Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Det aggregatet høres jo ut som en ungdom som nettopp har kjøpt sin første bil! Er du sikker på at du har fått luftet skikkelig? Jeg ville prøvd med å lufte på dysene mens motoren går. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 39 minutter siden:

Jeg ville prøvd med å lufte på dysene mens motoren går.

Det er alt foreslått, men det var visst vanskelig å komme til. Men jeg tror nok @Chilli Solbris bør prøve litt hardere på det. 

 

Arejane skrev 24 minutter siden:

Og hiv på noen vifteovner, så motoren får jobbe litt

:yesnod:

 

Men,  når jeg ser på det grovfilteret som satt i fødepumpa, så lurer jeg på hvordan finfilteret så ut. Det har jo åpenbart vært dritt i dieselen der. Regner med at du har satt inn et nytt finfilter? Kan det ha kommet forurensninger forbi finfilteret og laget krøll i dysene?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 41 minutter siden:

Det er alt foreslått, men det var visst vanskelig å komme til.

 

Vi kan ikke la være å gjøre ting bare fordi det er vanskelig:saint::giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 38 minutter siden:

@index, det er noen som har fått utdelt en kropp som ikke kommer til overalt! 

Og omvendt :saint:.

 

Jeg har en sånn jeg også. Men må man, så må man!:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I dag går aggregatet helt fint. Det får noen hikkaser vært kvarter ca. Kanskje sjeldnere. Ellers går det stabilt og fint. Har ikke gjort noe annet enn å starte opp!😳😳

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 27 minutter siden:

I dag hår aggregatet helt fint. Det får noen hikkaser vært kvarter ca. Kanskje sjeldnere. Ellers går det stabilt og fint. Har ikke gjort noe annet enn å starte opp!😳😳

Har kanskje fått kjørt gjennom litt luft da.

 

Er dette tvers overfor deg?

image.png.48d0db048be9e2114ae6174f41a76fcf.png

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Har kanskje fått kjørt gjennom litt luft da.

 

Er dette tvers overfor deg?

image.png.48d0db048be9e2114ae6174f41a76fcf.png

 

Ja, jeg varslet brannvesenet. Jeg fraktet den båten fra Stavanger og hit for 6-7 år siden tror jeg.  

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok skru mer på aggregatet. Det gikk fint i over en time på fredag. Og når jeg skulle starte det på lørdag morgen gikk det i et par minutter og stoppet helt opp. Nå er det fullstendig dødt. Tenker at diesel har seget tilbake og at matepumpa ikke er tett. Så da får jeg nok bare skru videre. 
Cummins har ikke deler til denne motoren lenger. Så vi får se om deg er mulig å finne en erstatning. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

tacan skrev for 2 timer siden:

Hva med å montere en elektrisk fødepumpe?

Skal ikke se bort fra at jagingen blir borte også.

Jo, tanken er der. 👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 7.4.2024 at 17.24:

Jeg må nok skru mer på aggregatet. Det gikk fint i over en time på fredag. Og når jeg skulle starte det på lørdag morgen gikk det i et par minutter og stoppet helt opp. Nå er det fullstendig dødt. Tenker at diesel har seget tilbake og at matepumpa ikke er tett. Så da får jeg nok bare skru videre. 
Cummins har ikke deler til denne motoren lenger. Så vi får se om deg er mulig å finne en erstatning. 

Det finnes kanskje deler på ebay. Har funnet rep kit til matepumpe til gammel Onan MDL på ebay...

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 3.4.2024 at 16.23:

 

@Komodo! Nå trenger jeg rett og slett hjelp! Skal ha kurs i helgen😩😩😩😩😩

 

 

Nå skjønner jeg hvorfor du var så stressa fordi du skulle ha kurs.

Snakket med en kar i havna og kona hans hadde vært på kurs i en Storebro med bare damer :giggle:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 14 timer siden:

 

Nå skjønner jeg hvorfor du var så stressa fordi du skulle ha kurs.

Snakket med en kar i havna og kona hans hadde vært på kurs i en Storebro med bare damer :giggle:

Jepp! 😂😂 Det var det siste damekurset jeg skal ha. Trapper ned kursvirksomheten. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ser at det er mye fokus på fødepumpa og drivstoff-tilførsel.

Har sett og hørt "jaginga" på videoen på fb.

 

Noen som har sett på/tenkt/sjekka regulatoren i dieselpumpa? 

Jeg vet ikke type Cummins motor/pumpe - men regulator er sentrifugal eller vakuum.

 

Strømaggregat er satt opp med et bestemt turtall. 

Hvis luft-lekkasje i vakuum-membran eller rør/slange - kan du få ujevn gange. (Jfr. gamle lastebiler på tomgang).

 

Men at hele greia nå plutselig har "dævva", tyder på null diesel til dyser.

En slik motor er ganske enkel mekanikk, og skal gå hvis det er kompresjon og riktig spredning. 

 

Ville først sjekka at "stopp-mekanismen" (magnetventil) er åpen og at det kommer frem suppe til dieselpumpa.

Deretter løsnet rør til dyse og sett om det kommer noe ut vha startmotor. Det er evt ikke mye. 

Evt tatt ut en dyse, eller satt ei reservedyse på røret for å se at det funker.  

 

Hvis systemet må suge opp fra en tank, kan det være greit å sette ei 10-20 liters kanne over motoren og slange ned, og lufte, og se om motoren da vil gi lyd fra seg etter hvert. 

Da har du eliminert flere feilkilder. 

 

Torsdag? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hekri skrev On 14.4.2024 at 10.39:

Ser at det er mye fokus på fødepumpa og drivstoff-tilførsel.

Har sett og hørt "jaginga" på videoen på fb.

 

Noen som har sett på/tenkt/sjekka regulatoren i dieselpumpa? 

Jeg vet ikke type Cummins motor/pumpe - men regulator er sentrifugal eller vakuum.

 

Strømaggregat er satt opp med et bestemt turtall. 

Hvis luft-lekkasje i vakuum-membran eller rør/slange - kan du få ujevn gange. (Jfr. gamle lastebiler på tomgang).

 

Men at hele greia nå plutselig har "dævva", tyder på null diesel til dyser.

En slik motor er ganske enkel mekanikk, og skal gå hvis det er kompresjon og riktig spredning. 

 

Ville først sjekka at "stopp-mekanismen" (magnetventil) er åpen og at det kommer frem suppe til dieselpumpa.

Deretter løsnet rør til dyse og sett om det kommer noe ut vha startmotor. Det er evt ikke mye. 

Evt tatt ut en dyse, eller satt ei reservedyse på røret for å se at det funker.  

 

Hvis systemet må suge opp fra en tank, kan det være greit å sette ei 10-20 liters kanne over motoren og slange ned, og lufte, og se om motoren da vil gi lyd fra seg etter hvert. 

Da har du eliminert flere feilkilder. 

 

Torsdag? 

Så ikke denne før nå Helge!😳😳 

Men vi finner en dag!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev On 26.4.2024 at 22.01:

....da tar vi dine vanntanker i samme slengen..... Når renset du sist? 

 

 

Vanntankene mi e er dønn reine. Enkle og komme til og inspisere. Har så høy omløpshadtighet på vannet at det ikke lager krøll. Sender inn vannprøve av og til og har like rent vann ombord som folk har hjemme i springen. Forøvrig selger jegcto typer rensemidler!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært litt smånervøs for vibrasjoner på babord motor. Så da ble det å spørre @sap_2000 om han ville være med og prøve ut Storebroen en tur. Om noen skulle kunne kjenne på hvordan ting fungerer må det jo være han!😃😃😃

@Pequod ble også med! Og vi fikk noen herlige timer på sjøen! Og SAP_2000 fikk roet nervene mine! @Komodo hadde jo dykket og sjekket propellene mine og funnet hele og fine. Så da var det klart for en test!😁😁😁

Og etter testen ble jeg helt rolig igjen!😄😄

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 1 time siden:

Var det ikke "Gutta på tur" den folkekjære TV-serien het? Der var det jo en kokk og noen andre, herlige personligheter. Har dere bestemt dere for hvem som spiller hvilke roller i nyinnspillingen, @Chilli Solbris, @sap_2000 og @Pequod:giggle:

Jeg er for feit til å spille noen av de figurene der!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris I samlingen av forumets mest erfarne ser du definitivt mest admiral ut :giggle: Det er vel "kapteins skjegget" som gjør effekten i hvert fall for landkrabbe land som Polen :yesnod:, kanskje Norge ikke har samme "stereotyper" om hvordan ekte sjøfolk skal se ut i reklame og film :lol:

Om ikke Storebroen har vært Norges mest vedlikeholdte båt så er den blitt det i hvert fall nå som "alle" som kan båt har sett og undersøkt den. Er i hvert fall veldig verdifullt for båten at alt blir dokumentert.

Link to post
Share on other sites

Koselig dag :yesnod:

Var artig å få tatt en tur med denne overmotoriserte svenske dronningen. Du verden for et skyv i en 20 tonn skute. Godt det ikke er fornruksmålere ombord :giggle: Alt i alt virket motorene rimelig friske. De tingene som havnet på lista er antagelig løselig med litt innsats fremfor kroner som jeg tror kapteinen setter pris på.

 

Fikk oss en liten husketur på utsiden av Hvaler rundt Asmaløy og inn Skjelsbusundet. Mye lamper og pyntegjenstander i en bobåt som har lyst til å flytte på seg når det svinger litt men @Chilli Solbris virker å ha fler armer enn en blekksprut, så ingenting ble knust :giggle:

 

Båter med store lavturtallsmotorer som i tillegg kan gå fort, 35+ knop i dette tilfellet har propeller med alvorlig mye pitch. Tomgang er jo ca 550 og maks er ca 2300, så ikke store spennet i rpm på å oppnå 35 knop. Av samme grunn går også disse båtene fort på tomgang (7+ kn).

Med såpass mye pitch blir det ofte litt skjelvinger på visse turtall i det lavere området. Spesielt om motorene går usynkront kan dette komme og gå i en syklus. Hart man litt slitasje i cutlesslagre, litt avvik i oppretting, litt slitte motorlabber eller en kombinasjon av dette vil slike vibrasjoner vise seg i større grad.

Labbene er av nye dato, propellene skadefrie og balanserte, akslinger klokket og cutlesslagrene godkjent i fjor, så jeg holder en knapp på at oppretting kan gjøre ting bedre.

 

Videre ble autopiloten strammet opp litt. Den var alt for lat og man kunne mistenkt den for  å drikke på jobben, evt hatt en litt for snill sjef  :wink:

 

Bonus skrev for 2 timer siden:

Var det ikke "Gutta på tur" den folkekjære TV-serien het? Der var det jo en kokk og noen andre, herlige personligheter. Har dere bestemt dere for hvem som spiller hvilke roller i nyinnspillingen, @Chilli Solbris, @sap_2000 og @Pequod:giggle:

Jeg tror Ulvang-rollen blir hardest å "fylle", så jeg grabber Brimi før noen andre gjør det :giggle:

Skal alltids greie å diske opp litt PCB marinert glomma-sild med sjalottlauk :crazy:

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...