Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 42 minutter siden:

Ekspansjonstanken åpner. Den er laget av Eber for formålet. 

Ok, da høres det ut som om den løser problemet. Jeg kjenner ikke til hvordan den tanken fungerer, jeg tenkte kun akkumulator. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 1 time siden:

Det som blir gjort på f.eks gulvvarmefordelere, er at det blir montert en bypass, så det kan sirkulere igjennom den hvis alle ventilene er stengt. 

Ja, det blir jo som jeg skrev lenger opp med en bløderventil. Men er den normalt stengt, og åpner ved et visst trykk? Den kan jo ikke slippe gjennom alt vannet, da blir det jo ikke noe mer varme igjen til varmevekslerene. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 6 timer siden:

En ekspansjonstank løser ikke problemet med stengte ventiler. Det som blir gjort på f.eks gulvvarmefordelere, er at det blir montert en bypass, så det kan sirkulere igjennom den hvis alle ventilene er stengt. 

 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Ja, det blir jo som jeg skrev lenger opp med en bløderventil. Men er den normalt stengt, og åpner ved et visst trykk? Den kan jo ikke slippe gjennom alt vannet, da blir det jo ikke noe mer varme igjen til varmevekslerene. 


Da blir det å montere en bypass ventil. Her er det mye jeg ikke kan godt nok!

Er det noe slikt som dette dere tenker på?

https://ahoy.no/vvs-strom/vvs/reservedeler/sikkerhetsventil-b3-quick?gclid=CjwKCAjw4c-ZBhAEEiwAZ105RZf_zcpBTaJKbhV9MCKG8lF4UuMSKHBCWahUAIxwei-l_ZGchjozMRoCMuEQAvD_BwE

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Den pumpen du har kjøpt er vel skovelhjulspumpe. Det er begrenset hva den bygger opp av trykk, gjerne rundt 2,5bar. Rørsystemet du har lagt opp tåler vel rundt 6 bar ved varmt vann.

Jeg har ganske likt opplegg som du legger opp nå, i båten min. Og det fungerer bra. Men har ikke satt inn bypass ventil som sikkerhetsfunksjon, og ser heller ikke behovet for det med den pumpen. Hadde du montert f.eks en impellerpumpe, som bygger mye høyere trykk, måtte du hatt bypass ventil, men med den sirkulasjonspumpen du har nå, tror jeg ikke du trenger å tenke på det. 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Da blir det å montere en bypass ventil. Her er det mye jeg ikke kan godt nok!

Er det noe slikt som dette dere tenker på?

https://ahoy.no/vvs-strom/vvs/reservedeler/sikkerhetsventil-b3-quick?gclid=CjwKCAjw4c-ZBhAEEiwAZ105RZf_zcpBTaJKbhV9MCKG8lF4UuMSKHBCWahUAIxwei-l_ZGchjozMRoCMuEQAvD_BwE

Nå er ikke jeg rørlegger, så hva som passer til ditt system kan jeg ikke svare på. Det har nok @Tom Rør mer greie på. Men det der er jo en ren sikkerhetsventil, vet ikke om den egner seg noe særlig. 

 

Den enkleste løsningen er jo å bare sørge for å ikke stenge strupeventilene for mye slik at pumpa hele tiden gir full flow. Ulempen med det er den dagen du skal selge båten og forsøke å få noen andre til å forstå hvordan alt utstyr i båten skal brukes uten å gå i stykker. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutter siden:

Nå er ikke jeg rørlegger, så hva som passer til ditt system kan jeg ikke svare på. Det har nok @Tom Rør mer greie på. Men det der er jo en ren sikkerhetsventil, vet ikke om den egner seg noe særlig. 

 

Den enkleste løsningen er jo å bare sørge for å ikke stenge strupeventilene for mye slik at pumpa hele tiden gir full flow. Ulempen med det er den dagen du skal selge båten og forsøke å få noen andre til å forstå hvordan alt utstyr i båten skal brukes uten å gå i stykker. 

Da blir det å kjøpe greier som @Tom Rør anbefaler!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Er det ikke enklere å la sirkulasjonspumpa sende varmt vann gjennom registeret  hele tiden og heller la en thermostat styre vifta. Vi bodde noen dager i en båt med samme system noen dager i sommer. Fungerte fint det. 
Hvis du ikke vil at pumpa skal gå hele tiden kan den enkelt styres med en bryter, eller den samme thermostaten. 
 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flid skrev 1 time siden:

Er det ikke enklere å la sirkulasjonspumpa sende varmt vann gjennom registeret  hele tiden og heller la en thermostat styre vifta. Vi bodde noen dager i en båt med samme system noen dager i sommer. Fungerte fint det. 
Hvis du ikke vil at pumpa skal gå hele tiden kan den enkelt styres med en bryter, eller den samme thermostaten. 
 

Jo, tanken er å montere termostat også. Og bryter til pumpa blir det uansett😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 2 timer siden:

Er det ikke enklere å la sirkulasjonspumpa sende varmt vann gjennom registeret  hele tiden og heller la en thermostat styre vifta. 

Pumpa må sirkulere hele tiden. Litt av poenget her (så vidt jeg forstår) er at Chilli skal ha flere varmeregistre (varmevekslere), og da vil man gjerne ha muligheten til å strupe hver enkelt for å prioritere hvor man vil hente ut mest energi. Hvis man da struper alle ventilene til de er stengt, vil pumpa jobbe mot et tett løp. Der kommer bypassen inn i bildet. 

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er en sentrifugal-pumpe er det begrenset hva den kan bygge opp av trykk mot stengte ventiler.

Pumpa går lettere uten gjennomstrømning, den gjør ikke noe jobb med å flytte vann.

Ulempen er at friksjon mellom impeller og vann vil generere varme i pumpehuset.

Neppe problem på en så liten pumpe, men har sett større pumper der tetninger har røket p.g.a. denne varmen.

Lite bypass-forbindelse mellom tur og retur løser det problemet. Kan stå oppe hele tiden uten at du taper nevneverdig med vannstrøm til varme-registerne. Har tilsvarende i anlegget for vannbåren gulvvarme i huset.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Andora skrev 10 minutter siden:

Hadde det ikke vært bedre å brukt en pumpeshunt til gulvvarme, da kan du kjøre forskjellig temp på hver kurs, det blir jo litt mere slanger/rør å trekke men mye enklere å regulere, du ligger vel med stort sett med 220 v tilkoblet. 

Så jo interessant ut. Men det var noen voldsomme priser på det der hva jeg finner på nett. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå kan ikke jeg noe om slikt, så blir mer et spørsmål enn løsning.

Kan man ikke ha en manuell 3 veis ventil som fordeler mellom bypass og radiator, men aldri helt stengt begge veier(om det finnes).

Fant denne, men lite info om hvordan den oppfører seg, men ser ut til å kunne monteres met knotten tilgjengelig.

https://www.billigvvs.no/termomix-d20-s-3-veis-shuntventil-med-34quot-innvendig-roergjenge-1202968

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har koblet opp og ser at jeg burde tenkt bedre før jeg kuttet til pex. Så det får jeg ta og gjøre noe med. Men jeg har nå fått det sammen og prøvekjører. Det er en utfordring å gå ut all luft men det kommer seg. 
Synes vifter og sirkulasjonspumpe lager i overkant mye støy. Så det blir å få tak i noe mer stillegående. 
Det funker i hvert fall. Det begynner å bli varme i rørene og det blåser varm luft. Så får jeg rydde opp slik at det ser noenlunde greit ut😊😊

1FE2DEA7-E867-4B7E-95B5-AA08603132C7.jpeg.e274057f44341ce8cdfdf8d2a711e01a.jpeg
Risten på plass registeret på baksiden. 

48F62A2D-0875-4BE8-9837-6C07502576D1.jpeg.3052e95981f1b1dc2ddf2ee6c002b8a4.jpeg

Rørene er nå i hvert fall på plass. 

0882951D-8711-4EE1-8CC8-A491FEDD083F.jpeg.82afa91a8c4e22eb5df56d035b12f3af.jpeg

Ble fortalt at det måtte være lufting på begge kretser. 

7713014C-8E68-4E21-8932-DC9AECD92795.jpeg.299798719ba10faf064645bc9831e8cd.jpeg

Ekspansjonstank på plass. 

B3D5F965-08BE-4CFB-9987-314CB3E6D03B.jpeg.6b74f48ecf98b44a7bd6262ebd9be746.jpeg
 

C85C0F51-BCBB-43D1-9D3B-916AE210DC90.jpeg

Pumpa skal festes når all luft er ute!

A769EF8A-E845-4299-B945-0AD0F18698EF.jpeg

 

F43359BC-68A6-4246-B38C-755E7B0B9B8D.jpeg

 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Og så var lufta ute og sirkulasjonspumpa går. Men den skal få noen skikkelige gummiføtter og lydisolasjon i rommet det den står. Mye spetakkel! Og det blir viftebytte på registrene. Bråker for mye de også. Jeg synes ikke at systemet gir så mye varme. 30 liters varmtvannsbereder med 800 watts element. Varmesløyfen er altså ikke koblet til motor. Den skal gi varme i bånnav trappa akter og på badet akter. Det er altså to registre som i teorien skal gi 2000 Watt. Vel vel, det får stå og gå!

To-trinnsbryter. Det holder med halv hastighet mtp støy. 

C313953D-7E12-431B-8F01-0365BB0AEA86.jpeg.d9134860bc08c4ac0c3457c22025626d.jpeg
Smal og fin ekspansjonstank fra Eber. Men til en idiotisk pris. 

1B333004-1623-4D34-AA52-6862E91F13EA.jpeg.cc84ebc3450e43d6a6357461c0934d98.jpeg

Får vel ta av plasten nå da!

76D585A4-9E45-4A13-926A-7589EE72B080.jpeg.f771e029f4548ec68c80abbae249b0db.jpeg

Vifta blir nok byttet ut. Bråker for mye. 

CA93778B-57F3-49DE-BB6C-4AD9FEFDD948.jpeg.f4a7d23780a805e912ea7dc65f5b692a.jpeg

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 57 minutter siden:

Er det sånn å forstå at du forventer å få mer enn 800W varmeeffekt ut fra denne løsningen?

Nei, men registrene kan klare 2000 Watt. 
Det kommer ikke 800 watt ut av denne sløyfa heller. Men vannet i berederen skal holde 72 grader. Da hadde jeg håpet på litt mer varme i rørene som går i sløyfa. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

30 liters varmtvannsbereder med 800 watts element. Varmesløyfen er altså ikke koblet til motor. Den skal gi varme i bånnav trappa akter og på badet akter. Det er altså to registre som i teorien skal gi 2000 Watt.

Kort grunnkurs i thermodynamikk: Når du putter 800W inn, får du ikke mer enn 800W ut i varmeeffekt. Varmeregistere på 2000W er både avhengig av varmt nok vann og nok flow for å kunne avgi denne effekten. I tillegg må antagelig vifta gå på fullt. I tillegg til dette kan du få et varmetap i bereder, slanger og fittings som er uønsket dersom de komponentene er i et rom som ikke skal varmes opp. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Kort grunnkurs i thermodynamikk: Når du putter 800W inn, får du ikke mer enn 800W ut i varmeeffekt. Varmeregistere på 2000W er både avhengig av varmt nok vann og nok flow for å kunne avgi denne effekten. I tillegg må antagelig vifta gå på fullt. I tillegg til dette kan du få et varmetap i bereder, slanger og fittings som er uønsket dersom de komponentene er i et rom som ikke skal varmes opp. 

 

Det er jo helt innlysende ar manninger få mer ut enn deg som er puttet inn. Bortsett fra i en varmepumpe da. 
Varmetap i hele kretsen er også innlysende. Men litt mer enn pisselunka i en så liten krets hadde jeg håpet på. 

Komodo skrev 2 minutter siden:

800W er ganske lite når du fordeler det på et større areal (les=hele varmekretsen).

Kretsen er liten. Tenker at jeg kan spe på med dieselbrenner når jeg skal ha av eksosbendene på styrbord motor. Da kommer jeg til!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 49 minutter siden:

... litt mer enn pisselunka i en så liten krets hadde jeg håpet på. 

Hvis du mener at du ikke får 800W varme, kan du gjøre en enkel sjekk. Ta et tangamperemeter og mål strømmen som elementet i berederen trekker. Sjekk også spenningen, den kan variere litt. Regn ut effekten (P=U*I). Effekten elementet trekker får du også ut i varme. 

 

Chilli Solbris skrev 49 minutter siden:

Kretsen er liten. Tenker at jeg kan spe på med dieselbrenner ...

 

Det kan du, men er det billigere å fyre med diesel enn strøm? Kommer jo an på hva du betaler for kilowatten, men jeg tror ikke det. Det enkleste er vel å bytte ut varmeelementet med et som har høyere effekt. Eller sette inn en elektrisk varmeovn i tillegg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...