Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

subwoofer skrev 45 minutter siden:

Hold nå grisepraten for Dem selv! 🤭🤣

🤣🤣🤣 Så nå at den helt klart kunne tolkes i den retningen ja!🤣🤣🤣

Komodo skrev 27 minutter siden:

Er den løs ennå? Skulle ikke du ut i dag?

 

Flensen kan vi ta i dreiebenken og slipe den ren med smergelpapir, det er vel gjort på 20-30 minutter. Men ta gjerne med medbrakt govt smergel... Så er det bare å male. Litt acetonvask mellom der.

Ble til at jeg la vekk stresset. Ikke umulig at jeg blir på land til mandag.  
Kanskje jeg stikker ut til deg med sinken😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 6 minutter siden:

???

Du må absolutt begynne å korrekturlese før du poster :giggle:

Blir jo ikke morsomt det da!🤣🤣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 2 timer siden:

@Chilli Solbris PSS Shaft seal har stått på Clipperen siden den var ny i 2011, har aldri trengt å gjøre noe som helst. Potte tett og ingen behov for å tighte opp metallringen :thumbsup:

 

Samme her med Trawleren fra 2009. Belgen så ut og hadde spenst som ny når jeg solgte i 2020. Mener PSS må være bland det beste og bekymringsløse som er å få av pakkboks 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

 

Samme her med Trawleren fra 2009. Belgen så ut og hadde spenst som ny når jeg solgte i 2020. Mener PSS må være bland det beste og bekymringsløse som er å få av pakkboks 

 

Mener å ha lest at den er garantert til 30.000 driftstimer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Det høres veldig bra ut!😃 Håper racingbåten lar seg fikse og at dere er fort tilbake i gamet!👍👍

 

Fikk gjort førstehjelp på motoren, så den skal klare seg. Det elektriske er vi i full gang med og i dag kjører jeg den inn til Sandvika for å få reparert det ene skroget som revnet i "bråstoppen".

Nå gjenstår det å få vasket trusa :crazy:

Opp-ned.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 10 timer siden:

 

Fikk gjort førstehjelp på motoren, så den skal klare seg. Det elektriske er vi i full gang med og i dag kjører jeg den inn til Sandvika for å få reparert det ene skroget som revnet i "bråstoppen".

Nå gjenstår det å få vasket trusa :crazy:

Opp-ned.jpg

Det der må jo ha gitt dere en skikkelig støkk! Jeg hadde vel måttet vaske hele kjeledressen!🫣😵‍💫😳

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så var PSS-pakkboksen vel installert og aksling og flens godt skrudd sammen igjen. 
Blir spennende å se resultatet av dette!

Innsiden av flensen ble rengjort med

IMG_6052.jpeg
400 smergelpapir

IMG_6053.jpeg

Da nærmer det seg!

IMG_6054.jpeg

Alle bolter på plass og dratt til det jeg makter. Må etterstramming med moment. 

IMG_6056.jpeg
Den syrefast stålringen er satt på plass med fire settskruer og Loctite. 

IMG_6057.jpeg
Stålringen presser neglen sammen 25 mm som er iht spes. 

IMG_6058.jpeg
Og slangen for tilførsel av kjølevann er på plass. 

IMG_6059.jpeg
 

IMG_6060.jpeg

Så får vi håpe det er tett og ikke trenger oppfølging de neste 6 årene!

IMG_6061.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Snobbete pakkbokser :cool:

 

Men jeg liker ikke helt overflaten på den akselflensen din. Tenker da på den flata som treffer mot gearflensen. Nysgjerrig på hvor plan den er, og lurer på om den kan gi dere utfordringer med opprettingen... Forøvrig smart å gå over boringen med fint smergel 👍 Gikk det greit å få den på denne gangen?  

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

Snobbete pakkbokser :cool:

 

Men jeg liker ikke helt overflaten på den akselflensen din. Tenker da på den flata som treffer mot gearflensen. Nysgjerrig på hvor plan den er, og lurer på om den kan gi dere utfordringer med opprettingen... Forøvrig smart å gå over boringen med fint smergel 👍 Gikk det greit å få den på denne gangen?  

Det gikk smertefritt å få på flensen nå. Tok ti minutter med hjelp fra Jimmy på RR. 
Brukte noen timer på å få skrudd sammen alt. Men nå er det gjort!👍😊
PS! Det er baksiden av flensen du ser på bildet. Siden som går mot girkassen er helt blank og fin!👍😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Det der må jo ha gitt dere en skikkelig støkk! Jeg hadde vel måttet vaske hele kjeledressen!🫣😵‍💫😳

Både ja og nei. Selvfølgelig ønsker man ikke at et skjer, men når det først skjedde så er det en del erfaring med det. Vi lærte at luftventilen skal festes til kjøredressen på brystet(man verken ser eller har tid til å finne den på veggen når vannet kommer umiddelbart), lukene skal ha annen innfesting og låser(den ene ble revet av, den andre åpnet seg) og "Hans Hybrid" som brukes for å unngå whiplash ikke har noe i båt å gjøre (vi er nr. 3 og 4 som sitter fast i den når vi skal ut av cocpiten bare i år). I tillegg er jeg mindre redd for å gå rundt nå enn før vi gjorde dette. Det er en god bekreftelse at man handler rasjonelt tross stress og høy puls, det er noe man ikke vet før man har prøvd :thumbsup:

 

Ellers får jeg gratulere med installasjon av verdens beste pakkboks! 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 minutt siden:

@VannTro Du har vært borte lenge. Er dette en comeback?

 

Heisan denrick, det var hyggelig. Vet ikke om man skal kalle det comeback, men jeg har vært gjennom en del greier de siste årene. Kona døde og selv ble jeg syk. Nå har jeg vel kommet meg "på hesten" igjen og da må jeg selvfølgelig innom her en tur. Noen her har jeg hatt kontakt med på FB hele tiden, men det er noe spesielt med dette forumet :yesnod::thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 1 time siden:

Både ja og nei. Selvfølgelig ønsker man ikke at et skjer, men når det først skjedde så er det en del erfaring med det. Vi lærte at luftventilen skal festes til kjøredressen på brystet(man verken ser eller har tid til å finne den på veggen når vannet kommer umiddelbart), lukene skal ha annen innfesting og låser(den ene ble revet av, den andre åpnet seg) og "Hans Hybrid" som brukes for å unngå whiplash ikke har noe i båt å gjøre (vi er nr. 3 og 4 som sitter fast i den når vi skal ut av cocpiten bare i år). I tillegg er jeg mindre redd for å gå rundt nå enn før vi gjorde dette. Det er en god bekreftelse at man handler rasjonelt tross stress og høy puls, det er noe man ikke vet før man har prøvd :thumbsup:

 

Ellers får jeg gratulere med installasjon av verdens beste pakkboks! 

Hm, ja du sier noe! Læring under ekstreme forhold er egentlig en god måte å finne sine grenser på! Men det så svært dramatisk ut! Bråstopp og de kreftene som kroppen blir utsatt for er heftige greier!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 3 minutter siden:

En annen ting @VannTro. Jeg skal montere jordingsplater og skal bore hull i bunnen. Kan jeg bruke FixitAll under vann?

Ingen elastiske lim/fugemasser er på lengre sikt motstandsdyktige mot saltvannm men som alltid på en båt, massen blir dekket av materiale på begge sider og da vil det fungere med Fix ALL High Tack (om det var den du hadde i tankene.

 

MEN! Er ikke denne jordingsplata laget i kobber? Hvis den er det, så vil kobber løse opp alle Hybrid/MS/PU fugelim (og det skjer fort).

Det som derimot fungerer og ikke forvitrer av kobber er nøytral silikon (ikke eddiksyrebasert). Kan f. eks. bruke Soudasil San X

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 16 timer siden:

 

Fikk gjort førstehjelp på motoren, så den skal klare seg. Det elektriske er vi i full gang med og i dag kjører jeg den inn til Sandvika for å få reparert det ene skroget som revnet i "bråstoppen".

Nå gjenstår det å få vasket trusa :crazy:

Opp-ned.jpg

 

Er det du som har c69 ? Hva var det egentlig som skjedde ? Så ut som dere lifta og tilta for høyt, så proprida på dere en tverring og rull ? 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 32 minutter siden:

 

Er det du som har c69 ? Hva var det egentlig som skjedde ? Så ut som dere lifta og tilta for høyt, så proprida på dere en tverring og rull ? 

 

Det er det :-) Liften var i bånn, men vi kjørte matta helt ned også. Propellen var en som Roland (Mr. Dynamite) har laget. Han har en teori om å slipe bort all cupping og da blir det lite baugløft. Ut av svin og opp i fart blir det derfor full tilt, men jeg knipsa et par ganger ned rett før dette skjedde. På filmen jeg har lagt ut på FB/Insta kan du se at motoren svinger, det gjorde jeg ikke og refleksen er å styre kontra (selv om man skal være forsiktig med det). Vi mistenker derfor styresvikt, noe som kan forklares med at vi har hatt en lekkasje ut av påfyllingen til rattpumpa i lang tid (helt tullete å ikke etterfylle, men det var så lite hver gang at vi glemte det). Vi må finne ut av dette (om det er styresvikt eller propride), for propellen er nesten for rask til at jeg har lyst til å gjøre noe med den. Vi kjørte 4 knop raskere enn de nest raskeste i C-klassen (Geir J. Einerkjær / Andre Strand) ut fjorden (ref. WebTracking.se), men ble litt "høye og mørke" i svingene, ellers hadde vi nok vært først rundt Møkkalasset :-)

 

Filmen kan du se på FB: "69PopeyeRacing"

Det ser ut som en klassisk propride, men farten har ikke kommet opp i mer en 60 knop og se vinkelen på motoren, den står til slutt i nesten fullt utslag til venstre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jaggu godt det er flere av oss som liker seg over 60knop her inne :) 

 

Propell uten cupping ja, det kan ikke gi mye grep, men jeg trudde det var rake't som ga baugløft. 

 

Selv er jeg glad usteppa catter med propeller som gir mye løft. Få nesa opp og få ræva til å "sette seg", da er morroa igang 

 

Men åssen gikk det med båten ? Gladmann som støper eller ? 

Link to post
Share on other sites

Så litt tilbake til min egen tråd!😉

På mandag skal skuta sjøsettes! 
I dag har jeg fått montert to jordplater. Det er et krav siden det er blitt montert skilletrafo ombord. Glenn i GR Elektro kan nå gjøre ferdig installasjonen. 
På innsiden skal det være mothold med hel ved.  Da er det godt å ha litt teak liggende. 

IMG_6066.jpeg
Tettemassen tyter ut. Og det er et godt tegn på at det er nok!

IMG_6067.jpeg

Kun litt FixitAll rundt jordplaten utvendig

IMG_6068.jpeg
En gang skal bunnen på denne båten blåses ren for alt av gammelt bunnstoff. 
Men her er fokus på hullene til jordplate

IMG_6069.jpeg
Ferdig montert. 

IMG_6071.jpeg
 

IMG_6072.jpeg

Og det samme på styrbord side.  To plater for å få nok størrelse på overflateareal. 

IMG_6075.jpeg
Greit forklart!👍

IMG_6077.jpeg
Og best av alt. Jeg har disse i eget sortiment!  😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 21 minutter siden:

I dag har jeg fått montert to jordplater. Det er et krav siden det er blitt montert skilletrafo ombord.

 

Ja ja, da fikk du solgt to unødvendige jordplater til deg selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 5 timer siden:

Jaggu godt det er flere av oss som liker seg over 60knop her inne :) 

 

Propell uten cupping ja, det kan ikke gi mye grep, men jeg trudde det var rake't som ga baugløft. 

 

Selv er jeg glad usteppa catter med propeller som gir mye løft. Få nesa opp og få ræva til å "sette seg", da er morroa igang 

 

Men åssen gikk det med båten ? Gladmann som støper eller ? 

 Ja, rake er det som gir løft og den er litt liten kan det føles som (blandet litt begrep her). Cupping er så godt som fjernet og da blir det som du sier litt lite grep. Teorien til "Dynamitten" er at man kan kjøre høyere stigning uten at den blir for tung å få opp fra lavt turtall. Blir høy slipp-prosent, men det funker i praksis. Dette er en cleaver, så jeg vurderer å la Nicklas Mohell runde tuppene litt (han er vist god på å få "kilne" propellere til å sitte litt bedre :-). Usteppa catte funker dårlig i C, vi har for lite motorkraft. Vi må bruke matta i forhold til vinden og prøve å holde båten rundt 4% løft, da går det best :-) Jan Trygve har vel klar 99 uten at det ble målt med C-30 til Andre Strand den gang Jan Trygve hadde den.

Nei, Gladmann har nok med å få ferdig B-båten sin til VM, så min står hos Håkon Ringkvist i Bærum nå.

(nå skal jeg prøve å ikke skrive mer om dette i denne tråden Erik, men jeg må nesten svare :lol:)

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Ja ja, da fikk du solgt to unødvendige jordplater til deg selv.

Ja, det er fullt mulig at du har rett i det @Lars H.  Men her har jeg rett og slett valgt å følge elektrikerens anbefaling.  Absolutt ikke mitt fagfelt dette. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...