Jump to content

Volvo Penta 7.4 GSi starter ikke når varm


Vingen300

Recommended Posts

Sensoren som ble byttet er tempsensoren som gir signal til ECU. Feil verdier fra den gir som oftes mye rare feil så godt du byttet den. Da vet du en ting mer og det er at den sensoren ikke lenger er en feilkilde.

Bare for å sjekke så kunne du målt spenning på elanlegget mens du har tenningslåsen i startposisjon for å utelukke spenningsfall pga feil i tenningslåsen. Hjalp en kollega med en VP V8 gassermotor som startet når den ville, det var defekt tenningslås som kuttet strømmen til coil i pos 3(start).

Jeg er snart tom for ideer men holder fortsatt på en knapp på sensorfeil men det skulle fremkommet på et fullstendig systemscan?

Jeg kan heller ikke slppe tanken på manglende systemtrykk på fuelanlegget.

Håper du snart finner ut av denne "umuliusen" av en motor :crazy:

mvh 

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev On 1.11.2019 at 18.16:

det var defekt tenningslås

 

Som en del av tidligere feilsøking har vi hatt av kabelsko'ene av tenningslåsen, pusset og sprayet disse. I og med at issuet alltid dukker opp når den skal startes andre gang så har vi tenkt at tenningslåsen er ok. Er det feil på tenningslåsen så skulle man tro at denne også ville dukket opp ved dagens første start innimellom.

Og tips til andre som måtte ha av kabelskoene på tenningslåsen, bruk en nebbtang for å gjøre kabelskoen litt fastere før man setter den på igjen, ellers mulig konskvens:

 

Har testet nok en gang i helga, som vanlig starter den på dagens første start, gjorde samme "trikset" nå med å la den gå på ca 1000 rpm i 30 sek. før jeg slo av motoren. Ventet så de vanlige 10 min. for så å starte motor. Nok en gang så startet den nå, med throttle på tomgang. Så kan virke til at den får for mye bensin på tomgang. Evt. for lite luft (2 sider av samme sak). Hoved teorien pr. nå er IAC (Idle Air Control) ventilen. Men nå er opptak bestilt til Fredagen, så det er fare for at ikke all verdens blir gjort frem til det. Og da skjer det antagelig ikke noe før til våren igjen.

Link to post
Share on other sites

Bra, da er det nok utelukket. Hos min kollega så var det mer sporadisk feil på tenningslåsen.

IAC eller tomgangsmotor som noen kaller det kan være et isue ja.

Mulig å måle/ohme den for å se om den åpner seg som den skal?

Du får oppdatere så når det er noe nytt angående "spøkelset" ditt :giggle:  og så får vi håpe du får orden på det og en fin sesong neste år.

 

Link to post
Share on other sites

IAC motor ble byttet på Torsdagen. Her var det en prosedyre som skulle utføres ved skifte av denne, motor skal startes å gå i 30 sek, deretter av i 10 sek, så startes igjen, dette for at den skal kalibreres. Etter dette ble ny test utført, starte motor la den gå litt, så slå av i de vanlige 10 min. Etter de 10 min. så startet den heller ikke på tomgang, tente "mye" slik at første gangen slapp jeg nøkkelen da det virket til at den ville starte. Forsøkte så med full throttle, og da startet den relativt greit. (dvs stengte injection dyser på full gass). Dette er det enkleste den har startet der bruk av full gass er nødvendig. Prøvde samme om igjen, vente 10 min med motor av, samme resultat som ved første test.

 

Nå skal det sier at denne dagen, torsdagen, så var det også første gang motor var vanskelig å starte ved dagens første start også. Dette var før bytte av IAC motor. Dette tror jeg kanskje har med vær og temperatur å gjøre, i tillegg til at kanskje det begynner å bli lav spenning på start batteri, slo sammen start og forbruk for å starte. Med bare start batteri så klarte den fint å dra motor rundt, men kan være at det hjalp med litt med begge batterier slik at starter kunne dra rundt motor med litt mer turtall. 

 

Fredagen ble båt tatt på land også da var det "litt greier" ved dagens første start. Er da slik at det "humper og går" på tomgang, og prøver man å gi litt gass å virker det til at den dør ut. Gjør ikke det dersom man drar tilbake på tomgang. Etter 1-2 min slik så hører man at turtallet stiger noe (er automatisk regulering av tomgang turtall på denne motoren) og da går motor som vanlig. Man ruse motor som vanlig. 

Så tror kanskje dette har med temp å gjør. Var rundt 0 til -2 grader, så motor burde jo funke greit i disse temperaturene. Men dersom det skulle vise seg at motor har litt hikke i minus grader så plager ikke det meg, er ikke aktuelt å reise ut på tur i de temperaturene uansett..

 

Uansett, slik det ser ut nå, så er problemet absolutt blitt minimert med bytte av de 2 delene. Kan ikke være sikker på at alt er ok, før våren kommer og båten er på vannet igjen slik at man får testet litt mer. Men nå virker det ihvertfall til at man kan slå av motor og ha et rimelig håp om at man får startet den igjen samme dag, så ting går fremover, om ikke annet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg åpenbart er mer betenkt over dette enn deg :-)

Jeg ville ikke ha følt meg komfortabel med en såpass lunefull motor.

Nå har jeg grublet mye - uten å finne noe åpenbart, men et par ting jeg ville ha prøvd, for å avdekke/utelukke mulige feilkilder er følgende:

1. Motoren har vel omtrent 6 sylindere, så da vil den gå rimelig greit på 5. Ta ut ei dyse, og se hva som faktisk skjer før og etter oppstart, og ikke minst etter stopp. Kanskje lekker den kun etter at den nylig har vært i bruk…?

2. Kjør ECUen fra et eget batteri (kun med felles jord), slik at evt. spenningsvariasjoner rundt oppstart elimineres.

Koble også coilen direkte til dette batteriet, ref. tilfellet "xr4ti" nevnte. Selv om du har kontakt i tenningsbryteren kan det forsvinne noe spenning på veien.

Kan det forresten være så enkelt som at forbikoblingen av formotstanden ikke fungerer…?

 

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt, du er på vei. Jeg har tenkt litt til. Enda en sak du kanskje burde sjekke og det er slangen til MAP-sensoren om den er hel og uten sprekker. Det beste ville å ha vært å sjekket funksjonen til MAP ved å måle referansespenning mens du endrer vakuum med en vakumpumpe. Referanseverdien (spenningen fra ECU) er trolig/typisk ~5V WOT og MAP endrer denne spenningen ettersom trykkforskjellen i manifold endrer seg (spjeldet åpent/lukket). Er ikke sikkert MAP har slange men koblet direkte på innsug men det ser du, da kan det være en defekt O-ring. Står sikkert noe om det i manualen. Ved lekkasje eller feil på MAP så blir ECU helt forvirret av den feilinformasjonen (referanseverdien) den mottar. Normalt vil feil ved MAP gi feilmelding men ikke alltid er min erfaring. Normalt så skal motoren reagere på en eller annen måte om du fjerner slangen mens motoren går på tomgang. Gjør den ikke det er trolig noe feil med MAP. Verd å sjekke tror jeg om ikke VP allerede har gjort det.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev On 10.11.2019 at 15.31:

Jeg må innrømme at jeg åpenbart er mer betenkt over dette enn deg :-)

Jeg ville ikke ha følt meg komfortabel med en såpass lunefull motor.

 

Tja, er ikke sikker på noe som helst, men er ihvertfall godt at motoren har blitt noe bedre. Og i og med at det så lenge til båten er på vannet igjen og man får sjekket mer, så gjelder det å overtale seg selv litt også.... :-)

 

ozo skrev On 10.11.2019 at 15.31:

1. Motoren har vel omtrent 6 sylindere, så da vil den gå rimelig greit på 5. Ta ut ei dyse, og se hva som faktisk skjer før og etter oppstart, og ikke minst etter stopp. Kanskje lekker den kun etter at den nylig har vært i bruk…?

 

På min forrige båt som hadde en V6 bensin så leste jeg at det var et stor problem med den motoren. Den manglet 2 sylindre....

Nå som jeg er kommet opp på rett antall, så må jeg nesten påpeke det. ;-)

 

Så til poenget ditt. Dette med dyser som lekker har vært en tanke, og da at om de lekker så har tanken vært at om den får stå til neste dag så har evt. bensin i sylinder fordampet. Men nå med de siste testene der man kjører motor på ca 1000 rpm de siste 30 sekundene før man slår av motor, da har den startet opp normal etter 10 min. Noe den ikke har gjort dersom man kjører på tomgang rett før man stanser motoren. Teorien da er den går for rikt på tomgang, hadde det vært dyser som lekker så burde vel de også ha lekket selv om motor gikk på 1000 rpm før den ble stanset? Eller?

 

ozo skrev On 10.11.2019 at 15.31:

2. Kjør ECUen fra et eget batteri (kun med felles jord), slik at evt. spenningsvariasjoner rundt oppstart elimineres.

Koble også coilen direkte til dette batteriet, ref. tilfellet "xr4ti" nevnte. Selv om du har kontakt i tenningsbryteren kan det forsvinne noe spenning på veien.

 

Skal ha dette tipset i bakhodet når vi kommer igang med testing igjen til våren.

 

ozo skrev On 10.11.2019 at 15.31:

Kan det forresten være så enkelt som at forbikoblingen av formotstanden ikke fungerer…?

 

Her henger jeg ikke helt med, hva er/betyr dette?

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 19 timer siden:

Godt, du er på vei. Jeg har tenkt litt til. Enda en sak du kanskje burde sjekke og det er slangen til MAP-sensoren om den er hel og uten sprekker. Det beste ville å ha vært å sjekket funksjonen til MAP ved å måle referansespenning mens du endrer vakuum med en vakumpumpe. Referanseverdien (spenningen fra ECU) er trolig/typisk ~5V WOT og MAP endrer denne spenningen ettersom trykkforskjellen i manifold endrer seg (spjeldet åpent/lukket). Er ikke sikkert MAP har slange men koblet direkte på innsug men det ser du, da kan det være en defekt O-ring. Står sikkert noe om det i manualen. Ved lekkasje eller feil på MAP så blir ECU helt forvirret av den feilinformasjonen (referanseverdien) den mottar. Normalt vil feil ved MAP gi feilmelding men ikke alltid er min erfaring. Normalt så skal motoren reagere på en eller annen måte om du fjerner slangen mens motoren går på tomgang. Gjør den ikke det er trolig noe feil med MAP. Verd å sjekke tror jeg om ikke VP allerede har gjort det.

 

Map sensor er koblet direkte, og i manualen referer de til "seal'", er ikke helt en o-ring, med samme-samme likevel. Og ja, de referer til 5V referansesignal som kommer fra ECM'n. 

Står også oppgitt 2 forskjellige feilkoder som defekt map sensor kan sette. Men som du skriver, er ikke sikkert det alltid skjer. Og ivertfall ikke om det evt. er litt luft lekkasje.

 

Skal også ha dette i bakhodet når neste testing gjøres en gang til våren.

 

På VP verkstede nevnte de også dette med map sensoren at dette kunne være en potensiell feilkilde. Men de har ikke nevnt det siden, så vet ikke om det kun var teorier de snakket om, eller om de faktisk har sjekke noe.

 

Siden sensoren er koblet direkte så kan man ikke dra ut noen slange. Må evt. da skru av sensoren mens motor går på tomgang da?

 

Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev for 5 timer siden:

Nå som jeg er kommet opp på rett antall

Da forstår jeg det som at det er snakk om en V8 :smiley:

Den bør i hvertfall gå greit på 7, så da kan du godt ta ut ei dyse uten at dette påvirker testen i merkbar grad.

Med "forbikobling av formotstanden", mener jeg den funksjonen som sørger for at coilen får tilstrekkelig spenning under oppstart. Jeg vet ikke om du har en slik løsning, men det har vært mer eller mindre standard siden 70-tallet, og inntil de fullelektroniske løsningene kom. Prinsippet innebærer ganske enkelt at coilen, som da er dimensjonert for rundt 8V, normalt får tilførsel via en motstand som senker spenningen. Under oppstart, når starteren trekker spenningen ned, kobles tilførselen til coilen forbi motstanden, slik at den også da får tilstrekkelig spenning.

Om denne funksjonen ikke er operativ kan resultatet bli en svært redusert gnist. Dette er neppe den eneste feilen, men er verdt å sjekke.

Rent praktisk ble dette løst, enten via en egen tilkobling på startreléet, via en diode fra starteren, eller et separat relé.

 

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 14 timer siden:

Med "forbikobling av formotstanden", mener jeg den funksjonen som sørger for at coilen får tilstrekkelig spenning under oppstart. Jeg vet ikke om du har en slik løsning, men det har vært mer eller mindre standard siden 70-tallet, og inntil de fullelektroniske løsningene kom.

 

Ok, takker, da henger jeg litt mere med.

Har sjekke verksteds manualen og foruten "Ingition Coil" er det en "Ignition Control (IC) Module",

 

 

image.png.578d2e97c409e707755788bb77b71c83.png

 

Som videre har 2 modus:

 

image.png.9c53d69b376326740ae8ef7d57020a2a.png

 

Virker da til at den skal gå fra "cranking" mode til "running" mode. Men dersom det oppstår noe feil blir det værende i Module Mode (cranging). Så kan kanskje være noe her.

 

image.png.8a39c491bd2b0c7bddbb91456cd6a0b1.png

 

Kan være noe i overgangen her kanskje, at det kan feile i overgangen til "running". Men nok en gang skulle man vel tro at om det var noe feil her at man også av og til får denne feilen ved dagens første start. Noe jeg ikke har fått.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev 19 minutter siden:

Kan være noe i overgangen her kanskje

Det kan det absolutt være, men da i tillegg til minst én faktor til. Symptomene tatt i betraktning, tviler jeg mer og mer på at det kan være én enkelt feil, med mindre det er en ustabil feil på selve ECUen, at denne får feilaktige signaler fra en sensor, eller har ustabil strømtilførsel.

 

Uansett har dette kun med timingen å gjøre, så om ikke ECUen regulerer spenningen til coilen, har den sannsynligvis en motstand med tilhørende forbikobling.

 

Ett punkt i beskrivelsen over var imidlertid ekstra interessant. Det står at tilkoblingen til fordeleren "provides ground reference". Dette skulle jo bety at ECUen er helt avhengig av en god jording av motoren, samt at denne spesifikke kabelen har god kontakt.

Det er jo en viss mulighet for at en kombinasjon av temperaturendring og bevegelse kan ha innvirkning her.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser det ut på turteller når motor går? Hopper det? Hvis IC modulen er gåen , så kan man får rare utslag på turteller. Jeg hadde en bil med 4,3 liter V6 som hadde samme system. Den kunne starte først for så å ikke starte etter å ha gått litt. Men etter hvert så startet den ikke ved første oppstart når modulen var blitt dårlig nok. Den druknet ved oppstart. Lignende som her. Mener at modulen ikke var så dyr, så kanskje verdt ett forsøk.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 3 timer siden:

Uansett har dette kun med timingen å gjøre, så om ikke ECUen regulerer spenningen til coilen, har den sannsynligvis en motstand med tilhørende forbikobling.

 

Ok, skal ha dette i bakhodet.

 

ozo skrev for 3 timer siden:

Ett punkt i beskrivelsen over var imidlertid ekstra interessant. Det står at tilkoblingen til fordeleren "provides ground reference". Dette skulle jo bety at ECUen er helt avhengig av en god jording av motoren, samt at denne spesifikke kabelen har god kontakt.

Det er jo en viss mulighet for at en kombinasjon av temperaturendring og bevegelse kan ha innvirkning her.

 

Her kan kanskje være noe ja, har hatt oppe felles "jord" koblingen mot motor, og pusset og sprayet, polene der. Men kan jo være at det videre er kabel evt. andre "jord" koblinger som kan være et issue.

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev for 2 timer siden:

Hvordan ser det ut på turteller når motor går? Hopper det? Hvis IC modulen er gåen , så kan man får rare utslag på turteller. Jeg hadde en bil med 4,3 liter V6 som hadde samme system. Den kunne starte først for så å ikke starte etter å ha gått litt. Men etter hvert så startet den ikke ved første oppstart når modulen var blitt dårlig nok. Den druknet ved oppstart. Lignende som her. Mener at modulen ikke var så dyr, så kanskje verdt ett forsøk.

 

Turtelleren er stabil når motor går på tomgang. Men den viser ca 400, der tomgang skal være automatisk regulert til ca 600 rpm. Tok dette opp med VP verkstede, som leste av rpm når de kobla pc til motoren. Der viste den riktig. Har da antatt at de 200 som den viser for lite har ligget i instrumentet i dashboardet.

Men for alt jeg vet så kan det være at instrument og ECM får turtall fra forskjellige sensorer, slik at det likevel kanskje er noe feil her.

 

Og interessant det du skriver om issuet du  hadde på en V6'r.

Når det kommer til tenninganlegget så er plugger, plugg ledninger, rotor og fordeler byttet. Da står det vel igjen coil, Ignition Control (IC) modul som ikke er byttet. Foruten da selve ECM'en, men den koster en del. Skal sjekke opp priser på coil og IC, og se om ikke de bare kan byttes.

Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev for 1 time siden:

Turtelleren er stabil når motor går på tomgang. Men den viser ca 400

Hvis dette skulle ha vært av betydning burde problemet ha vært motsatt. Dvs. at den hadde startet, men ikke gått rent. Dette kan altså tyde på at det kan være noe feil med den mekaniske grunninnstillingen, men det rimer også svært dårlig med at den aldri feiler ved dagens første oppstart. Det er derfor jeg heller i retning av dårlig kontakt, gjerne i kombinasjon med lav/varierende spenning.

Som jeg forstår, er bensinpumpene så godt som friskmeldt. Men apropos det. En god, gammel amerikansk V8 som har stått lenge, slik at forgasseren er tom, starter alltid om man heller et eggeglass med bensin i innsuget. Kanskje må man gjenta det et par ganger før gasseren er fylt opp, men dette illustrerer at det på en slik motor alltids er en sylinder eller to som får noenlunde riktig blanding. Om du har mulighet til å få bensin rett i manifolden, kan du jo prøve dette også. Det er riktignok stikk i strid med teorien om "rå" motor, men her kan man ikke utelukke noe :pray:

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 1 time siden:

Hvis dette skulle ha vært av betydning burde problemet ha vært motsatt. Dvs. at den hadde startet, men ikke gått rent. Dette kan altså tyde på at det kan være noe feil med den mekaniske grunninnstillingen, men det rimer også svært dårlig med at den aldri feiler ved dagens første oppstart. Det er derfor jeg heller i retning av dårlig kontakt, gjerne i kombinasjon med lav/varierende spenning.

Som jeg forstår, er bensinpumpene så godt som friskmeldt. Men apropos det. En god, gammel amerikansk V8 som har stått lenge, slik at forgasseren er tom, starter alltid om man heller et eggeglass med bensin i innsuget. Kanskje må man gjenta det et par ganger før gasseren er fylt opp, men dette illustrerer at det på en slik motor alltids er en sylinder eller to som får noenlunde riktig blanding. Om du har mulighet til å få bensin rett i manifolden, kan du jo prøve dette også. Det er riktignok stikk i strid med teorien om "rå" motor, men her kan man ikke utelukke noe :pray:

 

Motsatt problem?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
ozo skrev On 13.11.2019 at 17.09:

Hvis dette skulle ha vært av betydning burde problemet ha vært motsatt. Dvs. at den hadde startet, men ikke gått rent. Dette kan altså tyde på at det kan være noe feil med den mekaniske grunninnstillingen, men det rimer også svært dårlig med at den aldri feiler ved dagens første oppstart. Det er derfor jeg heller i retning av dårlig kontakt, gjerne i kombinasjon med lav/varierende spenning.

Som jeg forstår, er bensinpumpene så godt som friskmeldt. Men apropos det. En god, gammel amerikansk V8 som har stått lenge, slik at forgasseren er tom, starter alltid om man heller et eggeglass med bensin i innsuget. Kanskje må man gjenta det et par ganger før gasseren er fylt opp, men dette illustrerer at det på en slik motor alltids er en sylinder eller to som får noenlunde riktig blanding. Om du har mulighet til å få bensin rett i manifolden, kan du jo prøve dette også. Det er riktignok stikk i strid med teorien om "rå" motor, men her kan man ikke utelukke noe :pray:

 

Har vært "offline" en tid, så beklager seint svar.

 

Ok, da er kanskje disse scenariene helt sammenlignbare.

I og med at bensin trykket ikke er målt så kan jeg ikke si med sikkerhet at bensinpumpene er "friskmeldte". Men i og med at den starter på dagens første start, og går normalt. Samt at med de siste testene der vi lar motor gå på ca 1000 rpm i 30 sekunder ved stans. Så starter den normalt igjen etter 10 min, og går normalt, så tror jeg at pumpene er ok. 

 

Skal ikke utelukke noe som helst, men basert på symptomene så virker det til at motor er/blir "rå". Men uansett, er det ikke noen forgasser på denne motoren, er en EFI (MFI) motor, så det er en injection dyse pr. sylinder. Så der ikke noe "felles" sted en kan få inn bensin.

 

 

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev On 13.11.2019 at 18.31:

Har motoren veivakselsensor, og er i så fall denne sjekket? På bilmotor er det typisk symptom på Dårlig sensor, at den virker når kald men fjusker når motor er lunken/varm. 

 

Nei, ingen sensor på veivaksel, om jeg har forstått dette rett så pleier den evt. å stå på svinghjulet. Fikk tips om dette tidligere, om denne evt. var optisk så kunne det hjelpe med en rengjøring på reflektorene. Eller er kanskje mer vanlig at en slik sensor er magnetisk?

Uansett, er ikke en slik sensor på motoren.

Her er en liste over input/output til ECR:

 

image.png.5190612a058e29b31d3259d01b209521.png

 

Har lest litt mer i verksteds manualen, og der står det:

 

image.png.846a5ec9e0fe0cad46c31a4496c97fed.png

 

Så her kan kanskje være noe som gjør at blir litt ekstra bensin.

 

Og man har:

 

image.png.e6c5878bf29cbc48182a06bbe34e242a.png

 

Kan da være at dersom det er feil i avlesningen her så kan det kanskje også gi ekstra bensin.

Link to post
Share on other sites

Har du byttet veivaksel føler 

Jeg hadde opel omega gm v6 arbeids bil med mye samme problem. Jeg fikk alltid startet om morgen og kjøre til lager var der ca kvarter og så var den helt dø. Byttet det meste av sensorer men nei det viste seg til slutt at det var veivaksel føler som var synderen. Ser du skriver at du ikke har på din motor men et raskt søk på Google så sies det at du den Crankshaft Sensor

 

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev On 26.11.2019 at 12.38:

Er vel en hall-giver i fordeleren vil jeg anta men jeg tror nok ikke de symptomene som trådstarter opplever er typisk for feil/dårlig hall-giver. 

Er vel nr 7 her?

https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7797479_029?path=MarineGasolineEngines%2F7797479%2F7797479_28%2F7797479_029

 

Står "coil" i beskrivelsen, men googler man delen er det en "pickup coil sensor".

 

Helge77 skrev On 26.11.2019 at 22.05:

Har du byttet veivaksel føler 

Jeg hadde opel omega gm v6 arbeids bil med mye samme problem. Jeg fikk alltid startet om morgen og kjøre til lager var der ca kvarter og så var den helt dø. Byttet det meste av sensorer men nei det viste seg til slutt at det var veivaksel føler som var synderen. Ser du skriver at du ikke har på din motor men et raskt søk på Google så sies det at du den Crankshaft Sensor

 

 

Tja, kan ikke finne at jeg har den sensoren på motoren. Motoren er en Volvo Penta 7.4GSIPEFS

Men har da "pickup coil sensor", og slik jeg forstår det så gjøre denne også samme jobb som en Crankshaft Sensor.

Denne delen sammen med IC modulen og coilen er nå eneste deler som ikke er byttet i tennings systemet. Foruten ECU'en, men det er for dyr til bare å kunne byttes uten å være sikker på at den er defekt.

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev On 26.11.2019 at 13.30:

Fortsatt heller jeg mot IC modul. Les litt her på side 4-6. http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/ef_efi.html#/32

 

Kan absolutt være det:

image.png.d88e11bdc6dde90fbbd2c62a7224dc5a.png

 

Når har jeg aldri opplevd at motor har stanset mens den gikk, men denne type feil. Men står jo her at i dette tilfellet så vil motor være vanskelig å starte igjen. Kan jo være at denne feil situasjonen kan oppstå etter at motor er stanset og man venter noen minutter, men man skulle jo tro at når man har kjørt motor en del timer at det aldri skulle skje mens motor går er noe rart. Men er vel ikke lurt å anta noe som helst for å finne ut av dette issuet.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...