Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Ser at du peiler deg inn på 40ish størrelse.

 

Disse får du ofte med tre lugarer og to bad og langsgående bysse. Kalles også charterversjon.

Hvis ønsket ditt er L/U bysse ,så må det ofres, enten ett bad / lugar, eller legge til to tre fot for å få samme romløsning.

En tom lugar er også et "stuerom".

 

Selvslående fokk: Typisk er da at masten vokser noe.

Selvslåer er mindre enn genoa og fører til større storseil, som igjen krever litt høyere mast.

Selvslåer en fin rigg for "aktiv seiling", men "passiv seiling" med en stor genoa kan også være trivelig på tur.

Link to post
Share on other sites

I optimal vind er en selvslåer OK, og man føler seg som konge i skjærgården. Men det blir en relativt liten fokk da den ikke har noe overlapp. Derfor sys den normalt med en del dybde for å gi nok kraft. Når man rever en fokk bør skjøtevinkelen justeres i henhold til skjøtehjørnets posisjon, og dette er ikke så enkelt med en selvslåer som med en vanlig fokk. En annen ulempe med selvslåer er at den lett blir stående å slå litt når man seiler lens. På en 40-foter ville jeg heller prioritert en båt med ca 110% fokk. Den er lett å slå med, spesielt om båten har autopilot (et must). Det er litt vanskeligere å få en fokkebåt til å gå godt enn en genoabåt, men den er altså mye lettere å seile. Nesten alt av nye båter nå er fokkebåter.  

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

ref Framtias kommentar:

Jeg har ingen erfaring med "fokkebåt", men synes dette ser artig ut.

Med stor genoa så er terskelen for "kryssing" i trange farvann satt høyt.  

Dette har nok med størrelsen, interesse og trening av mannskapet å gjøre også.

 

En fokkebåt vil i mine øyne bli tilnærmet perfekt med ett "medvindseil".

I salgsanonsene på Finn følger disse med båtene kun brukt to tre ganger.

Så her tar jeg kansje feil.

Link to post
Share on other sites

ja, en fokkebåt bør i tillegg ha et sløre eller medvindsseil, og her vil jeg anbefale en eller annen form for gennaker (ikke spinnaker). Selv har jeg en A0 og en A2, begge har sine spesialiteter som verdsettes høyt. For turbruk vil jeg si at A0 er foretrukket, mens A2 er et must i regattasammenheng. Det finnes også andre gennakertyper som blir en mellomting mellom A2 og A0 om man vil klare seg med et seil på tur. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, trixie2 said:

En fokkebåt vil i mine øyne bli tilnærmet perfekt med ett "medvindseil".

I salgsanonsene på Finn følger disse med båtene kun brukt to tre ganger.

Så her tar jeg kansje feil.

 

Det er nok brukt mer, men de er verdt mer hvis de selges som veldig lite brukt. Det står jo ikke noe timeantall på seilet. :thumbsup:

 

Det er som alle 4 og 5 hk Yamaha totaktere fra 2000 til 2007 - de kjøres mye og hardt som motor på joller, men har aldri gått mer enn noen timer og stått varmt og godt i en garasje de siste 3 årene når de skal selges. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hulda er en typisk turseiler. Utstyrt med kutterrigg, selvslående hardvindsfokk, genoa og genaker. På 10 år har genakeren vært oppe kanskje 5 ganger. Kryssfokka over dobbelt så mye. Genoaen hver gang. Videre er Hulda 13 meter lang, 4 meter bred. Langt, slankt forskip. Kan vel sammenlignes med en 39 fot plaskebåt. Hulda er bygget på konseptet til 70-tallets svensker. Velger man et slikt design, blir det trange boforhold om man går for langt ned i størrelse. Da må cockpiten også funke som oppholdsrom. Vi hadde en 38-foter. Der var det ikke mye luxus. Det blir et kompromiss.

 

Havet har stort sett vært det samme over tid. Ikke glem det.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt oppe genoaen en gang i år. Fra Bergen til Haugesund i nydelig medvind. Etter det byttet vi ut genoaen med fokken, og har brukt den siden. Hadde vi hatt som mål å komme fortest mulig frem, kunne jeg kanskje byttet tilbake på vei hjem fra ferie på svenskekysten. Fokken er svært enkel å håndtere for oss nybegynnere på familietur. Etter en helg med bare seiling, (uten mål og mening) har kunnskapsnivået økt dramatisk! Og seilgleden tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev Just now:

men hvilke båter finnes i markedet som byr på Huldas egenskaper sånn konkret? For Hulda er vel ikke til salgs :-)

 

Alt har en pris. 

 

Personlig tror jeg ikke Hulda ville egne seg som nybegynnerbåt. Selv med lett vind er det mye krefter ute og går. 

 

Nærmest kommer muligens Regina. Men Hulda har rorskeg helt ned, og rorbladet stikker 2 meter. Det gir et ror som ikke slipper så fort. Tror ikke det er noen å sammenligne med som jeg vet om.

Link to post
Share on other sites

Tror sammenligningen med Regina kan være passende - bortsett fra at vi seiler mye raskere da :wink:

 

har seilt vår i mye vær uten å være i nærheten av broach. Også kun med genoa/fokk. Hadde feks en slør i 18ms med kun fullt kryssfokk - båten går som toget.

 

Regina trives best i ikke for skarp kryss, men vi kryssa på 30 graders vindvinkel i 8 ms i helgen, gjorde da 6,5 knop. Falt vi av til 40 grader hadde vi 7+ knop. Synes ikke det er helt gale for en eldre fyldig dame :smiley:

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gode lettvindsegenskaper er et godt poeng, som nevnt tidligere. Forrige seilbåten vår var "fokkebåt", brøkdelsrigg og seilte godt i lite vind. I praksis betydde det at seila kom opp kjapt, en seilte som regel over motorfart, og ble det motvind så var det en god båt på kryss også. Men i forhold til en moderne 31 foter med litt futt så er den ikke rask. Men godt balansert og en båt som absolutt ga mye "seilglede" og lite motortid.

 

Så byttet vi til "genuabåt", 37 fot mastehoderigg, babystag og svær genua. Treg i lite vind, elendig på kryss med genua hvis det blåser så mye at en må rulle inn litt. Og tung å slå med pga babystaget. Har tatt ned genua og opp med kryssfokke, byttet storseil og trimmet og justert litt så nå kan jeg i det minste seile sånn høvelig motvind, men selvsagt blir en "genuabåt" logjerrig når jeg minsker arealet foran masta, så optimalt er det ikke. 

 

Ikke tvil om at jeg ville hatt en "fokkebåt" om jeg skulle bytte båt igjen. Og gjerne selvslåer pluss genaker på rulle siden jeg er over 50 og turseiler som liker å seile, men ikke nødvendigvis svette for mye ;-) Og heller "overrigget" så en får litt futt i lite vind enn underrigget, en kan alltids reve. 

 

Mtp seilegenskaper så vil jeg si at jeg verdsetter det å kunne seile kryss med en viss effektivitet fremfor mye annet. Ofte seiler en kryss "fordi en må", og da er det veldig greit om det er både litt effektivt og komfortabelt.  Slør og lens får en til med alle båter ;-) 

Link to post
Share on other sites

Nå ødelegger vi tråden til @Phoebe, @Bitteliten, men det får stå sin prøve. 

Sammenligner to ikke innmari raske båter. Regina er Luxus, Hulda der ikke det.

Regina lengde 13,26 m Hulda 13,00 m

Regina lengde vannlinje 11,24 m Hulda 10,00 m

Regina bredde 3,98 m Hulda 4,02 m

Regina dybde 1,80 m Hulda 2,20 m

Regina depl. 12,5 tonn Hulda 17,0 (nå har vel Regina blitt noe feitere)

Regina kjølvekt 4,13 tonn Hulda 5 tonn (omtrent)

Langt over halvparten av Hulda depl. ligger under vannlinjen. Hulda er altså en meget vektstiv båt. Resultanten er at lasten på riggen blir høyere enn for båter 'det er naturlig å sammenligne seg med'.

Masthøyde over dekk for begge er 17 meter. 

Konklusjonen er at Langsomme Regina seiler fra Hulda uten problem. Regina har en motor på 75 hk. Den er det minste jeg ville akseptert på en slik båt, men båten er ingenlunde undermotorisert. Hulda har latterlig mye mer motor, men jeg tror aldri jeg har brukt mer enn 80 hk. Regnet på det en gang, skroget kan ikke nytte mer enn ca. 80 hk. 

 

Tar man for seg en tilsvarende Bavaria eller andre i den sjangeren vil de være en god del lettere enn både Regina og Hulda. Skulle jeg ikke hatt en vinterbåt som skulle kunne gå i is og knuse Bohusläns røde granitt, ville Hulda blitt bygget lettere. Det er et valg man tar, man må kompromisse. Klart at regattagutta grøsser av Hulda. Men jeg har hatt regattabåt, var ikke noe gøy.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på denne (CB365): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126335195

, denne (Xp-33): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155487412

eller denne (First 40.7): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150894394

 

Litt forskjellige konsepter, men alle er "velseilende".  Ingen av dem har noen ekstreme egenskaper og skulle være fine plattformer for å lære å seile, da de kan seiles i både lite og mye vind.  Lettest håndterlig er nok Xp-33-en, da den er minst og lettest.  Best plass i Firsten.

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

CBen er jo brukbar mhp turegenskaper, men selv ville jeg ikke anbefale XP33 eller First 40.7 til andre enn de som først og fremst tenker satse i regatta. Er vel en hyttebåt/volumbåt trådstarter tenker seg?

 

Om lottoen slår til i kveld kan jo denne vurderes? https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=52678

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Framtia........om både XPn og Firsten

 

jeg har bare vart inne i CBn på messe.......tykker den føles veldi trang og liten ut innuti......ikke noe jeg skulle kjøpt

 

jeg skulle tatt en kikk på en sånn her........det er mer turbåt

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=143941910

 

Med rorkult og heiser man opp bommen 20cm......så kan man sikkert få litt  ’Snipe-følelse’ :thumbsup:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...