nordan family 27 Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 på min ford er returslangen fra turboen et greit hull som er relativt stort når man får koblet fra slangen. Finnes det noen slike alternativer på volvo? Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 15.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 Har KAD42 bunnplugg? Min KAD44 har ikke det.. Joda310 Mine Kad 42 har ikke bunnplugg. på min ford er returslangen fra turboen et greit hull som er relativt stort når man får koblet fra slangen. Finnes det noen slike alternativer på volvo? Relativt stort hull for returoljen fra turboen men litt kronglete da returen går i ett rør som er godt klamret. Vanskelig å komme til iallefall ved dobbel instalasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Det må jo legges opp med en ordentlig patent med nippel i bunnpluggåpningen, doble slangeklemmer eller påpresset slange, stengeventil og elektrisk/manuel pumpe. Det er jo ikke nødvendig da løsningen innbefattet en pumpe som vil pumpe opp oljen. Uten å komme på hvilken motortype det var så mener jeg å ha hørt at et lignende opplegg var montert orginalt fra produsent. På min motor (4,2l Mercruiser/VM diesel) er det slange opp fra bunnpluggen med nippel for tilkobling av manuell eller elektrisk sugepumpe. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettet Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 (redigert) På min motor (4,2l Mercruiser/VM diesel) er det slange opp fra bunnpluggen med nippel for tilkobling av manuell eller elektrisk sugepumpe. tror alle nyere merc bensin/dieseler har det. hvis det er oljen som primært forårsaker skader på motorene kan jeg kanskje ha en "oppdagelse" som i allefall bør gi en kraftig forbedring i denne sammenheng. det var en post noe tidligere i år hvor det var en GM kyndig kar som åpenbart hadde mekket på en del v8 diesler og han anbefalte reginol eller liknende parafinbasert olje pga særlig bra renseffekt. han hadde plukket opp motorerer - diesel v8ere som var gullende rene innvendige - som nye etter utallige mil på veien. jeg var interessert i å prøve denne oljen som forøvrig er utrolig prisgunstig og leverandøren garanterer lengre intervaller mellom oljeskift men det er ikke hovedpoenget. undertegnede skifter jevnlig olje på en dieselbil til poden og har benyttet essos olje for diesel som på egen sabb båtmotor med godt resultat samt statoils samme. når jeg helte på reginolen for første gang og peilet oljen - uten å ha startet motoren var den alerede kullsvart bare etter å ha rent igjennom motoren! renseeffekten må være formidabel! det hadde jeg aldri opplevd med noen av de andre oljene. de holdt seg endog lyse/transparente i noen tids bruk - faktisk ganske lenge. jeg tar det for gitt at reginololjen som egentlig er produsert av en anerkjent produsent som jeg dog ikke kjenner navnet på men det gjør gm fyren - er av svært god kvalitet. oljen jeg bruker er mineralolje. uten kommentarer forøvrig...... Redigert 20.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 jeg tar det for gitt at reginololjen som egentlig er produsert av en anerkjent produsent som jeg dog ikke kjenner navnet på men det gjør gm fyren - er av svært god kvalitet. Er et par år siden jeg handlet hos Reginol sist. Da var det Texaco's produkter de solgte. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Handlet olje, riktignok to-takts olje, i juni i år hos Reginol og den kom på Texaco original emballasje. Kostet vel 44,- per liter på 4-liters kanner, mens på marainaen koster det vel oppunder 100? Kjøpte også fem liter girolje til undervannshusene på utenbordsmotorer til 190,- (38,- per liter), litt billigere enn de tubene med 3dl i båtutstyrs butikkene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Her er bunnpanna på Mercruiser 4,2 literen. Bunnplugg i hver ende av panna samt sugerør som går 0,5 cm over bunnen. Hullet nederst på bildet fører til en slange som går opp til en slags ventilasjon hva nå det skal være godt for. Redigert 21.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
baatsman Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 En venn av oss tok ett stempel + foringer på en KAD 42 i sommer. Han har 2 stk. Tidligere sto det 2 stk AQAD40(41). Han fikk høre att muligheten for havariet var att KAD motorene trenger mer tilgang til luft. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
isbjorn Svart 24.August.2006 Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Har en 41a i min NB 840, tidligere eier(kjøpt den i sommer) sier han har brukt MOBILGARD HSD SAE 15W-40 olje på den, noen som har erfaring med den oljen og er den god nok får 41"ien min? Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 (redigert) hva skal man velge ? Båt med kad 42 1994 mod. 216 hk. 1270 timer. Båt med AQAD41a . 200 hk. motor ble fullstendig overhaldt i 2001 ??????????????????????????? Redigert 9.Februar.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Nettopp kjøpt en båt med 2xKAD300, tror jeg vil selge den, har neppe råd til å kjøre den mer en 50 timer :-( Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Skaff deg to D6-310 du. Drar litt mindre suppe enn KAD300 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
2xDiesel Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Er ikke veldig nervøs for drivstoff forbruket, men hvis KAD300 er like potensiell for å havarere som det jeg har lest her om 42, så blir jeg virkelig mørkredd! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 (redigert) Så lenge du eier VP bør du MINST ha med deg 1 VP mekaniker for hver tur Redigert 28.Juli.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
2xDiesel Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Betryggende! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Kjenner ikke tråden, men vet at motorer kan havarere ja, og er det noen plass dette kommer frem er det iallefall her på dette forum, spesiellt de grønne er her utsatt, men dog kanskje ikke så rart da markedsandelen er betydlig grønn Uannsett, ting kan skje, motorer kan havarere uannsett merke og modell, noen konstruksjoner er mer utsatt en andre eller en kombinasjon av markedsandel og konstruksjon. På helt generellt grunnlag vil jeg bare si, nyt sommeren og gled deg over det som virker, Vær påpasselig med serviceintervallene. Før eller siden ryker det ett eller annet lell, enten det måtte være dyrt eller billig å reparere. Er du skeptisk eller klok nok? Kan kanskje en motorhavariforsikring være en ting, da slipper du i allefall alle kostnadene på egen kappe om "U" skulle være ute Ha en fortsatt fin sommer til dere alle uannsett hva som befinner seg i kjelleren. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Så lenge du eier VP bør du MINST ha med deg 1 VP mekaniker for hver tur Betryggende! Akkurat slik som dette......................................... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Men det fine med den grønne klumpen er at den er så miljøvennlig fordi den går så skjeldent Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
2xDiesel Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Har motorhavari forsikring Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Så vidt jeg har fått med meg skal jo KAD300 være en grei motor, KAD42 er en helt annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Så vidt jeg har fått med meg skal jo KAD300 være en grei motor, KAD42 er en helt annen sak. Det er god du vet hva du snakker om...... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Det er god du vet hva du snakker om...... Nå kan jeg ikke erindre og ha lest om et eneste havari på KAD300 her på forumet. Man kan vel ikke si det samme om KAD 42?? Kjenner 4 stk som har eid 42 tidligere. 2 av de havarerte under deres eierskap, og de 2 andre hadde haverert tidligere og var blitt overhalt før deres tid. Den ene av de opplevde forøvrig havari på den ene i en twin installasjon på nytt. Ingen av de har spes mye godt og si om motoren etter store pengeutlegg og spolerte ferieturer kan jeg love Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hansa666 Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Mitt poeng er at det er solgt et vesentlig antall KAD maskiner i verden sett i forhold til hva som er solgt av andre merker. Ja, 42 hadde en feil vedrørende olje distribusjonshuset som ikke var særlig heldig, som igjen har gjort en del eiere noen båtlapper fattigere. MEN ser man på det store antall maskiner solgt, hvordan en god del av dem direkte mishandler maskinene, er det etter mitt syn rart at ikke flere har gått fløyten. Det hører med til unntakene at jeg ser båter som etter oppstart, varmes opp før eieren gir full gass..... Har vært i diverse maskinrom og sett svinestier uten like. Det virker som om en del båteiere utfører service på våren og ikke åpner opp lokket før til høsten ( eller om da noe går galt...) Er det da rart at det skjærer seg fra tid til annen??? neppe. Jeg sier ikke at dette gjelder dine sap-2000, 4 venners maskiner, men vet du med 100 % at de har vedlikeholdt som de skulle?, skiftet dette berømmelige oljedistribusjons huset?, at daværende, tidligere eiere har behandlet maskinen slik den skal? Jeg har hatt mine maskiner i 3 sesonger nå og er kjempefornøyd. Men er nøye med at de alltid er varme FØR jeg legger trottlene ned, sørger for god olje kvalitet og ellers kontrollerer maskinene jevnlig gjennom sessongen samt holder motorrommet rent og pent... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Jeg sier ikke at dette gjelder dine sap-2000, 4 venners maskiner, men vet du med 100 % at de har vedlikeholdt som de skulle?, skiftet dette berømmelige oljedistribusjons huset?, at daværende, tidligere eiere har behandlet maskinen slik den skal? Jeg har hatt mine maskiner i 3 sesonger nå og er kjempefornøyd. De er vel brukt og vedlikeholdt slik som andre motorer de har hatt som ikke har havarert. Når det gjelder dine så mins jeg at du har hatt de ute av båten og utført div. oppgraderinger?? Jeg tror det er en god grunn til at KAD 43 erstattet KAD 42. Samme spec og ytelser, men KAD 43 har vel knapt noen hørt noe stygt om...? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hansa666 Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Hovedgrunnen, tror jeg, til at man har hørt lite om 43, er som tidligere nevnt at de ikke har dette olje dist.huset som 42 hadde. Når dette blir byttet på en 42, kan jeg ikke se at faren for haveri er større med 42 enn 43. Blir da oppgitt når en del personer slenger ut kommentarer og synspunket på 42 maskinen uten å vite hva som er årsak til haveriet. Hadde vært artig å se om det har vært haveri på en 42 maskin som har byttet dette olje distrb.huset..... Ja du husker bra , har tatt full overhaling etter at de hadde stått x antall år i kjelleren. Skiftet disse husene kun for å være sikker, men også mye annet som jeg kanskje ikke hadde trengt å bytte ( i følge min mekaniker). Men så lenge jeg hadde muligheten til dette og maskinene nå engang var tatt ut, så er det greit med alt som er gjort. Hva andre eiere har gjort med en båt og hvordan den er behandlet, er ikke alltid like enkelt å se. MEN nå kan jeg i hvert fall dra ut i havgapet i full visshet at alt som er mulig å gjøre med de to grønne er gjort, og tillitten er 100 % med generalen og 4 små ombord Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.