Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Komodo skrev for 7 timer siden:

Hvis du mener at du ikke får 800W varme, kan du gjøre en enkel sjekk. Ta et tangamperemeter og mål strømmen som elementet i berederen trekker. Sjekk også spenningen, den kan variere litt. Regn ut effekten (P=U*I). Effekten elementet trekker får du også ut i varme. 

 

 

Det kan du, men er det billigere å fyre med diesel enn strøm? Kommer jo an på hva du betaler for kilowatten, men jeg tror ikke det. Det enkleste er vel å bytte ut varmeelementet med et som har høyere effekt. Eller sette inn en elektrisk varmeovn i tillegg. 

Kommer ikke til berederen uten å demontere eksosbend på styrbord motor. Men berederen var ny for to år siden og vannet i berederen holder 72 grader. Altså burde varmen i sløyfen fra berederen være litt høyere enn knapt pisselunka. 
Jeg fyrer for det meste med strøm. Men  som et supplement på tur i de kaldere årstider for eksempel er dieselvarmer greit å benytte. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Den dagen du kommer til berederen….hvis du setter thermostaten opp til 90-95 grader vil du kanskje få litt mer fart i sakene. På forbruksvannet i berederen har du sikkert en blandeventil som passer på å ikke slippe for varmt vann ut til tappestedene. En 1000watts kolbe er nok også innen rekkevidde. 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Kommer ikke til berederen uten å demontere eksosbend på styrbord motor. Men berederen var ny for to år siden og vannet i berederen holder 72 grader. Altså burde varmen i sløyfen fra berederen være litt høyere enn knapt pisselunka. 
Jeg fyrer for det meste med strøm. Men  som et supplement på tur i de kaldere årstider for eksempel er dieselvarmer greit å benytte. 

Holder vannet i berederen fortsatt 72 grader etter at du kjørte i gang vannbåren varme systemet? I såfall høres det jo ut som at sløfen i vv.tanken er for liten, og ikke klarer å ta opp nok varme fra vannet. Sløyfen som er i berederen er jo egentlig ment å overføre varme TIL berederen, og få kontinuerlig tilført vann på rundt kansje 80 grader. Så den er nok ikke helt beregnet for jobben du har satt den til å gjøre nå. 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 5 timer siden:

Den dagen du kommer til berederen….hvis du setter thermostaten opp til 90-95 grader vil du kanskje få litt mer fart i sakene. På forbruksvannet i berederen har du sikkert en blandeventil som passer på å ikke slippe for varmt vann ut til tappestedene. En 1000watts kolbe er nok også innen rekkevidde. 

Med tanke på at det er begrenset tilgang på strøm i en del gjestehavner ble berederen kjøpt med en 800-watts kolbe. Men å øke temperaturen er jo verdt et forsøk. 

larsenigarasjen skrev for 2 timer siden:

Holder vannet i berederen fortsatt 72 grader etter at du kjørte i gang vannbåren varme systemet? I såfall høres det jo ut som at sløfen i vv.tanken er for liten, og ikke klarer å ta opp nok varme fra vannet. Sløyfen som er i berederen er jo egentlig ment å overføre varme TIL berederen, og få kontinuerlig tilført vann på rundt kansje 80 grader. Så den er nok ikke helt beregnet for jobben du har satt den til å gjøre nå. 

Det er jo en liten bereder. Sløyfen er jo ment for det du sier. Så jeg tror nok at sløyfen ikke klarer å ta opp nok varme som du sier. 
Nå vil det nok bli å koble den opp til det den var men for tenker jeg. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har to stk varmtvannsberedere i serie. En på 500w og en på 1000w. Har mulighet for å sirkulere via tankene, da jeg har plateveksler mot motor. Får nærmest ingen varme via tankene. God varme via motor eller vannvarmer. Jeg har Quick tanker. Sløyfa i disse tankene er et syrefast rør, ala et korrugert el trekkerør. Tydelig at dette ikke klarer å overføre varmen "feil" vei. 

Kjell & Co har noen gode støysvake vifter jeg bruker.

Link to post
Share on other sites

Ikke for være negativ men dette vil ikke fungere optimalt. Beste løsning her er å montere inn en diesel vannvarmer som du kunne koblet mot en liten akktank. Alternativ 2 må være å sette på en elkasset med 2 Kw element da større vil kreve stor sikring på land visst du skal ha mulighet til andre forbrukere ombord

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du får sirkulert skikkelig gjennom berederen? Hvis du har koblet både tur og retur til ekspansjonstanken uten stengekraner eller restriksjoner vil dette bli en bypass mellom tur og retur der mesteparten av vannet vil gå. Sirkulasjonen gjennom berederen blir dermed liten.

 

Med forbeholt om at jeg har tolket bildene dine riktig naturligvis 😉

 

Jeg har vannbåren varme selv der en varmtvannsbereder står i sløyfa. Der får jeg motorvarme under gange samt elektrisk varme med landstrøm. Hos meg er elementet på 1000w noe som er nok til å holde grei grunnvarme i båten på 40 fot, så 800w burde du kunne merke selv om varmeoverføringen til varmesløyfa er dårligere enn en skikkelig varmeveksler.

Link to post
Share on other sites

KDB skrev for 5 timer siden:

Har to stk varmtvannsberedere i serie. En på 500w og en på 1000w. Har mulighet for å sirkulere via tankene, da jeg har plateveksler mot motor. Får nærmest ingen varme via tankene. God varme via motor eller vannvarmer. Jeg har Quick tanker. Sløyfa i disse tankene er et syrefast rør, ala et korrugert el trekkerør. Tydelig at dette ikke klarer å overføre varmen "feil" vei. 

Kjell & Co har noen gode støysvake vifter jeg bruker.

Isotemp hos meg. Har en dieselvarmer som skal på plass. 

nor star 290.. skrev for 5 timer siden:

Ikke for være negativ men dette vil ikke fungere optimalt. Beste løsning her er å montere inn en diesel vannvarmer som du kunne koblet mot en liten akktank. Alternativ 2 må være å sette på en elkasset med 2 Kw element da større vil kreve stor sikring på land visst du skal ha mulighet til andre forbrukere ombord

Har diesel vannvarmer som skal på plass etter hvert. Diesel vannvarmer fordi jeg ikkevold overbelaste sikringen i havn i gjestehavner. 
I hjemmehavn er det ikke noe problem. Der har jeg 63 ampere å ta av og 2x32 ampere inn i båten. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Alde 2kW elpatron (https://www.eurofritid.no/camping/gass-varme-kulde/alde-tilbehor/elpatron-rustfri-kmpl?dpid=6066&gclid=CjwKCAjw-rOaBhA9EiwAUkLV4hPBRctDDA7W6wUYK_BJAGwIRMEQ0nsfXopJuHu63CIrmtd_wrmvUBoCLn4QAvD_BwE) stående i serie med 5kW dieselvarmer og plateveksler i båten. Plateveksleren er koblet motorens kjølevann. Så er vv.tanken koblet i parallell med resten av registerene. Dette fungerer veldig bra. Varmekolben i vv.tanken er ikke koblet opp, da systemet jeg har nå, gjør at jeg får varm vann ved hjelp av varmesløyfen.

Alde elpatron har to trinn, 1050 og 2100W, så på sommeren skrur jeg ned effekten til 1050W, stenger ned alle registerene, og kjører kun vv.tanken på sløyfen.  En annen fordel med Alde elpatron, er at den har egen sirk. pumpe, så jeg trenger ikke la den eksterne sirk. pumpen gå når el-patronen går. Men når jeg har fått luft i systemet, kjører jeg alle sirk. pumpene for å få mest mulig flow, og få dyttet ut all luft.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo sånn at når ting skal sirkulere går det minste motstands vei. Vannet velger jo ikke selv å sirkulere igjennom et register om det kan ta "snarveien" igjennom lufteløsningen? Godt mulig vannet bare looper her og ikke inn i registeret. Om jeg har skjønt bildene riktig

 

image.png.5e60dd641417bb6a725e87bdbff7b054.png

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var varmeregisteret ferdig i skapet på badet akter. Å tre 194 cm mann inn i passende arbeidsstilling tar mer tid enn selve arbeidet😳😳😳

A6F76A0E-24F3-4A6A-B19C-441F95D3C277.jpeg.fd1f4be6a121872fee0be6fcb18fe4c3.jpeg

Det er blitt mindre plass i skapet og hyllene ble 7 cm smalere ut mot skroget. 

F1038B4B-67EB-4C38-9630-83D462A8D6FC.jpeg.012e02a39d57563c7daea129de5e5812.jpeg

 

B6CC1931-84E7-49E6-B030-21995C6A2096.jpeg.c38605bf401873f15d14128bc12b4ea3.jpeg

Tuklete å få på plata til venderen, men det gikk til slutt. 

EA5635C6-23AB-40E2-A564-01D46C2656BE.jpeg.18c36d4731d80eadb3a6129d0c51fb09.jpeg

Hylla på plass!

040138DC-06CB-41B7-882D-610F07979948.jpeg.e8d8973b4a9f716ce3c55b497b4321ae.jpeg

Endelig skal skapet tas i bruk igjen!😁😁😁

571B0A0E-CBEE-40A0-BAEA-54EEEFEB125C.jpeg.dbfdee4e477172434a87bc3e9d3ac9c3.jpeg

Blank og fin rist. Og hullet kan ikke være større

A1127380-338A-4D75-BC35-CF3B37860B23.jpeg.2e40fe07ab60c492418cc930bd5069e7.jpeg
Det er ikke rom for å ta ut mer på innsiden. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det går smått, men det går nå på et vis. 
Da er bryter for sirkulasjonspumpa på plass. Dette er en av/på/på bryter som gjør at den også brukes til vifta på varmeregisteret. 
Så da blir i hvert fall den lille varmen som er benyttet. 
C894A00D-30F1-489C-9C24-B74728FA14B4.jpeg.fdfc6b36c9c5d1f8fc22a380c837e48b.jpeg

Kjekt å ta i bruk skapet til det det er ment for!😁😁

E341C6D1-A300-4782-807D-F5F638C4705C.jpeg.0ce7c425dccf1fe3ffd74dec9150f8a9.jpeg
 

Neste oppgave er å bytte varmtvannsbereder forut. Den har nemlig kommet!☺️☺️☺️

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da er den gamle varmtvannsberederen fra Isotemp ute og en ny fra Isotemp skal på plass. Vannet er koblet på så nå står bare en solid innfesting igjen. 
Den nye berederen har to varmesløyfer som kan kobles til hver sin motor. Eller en til motorene med hver sin varmeveksler og en til dieselvarmer. Isolasjon på varmtvannssiden skal også på!

Trangt om saligheten!

E063316E-AD70-4974-967B-B2D7B612FE81.jpeg.8c047c4a23a3f6addd20225e139d58f1.jpeg
 

6F1FF986-5ABD-448B-A3B2-F8F823DAC55D.jpeg.112258c0d1718c70d6f73eb7b390a048.jpeg

 

62EC15D0-7E56-4D69-8D3C-7A75AAC9B503.jpeg.be03a41e3cff08a3e7883a18ed7bd42c.jpeg

Den nye gikk selvsagt ikke inn der den gamle stod. Selv om jeg hadde målt. Bare ikke godt nok. 

469E108F-1180-4DAF-8402-1DDAD3CE1F50.jpeg.a066e6d13e67eff7ff1f6516e928b349.jpeg
Men den er kortere så det var bare å trekke den lenger mot babord. 

C2ACB64B-06BD-488C-8DC0-789CB0E5B9CB.jpeg.3c0fa7db13b59cb4f81a35834b623d33.jpeg

Da er det bare i festing og en solid vask som skal til!

7DE13033-DB1A-4C6E-B3C1-6DC19C4210EF.jpeg.bfbf2b1813e7376b728e1ae46404283e.jpeg

CE64E17D-FE31-4FD7-8D92-EE1E2D346049.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Leger du utegrill av den gamle . . ?  :wink:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har lyst til å se om jeg kan få laget en varmeveksler av den! 

VegJoh skrev for 2 timer siden:

Båten din blir sakte med sikkert forvandlet fra eldre til ny :flag_bp:

Artig å følge med, Erik :thumbsup:

Du er hjertelig velkommen ombord! Har jo truet med å dra deg og @Komodo med på tur!😁😁

Kidnapping og innlåsing med verktøy og mat er også vurdert!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 24 minutter siden:

Har lyst til å se om jeg kan få laget en varmeveksler av den! 

 

Den er vel egentlig en varmeveksler allerede . . ?

Båten blir etter hvert som ny. Håper jeg får anledning til å hilse på den en gang.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 50 minutter siden:

 

Den er vel egentlig en varmeveksler allerede . . ?

Båten blir etter hvert som ny. Håper jeg får anledning til å hilse på den en gang.

 

Du er hjertelig velkommen ombord @NilsPils!

Anytime! Og jeg har kaffe og godstol!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 13 timer siden:
VegJoh skrev for 15 timer siden:

 

Du er hjertelig velkommen ombord! Har jo truet med å dra deg og @Komodo med på tur!😁😁

Kidnapping og innlåsing med verktøy og mat er også vurdert!😂😂😂


Det hadde jo blitt en kjempetur :thumbsup: Jeg er med ! :giggle:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Så var berederen godt sikret og gulvet er kommet på plass. Deilig å endelig ha varmt vann forut igjen. 😃😃

BA77FEB2-45DF-42F5-9C26-35729F654224.jpeg.313ce1ef687d714401e0d8af6e98a9eb.jpeg

Avstand mellom trøster og bereder er ivaretatt. 

9DAC0AA2-943E-4760-9843-C98FF1F15B7D.jpeg.fb3d678db8ced56d2c04f08187e6ba52.jpeg

Deksel over trøster på plass. 

A3368E1D-B503-4C87-8DFE-F9A703C7B316.jpeg.28f934679664f55f180dbc1206259e4c.jpeg

Nå blir neste prosjekt å koble opp mellom varmtvannsbereder og motor. 

841682B1-DD47-4488-91EA-115A95407962.jpeg.6dbc89679d2b8bcbabc27170ccacbae8.jpeg

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 16 timer siden:

Har lyst til å se om jeg kan få laget en varmeveksler av den! 

Som @NilsPils så er jo i prinsippet den tanken allerede en varmeveksler, men neppe optimalt tilpasset til noe annet enn nettopp vv-bereder. Men hva tenker du deg som formål?

 

Chilli Solbris skrev for 16 timer siden:

Du er hjertelig velkommen ombord! Har jo truet med å dra deg og @Komodo med på tur!😁😁

Kidnapping og innlåsing med verktøy og mat er også vurdert!😂😂😂

Ja, du kan spøke du :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Men hva tenker du deg som formål?

 

Har ofte ønsket meg en liten kullgrill til å feste på rekka, og kanskje helst til å ta med på land. Jeg er selvfølgleig klar over at man får kjøpt sånt, men jeg ser det som et artig prosjekt og øvelse i metallarbeid. Det du får kjøpt er som regel også vel tynt og skramlete. Det kunne også bli et lite røykkammer til grillplassen hjemme. En sånn er også egnet som trykkbeholder til ferskvannsystemet, om enn vel stor.

 

Har allerede et par gamle varmtvannsbeholdere liggende klar, men det var det med å få tiden til å strekke til . . . 

Nå er det generell oppgradering av båtene som har førsteprioritet i vinter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

Som @NilsPils så er jo i prinsippet den tanken allerede en varmeveksler, men neppe optimalt tilpasset til noe annet enn nettopp vv-bereder. Men hva tenker du deg som formål?

 

Ja, du kan spøke du :giggle:

Tanken var å få laget til noe som kan gi motorene en god grunnvarme.  Motorene mine er ikke utstyrt med noen form for forvarming/gløding. De har jo gått i Singapore. 
Min kaldstart røyklegger hele Fredrikstad. Det kunne jeg tenkt meg å få gjort noe med. 
Koblet den opp i en varmesløyfe. 
Som trykktank vil den vel ikke egne seg @NilsPils? Den mangler jo blæra som skal gi mottrykk med luft.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...