Jump to content

Volvo Penta 7.4 GSi starter ikke når varm


Vingen300

Recommended Posts

Volvo Penta 7.4 GSi som ikke starter når varm. Tenner ikke i det hele tatt ved vanlig start prosedyre. Dersom man venter litt, 30 min?, så prøver å starte med WOT så begynner den å tenne, men starter ikke. Ved da å vente noe mere og kinne mer og mer så kommer den til slutt.

 

Plugger, fordelere og rotor er nye, og når motor er kald, starter den greit. Ikke med en gang man kinner, men kommer etter 3-5 sekunder.

 

Hoved teorien pr. nå er "vapor lock", kjenner det at bensin pumpene er varme, og har hatt av kjøle slangen inn og ut av bensinpumpe "racket", og kan virke som om det er "vått inn" men ikke ut. Motoren er saltvannskjølt og lurer nå på om det ikke er sirkulasjon av vann i i bensinpumpe "racket". Racket inneholder bensin filter, lavtryks pumpe, bensin reservoar/damp separator, høytrykks pumpe.

 

Dersom det er tett for kjølevanne gjennom pumpe racket, hva bruker jeg for å evt. å "løsne" opp i dette? Kan vel være rust/irr her, evt. salt avleiringer? Trengs der forskjellig "guffe" om det er det ene eller det andre?

Bruker en eller annen for rense middel, syre av noe slag, eller kun vann? varm vann?

[edit]

Googlet litt og eddik er kanskje et triks her?

 

 

Jeg trodde at dersom dette var vapor lock, så ville høytrykks pumpa ikke kunne levere bensin grunnet blokasjen, dette stemmer ikke helt med at den virker til å tenne mer, og til slutt starte med WOT. Med full gass så skal ikke dysene levere bensin i det hele tatt. Så er kanskje feil teori med "vapor lock"?

 

Hadde flere plugger ute tidligere, da vi holdt med annen feilsøking der motor ikke tente i det hele tatt, de så tørre ut. Var i den forbindelse at fordeler og rotor ble byttet. Bør kanskje ta ut flere plugger å sjekke nå når problemet oppstår, om det er våte eller ikke. 

 

Redigert av Vingen300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bump + litt ny informasjon

 

Har kjørt edikk+vann blanding mellom kjølinga til bensin pumpe racket, og virket ikke til å være noen begrensning i flyt av kjølevann, og lite partikler som kom ut.

 

Når motoren går, og man slår den av, og prøver å starte den med en gang, så starter den opp fint.

 

Startet motor, fra kald motor, ikke kjørt siden i går, og lar motor gå ca 2 min. på tomgang ved kaia. Stanser så motor og starter den med en gang, funker fint. stopper motor igjen, venter 10 min. så vil den ikke starte igjen. 

Er da kanskje ikke vapor lock issue? Motor blir vel ikke akkurat veldig varm etter kun å gå å ha gått 2 min på tomgang ved kai.

 

Noen som har noen tips?

Link to post
Share on other sites

Her var det ikke mange tips... Er kanskje ikke flust med folk som har denne, eller lignende motor?

 

Har testet noe mere. Som vanlig starter motor fint ved dagens første oppstart. Lar motor gå 5 sekunder, stopper så motor, starter motor med en gang, starter fint. Lar motor gå 5 sekunder til, og stopper motor. Venter så 10 minutter, da er issuet der og motor starter ikke. I alt har da motor kun gått i 10 sekunder samlet, så kan jeg ikke forstå at issuet er varme relatert.

 

Har nå også testet å starter motor, la den gå i 5 sekunder, så stoppe den. For så å skru opp høy trykks slangen fra høytrykks pumpa for å slippe ut trykket som er i fuel systemet. Prøver så å starte etter 10 minutter, og ved ett tilfelle startet motor, og andre forsøk har det vært nære på, dvs. tenner mye men har kanskje ikke fortsatt å kinne når den først tenner.

 

I og med at eneste gangen den har startet etter 10 minutter er når trykket er fjernet fra systemet så kan dette kanskje tyde på dyser lekker bensin inn når dette bli stående. Kanskje dyser som er lekker, eller defekt trykk regulator slik at trykket blir for stort?

Link to post
Share on other sites

Det er plugg til å hente ut koder, men de lokale volvo dealerne er på ferie. Ihvertfall de som har peiling på bensin. De som er igjen blir bortimot seende ut som spørsmålstegn når det er snakk om bensin. Skrur bare diesel eller påhengere. 

 

Må evt høre med noen i Vestfold, er vel framnæs i Sandefjord som kanskje er stedet? 

Link to post
Share on other sites

Kan jo høre med de men tror de fleste bensin og V8-guruene der har sluttet men det er mulig det har kommet inn flere med kompentasje nå?

Som skrevet, jeg kjenner ikke til disse motorene men trodde det var mulig å ta ut de kodene uten kodeleser. Du kan jo sjekke ut denne videoen . Så også ut som om det lå noe mer på Google som du kan nyttegjøre deg av.

 

Link to post
Share on other sites

Var ikke klar over at man kunne lese koder uten en leser. Så dette må jeg sjekke ut.

Takker.

 

Foreløpig så er tipsene fra de vp forhandlere jeg har pratet med. Bytt fordeler og rotor, dette er gjort. Så bytt plugg ledninger, disse har jeg i bestilling og venter på. Har også byttet plugger. 

Etter dette så er det å begynne å måle, bensin trykk først og fremst vil jeg anta, både lavtrykk, og høytrykk, og kanskje på returen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener man begynner feilsøking ved å sjekke evt feilkoder. Ved feilsøking må man vite mest mulig og anta minst mulig :yesnod:

Får håpe det er noen feilkoder som gir deg svar. Men det er noen enkle ting du burde få konkludert og det er om hver en plugg har gnist og hvordan pluggene er sotet? (vet det er mye jobb å sjekke). Å sjekke bensintrykkene er smart, da vet du om det er i orden.

Om det ikke finnes feilkoder, noe det faktisk ikke kan være da disse ECUene ikke er særlig avanserte, så må man feilsøke manuelt og det kan være en tung jobb. Nå virker det som om du har god greie på slikt så du finner nok ut av det.

Når den ikke starter på varm motor eller rett etter førstegangs oppstart så kan det være fordi at kaldstartsystemet ikke er aktivert? Delvis tette dyser? Du kan jo for å sjekke dysene om de åpner og at sprøytebildet er bra slik som på denne videoen. Trolig er de i orden men det var det med å vite da og ikke anta.

Om du har gnist og dysene er åpne, høy og lavtrykk bensintrykk er ok og den fortsatt kun starter ved førstegangsoppstart så tror jeg fortsatt på sensorfeil. Om vi ser bort i fra feil på ECU så har vi pickupsignaler, spjelhussignaler, tempsignaler, luftmengde/masse-målinger. Kan være du har flere sensorer? Hvordan tomgangsregulering er det på denne, er tomgang stabil høy ved kaldstart og stabil lav ved varm motor?

Om du har en manual så burde du kunne finne testreferanser på de fleste sensorer og sensorsignaler.

Kan ikke se du har skrevet noe om at du har kjørt båten etter oppstart, går motoren bra da?

Lykke til.

 

Link to post
Share on other sites

Tomgangen på motor er elektronisk regulert, ved kald start har den noe høy tomgang, men kun i noen sekunder så dette virker normal, før den går den til 600, som den skal ha. Det er den også når motor er blitt varm. 

 

Når man starter og kjører går motor fint, merker ikke noe issue da. Mangler kanskje 300 rpm for å oppnå fullt turtall, men dette kan jo være propell størrelse, groe, etc. Men som sagt, når motor går er det ikke noe issue, verken på tomgang eller i fart.

 

Manualen for EFI systemet:

http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/ef_efi.html#/32

lister sensorene:

Water temp, map (manifoild trykk), Knock Sensor, throttle position, Intake Air temp, Ignition Control Ref. 

 

Ser i manualen at det finnes både Code Tool og Scan Tool, der Code tool kan lese av evt. feilkoder lagret i ecm'en. Men Code tool kan ikke lese av "sensor or circuit integrity", da må man ha en Scan Tool. Må også ha Scan tool for å lese av "operating parameters" fra ecm'en.

Code tool viser feil koder med blinkende lys, så dette virker absolutt til å være trikset som vises i youtube videon du linket til. Skal sjekke ut dette, for å se om det evt. er noen feilkoder. Men får da ikke sjekket selve sensorer via den ser det ut til, om da ikke en av feilkodene sier høy/lav verdi på en eller flere av dem. Må da kanskje ha Scan Tool for å vite om sensor er ok eller ikke og om høy/lav verdi er reel. Skal se litt mer gjennom manualen, og kanskje det er noen manuelle prosedyrer for å sjekke sensorene, ohm'e de eller noe.

 

Hoved teorien pr. nå er at motor blir "rå", årsaken til dette er at når issuet er der, og man ikke får startet, så tenner motor mye mer når man kinner med WOT, dvs ecm slår av bensin til dysene. Og når man har ventet lenge nok? 2 timer eller mer? så er det når man har WOT at man endelig får startet.

Og eneste gang vi har klart å starte motor etter 10 minutter, motor avslått i 10 min etter at den kun er gått totalt 10 sekunder, er når vi har åpnet høytryks bensins slangen fra pumpa for å fjerne bensin trykket i bensin railen og til dysene. Har testet dette 3 ganger, 1 gang startet den og de andre har vært veldig nære. Dvs. motor tenner så mye at jeg har sluppet nøkkelen, men motor går ikke likevel.

 

Har også sett service bulletin fra volvo penta der filteret i trykk regulatoren på fuel railen kan gå tett. Dette gjaldt ikke spesifikt min eksakte motor, men? Ser også på nettet at et issue kan være malings flak i fuel systemet/filter. Innsiden av fuel reservoaret (der returen kommer inn fra fuel railen), er malt fra volvo, og med etanol i bensinen har dette begynt å løse seg opp. Dette kan jo evt. tette filter i høytrykks pumpa, dysene og/eller trykkregulatoren. Så det er mange ting som kan påvirke her. 

Link to post
Share on other sites

Det var en meget bra manual så tjangsen for å finne ut av det er stor.

Ut fra det du skriver så ville sjekket feilkoder og bensintrykkene. En ting du kunne sjekket og det er om dysene får signal når du ikke får start. Ta av en dysekontakt, sett en prøvelampe mellom en +-kilde og så - til en av stikka (signalet fra ecm er et - signal). Mens en kinner motor mens du sjekker dette så vet du at det kan være et fuelproblem siden dysene får signal. Blinker det ikke i lampa så er det mest trolig et sensorproblem.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket koder med "trikset" med prøvelampe, funket det så takk for tipset @xr4ti, og alle andre tips.

 

Men eneste koden som kom er 12, som viser at motor er i "Service mode", som er i henhold til manualen. Så ingen feilkoder er lagret.

 

Har tidligere brukt multimeter på en av dyse kontaktene, om jeg husker riktig så var det 12 V på en av pinnene, og vi sjekket spenning mellom de pinnene, som lå på 1-2 V, som antagelig er en "gjennomsnitts" verdi for hva verdier var mellom de 2 pinnene. Men tror ikke vi må målte mellom den andre pinnen og til +. Vi gjorde dette for å sjekke at dysene fikk spenning, at det ikke var noe issue med relee eller sikring.

Skal sjekke dette neste gang, mens motor kinnes.

 

Må også se om jeg kan få lånt en måler for å sjekke bensin trykket. Ser de har en på biltema, men de vil ha 2300,- for den. Kunne være greit å spare de kronene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har prøvd å måle spenning på pluggen til en av dysene. Både med multimeter og prøvelampe, men ble ikke noe klokere av det. Målte først med tenning på, der viste den ene +12 volt, dvs med + på en av pinnene i pluggen og - mot gods på motor.

Når vi kinner så målte vi ca +10 volt på begge pinnene, så dette virker litt rart. Kan være at vi ikke har fått målt riktig. Med prøvelampa så så det ut til at lyse ble noe svakere når vi kinnet mot når tenning var på. Dette samsvarer jo med at vi målte +10 volt. Nå kan jo det være en "gjennomsnittsverdi" som multimeteret måler. Men med prøvelampa så blinket det ikke, er den "rask nok" til å blinke basert på signaler til dysene?

Link to post
Share on other sites

Normalt så er det konstant strøm på det ene stikket i dysekontakten og det er minussignalet i det andre stikket som er styrt fra ECM.

Om du setter prøvelampen/voltmeteret sin røde kabel fra en sikker + strømkilde slik jeg skrev tidligere så skal lampen/metret vise tydelig signal når du kinner motoren om du kobler den sorte kabelen på lampen/metret til rett stikk på dysekontakten (det stikket som gir minus signal fra ECM). Det er visuelt lettes å se ved bruk av lampe.

Om det er strøm nok til å dra starteren fort nok så ECM får signal fra trigger så får du signal på dysekontakten(om alt er i orden, om ikke så har du en potensiell feilkilde). Ved kinning og tomgang oppfatter øye/øre lett signalene er min erfaring.

Dysene trenger ikke mye strøm for å åpne. Mange ganger så holder det faktisk med noen få volt, litt avhengig hva slags dyser det er. En enkel måte å sjekke spolen i en dyse er å koble til et 9v "røykvarselbatteri" og pulse minus til dysen, da hører man spolen "klikker". Nå har jo du neppe et dyseproblem, det var mer til eksempel. Hvor mange volt det er til dine dyser står kanskje i manualen men det er ikke så interessant så lenge du har det signalet som skal til for å åpne dysene. Det er dette som er greit å vite før man feilsøker videre.

Det at det lyser "hele tiden" kan være at det er et slik "peak and hold" kaldstartsystem, dvs at motoren choker ved å holde dysen åpen litt lenger eller at den gir doble signaler helt i startfasen. Ikke godt å vite uten mer grunnleggende info om styringssystemet. Men uansett så skal du kunne se det med prøvelampe (LED er mye raskere enn en glødelampe).

Om du får sjekket at alle dysekontaktene gir + strøm (konstant + ved tenning på) og puls på - stikket så kan du nok begynne å tenke på bensinsystemet ditt igjen tror jeg.

Håper dette ga mening og at jeg ikke forvirrer deg :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ineqinn skrev for 18 timer siden:

Du kan jo alltids demontere dysene/injectorene og sende dem på rens. Bør uansett gjøres engang i blandt.

Har selv hatt malingproblemene fra bensinreservoaret på min og det ble først bra etter en grundig rens av dyser.

Har lest dette på nettet ja, hvor dette også kan tette filteret i regulatoren på returen fra bensin railen. 

Bør kanskje få renset dysene i løpet av vinteren. 

Link to post
Share on other sites

Har nå testet og slå av spenning til motor mens jeg venter etter at motor er stanset. 

Startet verken etter 10 minutter eller etter 1,5 timer. Så dette hjalp ikke. 

Dette da et tips er en dårlig komponent eller lodding i ecu som evt blir påvirket av varme når spenning står på. 

 

Link to post
Share on other sites

Ineqinn skrev On 17.8.2019 at 15.49:

Ville først sjekket bensintrykk ved både kald og varm motor, samt kompresjonen (som foreslått av alphaman).

 

Har ikke fått skaffet utstyr til å sjekke bensin trykk. Nevnte tidligere at de har dette på biltema, men ikke veldig lysten på å bruke 2300,- på det. Men, veien videre går absolutt via å sjekke bensin trykket. Burde da få en ledetråd om dyser lekker, eller om filter er tett slik at trykket blir for høyt, etc. Mulig neste steg blir å få en mekaniker til å se på dette, som har utstyret både for dette, kompresjon og til å lese av alle verdier fra diagnose pluggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...