Jump to content

Volvo Penta 7.4 GSi starter ikke når varm


Vingen300

Recommended Posts

Svart (redigert)

Har ikke det, bruker båten, med rutine om å ruse til rundt 1000 omdreining når jeg stanser motor. Har begynt å redusere tiden jeg gjør dette, startet med 30 sekunder, og jobbet meg ned til 10 sekunder. Men her forrige uke så måtte jeg dessverre henter av RS. Dagen etter så startet den som den alltid gjør. Så nå er jeg tilbake til å gjøre dette i 20 sekunder ;-)

 

Veien videre nå er å få sjekket bensin trykket på "railen". Orginalt kan man kun måle trykke på lavtryks pumpen, men har  bestilt delen som gjør at man også kan måle på høytrykksiden. Har også en bekjent som har manometer til dette. Så når dette er på plass så skal dette sjekkes.

Redigert av Vingen300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke alltid ting går som planlagt....

Startet med før helga når jeg åpnet ned til motor rommet at det var "sort væske" under motoren.... en eller annen "idiot" som ikke har satt på lokket etter seg sist det ble etterfylt litt olje.... Kan jo lure på hvem den "idioten" er... ;-)

Så det er jo litt av jobb å rydde opp/vaske. Var lukket ut såpass mye olje at det var under min. på peilepinnen, men har fulgt med på oljetrykkket, og det var aldri for lavt. Så regner med at dette har gått godt. Men det rare var det først og fremst var oljesøl under motoren, på selve motoren og i "taket" på motoroms lokket så var det nesten ingenting, rart.

 

Videre så hadde jeg jeg ikke riktig overgang på manometeret (schrader ventil), så jeg gikk til innkjøp av et adapter som skal settes på bensinslangen, slik at man kan skru på manometer direkte. Sa ifra i butikken at dette var til injection så tenkte ikke noe mere over det da. Men dette adapteret skulle da monteres ved å kappe bensinslangen for så å feste dette adapteret i hver ende med slangeklemmer. Ikke helt overbevist var jeg, men la meg nå ivertfall gjøre dette så jeg får feilsøkt... Men, det å prøve å få dette tett med bruk av slangeklemmer var bare å glemme, bensinspruten sto så fort man starter bensin pumpa. Starter i 2 sek. når man slår på tenninga. Så det var så lang jeg kom for nå, venter nå da på ny bensinslange, og bestilt nytt manometers sett (med diverse overganger), så da får en bare vente.....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@xr4tiDa er endelig bensintrykket målt, har tatt sin tid dette. Etter forrige post så fikk jeg bestilt ny orginal bensinslange, og bestilt nytt måleinstrument på nettet. Når denne endelig kom så viser det seg at den kun hadde den "store" schrader ventil tilkoblingen. Så da lærte jeg at det var 2 størrelser av denne. Viser seg at den store versjonen typisk blir brukt på diesel motorer.....

Så bestilte da enda et nytt manometer sett på nettet, som da hadde den "lille" versjonen av ventil tilkoblingen.

 

Har nå fulgt verksted manualen og målt trykk når tenning slåes på. Høytrykk pumpe går i 2 sekunder. Målte da 42 psi, som er "spott on", manual sier 42 +- 3 psi.

Deretter startes motor og kjøres varm (lunken ivertfall), og da er trykket 40 psi. Som også er innenfor. Verkstedboka sier den skal være noe lavere og innenfor 3-10 psi av statisk trykk. 

Så ta tenker jeg vi kan friskmelde bensinpumpene og bensintrykket.

 

Så da går tankene tilbake på tenningsystemet og om det er noe der, er jo noe som ble diskutert her i tråden tidligere.

Som tidligere så starter motor alltid greit når det får gå 20 sekunder på ca 1000-1200 rpm før den slåes av. Sist jeg testet med å slå den av på tomgang, vente 10 min, så prøve å starte igjen. Så var det som tidligere, ville ikke starte. Men når jeg startet å kinne så tente den såpass at det var like før jeg tenkte at nå går den. Den starte ikke, men etter de første sekundene hvor den tente, så sluttet den å tenne i det hele tatt. (kinnet hele veien)

Kan det da være noe som gjør at den slutter å tenne? 

De gangen vi har sjekket om det er tenning så har vi tatt ut en plugg og holdt den mot gods, og sålenge det er gnist så har vi vært fornøyd med det.

Tenkte at jeg skulle skaffe meg en slik tester som står inline mellom plugg og pluggledning, for å kunne kontinuerlig se om det er gnist når man kinner.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningsprover-2000017037

Link to post
Share on other sites

Sørgelig lesning men allikevel oppløftende for nå VET du at det ikke er pumpesystemet (= mye penger spart).

Slik jeg nå ser det så vi tilbake til noe sensor/tenningrelatert. Ser den tenningsmodulen @Tskjei nevner har en human pris, under en halv båtlapp på eBay så det kan være godt blindskudd.https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=penta%2C+3854003&_sacat=0  Mulig du får den som alternativ del i Norge også til en grei båtpenge.

Det blir nok noen blindskudd fremover siden det ikke finnes noe sikre indikasjoner på hva som gjør at du sliter med 2-oppstarten og ikke den første. En ide kunne være å måle spenningen inn til coil for å se om den endrer seg over tid. Defekt coil er og en tanke.

Det vi nå VET er:

- systemer tilsynelatende i orden ved kaldstart

- bensintrykk stabilt i alle driftfaser

Har en slik "prøvelampe" og den gir kun en indikasjon om det er spenning til plugg og ikke om hvor mye eller endring i spenningen.

Prøve en annen coil kan også være et greit "blindskudd" https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=penta%2C+3854002&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=penta%2C+3854003

 

 

Redigert av xr4ti
skriveleifer rettet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev for 17 timer siden:

Ville fortsatt prøvd å bytte delenr 3854003...

 

xr4ti skrev for 16 timer siden:

Prøve en annen coil kan også være et greit "blindskudd"

 

@Tskjei @xr4ti Disse to delene sammen med "pickup coil" koster ca 4000 nok orginalt, ser på www.marinepartsnorge.no at de har aftermarket delene til ca 1600 nok. Forstår det slik at denne butikken er den "norske" delen av marinepartseu. Tenker det burde være greit med aftermarket deler her, noen av dere noen kjennskap til marinepartseu (norge) og fabrikanten RecMar som lager de aktuelle delene?

Har ingenting å tape her, foruten 1600 + frakt, så til den prisen så er jo dette absolutt vert forsøket.

 

xr4ti skrev for 16 timer siden:

Det vi nå VET er:

- systemer tilsynelatende i orden ved kaldstart

- bensintrykk stabilt i alle driftfaser

samt:

- tilsynelatende i orden (starter igjen) når motor stanses etter å kjøres i 20 sek på ca 1000-1200 rpm. 

Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev for 23 timer siden:

 

 

@Tskjei @xr4ti Disse to delene sammen med "pickup coil" koster ca 4000 nok orginalt, ser på www.marinepartsnorge.no at de har aftermarket delene til ca 1600 nok. Forstår det slik at denne butikken er den "norske" delen av marinepartseu. Tenker det burde være greit med aftermarket deler her, noen av dere noen kjennskap til marinepartseu (norge) og fabrikanten RecMar som lager de aktuelle delene?

Har ingenting å tape her, foruten 1600 + frakt, så til den prisen så er jo dette absolutt vert forsøket.

 

samt:

- tilsynelatende i orden (starter igjen) når motor stanses etter å kjøres i 20 sek på ca 1000-1200 rpm. 

Kjenner ikke til nevnte sjappe utenom at en kompis kjøpte noe V8 deler der. Var vel OK de.

Ser den tenningsmodulen koster 1420kr  og coil 1130kr hos Skruvat https://www.skruvat.no/batdeler/Batdeler-C802.aspx

Der koster Hall-giveren også 385kr. Den er jo nevnt tidligere i tråden og nå som vi har kommet til stadiet for "blindskudd" så kan den være verdt å sjekke ut den også selv om jeg har liten tro på at det er den som er den direkte årsaken.

Så har vi MAP-sensor, den er også en luring....

Redigert av xr4ti
Lagt til mer info (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev for 8 timer siden:

 

Ble byttet av forrige eier i 2017. Hva tenker du her? 

Tenkte siden du kunne stoppe motoren med litt høyere turtall og den da startet igjen. Hvis man har hull i manifold/ raiser så drukner motoren og kan bli vanskelig å starte igjen.Men holder du høyere turtall klarer den å blåse ut vannet når den stopper.

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev for 14 timer siden:

Tenkte siden du kunne stoppe motoren med litt høyere turtall og den da startet igjen. Hvis man har hull i manifold/ raiser så drukner motoren og kan bli vanskelig å starte igjen.Men holder du høyere turtall klarer den å blåse ut vannet når den stopper.

 

Ok, så vannet som er i manifoilen/raiser idet motor stanses kan da renner tilbake i sylinder(e). Burde jeg da etterhvert kunne se at det evt. er vann i oljen?

Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev for 8 timer siden:

 

Ok, så vannet som er i manifoilen/raiser idet motor stanses kan da renner tilbake i sylinder(e). Burde jeg da etterhvert kunne se at det evt. er vann i oljen?

Helt riktig👍
Etterhvert vil du se det, men ikke nødvendigvis med en gang.Men siden dette er skiftet nettopp, så må det isafall være utett i pakningen mellom manifold og raiser.

Redigert av Tskjei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 2 timer siden:

Har ikke vært bort i dette før men ville ikke returvann gi en massiv hydrolock i den eller di sylinderne som har åpen eksosventil? Og hvorfor starter da motoren fint 1 gang og ikke 2 gang?

Det kan det gjøre, men ikke nødvendigvis. Kommer an på hvor stor lekkasjen er bl.a.

Hvis lekkasjen ikke er så stor er teorien min at vannet fordamper etterhvert når motoren står. Så starter den 1. gang men ikke 2. Gang.

Men nå har jeg ikke veldig stor tru på ar det er dette hos deg. Går motoren ujevnt på tomgang? 

Link to post
Share on other sites

Da er delene bestilt, tar litt tid før de dukker opp.

 

Men i mellomtiden kan vi jo spekulere videre i om issuet er tenning, og kanskje spesifikt overgangen fra fasen "cranking" til "running" som de kalles i manualen.

 

image.png.8da970ceba1d40d8e57a537f2748d428.png

 

image.png.3d96994b70b033eae81e06cd06c9f268.png

 

Første videoen er fra "dagens første start", og til å begynne med ser det ut til at den tenner skjeldenere enn når det starter å går. Om dette er forskjellige modus som forklart over eller ikke? Her hører dere også hvordan den går på tomgang.

 

 

I denne videoen så startes motor 10 min etter at den er slått av der den gikk på 1000-1200 rpm i ca 20 sek. Starter kjappere her enn ved dagens første.

 

 

I den 3dje videon prøver vi å starte 10 min etter at den er stanset mens deg gikk på tomgang. Første forsøk her er typisk for issuet, hører/virker nesten til at motor starter å går, men nei. I dette forsøket slapp jeg opp nøkkelen, men den gikk følgelig ikke. Andre ganger så har jeg holdt på nøkkel og fortsatt å kinne, men rette etter det virker til at det vil starte så slutter den bortimot å tenne. Ligner veldig på oppstart forsøk nr 2 i denne videoen. Synes jeg ser veldig får og skjeldne gnist under det startforsøket. Startforsøk nr 3 er med WOT, da skal dysene stenges slik jeg forstår det. Som vanlig så tenner den mer en forrige forsøk, men starter ikke. Har skjedd en sjelden gang at den da faktisk har startet. Men at den nå tenner mer kan jo være at som en følge av de 2 allerede mislykkede forsøkene på å starte, dvs de 2 foregående forsøkene har medført at motor nå er rik (flooded). Tenker da at det faktiske problemet dukker opp under første forsøk på oppstart i denne videoen. Da potensielt overgangen fra "cranging" til "running" modus i tennings systemet.

 

 

Redigert av Vingen300
byttet ut linker til youtube (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg høres det ut som motoren ikke får nåkk bensin nett som den mangler choke.. Muligens en temperatur sensor som levere feile verdier til styre hjernen. Ta av luft filter å hell nedi en liten halv kort med bensin før du prøver å starte. På min forgasser motor v4.3 må jeg pumpe 3 ganger full gass hvis den begynner med sånt tull sånn at den at en god dram å starte på .å fungere ikke det så får den tre til å da kommer den 

Er vert et forsøk 

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se når du har skiftet tenningsmodulen. Jeg syns å se at det er veldig ujevn gnist på siste forsøk. Hopper liksom over en runde. Men vanskelig å se. Etter å ha sett disse heller jeg enda mer mot tenningsmodulen. Skift den først og se. Må sette på en og en del da, så du vet hva det var hvis den blir grei😊

Link to post
Share on other sites

Helge77 skrev for 13 timer siden:

For meg høres det ut som motoren ikke får nåkk bensin nett som den mangler choke.. Muligens en temperatur sensor som levere feile verdier til styre hjernen. Ta av luft filter å hell nedi en liten halv kort med bensin før du prøver å starte. På min forgasser motor v4.3 må jeg pumpe 3 ganger full gass hvis den begynner med sånt tull sånn at den at en god dram å starte på .å fungere ikke det så får den tre til å da kommer den 

Er vert et forsøk 

 

Dette er en injection motor, og har målt bemsintrykket, som er riktig. Om det så var for lite bensin så er det ikke akkurat noe sted å "helle på en skvett". 

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev for 2 timer siden:

Må sette på en og en del da, så du vet hva det var hvis den blir grei

 

Det er tanken ja, men både sensor og modul er montert under/i fordeleren, ikke akkurat enkelt å komme til der for en "voksen" kar, så litt kjipt å måtte skru der flere ganger.

Men om begge byttes samtidig og det fikser problemet så er det jo en fare for at en ikke får sove 💤 og lurer på hvem del det faktisk var.... ☺️ 

Link to post
Share on other sites

Helge77 skrev for 3 timer siden:

Poenget mitt var å konstantere om den får for lite bensin når motor er vanskelig å starte med det enkle forsøket som jeg fåreslår. 

 

I og med at dette er en injection motor så er det ingen forgasser å helle noe bensin i. Hvordan tenkte du jeg skulle få tilført mere bensin?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...