Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 42 minutter siden:

Som trykktank vil den vel ikke egne seg @NilsPils? Den mangler jo blæra som skal gi mottrykk med luft.

Trykktanker fungerer bra uten blære så lenge tilkoblingene er i bunnen. Jeg har mange slike. En i båten og tre strykker i Thailand. Ofte ryker også blæra uten at du merker det.

 

Morten_L skrev 35 minutter siden:

@Chilli Solbris en løsning på formarming/220v varmen av vannet kan kanskje være å koble et par slangevarmere i kretsen, så kan du slå på en eller flere for å varme på strøm.

 

F.eks: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/motorvarmere/slangevarmer-16-og-20-mm-2000038337

Jeg har diesel vannvarmer som kan kobles til motorkretsen. Det var blant annet for å kunne forvarme motoren, men har aldri brukt den. Det vil nok ta litt lengre tid enn jeg ønsker før oppstart. Jeg trodde en gang at jeg ville bruke båten mye på vinteren, men sånn ble det ikke.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 53 minutter siden:

Tanken var å få laget til noe som kan gi motorene en god grunnvarme.  Motorene mine er ikke utstyrt med noen form for forvarming/gløding. De har jo gått i Singapore. 
Min kaldstart røyklegger hele Fredrikstad. Det kunne jeg tenkt meg å få gjort noe med. 
Koblet den opp i en varmesløyfe. 

Ok, skjønner. Men er varmeelementet intakt? Og hvor mange watt er det i tilfelle på? Motorene dine er jo to digre jernklumper, det vil kreves en enorm mengde energi å forvarme motorene med vannsirkulasjon før oppstart. For ikke å snakke om at det tar tid. Tror jeg ville tenkt meg om to ganger på det prosjektet der. Nå er jeg litt rusten i thermodynamikken, men det går jo an å sette opp et grovt regnestykke på hvor mye energi som skal til for å varme opp motorene til en viss temperatur. I tillegg får du selvsagt varmetap i hele oppvarmingstiden, noe som blir større jo lavere effekt du tilfører, siden tiden blir lengre. 

 

Chilli Solbris skrev 53 minutter siden:

Som trykktank vil den vel ikke egne seg @NilsPils? Den mangler jo blæra som skal gi mottrykk med luft.

Jo, det går som Nils sier fint. Men du må montere den på høykant, slik at uttaket kommer ned. Ulempen er at lufta i berederen som skal sørge for at du får en trykkutjevning gradvis vil bli absorbert av vannet i tanken. Det løser du ved å montere en ventil for å blåse inn luft, og gjerne et fast opplegg med et rør tilbake til kompressor i motorrommet. Størrelsen på luftputa kan du overvåke ved å montere en transparant slange som blir om et nivåglass. PA egner seg til slik nivåslange. Har montert det på flere bensin og dieseltanker.  

Link to post
Share on other sites

Jeg forvarmet motoren før start om vinteren med dieselvarmeren (10kw vannvarmer) skal jo likevel ha lunk i båten og varmtvann. Min mekaniske empati slår litt inn før kaldstart :giggle:

 

MEN jeg har en liten Volvo Penta D2-55, den er jo som en mygg i forholdt til beistene i Chilli Solbris

 

Edit: på en bil jeg hadde før fikk jeg ta i varmematte til å lime under bunnpanna slik at oljen i det minste var varm før start.

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev 1 time siden:

@Chilli Solbris en løsning på formarming/220v varmen av vannet kan kanskje være å koble et par slangevarmere i kretsen, så kan du slå på en eller flere for å varme på strøm.

 

F.eks: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/motorvarmere/slangevarmer-16-og-20-mm-2000038337

Har lurt på å bruke slangevarmer. Men noen med elektrisk kompetanse er skeptisk pga fare tæring. 

NilsPils skrev 50 minutter siden:

Trykktanker fungerer bra uten blære så lenge tilkoblingene er i bunnen. Jeg har mange slike. En i båten og tre strykker i Thailand. Ofte ryker også blæra uten at du merker det.

 

Jeg har diesel vannvarmer som kan kobles til motorkretsen. Det var blant annet for å kunne forvarme motoren, men har aldri brukt den. Det vil nok ta litt lengre tid enn jeg ønsker før oppstart. Jeg trodde en gang at jeg ville bruke båten mye på vinteren, men sånn ble det ikke.

Ja! Ser den med trykktank når du beskriver som du gjør!  Når jeg tenker meg om så hadde ikke trykktanken på gamlebåten blære. 

Komodo skrev 32 minutter siden:

Ok, skjønner. Men er varmeelementet intakt? Og hvor mange watt er det i tilfelle på? Motorene dine er jo to digre jernklumper, det vil kreves en enorm mengde energi å forvarme motorene med vannsirkulasjon før oppstart. For ikke å snakke om at det tar tid. Tror jeg ville tenkt meg om to ganger på det prosjektet der. Nå er jeg litt rusten i thermodynamikken, men det går jo an å sette opp et grovt regnestykke på hvor mye energi som skal til for å varme opp motorene til en viss temperatur. I tillegg får du selvsagt varmetap i hele oppvarmingstiden, noe som blir større jo lavere effekt du tilfører, siden tiden blir lengre. 

 

Jo, det går som Nils sier fint. Men du må montere den på høykant, slik at uttaket kommer ned. Ulempen er at lufta i berederen som skal sørge for at du får en trykkutjevning gradvis vil bli absorbert av vannet i tanken. Det løser du ved å montere en ventil for å blåse inn luft, og gjerne et fast opplegg med et rør tilbake til kompressor i motorrommet. Størrelsen på luftputa kan du overvåke ved å montere en transparant slange som blir om et nivåglass. PA egner seg til slik nivåslange. Har montert det på flere bensin og dieseltanker.  

Oppvarmingstiden er jeg klar over. Det blir å sette på varmen med sirkulasjonspumpe slik at jernklumpene får en grunnvarme. Vet at det vil koste. Men jeg tror det vil gi mindre slitasje på mine ikke helt billige motorer….

Glødes legg koster 40 båtpenger pr motor. 
Ser den med trykktanken.  Var faktisk slik i gamlebåten. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev 7 minutter siden:

Jeg forvarmet motoren før start om vinteren med dieselvarmeren (10kw vannvarmer) skal jo likevel ha lunk i båten og varmtvann. Min mekaniske empati slår litt inn før kaldstart :giggle:

 

MEN jeg har en liten Volvo Penta D2-55, den er jo som en mygg i forholdt til beistene i Chilli Solbris

 

Edit: på en bil jeg hadde før fikk jeg ta i varmematte til å lime under bunnpanna slik at oljen i det minste var varm før start.

Det er mekanisk slitasje som gjør at jeg vil ha varme på maskinene!

De varmemattene hadde vært gull!😃😃😃

Hvor fikk du tak i de?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev 36 minutter siden:

Mener jeg kjøpte dem på ebay, ordren min er slettet nå (de sletter historikken/GDPR)

Men det var noa ala denne:

s-l1600.jpg.3df76babf8623b2b02ed6762d10512b1.jpg

https://www.ebay.com/

Det der akter jeg å sjekke opp nærmere!😃😃👍

Morten_L skrev 32 minutter siden:

Ok, var ikke klar over problemstillingen der. Tæring har vel ingen av oss lyst på så kanskje la den ligge da ja!

Jeg vil i hvert fall ha det bekreftet/avkreftet av elektrisk kyndig person som vet og ikke tror!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det ryddes og vaskes ombord. Snart avgang med kurs for Horten. D5L praksis i to dager. 
Har fått montert Ethernet-hub også. Så nå blir det fri flyt av data!😁😁

F7C338BD-4521-43B9-8A1D-45F90999AEA1.jpeg.086570c2edf7ef1a5932dd7133895bb1.jpeg

 

D3870A88-75C6-43BA-AF20-BEB4B284413B.jpeg.754314b333bd7c91a750b8c738e16ba1.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Det er mekanisk slitasje som gjør at jeg vil ha varme på maskinene!

Jeg skjønner at du vil ta best vare på motorene dine, men mekanisk slitasje tror jeg ikke du skal være veldig redd for. Dette er motorer som er ratet for å gå titusenvis av timer, og tusenvis bare mellom hver klassing i yrkesbruk. Med normal drift og oljeskift har du antagelig ingen mulighet for å slite dem ut.

 

Men jeg ser det med røyken. For å få opp temperaturen på motorene må du tenke på avgitt varme i oppvarmingsprosessen, så det er om å gjøre å ha så høy effekt på varmeelementene som mulig for å få ned den totale energibruken. Hvordan det best skal løses elektrisk vet jeg ikke, men jeg ser for meg at dieseldrevet vannvarmer kanskje er det som gir deg best effekt. De elektriske slangevarmerne fra BT var vel på 500W, det kommer du aldri i mål med. Uten å ha regnet på det vil jeg anta at du trenger en varmer på 10kW på hver motor med sirkulasjonspumpe. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 27 minutter siden:

Jeg skjønner at du vil ta best vare på motorene dine, men mekanisk slitasje tror jeg ikke du skal være veldig redd for. Dette er motorer som er ratet for å gå titusenvis av timer, og tusenvis bare mellom hver klassing i yrkesbruk. Med normal drift og oljeskift har du antagelig ingen mulighet for å slite dem ut.

 

Men jeg ser det med røyken. For å få opp temperaturen på motorene må du tenke på avgitt varme i oppvarmingsprosessen, så det er om å gjøre å ha så høy effekt på varmeelementene som mulig for å få ned den totale energibruken. Hvordan det best skal løses elektrisk vet jeg ikke, men jeg ser for meg at dieseldrevet vannvarmer kanskje er det som gir deg best effekt. De elektriske slangevarmerne fra BT var vel på 500W, det kommer du aldri i mål med. Uten å ha regnet på det vil jeg anta at du trenger en varmer på 10kW på hver motor med sirkulasjonspumpe. 

Du har sikkert rett med slitasjen. Men røyken plager meg skikkelig. Og det lukter jo ikke veldig godt heller. Naboene reagerer forståelig nok. 
Har en diesel vannvarmer som jeg tenkte å bruke til formålet. Har også to varmevekslere slik at jeg kan beholde kjølevesken i maskinene helt separat fra dieselvarmeren. Må bare finne den beste løsningen. Og ikke minst hvor den skal monteres. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

KDB skrev for 2 timer siden:

Hadde tidligere en V8 Detroit diesel, som røyk mye ved kald motor. Installerte en 8kw vannvarmer, kjørte denne ca 20 min før oppstart, ingen røyk.

Se der ja, godt tips :thumbsup:

 

Hvis jeg skal skyte fra hofta, så tipper jeg at Eriks to MAN V10ère hver seg veier dobbelt så mye som Detroiten. Holder derfor så langt en knapp på at de trenger en 10kW vannvarmer hver. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 39 minutter siden:

Se der ja, godt tips :thumbsup:

 

Hvis jeg skal skyte fra hofta, så tipper jeg at Eriks to MAN V10ère hver seg veier dobbelt så mye som Detroiten. Holder derfor så langt en knapp på at de trenger en 10kW vannvarmer hver. 

 

Og hvis du ikke bare skyter fra hofta, men regner litt på det så får jeg med 500 kg stål og 20 grader tempertaturstigning i løpet av 20 minutter: teoretisk ca 4 kW.

 

Da tror jeg 8 kW ikke er så galt. Hvis du skal ha tilnærmet full motortemperatur trenger du nok minst 8 kw.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

KDB skrev for 15 timer siden:

Hadde tidligere en V8 Detroit diesel, som røyk mye ved kald motor. Installerte en 8kw vannvarmer, kjørte denne ca 20 min før oppstart, ingen røyk.

Det blir dette som blir løsningen. 

Komodo skrev for 12 timer siden:

Se der ja, godt tips :thumbsup:

 

Hvis jeg skal skyte fra hofta, så tipper jeg at Eriks to MAN V10ère hver seg veier dobbelt så mye som Detroiten. Holder derfor så langt en knapp på at de trenger en 10kW vannvarmer hver. 

Mine MAN veier 1750 kg pr stk med girkasse. 

NilsPils skrev for 12 timer siden:

 

Og hvis du ikke bare skyter fra hofta, men regner litt på det så får jeg med 500 kg stål og 20 grader tempertaturstigning i løpet av 20 minutter: teoretisk ca 4 kW.

 

Da tror jeg 8 kW ikke er så galt. Hvis du skal ha tilnærmet full motortemperatur trenger du nok minst 8 kw.

Ønsker ca 20-30 grader i løpet av 12-24 timer. 

Havelle skrev for 11 timer siden:

Trenger vel neppe å oppnå driftstemperatur for å redusere røyk? De fleste monner drar vel her, slik at røyk i det minste blir redusert og at det ikke røyker så lenge etter oppstart.

Trenger en basistemp på ca 20-30 grader. 

Komodo skrev for 11 timer siden:

Såpass ja, det hadde jeg ikke trodd. Eriks MAN motorer veier vel kanskje to tonn hver seg med gir. 

Mener jeg kom fram til 1750 kg. Må sjekke!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag ble det julaften og 17. mai på en gang!☺️☺️ Skal ikke mye til for å glede en stakkars Storebroeier!

Fikk tilsendt nye vinduspusserarmer fra Storebro Bosts AB i Sverige på rekordtid! De var på plass to dager etter bestilling! Og det aller beste var at prisen var helt innafor!

Så i stedet for å gå til sengs etter nattevakt ble det montering! Hver lille oppgradering er en liten seier!😁😁😁

Hvit vaselin smøres på kon holder. Da setter det seg aldri fast!

4D4FB5ED-7EBD-469A-8B82-28A41F5E3FFF.jpeg.21814061de5584903b09b75cab442107.jpeg

Her trengs det en runde med Owatrol eller Hammerite. Eller noe enda bedre rustningene!
0FF41205-8F10-4E34-B970-CFDEF63A4388.jpeg.b8cac50388d757f8a1914010459e3483.jpeg

Såre enkelt å montere!

335E724E-8B0D-434F-BE7B-771341EA1FFD.jpeg.a983670490f8fae0d887673c7a0faf84.jpeg

Endelig er pusserarm på babord på plass!😃😃

95FB9745-68BD-453A-8104-236C08F4F239.jpeg.d04de5852dc03f105b1dcec2cba34c27.jpeg
Gammel og ny! Virkelig på tide med et bytte!

BA0D636E-F7C3-4AED-82A0-0AB98276697F.jpeg.40957e49a639ae870aa007d9da272a73.jpeg

Det ser mye mye bedre ut! Herlig!☺️☺️
6B941CBA-3495-42C3-BB02-BA191B066DB8.jpeg.97933bf2a432ba40e02b008d769faf41.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noe småtteri har jeg gjort. Koblet opp et digitalt instrument til. Tempmåler for motor. Men jeg tror jeg må ha ny giver. Viser 20 grader for mye. 
App på telefonen som styrer alle innstillinger. 
C5C60800-6A09-4D46-80C4-364D2F411346.png.5b893be9e08cc8afe34442309329b51e.png
Så er det bare å knotte inn hva som skal vises. 

E72A3C3E-0715-421F-A020-00C34234D1A4.jpeg.2c7c86ccf76b7cceb19e1fb2fe11d048.jpeg
så de monteres inn. Foreløpig har jeg bare nye målere for oljetrykk og motortemp. 

8B5E9E4C-917E-4F56-B901-C924A5E1ECD4.jpeg.24276fca529b74427ab8c7c46a92fa3a.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 17 timer siden:

Nå som det går mot vinter og kanskje lite bruk av båten, sett fks en vinkort under pusserarmen slik at viskerbladet ikke ligger an mot underlaget. Da holder de bedre på fasongen og lever noe lengre. 

Veldig godt tips!👍👍

Enn så lenge skal vi utpå med flere turer og kurs. Men det tipset fer skal definitivt benyttes!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da var de nye målerne på plass! Forandret litt på oppsettet slik at det ble to funksjoner på det som viser temp. Nå viser det temp og volt. 
5406455A-B3CD-4A97-894C-AA79FBF75E7C.jpeg.4806015938c802e2c4482060b43db5a9.jpeg

De kan programmeres til å vise kombinasjoner av hva du selv ønsker. 

25C86217-9E3E-4ADF-8B10-54EDF385EE60.jpeg.1f09b2a49d33f4c9e491342a13f45adb.jpeg

 

445FC4E3-9BF5-499A-9774-A5F9C37BD83B.jpeg.0d6534a5bd1a2ca322364be59c227877.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...