Jump to content

Havari KAD42


Ingar

Recommended Posts

Har KAD42 bunnplugg? Min KAD44 har ikke det..

Joda310

Mine Kad 42 har ikke bunnplugg.

 

 

på min ford er returslangen fra turboen et greit hull som er relativt stort når man får koblet fra slangen. Finnes det noen slike alternativer på volvo?

Relativt stort hull for returoljen fra turboen men litt kronglete da returen går i ett rør som er godt klamret. Vanskelig å komme til iallefall ved dobbel instalasjon. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Det må jo legges opp med en ordentlig patent med nippel i bunnpluggåpningen, doble slangeklemmer eller påpresset slange, stengeventil og elektrisk/manuel pumpe.

Det er jo ikke nødvendig da løsningen innbefattet en pumpe som vil pumpe opp oljen.

 

Uten å komme på hvilken motortype det var så mener jeg å ha hørt at et lignende opplegg var montert orginalt fra produsent.

På min motor (4,2l Mercruiser/VM diesel) er det slange opp fra bunnpluggen med nippel for tilkobling av manuell eller elektrisk sugepumpe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

På min motor (4,2l Mercruiser/VM diesel) er det slange opp fra bunnpluggen med nippel for tilkobling av manuell eller elektrisk sugepumpe.

tror alle nyere merc bensin/dieseler har det.

 

hvis det er oljen som primært forårsaker skader på motorene kan jeg kanskje ha en "oppdagelse" som i allefall bør gi en kraftig forbedring i denne sammenheng.

det var en post noe tidligere i år hvor det var en GM kyndig kar som åpenbart hadde mekket på en del v8 diesler og han anbefalte reginol eller liknende parafinbasert olje pga særlig bra renseffekt.

han hadde plukket opp motorerer - diesel v8ere som var gullende rene innvendige - som nye etter utallige mil på veien.

 

jeg var interessert i å prøve denne oljen som forøvrig er utrolig prisgunstig og leverandøren garanterer lengre intervaller mellom oljeskift men det er ikke hovedpoenget.

undertegnede skifter jevnlig olje på en dieselbil til poden og har benyttet essos olje for diesel som på egen sabb båtmotor med godt resultat samt statoils samme.

 

 

når jeg helte på reginolen for første gang og peilet oljen - uten å ha startet motoren var den alerede kullsvart bare etter å ha rent igjennom motoren!

renseeffekten må være formidabel!

det hadde jeg aldri opplevd med noen av de andre oljene.

de holdt seg endog lyse/transparente i noen tids bruk - faktisk ganske lenge.

 

jeg tar det for gitt at reginololjen som egentlig er produsert av en anerkjent produsent som jeg dog ikke kjenner navnet på men det gjør gm fyren - er av svært god kvalitet.

 

oljen jeg bruker er mineralolje.

 

 

uten kommentarer forøvrig......

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg tar det for gitt at reginololjen som egentlig er produsert av en anerkjent produsent som jeg dog ikke kjenner navnet på men det gjør gm fyren - er av svært god kvalitet.

Er et par år siden jeg handlet hos Reginol sist. Da var det Texaco's produkter de solgte.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Handlet olje, riktignok to-takts olje, i juni i år hos Reginol og den kom på Texaco original emballasje. Kostet vel 44,- per liter på 4-liters kanner, mens på marainaen koster det vel oppunder 100?

 

Kjøpte også fem liter girolje til undervannshusene på utenbordsmotorer til 190,- (38,- per liter), litt billigere enn de tubene med 3dl i båtutstyrs butikkene?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er bunnpanna på Mercruiser 4,2 literen. Bunnplugg i hver ende av panna samt sugerør som går 0,5 cm over bunnen.

Hullet nederst på bildet fører til en slange som går opp til en slags ventilasjon hva nå det skal være godt for.

 

Posted Image

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...

Kjenner ikke tråden, men vet at motorer kan havarere ja, og er det noen plass dette kommer frem er det iallefall her på dette forum, spesiellt de grønne er her utsatt, men dog kanskje ikke så rart da markedsandelen er betydlig grønn :wink:

 

Uannsett, ting kan skje, motorer kan havarere uannsett merke og modell, noen konstruksjoner er mer utsatt en andre eller en kombinasjon av markedsandel og konstruksjon.

 

På helt generellt grunnlag vil jeg bare si, nyt sommeren og gled deg over det som virker, Vær påpasselig med serviceintervallene. Før eller siden ryker det ett eller annet lell, enten det måtte være dyrt eller billig å reparere.

 

Er du skeptisk eller klok nok? Kan kanskje en motorhavariforsikring være en ting, da slipper du i allefall alle kostnadene på egen kappe om "U" skulle være ute :yesnod:

 

Ha en fortsatt fin sommer til dere alle uannsett hva som befinner seg i kjelleren. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er god du vet hva du snakker om...... :headbang:

 

Nå kan jeg ikke erindre og ha lest om et eneste havari på KAD300 her på forumet. Man kan vel ikke si det samme om KAD 42??

Kjenner 4 stk som har eid 42 tidligere. 2 av de havarerte under deres eierskap, og de 2 andre hadde haverert tidligere og var blitt overhalt før deres tid. Den ene av de opplevde forøvrig havari på den ene i en twin installasjon på nytt.

Ingen av de har spes mye godt og si om motoren etter store pengeutlegg og spolerte ferieturer kan jeg love :headbang:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng er at det er solgt et vesentlig antall KAD maskiner i verden sett i forhold til hva som er solgt av andre merker.

Ja, 42 hadde en feil vedrørende olje distribusjonshuset som ikke var særlig heldig, som igjen har gjort en del eiere noen båtlapper fattigere. MEN ser man på det store antall maskiner solgt, hvordan en god del av dem direkte mishandler maskinene, er det etter mitt syn rart at ikke flere har gått fløyten.

Det hører med til unntakene at jeg ser båter som etter oppstart, varmes opp før eieren gir full gass..... Har vært i diverse maskinrom og sett svinestier uten like. Det virker som om en del båteiere utfører service på våren og ikke åpner opp lokket før til høsten ( eller om da noe går galt...)

Er det da rart at det skjærer seg fra tid til annen??? neppe. Jeg sier ikke at dette gjelder dine sap-2000, 4 venners maskiner, men vet du med 100 % at de har vedlikeholdt som de skulle?, skiftet dette berømmelige oljedistribusjons huset?, at daværende, tidligere eiere har behandlet maskinen slik den skal?

Jeg har hatt mine maskiner i 3 sesonger nå og er kjempefornøyd. Men er nøye med at de alltid er varme FØR jeg legger trottlene ned, sørger for god olje kvalitet og ellers kontrollerer maskinene jevnlig gjennom sessongen samt holder motorrommet rent og pent...

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at dette gjelder dine sap-2000, 4 venners maskiner, men vet du med 100 % at de har vedlikeholdt som de skulle?, skiftet dette berømmelige oljedistribusjons huset?, at daværende, tidligere eiere har behandlet maskinen slik den skal?

Jeg har hatt mine maskiner i 3 sesonger nå og er kjempefornøyd.

 

De er vel brukt og vedlikeholdt slik som andre motorer de har hatt som ikke har havarert.

 

Når det gjelder dine så mins jeg at du har hatt de ute av båten og utført div. oppgraderinger??

 

Jeg tror det er en god grunn til at KAD 43 erstattet KAD 42. Samme spec og ytelser, men KAD 43 har vel knapt noen hørt noe stygt om...?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hovedgrunnen, tror jeg, til at man har hørt lite om 43, er som tidligere nevnt at de ikke har dette olje dist.huset som 42 hadde. Når dette blir byttet på en 42, kan jeg ikke se at faren for haveri er større med 42 enn 43. Blir da oppgitt når en del personer slenger ut kommentarer og synspunket på 42 maskinen uten å vite hva som er årsak til haveriet. Hadde vært artig å se om det har vært haveri på en 42 maskin som har byttet dette olje distrb.huset.....

 

Ja du husker bra :wink: , har tatt full overhaling etter at de hadde stått x antall år i kjelleren. Skiftet disse husene kun for å være sikker, men også mye annet som jeg kanskje ikke hadde trengt å bytte ( i følge min mekaniker). Men så lenge jeg hadde muligheten til dette og maskinene nå engang var tatt ut, så er det greit med alt som er gjort.

 

Hva andre eiere har gjort med en båt og hvordan den er behandlet, er ikke alltid like enkelt å se. MEN nå kan jeg i hvert fall dra ut i havgapet i full visshet at alt som er mulig å gjøre med de to grønne er gjort, og tillitten er 100 % med generalen og 4 små ombord :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...