trixie2 Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Ser at du peiler deg inn på 40ish størrelse. Disse får du ofte med tre lugarer og to bad og langsgående bysse. Kalles også charterversjon. Hvis ønsket ditt er L/U bysse ,så må det ofres, enten ett bad / lugar, eller legge til to tre fot for å få samme romløsning. En tom lugar er også et "stuerom". Selvslående fokk: Typisk er da at masten vokser noe. Selvslåer er mindre enn genoa og fører til større storseil, som igjen krever litt høyere mast. Selvslåer en fin rigg for "aktiv seiling", men "passiv seiling" med en stor genoa kan også være trivelig på tur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 I optimal vind er en selvslåer OK, og man føler seg som konge i skjærgården. Men det blir en relativt liten fokk da den ikke har noe overlapp. Derfor sys den normalt med en del dybde for å gi nok kraft. Når man rever en fokk bør skjøtevinkelen justeres i henhold til skjøtehjørnets posisjon, og dette er ikke så enkelt med en selvslåer som med en vanlig fokk. En annen ulempe med selvslåer er at den lett blir stående å slå litt når man seiler lens. På en 40-foter ville jeg heller prioritert en båt med ca 110% fokk. Den er lett å slå med, spesielt om båten har autopilot (et must). Det er litt vanskeligere å få en fokkebåt til å gå godt enn en genoabåt, men den er altså mye lettere å seile. Nesten alt av nye båter nå er fokkebåter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
trixie2 Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 ref Framtias kommentar: Jeg har ingen erfaring med "fokkebåt", men synes dette ser artig ut. Med stor genoa så er terskelen for "kryssing" i trange farvann satt høyt. Dette har nok med størrelsen, interesse og trening av mannskapet å gjøre også. En fokkebåt vil i mine øyne bli tilnærmet perfekt med ett "medvindseil". I salgsanonsene på Finn følger disse med båtene kun brukt to tre ganger. Så her tar jeg kansje feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 (redigert) ja, en fokkebåt bør i tillegg ha et sløre eller medvindsseil, og her vil jeg anbefale en eller annen form for gennaker (ikke spinnaker). Selv har jeg en A0 og en A2, begge har sine spesialiteter som verdsettes høyt. For turbruk vil jeg si at A0 er foretrukket, mens A2 er et must i regattasammenheng. Det finnes også andre gennakertyper som blir en mellomting mellom A2 og A0 om man vil klare seg med et seil på tur. Redigert 27.August.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 26 minutes ago, trixie2 said: En fokkebåt vil i mine øyne bli tilnærmet perfekt med ett "medvindseil". I salgsanonsene på Finn følger disse med båtene kun brukt to tre ganger. Så her tar jeg kansje feil. Det er nok brukt mer, men de er verdt mer hvis de selges som veldig lite brukt. Det står jo ikke noe timeantall på seilet. Det er som alle 4 og 5 hk Yamaha totaktere fra 2000 til 2007 - de kjøres mye og hardt som motor på joller, men har aldri gått mer enn noen timer og stått varmt og godt i en garasje de siste 3 årene når de skal selges. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 (redigert) Hulda er en typisk turseiler. Utstyrt med kutterrigg, selvslående hardvindsfokk, genoa og genaker. På 10 år har genakeren vært oppe kanskje 5 ganger. Kryssfokka over dobbelt så mye. Genoaen hver gang. Videre er Hulda 13 meter lang, 4 meter bred. Langt, slankt forskip. Kan vel sammenlignes med en 39 fot plaskebåt. Hulda er bygget på konseptet til 70-tallets svensker. Velger man et slikt design, blir det trange boforhold om man går for langt ned i størrelse. Da må cockpiten også funke som oppholdsrom. Vi hadde en 38-foter. Der var det ikke mye luxus. Det blir et kompromiss. Havet har stort sett vært det samme over tid. Ikke glem det. Redigert 27.August.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trixie2 Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 @Popeye70 : Skjønner Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 (redigert) men hvilke båter finnes i markedet som byr på Huldas egenskaper sånn konkret? For Hulda er vel ikke til salgs :-) Redigert 27.August.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Jeg har hatt oppe genoaen en gang i år. Fra Bergen til Haugesund i nydelig medvind. Etter det byttet vi ut genoaen med fokken, og har brukt den siden. Hadde vi hatt som mål å komme fortest mulig frem, kunne jeg kanskje byttet tilbake på vei hjem fra ferie på svenskekysten. Fokken er svært enkel å håndtere for oss nybegynnere på familietur. Etter en helg med bare seiling, (uten mål og mening) har kunnskapsnivået økt dramatisk! Og seilgleden tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Framtia skrev Just now: men hvilke båter finnes i markedet som byr på Huldas egenskaper sånn konkret? For Hulda er vel ikke til salgs :-) Alt har en pris. Personlig tror jeg ikke Hulda ville egne seg som nybegynnerbåt. Selv med lett vind er det mye krefter ute og går. Nærmest kommer muligens Regina. Men Hulda har rorskeg helt ned, og rorbladet stikker 2 meter. Det gir et ror som ikke slipper så fort. Tror ikke det er noen å sammenligne med som jeg vet om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 (redigert) Tror sammenligningen med Regina kan være passende - bortsett fra at vi seiler mye raskere da har seilt vår i mye vær uten å være i nærheten av broach. Også kun med genoa/fokk. Hadde feks en slør i 18ms med kun fullt kryssfokk - båten går som toget. Regina trives best i ikke for skarp kryss, men vi kryssa på 30 graders vindvinkel i 8 ms i helgen, gjorde da 6,5 knop. Falt vi av til 40 grader hadde vi 7+ knop. Synes ikke det er helt gale for en eldre fyldig dame Redigert 27.August.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Bitteliten skrev 2 minutter siden: Tror sammenligningen med Regina kan være passende - bortsett fra at vi seiler mye raskere da Dere vælver tidligere :-) Hvor høy rigg har dere over dekk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 18,6 meter fra vannlinjen. så ca 16 meter kanskje? GJennomgående mast med lensetakler. Lensetakler brukes kun offshore og i mye vind (15ms +) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Hulda skrev 30 minutter siden: Men Hulda har rorskeg helt ned, og rorbladet stikker 2 meter. Det gir et ror som ikke slipper så fort. Tror ikke det er noen å sammenligne med som jeg vet om. Långedrag ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Hulda 17,0 m over dekk, mye likt. Lensestakler også. Långedrag et annet konsept konstruksjonsmessig. Mye lettere i bunnen. Tittet på Långedrag før vi bygde Hulda. Også en som het IW40, eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 IW40 er en Sparkmans-konstruksjon i GRP RW ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Gunga Din skrev 1 time siden: IW40 er en Sparkmans-konstruksjon i GRP RW ?? RW-et-eller-annet. Det var et par svenske sveisere som fikset et design. Fikk brosjyrer og presentasjon, så gikk de konk. Lurer på om båten ikke var forholdsvis bred rel. til lengden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Gode lettvindsegenskaper er et godt poeng, som nevnt tidligere. Forrige seilbåten vår var "fokkebåt", brøkdelsrigg og seilte godt i lite vind. I praksis betydde det at seila kom opp kjapt, en seilte som regel over motorfart, og ble det motvind så var det en god båt på kryss også. Men i forhold til en moderne 31 foter med litt futt så er den ikke rask. Men godt balansert og en båt som absolutt ga mye "seilglede" og lite motortid. Så byttet vi til "genuabåt", 37 fot mastehoderigg, babystag og svær genua. Treg i lite vind, elendig på kryss med genua hvis det blåser så mye at en må rulle inn litt. Og tung å slå med pga babystaget. Har tatt ned genua og opp med kryssfokke, byttet storseil og trimmet og justert litt så nå kan jeg i det minste seile sånn høvelig motvind, men selvsagt blir en "genuabåt" logjerrig når jeg minsker arealet foran masta, så optimalt er det ikke. Ikke tvil om at jeg ville hatt en "fokkebåt" om jeg skulle bytte båt igjen. Og gjerne selvslåer pluss genaker på rulle siden jeg er over 50 og turseiler som liker å seile, men ikke nødvendigvis svette for mye ;-) Og heller "overrigget" så en får litt futt i lite vind enn underrigget, en kan alltids reve. Mtp seilegenskaper så vil jeg si at jeg verdsetter det å kunne seile kryss med en viss effektivitet fremfor mye annet. Ofte seiler en kryss "fordi en må", og da er det veldig greit om det er både litt effektivt og komfortabelt. Slør og lens får en til med alle båter ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 17 meter mast over dekk mente jeg. Vår regina er tung. Langturutstyr veier mye. polardiagram for Regina Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Nå ødelegger vi tråden til @Phoebe, @Bitteliten, men det får stå sin prøve. Sammenligner to ikke innmari raske båter. Regina er Luxus, Hulda der ikke det. Regina lengde 13,26 m Hulda 13,00 m Regina lengde vannlinje 11,24 m Hulda 10,00 m Regina bredde 3,98 m Hulda 4,02 m Regina dybde 1,80 m Hulda 2,20 m Regina depl. 12,5 tonn Hulda 17,0 (nå har vel Regina blitt noe feitere) Regina kjølvekt 4,13 tonn Hulda 5 tonn (omtrent) Langt over halvparten av Hulda depl. ligger under vannlinjen. Hulda er altså en meget vektstiv båt. Resultanten er at lasten på riggen blir høyere enn for båter 'det er naturlig å sammenligne seg med'. Masthøyde over dekk for begge er 17 meter. Konklusjonen er at Langsomme Regina seiler fra Hulda uten problem. Regina har en motor på 75 hk. Den er det minste jeg ville akseptert på en slik båt, men båten er ingenlunde undermotorisert. Hulda har latterlig mye mer motor, men jeg tror aldri jeg har brukt mer enn 80 hk. Regnet på det en gang, skroget kan ikke nytte mer enn ca. 80 hk. Tar man for seg en tilsvarende Bavaria eller andre i den sjangeren vil de være en god del lettere enn både Regina og Hulda. Skulle jeg ikke hatt en vinterbåt som skulle kunne gå i is og knuse Bohusläns røde granitt, ville Hulda blitt bygget lettere. Det er et valg man tar, man må kompromisse. Klart at regattagutta grøsser av Hulda. Men jeg har hatt regattabåt, var ikke noe gøy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 Hulda skrev 1 time siden: Nå ødelegger vi tråden til @Phoebe, @Bitteliten, men det får stå sin prøve. Det går helt bra, jeg leser og lærer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 Ta en titt på denne (CB365): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126335195 , denne (Xp-33): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155487412 eller denne (First 40.7): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150894394 Litt forskjellige konsepter, men alle er "velseilende". Ingen av dem har noen ekstreme egenskaper og skulle være fine plattformer for å lære å seile, da de kan seiles i både lite og mye vind. Lettest håndterlig er nok Xp-33-en, da den er minst og lettest. Best plass i Firsten. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 (redigert) CBen er jo brukbar mhp turegenskaper, men selv ville jeg ikke anbefale XP33 eller First 40.7 til andre enn de som først og fremst tenker satse i regatta. Er vel en hyttebåt/volumbåt trådstarter tenker seg? Om lottoen slår til i kveld kan jo denne vurderes? https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=52678 Redigert 28.August.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 (redigert) Enig med deg Framtia........om både XPn og Firsten jeg har bare vart inne i CBn på messe.......tykker den føles veldi trang og liten ut innuti......ikke noe jeg skulle kjøpt jeg skulle tatt en kikk på en sånn her........det er mer turbåt https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=143941910 Med rorkult og heiser man opp bommen 20cm......så kan man sikkert få litt ’Snipe-følelse’ Redigert 28.August.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 eller noe slikt? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=116924805 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.