Kenneth 81 Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Erikda skrev for 9 timer siden: @Kenneth 81 hva skjer? Du skal selge båten jo!!!😱😱😱 Litt vemodig å skulle selge etter å ha lagt så mange timer (og ikke minst blod, svette og tårer ) i den, men har sånn smått innsett at når vi så og si kun bruker den til dagsturer og det bare er fruen og meg ombord så er det ganske så mye mer båt enn det vi faktisk har bruk for. Så da er det på tide med noe nytt som kanskje passer litt bedre til den faktiske bruken! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Kenneth 81 skrev On 12.6.2020 at 7.54: Litt vemodig å skulle selge etter å ha lagt så mange timer (og ikke minst blod, svette og tårer ) i den, men har sånn smått innsett at når vi så og si kun bruker den til dagsturer og det bare er fruen og meg ombord så er det ganske så mye mer båt enn det vi faktisk har bruk for. Så da er det på tide med noe nytt som kanskje passer litt bedre til den faktiske bruken! Bare dere ikke blir uten båt så er det greit!😁😁😁 Dere får ta en tur ombord til meg neste gang dere kommer til Fredrikstad!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Mye jobbing i det siste så egentlig alt for lite action her. Men har fått gjort litt. Montert enda mer lys i maskinrommet og demontert oljekjøler og tilhørende slanger. Slangene skal byttes! Er nok på sin plass med systemrens når alt er montert igjen også! Uten lys! Med lys. Det synes ikke så godt på bildene. Men du verden får en forskjell! Oljekjøler og slanger er av. Tess neste for å få byttet ut de gamle. Må nok kjøre en systemrens ja.....😝😝😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Polerer vindu så godt jeg kan. Men jeg kan ikke nok! Hvor mye må jeg polere for å få det helt blankt og gjennomsiktig? Har pusset med 1000-1500-2000-3000 og 4000 og nå holder jeg på med Maguire PlastX. Det blir timer med polering.... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Allan E Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Har du prøvd tannkrem? Tror det blir brukt med godt resultat på gulnede frontlykter på biler. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 PastX har veldig lite slipemiddel i seg, kan hende du burde prøve med halv-grov, så fin polish. Det er nyttesløst for hånd, må bruke maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 PostIT skrev 46 minutter siden: PastX har veldig lite slipemiddel i seg, kan hende du burde prøve med halv-grov, så fin polish. Det er nyttesløst for hånd, må bruke maskin. Ok! Det har jeg liggende!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Så var det ytre eksosbendet på styrbord motor av. Jeg tør ikke tenke på hvordan jeg skal få det på igjen!😁😁😁 Litt sot i turbohuset, men det er vel normalt? Til og med jeg får kommer til under trappa nå!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Da var den siste slangebitt av og bendet som må sveises er avdekket. Og tilstanden under trappa er avdekket. Her lekker det en plass..... Nå må det vel være plass til å få av girkassa Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kenneth 81 Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Litt av en jobb du har kjøpt deg! På den andre siden så regner jeg med at det blir rimelig strøkent til slutt! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Gullfisk Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) Du holder vel varmen nedi der om dagen Det som er vanskelig, er å ikke gape over for mye, etter som man kommer seg nedover i gammelt man har lyst å skifte. Redigert 19.Juni.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Kenneth 81 skrev 39 minutter siden: Litt av en jobb du har kjøpt deg! På den andre siden så regner jeg med at det blir rimelig strøkent til slutt! Det skal i hvert fall bli i orden! For å få det strøkent må motorene løftes ut! Det må vente litt!😝😝 Gullfisk skrev 23 minutter siden: Du holder vel varmen nedi der om dagen Det som er vanskelig, er å ikke gape over for mye, etter som man kommer seg nedover i gammelt man har lyst å skifte. Mer enn varmt nok ja! Og skal jeg få brukt båten er det bare å begrense seg ja!😅😅😅😅 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SVARTEN Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Erikda skrev On 19.6.2020 at 7.13: Polerer vindu så godt jeg kan. Men jeg kan ikke nok! Hvor mye må jeg polere for å få det helt blankt og gjennomsiktig? Har pusset med 1000-1500-2000-3000 og 4000 og nå holder jeg på med Maguire PlastX. Det blir timer med polering.... Hei Erik Vet noen bilverksteder har et pussesett og en type lakk de bruker på frontlys på bil. På utvendig lykteglass. Dette bruker de hvis glasset er falmet og ikke går igjennom EU kontroll. Så slipper kunden å bytte komplett lykt. Kanskje verdt å sjekke ut? Forresten så er det utrolig moro å følge tråden din👍💪 Stå på😎 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 SVARTEN skrev 2 minutter siden: Hei Erik Vet noen bilverksteder har et pussesett og en type lakk de bruker på frontlys på bil. På utvendig lykteglass. Dette bruker de hvis glasset er falmet og ikke går igjennom EU kontroll. Så slipper kunden å bytte komplett lykt. Kanskje verdt å sjekke ut? Forresten så er det utrolig moro å følge tråden din👍💪 Stå på😎 Takker hjertelig for at du liker å følge galskapen min! Ja, jeg driver og polerer med den type middel som du beskriver. opptil fler av dem. Men jeg tror jeg er for utålmodig. Har funnet en rubbing som det er litt mer slipemiddel i. Får kjøre det noen runder og deretter bytte til den som er for selve glasset og finpolere litt etter hvert! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Skal det nye glasset være laminert herdet glass, eller bare enkelt herdet? Du er klar over at det er ekspertise på akkurat dette i Fredrikstad eller? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Komodo skrev for 5 timer siden: Skal det nye glasset være laminert herdet glass, eller bare enkelt herdet? Du er klar over at det er ekspertise på akkurat dette i Fredrikstad eller? Glasset er svakt buet, 6 mm enkelt herdet glass. Hvor i Fredrikstad skal jeg henvende meg @Komodo? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Litt usikker akkurat nå. Det har vært noen omkalfatringer i bransjen i det siste, oppkjøp, nedleggelser, nyetablering osv., men kompetansen er der. Enkelt herdet er rett fram, men hvis det skal være buet stopper det muligens opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olav Kaa Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Hei! Takk for fin tråd! Angående sliping/polering av plexi er det som nevnt forskjellige produkter som blir brukt på blant annet frontlykter på biler når plasten har blitt falmet. Det er i hovedsak tre-fire steg som brukes der du starter med en grov rubbing, polerer til slutt og evt legger på klarlakk med UV-beskyttelse for å unngå falming på nytt. Maskin er og foretrekke da du får opp tempen nok til at slipemiddelet virker skikkelig. Mirka selger ett sett for sliping av glass, tror nok ikke det er egnet for plast men der det ihvertfall beskrevet at man må opp i 40 grader før det begynner å "ta" Lykke til med både plastikk og glass, forøvrig båten ellers også :) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Gyli Plast i Søgne utenfor Kristiansand er den proffeste plexileverandøren jeg har vært borti, og de er greie å snakke med på mail og telefon. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Dette er ikke så lett @Erikda. Ofte blir herdet 6 mm glass bøyd noe i montering i karmen. Går fint i følge Ertec i Tvedestrand. Har sett et glass mellom to stoler og en mann oppå. Bøyde seg nesten til gulvet...... Gyli plast bøyer etter mal . Ingen begrensninger der. Går det vindusvisker på dette vinduet vil ikke noe derfra gi en varig løsning. Å prøve å få den gamle ruta fin igjen tror jeg du ikke får til desverre med mindre det nå finnes noe lurium på boks som jeg ikke har prøvd. Det hente på båtbyggeriene at det ble et skrap i en ny skyveluke ved montering. Kostbare å kaste så det ble prøvd mye for å redde luka. Skjeldent vellykket. lykket til med arbeidet og god Søndag Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Olav Kaa skrev for 10 timer siden: Hei! Takk for fin tråd! Angående sliping/polering av plexi er det som nevnt forskjellige produkter som blir brukt på blant annet frontlykter på biler når plasten har blitt falmet. Det er i hovedsak tre-fire steg som brukes der du starter med en grov rubbing, polerer til slutt og evt legger på klarlakk med UV-beskyttelse for å unngå falming på nytt. Maskin er og foretrekke da du får opp tempen nok til at slipemiddelet virker skikkelig. Mirka selger ett sett for sliping av glass, tror nok ikke det er egnet for plast men der det ihvertfall beskrevet at man må opp i 40 grader før det begynner å "ta" Lykke til med både plastikk og glass, forøvrig båten ellers også :) Jeg har ett 5 mm Lexan stående. Tenker jeg gir opp polering g og setter inn det til jeg får vindu i glass!😁😁😁 Nero II skrev for 3 timer siden: Gyli Plast i Søgne utenfor Kristiansand er den proffeste plexileverandøren jeg har vært borti, og de er greie å snakke med på mail og telefon. Supert tips! Da kan jeg bestille der når jeg skal ha lexan til rekkverket rundt akterdekket!👍👍 Knude skrev 16 minutter siden: Dette er ikke så lett @Erikda. Ofte blir herdet 6 mm glass bøyd noe i montering i karmen. Går fint i følge Ertec i Tvedestrand. Har sett et glass mellom to stoler og en mann oppå. Bøyde seg nesten til gulvet...... Gyli plast bøyer etter mal . Ingen begrensninger der. Går det vindusvisker på dette vinduet vil ikke noe derfra gi en varig løsning. Å prøve å få den gamle ruta fin igjen tror jeg du ikke får til desverre med mindre det nå finnes noe lurium på boks som jeg ikke har prøvd. Det hente på båtbyggeriene at det ble et skrap i en ny skyveluke ved montering. Kostbare å kaste så det ble prøvd mye for å redde luka. Skjeldent vellykket. lykket til med arbeidet og god Søndag Det går vinduspusser på dette vinduet dessverre. Er ved styreposisjon. Det blir 5 mm lexan til jeg får nytt glass fra Ertec. Kjører ned dit og bestiller. Tar med ramma slik at de kan få skikkelig mål. Jeg vil ha inn glass fir et varig resultat. Og god søndag til dere også! Vetle var over seg av begeistring etter å ha besøkt dere @Knude!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Det er flere ting som må gjøres! Og siden jeg måtte skjære løs griperekkene på grunn av uvettig omgang med Tec7, ble det litt reparasjonsarbeid der de skal stå. Pusset ned og støvsugd! Ingen Aceton til vasking! Det ødelegger for vedheft. To lag med tape. På den måten er det full kontroll under pusseprosessen. Og gelcoatsparkel i tilnærmet riktig farge. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gew77 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Blir bra dette Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Gew77 skrev 24 minutter siden: Blir bra dette Jeg håper du har rett!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gew77 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Det tror jeg Håper du får ordnet gir også, så du får nytt litt sommer på sjøen Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.