekke litt opp rundt en luft ventil, husker ikke helt navnet, men det ble antagelig brukt å regulere luften på tomgang. Mekaniker nevnte at denne ikke var listet i tegningene til volvo, så denne er muligens del av "Throttle body". Verkstedet har lest av temp på luft inn, og den viste fornuftige verdier. Så foreløbig, motor er ikke fikset, men blitt bedre. Ser det ut til..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vingen300 Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Tosh05 skrev On 5.10.2019 at 21.44: Fant noen videoer på youtube av en som kaller seg Mancavemechanic Takker for tipset, søkte opp denne kanalen, og jeg hadde allerede sett de videoene Har diskutert dette med pumpene med verkstedet tidligere, og når de nevnte prisen for nye, selges kun som et helt "assembly", så sa jeg det at man kunne kjøpe disse "refurbished" (evt "aftermarked") på nettet, så var det akkurat hos ham jeg tenkte på. Husket ikke helt hvor/hvem jeg hadde sett dette så takker så meget for infoen. Den prisen du betalte er jo en brøkdel av det volvo skal ha for nye fuel pump assembly. Så om det skulle vise seg at en, eller begge pumpene, er defekte så tenker jeg her kan man evt. spare mye penger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.