Jump to content

Havari KAD42


Ingar

Recommended Posts

En volvo motor er aldri ferdig utviklet når den blir sendt ut på markedet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen sender ferdigutviklede motorer (eller andre teknologisk avanserte produkter) på markedet. Alle benytter perioden etter lansering som en nyttig innkjøringsperiode og en fase hvor man får respons fra et stort antall brukere til å justere inn og optimalisere produksjonsprosessene.

Skulle man fullstendig avluse et nytt produkt før lansering, ville produktet vært teknologisk passè den dagen det ble lansert

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd dette her for oss som har VP's KAD maskiner

 

Har selv ergret meg over at det ikke er mulig å få ut mer enn ca. 8-9 liter av oljen på min KAD300, men jeg mener at jeg er blitt fortalt at dette er tatt med i betraktiningnen når oljekvalitet og intervall for olje og filterskift er etablert? Noen andre som kjenner til dette?

 

Tror det har vært nevnt før, men tar sjansen på en gjentagelse; sjøl så hadde jeg engang en TAMD40B maskin i en '85 Scand Nordic (riktignok ikke en KAD, men samma blokka, og oppsuging gjennom peilerøret akkurat som på KAD'en). Etter ca. 1400timer og ca. 15 år gikk det hull i bunnpanna. Dette skjedde mens båten var i vinteropplag, og all oljen rant selvfølgelig ut i maskinrommet.

 

Ingen bønn, maskinen måtte ut og ny bunnpanne blei kjøpt inn og montert. VP's forklaring på dette fenomenet var tæring, fra surt (lav pH) kondensert vann som aldri helt blei fjernet ved oljeskift ettersom vann/kondens alltid vil legge seg under oljen i bunnpanna pga tettheten. Dermed fikk ikke oljesugerøret tak i denne skvetten, og den ble gjennom årene surere og surere helt til selve godset i bunnpanna var spist opp.

Når bunnpanna blei demontert var det også helt tydelig at det var typisk tæringsskade, og ikke annen påvirkning som hadde laget hullet. Det var heller ingen andre skader på maskinen.

For ytterligere å understreke dette, sa lokal VP-mekaniker/forhandler at de nå produserte tilsvarende bunnpanner i galvanisert stål, nettopp for å unngå dette problemet. Mao. var de godt kjent med denne typen feil.

Lucky for meg at det skjedde under opplag, og ikke i rom sjø.

 

 

Har etter dette hatt både en KAD 43 som gikk i ca400t. uten feil (bortsett fra en ødelagt impeller) før den blei solgt, og nå en KAD300 (550t) som sålangt har fungert prikkfritt, men denne tråden har nok minnet meg på at det mulignes er viktigere å overholde filter go oljeskiftintervallene enn hva jeg sålangt har trodd

 

 

PS. Også KAD300'en min er oljeoppsugingen gjennom peilerøret. Bunnpanna har ikke engang tappeplugg.

 

PS nr. 2: Jeg regner med at KAD300 er "modifisert" slik at stempespylingen er tatt ut etter filteret ettersom 300 er siste KADmodellen. Noen som kan bekrefte dette?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

PS nr. 2: Jeg regner med at KAD300 er "modifisert" slik at stempespylingen er tatt ut etter filteret ettersom 300 er siste KADmodellen.  Noen som kan bekrefte dette?

M/Y Ellen Marie

Ifølge serviceavdelingen hos Volvo Norge ble det innført (på alle 4x-modeller) ifm med lanseringen av KAD44 i 1997.
Link to post
Share on other sites

Har selv ergret meg over at det ikke er mulig å få ut mer enn ca. 8-9 liter av oljen på min KAD300, 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok ikke bare på KAD-motorene det er vanskelig å få all oljen ut av. Jeg har en 41-maskin, og der er det eget rør for å suge opp oljen. Når jeg nå skulle ta oljeskift på denne for første gang, (for meg), fikk jeg heller ikke ut mere enn ca 9 liter. På peilepinnen var oljen på max-merket før jeg begynte, så jeg regnet med at det var ca 11 liter på motoren som beskrevet i manualen. Ble litt irritert, for jeg trodde faktisk jeg skulle fått ut mere av oljen gjennom sugerøret. Tok så en tynn slange og dyttet ned i peilerøret og begynte å suge med en liten håndpumpe. Da fikk jeg opp nesten 2 liter til! Så jeg skjønner egentlig ikke vitsen med det ekstra sugerøret, og det er vel kanskje derfor det er blitt borte også?

 

Ellers må jeg si at det har vært veldig interessant å følge diskusjonen i denne tråden her. Og må si jeg har blitt en bitte liten aning skeptisk til disse motorene. Kanskje unødvendig, men hvem vet egentlig.................. :confused:

Link to post
Share on other sites

På min 41P motor fikk jeg opp 11 liter ved å benytte Biltema's vakumpumpe gjennom peilehullet - i tillegg det som var igjen i filteret - jeg peilet ikke olja før jeg byttet, men hadde kanskje litt mye??

<{POST_SNAPBACK}>

På mine to KAMD 42 1991/92 motorer er det montert tømmeslange fra oljesumpen på begge motorene. Slangene er plugget med skruplugg i øvre enden og ført helt opp til toppen av motorene hvor de er festet med klammer. Ved oljeskift tas skrupluggen ut og slangen legges ned til en passende oppsamler plassert i bunnen av båten. Oljemengden som skiftes sammen med innholdet i oljefilter er ca. 11 liter, dvs hele oljemengden i ht instruksjonsboken. Samme anordning er også benyttet for avtapping av ferskvannskjølingen på motorene hvor slangene er er festet på nederste punktet i kjølevannssystemet.

 

Ved oljeskift har både jeg og mekanikeren som foretar årlig service registrert at mesteparten av dritten som kommer ut i forbindelse med oljeskift, kommer sammen med de siste litrene med olje. Hvordan vi kan se dette? Jo, ved at den gamle oljen tappes ut på 4 liter kanner, og den siste kannen inneholder betydelig mer bunnslam/grums enn den første. Surt vann som blir liggende i bunnpanna har som et tidligere innlegg nevner forårsaket gjennomtæring i en del tilfeller, og dette gjelder ikke bare VP. Jeg registrerer at dette vannet ligger i den første kannen med avtappet gammel olje, og ved oljeskift i vår utgjorde dette nesten en liter.

:rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

A)

Vil ikke vann i oljen forårsake at oljen blir grå - farget ganske umiddelbart da?

B)

Har også levd i den tro at den totale mengden med olje - når den er ganske varm og tyntflytende - vil bli blandet og sirkulert bra rundt omkring i motoren og at det meste av urenheter blir stoppet i oljefilteret?

 

Ser jo også at på min Volvo så blir den nye oljen, med en gang etter skifte helt svart på farge, p.g.a. at jeg aldri har fått opp mere enn maks ca. 8 liter ved tidligere oljeskift.

 

Har nå fått tak i vacuumpumpe fra Biltema, og skal nå denne gangen prøve å få ut "alt"- for det "føles" bedre ihvertfall!

Men, jeg skifter jo selvfølgelig filteret - så det kan da ikke være så mye skitt igjen heller, når vi fyller på 8-9 liter med ny olje som da blander seg med de godt filtrerte gamle 3 literne

 

Motoren er en Volvo TD 40 fra -84, som ble totaloverhalt og marinisert i -91, og siden gått meget bra uten noe trøbbel av noe slag - med oljeskift /filterskift hvert andre år!

 

NB!

Siden jeg bruker båten mye mere nå i løpet av sommeren og i tillegg hele året rundt, blir det nå fremover fast rutine med skifte av olje/filter hver høst......., bare for at det "føles bedre"!

Gjennom vinteren blir den startet og kjørt varm minst en gang i uken, det også for at det "føles bedre" med hensyn til korrrosjon, event. kondensproblemer og at smørningen ikke" tørker ut".

 

Men vann i oljen er ikke bra, derfor lurer jeg litt på dette om det kan være i bunnpannen uten at det merkes????

 

:sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei kes

 

Kan du forklare litt nærmere hvordan disse slangene er montert (gjerne bilde hvis mulig). Jeg har en KAD43 og har et svare strev med å få ut nok olje.

Jeg skal ta noen bilder som viser hvordan slangen kommer opp, men vil sannsynligvis ha problem med bilder av innfestingen i bunnpanna pga liten høyde.

 

Til Seastar:

Jeg antar at sugestussen står såpass langt oppe at den tar ikke med seg vannet. En annen ting er at jeg tar service inkl. oljeskift i jan./feb., og da er normalt ikke motorene kjørt på mange uker så jeg antar at vannet er hovedsakelig "vinterkondens" (ligger på vannet med varme hele vinteren). :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. dette med å få ut mest mulig olje. I havna mi ser jeg at mange skifter olje etter at båten er tatt opp. Vil vel anta at noen båter ligger anderledes på land enn på vann, min ligger feks betraktelig lavere med bauen når den står i krybba enn på sjøen. Da vil man naturligvis få en annen hellning på oljesumpen også, med det resultat at man muligens får ut mer/mindre olje, alt ettersom. Hos meg får jeg ut mer olje ved oljeskift på sjøen enn etter at båten er tatt opp.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg skal snart montere en 2001 modell KAD 44 i båten min, men etter å ha lest alle innslagene her, lurer jeg på om jeg skal ta av bunnpanna, mens den står på en pall, slik at jeg fikk ut all oljen dette året iallefall... ka dere tru?

Hei

Du har jo nå en unik mulighet til å få montert et tappepunkt, og evt. et opplegg med slanger til pumpe eller lign. Har du vurdert om dette er praktisk gjennomførbart mtp. plass osv.

 

Angrer sjøl på at jeg ikke gjorde dette når jeg montert inn min egen maskin.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

helt enig - har du anledning når så sett inn en tappeanretning. monter inn slage via bunnplugg eller via annen anretning og monter en egnet pumpe permanent i motorrommet. det er montert på mange av de gamle ford-motorene og er veldig praktisk.

Jeg tror heller at jeg ville prøvd å legge opp rør fra bunnpluggen til pumpa. Slanger har tross alt begrenset levetid, og det er ikke enkelt å skifte en slange på undersiden av motoren. Og hvis pumpa monteres på motoren så er det uansett ikke behov for slange for bebvegelighetens skyld. På min Ford Sabb står pumpa montert i bakkant på motoren, med godt klamret rør ned til bunnpanna. Enkelt og greit. Har fungert i 26 år og gjør det sikkert i mange år til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller at jeg ville prøvd å legge opp rør fra bunnpluggen til pumpa. Slanger har tross alt begrenset levetid, og det er ikke enkelt å skifte en slange på undersiden av motoren.

Enig. :yesnod:

 

... og gjør jobben skikkelig. Som sagt, det er normalt ikke lett å komme til i ettertid uten å ta maskinen ut igjen :headbang:

 

M/Y Ellen Marie

 

...som elsker lavpunkter på alt som kan dreneres, også dieseltanken :lol:

Link to post
Share on other sites

(Joda310)Har KAD42 bunnplugg? Min KAD44 har ikke det..

 

Min KAMD42 1992 mod har slik plugg i bunnpanna. La merke til det da jeg monterte motoren før 3 år siden. Lurte allerede da på om det kunne være en idè å montere en tappeanordning fra bunnpluggen, men jeg var redd for lekkasje pga. de vibrasjoner det ville bli på rør evt. slange, derfor lot jeg det være. I dag ville jeg kanskje tenkt annerledes og montert noe slikt. Men på den andre side liker jeg ikke slikt "reodor felgen" opplegg.:nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller at jeg ville prøvd å legge opp rør fra bunnpluggen til pumpa. Slanger har tross alt begrenset levetid, og det er ikke enkelt å skifte en slange på undersiden av motoren. Og hvis pumpa monteres på motoren så er det uansett ikke behov for slange for bebvegelighetens skyld. På min Ford Sabb står pumpa montert i bakkant på motoren, med godt klamret rør ned til bunnpanna. Enkelt og greit. Har fungert i 26 år og gjør det sikkert i mange år til.

Brukes kopperrør er det helt sikkert viktig at dette klamres tett og godt, ellers vil vibrasjon kunne ødelegge det veldig fort. Det burde ikke være noe problem med slange av skikkelig kvalitet. Mener at Vetus motorene har et slikt opplegg, slange fra bunnpannen og til en pumpe som kan festes nær sagt hvor som helst. (apropos det med reodorfelgen løsninger).

 

Min erfaring er også at jeg får ut mer olje når båten ligger på sjøen, fordi båten da er baktung. (KAD44)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har noen prøvd å tre ned en slange i bakkant motor (løsne toppdeksel) og suge ut oljen derfra?

Oljen renner jo ned den veien, så det skulle vel kanskje la seg gjøre å ta den opp samme veien også...

 

På min KAD44 må halve motoren demonteres for at man skal få av toppdekselet, så det er ikke et alternativ. Muligens kan man suge gjennom ånderøret fra bunnpanna (tror den slangen er lett å vippe av). Men, om det gir bedre oppsug av olje vites ikke. Ånderøret sitter ganske langt foran på motoren.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...