Jump to content

Volvo Penta 7.4 GSi starter ikke når varm


Vingen300

Recommended Posts

Takk for videoer og utdrag av manualen. Etter å ha sett videoer og lest så har jeg mistanke til både pickup(hallgiver) eller tenningsmodulen (IC). I fase 1, cranking, er det tenningsmodulen (IC) som styrer fortenning og signaler til coil og i fase 2 (running), etter 400 rpm, er det ECM som tar over. Dvs at det er forventet at motoren har startet ved fks 400 rpm og ECM tar over. Dette er et kjent system som flere produsenter benytter i teorien. Hallgiver sine signaler er fellesnevner for begge funksjoner så det kan være både IC eller hallgiver som har en defekt slik at den ikke går ut av fase 1. Det er vel nevnt før her at det kan være varme i et komponent som gir feil, det kan forklare hvorfor den starter kald men ikke varm.

Og som nevnt, bytte en del av gangen hadde vært det beste for feilsøkingens sin del men det er som du skriver sikkert trangt så bytt begge når du først er nedi der.

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 10 timer siden:

Det er vel nevnt før her at det kan være varme i et komponent som gir feil, det kan forklare hvorfor den starter kald men ikke varm.

 

I og med at den starter når motor er varm såfremt den ble stanset med litt turtall i 20 sek, så tror jeg ikke det kun er varme i seg selv som fremprovoserer issuet. Helt enig at temperatur i komponent kan gi feil. Men om motor de siste 20 sek før den stanses går på 600 eller 1200 rpm burde ikke påvirke det. 

 

Uansett, delene skal byttes når de dukker opp, så får vi se da. 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

@Tskjei @xr4ti Da er delene ankommet og byttet, en og en. Fikk åpnet motor luka en del mer ved å løsne de hydrauliske løfterne, en god del enklere å omme til da... Men dessverre så er det akkurat som før. :nonod:

Så da er en like langt....

Fikk et annet tips i havna som jeg tenker kan være lurt å følge opp. Stans motoren slik at den vil starte opp igjen, dvs kjør i 20 sek på 1000 - 1200 når den stanses. Da har den alltid startet igjen. Napp ut ledning til en sensor, prøv å start, får man samme symptomer som om motor er stanset når det går på tomgang? Fortsett slik ved å teste en og en sensor.

 

Her fra EFI service manualen er sensorene listet opp:

 

image.png.eb0f224671345bdf802706c35cd65fe7.png

 

Noen av de jeg burde sjekke spesielt?

Ignition Control Referense signalet kommer nå fra sensorer som er byttet.

I fjor når båten var på verksted  ble en av temperatur sensorene byttet, men husker ikke om det var ECT eller  IAT, bør kanskje kunne se det på selve sensoren som den er ny eller gammel... Burde selvsagt notert det ned, men....

Link to post
Share on other sites

Synd du ikke fikk vekk issuet nå heller. Når man ikke får opp feilkoder så er det elimineringsmetoden som oftes blir brukt og da kan det bli noen bommer før en treffer. Like greit å begynne med IAT da du har byttet ECT tidligere. Videre så kan du jo gjøre som @Tskjei nevner, sjekke TPS så er den utelukket. At TPS skal være kilden erikke umulig da den mottar referansespenning på 5v og som videreføres ECM og kan således påvirke varmstart om refereranseverdien til ECM er feil. TPS sjekkes ved å måle ohm. Det står sikkert i boka et sted hva de forskjellige målingene skal være. Pleier å være lav eller høy ohm/WOT og så skal verdien jamt synke/stige ved aktivering. Men om TPS har feil så kan den gi ECM feil referanse ved WCT/WOT. Verdt å sjekke.

En annen ting som er nevnt er MAP. Disse kan også måles man da må du eksakt kontroll på hvor mye vakuum du påfører MAP ved måling. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

@xr4tiog @Tskjei, en kjapp oppdatering her, har greid å pådra meg en infeksjon i foten, så det har ikke skjedd noe som helst de siste 14 dagene. Ville bare oppdatere, selv om det ikke har skjedd noe, slik at ikke fremstår som at jeg ikke følger med her. Ville da si at jeg setter stor pris på hjelpen og innspill her, selv om min egen fremdrift er begrenset om dagen.

Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev 1 time siden:

@xr4tiog @Tskjei, en kjapp oppdatering her, har greid å pådra meg en infeksjon i foten, så det har ikke skjedd noe som helst de siste 14 dagene. Ville bare oppdatere, selv om det ikke har skjedd noe, slik at ikke fremstår som at jeg ikke følger med her. Ville da si at jeg setter stor pris på hjelpen og innspill her, selv om min egen fremdrift er begrenset om dagen.

:thumbsup: God bedring for deg og motoren.

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev On 19.8.2020 at 16.55:

:thumbsup: God bedring for deg og motoren.

 

Takk for det. Er nå på bedringens vei med antibiotika kur.
Fikk hinket meg ned i båten i går og testet litt.

Dro ut en og en sensor og startet motor. Med da trikset med å ruse til 1000 rpm ved stans.

Testet da følgende:

- Luft temp

- Kjølevann temp

- Throttle posisjon

- Knock sensor

- Idle air valve

Motor startet som helt vanlig når en av disse var frakoblet.

Testet så med å fjerne MAP sensor, da startet motor, men gikk i kun noen sekunder før den stanset. Fikk da ikke startet når denne ble plugget i igjen, da var issuet der.

Så ny (kopi) MAP sensor er bestilt.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt denne tråden en stund nå. Jeg ser at du har gjort alle målinger ift bensinen - og de virker greie. Jeg heller også mot feil ved tenningssystemet eller muligens for lav volt på batteriet.

Men - jeg kom plutselig til å tenke på en prosedyre som måtte gjøres med min VP 5,7 GSI (men min var en TBI) ved varmstart for å hindre injektorene i å gi for mye fuel. Ved varmstart skulle throttle skyves helt ned en gang før forsøk på start med tenning på. Dette gjorde at motoren visste at det dreide seg om varmstart og kuttet injektorene i et øyeblikk. Vet ikke om det gjelder din - men verdt et forsøk.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 25.8.2020 at 9.50:

Men - jeg kom plutselig til å tenke på en prosedyre som måtte gjøres med min VP 5,7 GSI (men min var en TBI) ved varmstart for å hindre injektorene i å gi for mye fuel. Ved varmstart skulle throttle skyves helt ned en gang før forsøk på start med tenning på. Dette gjorde at motoren visste at det dreide seg om varmstart og kuttet injektorene i et øyeblikk. Vet ikke om det gjelder din - men verdt et forsøk.

 

Virker til at det er en noe annen prosedyre, fra manualen:

 

Kall start:

Gi, GSi models:
1. Move the control handle to the NEUTRAL detent position.
2. Turn the key switch to START and hold until engine starts, for no longer than ten seconds. If the engine does not
start, let go momentarily, then try again.
3. As soon as engine starts, release key to ON or RUN

 

Varm start:

1. Move the control handle to the NEUTRAL detent position.
2. Turn the key switch to START and hold until the engine starts, but for no longer than 10 seconds. If the engine does
not start, let go momentarily, then try again.
3. As soon as the engine starts, release the key to ON or RUN.

 

Men det er en prosedyre dersom motor er blitt "rå" (flooded), den er samme på kall og varm motor:

Gi, GSi models: Advance the control handle to ¾ throttle to clear a flooded engine. In this throttle position, with the
engine speed below 400 RPM (cranking speed), the ECM turns off the fuel injectors so no fuel is delivered. When the
throttle position is moved to full throttle or less than ¾ throttle, the ECM returns to the starting mode.
Be prepared to quickly move the control handle to IDLE once the engine starts. This will avoid speeding and possibly
damaging the engine.

 

Her står det 3/4 throttle, tror ikke det er riktig, mener det skal være WOT. Det som står over er fra owners manual, men under ifra EFI service manual:

image.png.38ff1c0246875a178ae4b20ff7e8fa8f.png

 

Når issuet er der så har vi testet med WOT, men det pleier ikke fungere. Har skjedd en skjelden gang at den har startet med WOT men da med veldig mye kinning.

 

Mener også at vi har testet med WOT med en gang ved "varm" motor", dvs. ikke teste på tomgang først. Uten at det var noe bedre. Men kan jo forsåvidt teste dette i og med at jeg ikke husker helt.

Redigert av Vingen300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er ny map sensor testet, men det var absolutt ingen suksess. Virker til at sensoren jeg fikk var defekt.

Byttet til ny sensor, og ny pakning. Startet så motor, som gikk greit.

Men motor "hoster og harker" på tomgang, med noe lavere turtall en vanlig. Lar man motor bare gå på tomgang når motor er kald så stopper den etterhvert. Når motor er varm så virker det til at den vil fortsette å gå, men hoster og harker...

Gir man på til ca 800-1000 rpm så fortsetter den å hoste og harke, og det kommer røyk fra eksosen etterhvert og det lukter litt bensin.

Gir man på til ca 1400 rpm så begynner motor å gå rent, men da begynner turtallet å stige av seg selv. Er det "surging" man kaller det?

Drar man da ned til tomgang igjen så fortsetter det med hosting og harking. Virker da til at med denne map sensoren så får motor for mye bensin.

Byttet til den gamle sensoren, da gikk motor som den skulle. (foruten start issue......). Byttet så tilbake til den nye, men samme problem som første gangen.

 

Er vel ikke noen prosedyre som må følges når man bytter denne map sensoren?

Kunne ikke se noe i verksted håndboken.

 

Har send garanti sak til leverandør, så får vi se hva de kommer tilbake med.

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev 48 minutter siden:

Høres ut som du får inn falskluft ett sted... og er det riktig sensor du har?

 

Skal være riktig sensor ja, sjekket at delenummeret stemte, nok en gang etter at den nye delen ikke fungerte. Kan godt være det kommer inn falsk luft, men i og med at forskjellen her kun en ny og gammel map sensor så skulle man tro da at luft evt kommer inn i via koblingen mot map sensoren. Har ny pakning der og skjønner ikke helt hvordan jeg evt har montert den feil. Skal prøve å rekke en tur i båten imorgen og kan da ta noen  bilder. 

 

Tskjei skrev 36 minutter siden:

Når motoren går, prøv å bevege på koblingen til TPS sensoren. Se om det endrer noe.

 

Har ikke testet akkurat det, men kan prøve. Om det er et issue der burde jeg ikke da også merket dette med den gamle map sensoren?

Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev 16 minutter siden:

 

Skal være riktig sensor ja, sjekket at delenummeret stemte, nok en gang etter at den nye delen ikke fungerte. Kan godt være det kommer inn falsk luft, men i og med at forskjellen her kun en ny og gammel map sensor så skulle man tro da at luft evt kommer inn i via koblingen mot map sensoren. Har ny pakning der og skjønner ikke helt hvordan jeg evt har montert den feil. Skal prøve å rekke en tur i båten imorgen og kan da ta noen  bilder. 

 

 

Har ikke testet akkurat det, men kan prøve. Om det er et issue der burde jeg ikke da også merket dette med den gamle map sensoren?

Prøvde du å bevege på TPS koblingen da?

Hva skjer hvis du trekker ut denne når motoren går?

 

Den røyken og lukten kan faktisk være både at det er for rik eller mager blanding. 
Har du forresten sjekket for slakke på akslingen på spjeldet for gass?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Denne oppdateringen har gått meg hus forbi dessverre og heller ikke det jeg hadde ønsket å lese. Har ikke funnet noe sted at ECM er adaptiv men om den er det så kan det være at ved bytte av noen sensorer må ECM ha noe tid på seg for at ECM må lære seg og lagre nye verdier. ECM må ha et memory.

Har du fått kjørt noe med ny mapsensor og testet om startproblemet er der da også?

Om du ønsker å sjekke TPS: vet ikke jeg hva slags kontakter det er på ledningsnettet til TPS men om du kan få laget deg en bypass slik at du kan måle referansespenningen som går til ECM og sammenligne med verdiene som er oppført i manualen (om det finnes slike referanser). Man kan også stikke en nål inn i ledningen som er til referansen fra TPS og koble til rød stikk på multimeter til nålen og sort til jord. Med tenning på så skal referansen endre seg i området 0-5V eller 5-0V ( må sjekkes med manual da noen fks har 0,1-4,9V ). Voltverdien skal endres jamt og ikke hakkete når du sakte beveger spjelaksel fra closed til WOT. Da vet du om TPS er i orden om du ønsker å vite det

Makan til "vriompeis" denne motoren er da :worry:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nok en gang må jeg beklage når det gjelder seine responser her, må skjerpe meg!

 

Når jeg brukte den nye map sensoren så var start problemet der ja, men med den sensoren så gikk motor så dårlig at jeg tenker man ikke burde la det bety all verdens?

 

Har vært veldig busy på jobb de siste ukene så har verken fått testet eller brukt båten, og her forrige helg så ble båten tatt på land.

 

Det som er nytt er at jeg har fått tips om et verksted, fikk det fra det som er "Volvo Penta Norge" Imatech tror jeg det heter, så jeg har kontaktet det verkstedet og avtalt å sette båten der for feilsøking. Snakket med de på verkstedet og det virker lovende, der hadde de både oscilliscop for å sjekke sensorer, og de trodde de muligens hadde en ECM liggende som de kunne flashe med riktig software for å evt. teste en annen ECM.

 

Så det er bare å krysse fingrene å håpe på det beste. Skal oppdatere saken dersom det skjer noe. Båten leveres til verkstedet om 2-3 uker.

Redigert av Vingen300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, er ikke noe å beklage det, hverdagens realiteter får vi ikke gjort så mye med.

Synd at problemet ikke har latt seg løse, jeg hadde virkelig tro på at det var et sensorproblem (noe jeg fortsatt tror) men det er nok lurt av deg å kaste inn håndkledet nå og la noen andre tenke litt nytt og å feilsøke med oscilloskop virker fornuftig. Om de har mulighet til å flashe ECM å legge inn hardware på nytt så er jo det topp. Skal virkelig bli spennende å se hva feilen er selv om jeg hadde håpet vi hadde løst det. Lykke til og oppdater oss gjerne når det blir noe nytt å melde.

Mvh   

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Er kanskje på tide med en oppdatering her, spesielt da motor rommet ser slik ut nå:

 

DSC_0145.JPG.d5bdd00928461c9e0b98019010709282.JPG

 

Når det kommer til teorier og årsaker som jeg forklarer her så er dette fortalt etter beste evne basert på hva jeg ble fortalt av verkstedet. Forhåpentligvis forteller jeg dette riktig, men er godt mulig det er ting jeg har misforstått.

 

Båten ble som tidligere skrevet levert til et verksted slik at de kunne se på dette i fjor høst.  Etter litt tid fikk jeg en telefon der jeg fikk det forklart at de hadde løst problemet! Flott! (ser vel ikke slik ut basert på bildet over….)

 

Det de hadde funnet var at tennings tidspunktet var veldig feil, mellom 25-30 grader! Nå er det kanskje flaut å ikke høre slikt når motor går, men er amatør så er man det. Og jeg støtter meg på at båten har vært innom 2 verksted tidligere og ingen av mekanikerne der kommenterte dette. Så… Har i tillegg fått topp fart på rundt 41-42 knop, skulle kanskje tro at om det var så mye feil så burde det hatt større utslag på topp farten?

 

I og med at det er så mye feil så tyder det på at man en eller annen gang tidligere har bommet på en tann på akslingen så går ned fra fordeler/rotor. Vi har hatt dette oppe selv, men så nær 100% som jeg kan komme er jeg på at det ikke er jeg som har satt dette feil tilbake. Var allerede merke på fordeler lokk og "basen", som sto/står ovenfor hverandre. Men om man ikke monterer dette riktig i forhold til tennene som vil rotor ikke få riktig posisjon.

 

De hadde da startet og stoppet motor "ørten" ganger, og den startet hver gang, på land vel og merke, viser seg senere å være et poeng.

 

Jeg tar turen bort for en test tur før jeg henter båten hjem. Etter test turen så prøver jeg på den vanlige stop og start testen. Og jo da, issuet er der fortsatt! Mekanikerne blir ikke akkurat klokere, da de har testet dette mange ganger, på land. Dagen går i feil søking, uten finne ut av noe. Men teorien er da at det antagelig er avhengig av temperaturen på oljen, den får man ikke varm ved å kjøre den på land. Så da kanskje sensorer, ledninger og/eller ECM som blir varmere når man kjører den med motstand. Så da var vi ikke så mye lengere.

 

Ble da bestemt å ta motor ut og kjøre den i benk, da får man opp samme temperatur som når båten er på vannet og er følgelig mye enklere å komme til for å feilsøke.

 

Dette ble gjort etter nytt år, og når dette var gjort så fikk jeg en telefon, joda, i benken så startet motor som den skulle. Issue var da borte…..

 

Gjenstående da var vann som blir stående i eksosen og lager da et "mot trykk" kontra det man får når båten er på land eller motor i benk, hvor det er fri vei ut for eksosen.

 

Verkstedet begynte da å demontere deler (raiser, manifoil), og da begynte ting å vise seg. Var en del rust i eksosen, men de kunne ikke se at det var noe gjennomslag. Men, samtlige eksos ventiler var begynt å ruste oppå, noe som medfører at disse ikke tetter som de skal. Dvs. fordampet saltvann i eksosen kan trekke tilbake i sylinderne når motor stopper. Når båten er på vannet så er det "mot trykk" slik at vann (damp) blir stående i eksosen. Og da med feil tenning så blir det mindre trykk når eksos ventil åpner for å blåse eksos ut. Dette virker jo til å stemme bra med at når jeg stoppet motor med litt turtall så opplevde jeg ikke dette problemet, var da antagelig mere trykk som gjør at de ikke da var like mye damp som kom tilbake inn i sylinderne. I og med at ventilene ikke holdt tett så vil det da være noe av sylinderne som er på "sug" syklusen, idet man stopper motoren og kan da dra inn damp fra eksosen.

 

Var gått så lang med rusting at på en sylinder var det gjennomslag i toppen. Så der kom det rett å slett saltvann oppå eksosventilen.

 

Hva som kom først her er noe usikkert, men antagelig så har issuet startet med tidligere raisere/manifoil som har gått dukken. De som står på nå ble montert i 2017 av forrige eier, og ja de var rustet, men de kunne ikke se noe gjennomslag. Så rusten som de kunne se nå på delene er veldig sannsynlig på bakgrunn av damp/vann som kommer tilbake i eksosen. Eller om dette har startet med feil tenning som har medført dårlig "trykk" kan kanskje være mulig, men mindre sannsynlig. Men både feil tenning samt ventiler som ikke holder tett har vært årsaken til problemene jeg har hatt. Hva som kom først og evt. startet problemene betyr ikke så mye nå.

 

Veien videre, toppen er gåen, samtlige eksos ventiler er gåene, og visstnok er det vanlig at også blokka må planeres på disse motorene når man skal gjøre en slik jobb. Og ja, raisere og manifoil må byttes, nå må det gjøres uansett med jevne mellomrom.

 

Er da såpass stor jobb og kost for dette at veien opp til å sette i en ny (brukt) motor ikke var avskrekkende, så det er det jeg går for. Blir da en 2005 Volvo Penta 8.1, har litt over 300 timer. Denne har også tidligere hatt vann inntrenging, men er full overhalt med bl.a. ny topp. Så da blir en noe nyere motor, med mindre timer, til noen kroner ekstra for hva det vil koste å reparere motoren jeg har. Og mens motor er ute så byttes ikke bare raisere og manifoiler men hele eksosen ned til transommen. Er kanskje ikke helt nødvendig, men det er 21 år gammel, og når motor først er ute….

 

Så planen nå er at ny motor skal inn før påske, men får ikke testet den før båten settes på vannet noe etter påske da den vanlige vår klargjøring skal utføres. Samt at jeg holder på med skrape bunnen for å få på ny primer og bunnstoff.

 

Så da er bare å krysse fingrene for en god båt (motor) sommer i år…..

 

Takker til alle som har hatt innspill her, mener å huske at noen kommentere muligheten for vann inntrengning, samt at det var godt mulig at årsak til issue kunne være flere ting i kombinasjon.

 

Link to post
Share on other sites

Tror du kommer til å bli fornøyd med den løsningen. Vi byttet fra 5,7 til 8,2 liter i fjor sommer. Er som å få en ny båt :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 1 time siden:

Tror du kommer til å bli fornøyd med den løsningen. Vi byttet fra 5,7 til 8,2 liter i fjor sommer. Er som å få en ny båt :)

 

Har tro på at dette blir bra ja, men likevel litt spent... ☺️ 

Litt extra hester blir det foruten litt ekstra volum. Venter ingen voldsom endring i performance, men litt bør det bli. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...