Faxen Svart 21.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2022 Så flott som båten har blitt mangler ennå noe vesentlig. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tom Cognac Svart 21.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2022 Chilli Solbris skrev for 7 timer siden: Er grisefornøyd! Det har du all grunn til Dette ser MEGABRA ut - her renner nok både regn og snø av Gratulerer Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2022 Faxen skrev for 6 timer siden: Så flott som båten har blitt mangler ennå noe vesentlig. He he, du har så rett så rett! Men det må pusses og lakkes mer av skroget før det kommer på plass!! Men svigersønnen har CNC-fres😄😄 tom Cognac skrev 3 minutter siden: Det har du all grunn til Dette ser MEGABRA ut - her renner nok både regn og snø av Gratulerer Takker!!! Ja nå kan det få regne i vei!😄😄😄 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2022 Det er jo litt moro med full fart av og til😌😌 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
BårdK Svart 22.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 Chilli Solbris skrev for 10 timer siden: Det er jo litt moro med full fart av og til😌😌 Du må lakkere rattet på fly'en :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 BårdK skrev for 4 timer siden: Du må lakkere rattet på fly'en :-) Det er ikke bare rattet på fly som må lakkeres!!! Teknisk først! Det er mye viktigere enn all verdens lakk! Rattet er planlagt til senvinteren😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lurvetass Svart 22.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 Og der er jeg veldig enig Erik. Teknisk først så når det er i orden lager du glansbilde. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 lurvetass skrev On 22.7.2022 at 23.36: Og der er jeg veldig enig Erik. Teknisk først så når det er i orden lager du glansbilde. Følger spent med på motoren din! RR er best!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Blir lissom ikke helt ferdig med å glede meg over havnekalesjen! Bruker ikke lengre tid å sette opp den enn den som bare dekker vinkelsofa og solseng. Etter anbefaling fra Kalesjemaker RS Andersen lot vi kalesjen slippe inn lys gjennom vindskjermen. Absolutt ikke dumt! Jeg venter på senterstang som passer til ventilen. I mellomtiden bruker jeg justerbsr fot. Ble veldig bra når jeg fikk strammet skikkelig opp! Ble akkurat ferdig med monteringen til regnet kom!😄😄 Ventil i duken gir god lufting!😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 4.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Her er en liten video om rensing av teakdekk: Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 25.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 (redigert) Det er lenge siden det har skjedd noe med egen båt. Men vinteren nærmer seg og varme må på plass. Jeg tenker å bruke varme fra varmtvannsberederens varmesløyfe til å varme opp badet akter. Da vil jeg spare ganske bra med strøm! Det er lagt opp pex fra da vi hadde hele motorrommet til revisjon T-stykket for å legge til stigerør til ekspansjonstank Begge på plass. Legger inn lufting til ekspansjonstank både på tur og retur. Passer perfekt å legge i skapet nederst i trappa ned til akterlugaren. Hylla på plass igjen i skapet! Gitteret på radiatoren på badet. Radiator med vifte fra Eberspächer. Og en skikkelig sirkulasjonspumpe fra Johnson pump for minst mulig lyd. Bryter til å betjene både pumpa og vifta blir lagt opp inne på badet😊😊 Detaljbilder av varmeregisteret. Redigert 25.September.2022 av Chilli Solbris Lagt til bilder (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Morten_L Svart 25.September.2022 Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 Jeg har varmesløyfe i båten og blant annet 5 av de Eberspächer viftene og samme pumpe. Litt mer lyd en jeg liker i viftene så mulig jeg bytter dem (standaf pc vifter, kan kjøpe stillere for noen få hundrelapper) men alt i alt veldig fornøyd! Litt utfordrende å få lik varme i radiatorene, har kuleventil på tilførselslangen til hver av dem og har måttet prøve og feile litt med hvor mye åpent de skal være for å få jevn varme. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 Morten_L skrev 11 minutter siden: Jeg har varmesløyfe i båten og blant annet 5 av de Eberspächer viftene og samme pumpe. Litt mer lyd en jeg liker i viftene så mulig jeg bytter dem (standaf pc vifter, kan kjøpe stillere for noen få hundrelapper) men alt i alt veldig fornøyd! Litt utfordrende å få lik varme i radiatorene, har kuleventil på tilførselslangen til hver av dem og har måttet prøve og feile litt med hvor mye åpent de skal være for å få jevn varme. Har tenkt på det samme vedrørende lyd. Godt tips med kuleventil for regulering!👍 Skal få på resten så får vi se hvordan det blir. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 25.September.2022 Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 Chilli Solbris skrev for 6 timer siden: Godt tips med kuleventil for regulering!👍 Bare vær obs på at vanlig kuleventil ikke er særlig egnet til regulering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 25.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 (redigert) Komodo skrev 18 minutter siden: Bare vær obs på at vanlig kuleventil ikke er særlig egnet til regulering. Kanskje bruke en regulator? Tror de har det på Biltema også. Redigert 25.September.2022 av Chilli Solbris (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 25.September.2022 Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 Har ingen erfaring med de ventilene, men antagelig er de bedre egnet. Det er jo i prinsippet en strupeventil som skal regulere flowen i en hydraulisk krets. Og kuleventil er altså dårlig egnet. Det finnes imidlertid spesielle kuleventiler som er laget for å få en kontrollert åpning. De har en spesiell trekantet geometri på hullet i kula. Men reguleringsventil er det ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 25.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 Komodo skrev 3 minutter siden: Har ingen erfaring med de ventilene, men antagelig er de bedre egnet. Det er jo i prinsippet en strupeventil som skal regulere flowen i en hydraulisk krets. Og kuleventil er altså dårlig egnet. Det finnes imidlertid spesielle kuleventiler som er laget for å få en kontrollert åpning. De har en spesiell trekantet geometri på hullet i kula. Men reguleringsventil er det ikke. Det blir den fra Biltema, blir lett tilgjengelig😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 25.September.2022 Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 Dette er helt vanlige radiatorventiler. Du burde vel ha ratt uten termostat? Hvis ventilen står rett inntil registeret inne i en benk eller lignende vil en termostatventil lure deg litt med tanke på regulering. Altermativt kan termostatrattet "stikke ut" av veggen og inn i rommet. Det finnes også termostatratt med fjernfølet. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 Tom Rør skrev 17 minutter siden: Dette er helt vanlige radiatorventiler. Du burde vel ha ratt uten termostat? Hvis ventilen står rett inntil registeret inne i en benk eller lignende vil en termostatventil lure deg litt med tanke på regulering. Altermativt kan termostatrattet "stikke ut" av veggen og inn i rommet. Det finnes også termostatratt med fjernfølet. Her er jeg ganske grønn. Tenkte egentlig bare at jeg skal kunne regulere gjennomstrømmingen. Men så er det jo slik at sirkulasjonspumpen gir et fast antall liter pr minutt. Hvordan vil det påvirke? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 25.September.2022 Link til dette innlegget Svart 25.September.2022 Hvis man får manuelle ratt til de ventilene, går det greit å regulere/strupe. Det er viktig at pumpen ikke står og pusher hvis alle kranene er stengt, men det vil de vel ikke være uansett hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Tom Rør skrev On 25.9.2022 at 23.07: Hvis man får manuelle ratt til de ventilene, går det greit å regulere/strupe. Det er viktig at pumpen ikke står og pusher hvis alle kranene er stengt, men det vil de vel ikke være uansett hos deg? Kommer til å ha bryter på pumpa og stopper den når jeg ikke skal ha varme. Men har tenkt at det må være en gitt gjennomstrømming. Pumpa gir jo konstant trykk så jeg må ha muligheten til å stoppe alt. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Chilli Solbris skrev 1 time siden: Pumpa gir jo konstant trykk så jeg må ha muligheten til å stoppe alt. Pumper gir ikke konstant trykk, men konstant fortrengningsmengde (flow). Trykket pumpa bygger opp er avhengig av mottrylket. Poenget er at du ikke må stenge alle strupeventiler samtidig. I så tilfelle må du legge opp en "bløderventil", en trykkbegrensnkngsventil som løser ut ved et visst trykk og kjører væska i en loop. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 28.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Komodo skrev 53 minutter siden: Pumper gir ikke konstant trykk, men konstant fortrengningsmengde (flow). Trykket pumpa bygger opp er avhengig av mottrylket. Poenget er at du ikke må stenge alle strupeventiler samtidig. I så tilfelle må du legge opp en "bløderventil", en trykkbegrensnkngsventil som løser ut ved et visst trykk og kjører væska i en loop. Faguttrykkene er nok ikke like korrekt for min del. Du beskriver det jeg tenkte. Det skal være en ekspansjonstank på anlegget. Det vil vel ta seg av saken? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Chilli Solbris skrev for 7 timer siden: Det skal være en ekspansjonstank på anlegget. Det vil vel ta seg av saken? Nei, det er ikke godt nok. Et slikt vækesystem er i prinippet et hydraulikkanlegg. Ekspansjonstanken blir en trykkakkumulator. Dersom du (for å sette det på spissen) stenger alle flowventilene vil trykket bygge seg opp i akkumulatoren, og gassblæra komprimeres. Til slutt jobber pumpa mot et tett system, og trykket vil bare bygge seg videre opp. Dersom systemet ikke har en sikkerhetsventil/trykkbegrensningsventil, vil noe gå i stykker. Derfor er det viktig som @Tom Rør sier at du ikke struper reguleringsventilene for mye igjen. Nå vet jeg ingenting om den pumpa du skal bruke, men hvis den har en trykkventil (slik som på pantrypumper) som gjør at den slår seg av på et visst trykk, så berger du deg jo der, men da mister du jo sirkulasjonen i systemet. Hvis du sammenligner med en dieselvarmer som blåser luft, så leveres de (meg bekjent) alltid med minst en dyse som er konstant åpen, så velger man hvor man vil plassere den åpne dysa. Det er nettopp for at man ikke i vanvare skal stenge alle dysene, og vifta blir stående og blåse mot en stengt port. Da blir man ikke kvitt varmen i brenneren, og viftemotoren tar kvelden. Litt andre konsekvenser, men allikevel til en viss grad sammenlignbart altså. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 28.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Komodo skrev 27 minutter siden: Nei, det er ikke godt nok. Et slikt vækesystem er i prinippet et hydraulikkanlegg. Ekspansjonstanken blir en trykkakkumulator. Dersom du (for å sette det på spissen) stenger alle flowventilene vil trykket bygge seg opp i akkumulatoren, og gassblæra komprimeres. Til slutt jobber pumpa mot et tett system, og trykket vil bare bygge seg videre opp. Dersom systemet ikke har en sikkerhetsventil/trykkbegrensningsventil, vil noe gå i stykker. Derfor er det viktig som @Tom Rør sier at du ikke struper reguleringsventilene for mye igjen. Nå vet jeg ingenting om den pumpa du skal bruke, men hvis den har en trykkventil (slik som på pantrypumper) som gjør at den slår seg av på et visst trykk, så berger du deg jo der, men da mister du jo sirkulasjonen i systemet. Hvis du sammenligner med en dieselvarmer som blåser luft, så leveres de (meg bekjent) alltid med minst en dyse som er konstant åpen, så velger man hvor man vil plassere den åpne dysa. Det er nettopp for at man ikke i vanvare skal stenge alle dysene, og vifta blir stående og blåse mot en stengt port. Da blir man ikke kvitt varmen i brenneren, og viftemotoren tar kvelden. Litt andre konsekvenser, men allikevel til en viss grad sammenlignbart altså. Ekspansjonstanken åpner. Den er laget av Eber for formålet. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.