Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Bergen skrev 41 minutter siden:

Dette høres jo ut som en drømmebåt for de fleste :-) 

.....

Men nå er det ut å se på båter og være med å seile slik dere gjør som er det riktige. Lykke til      

 

Jo, vi er nok ute etter "drømmebåten" ;) Etter å ha hatt større båter i ca 25-30 år er vi bevisst hvilke løsninger vi vil trives med.

Mulig den blir vanskelig å finne, men nå har vi tiden fram til våren både med å selge den vi har og se etter ny. 

Hittil har jeg bare studert bilder og løsninger på endel kandidater og synes fremdeles Jeanneau 39i har mye av det vi ser etter. I tillegg kan denne ligge innenfor prisrammen. Men utvalget kan sikkert forandre seg når vi får øynene opp for flere båttyper og hva de kan by på. Som du skriver er elektronikk, varmtvannsberedere, solcellepaneler, batterier, osv, bare å skifte. Dette er ting jeg har skrudd inn og ut av båter i årevis, så en 20-liters varmtvannsbereder eller liten batterikapasitet er selvsagt ikke avgjørende for å avslå et ellers spennende kjøp.

 

Jeg setter stor pris på generøse tilbud om å få være med i noen forskjellige båter, og tilbudet fra Vindøyet i Holmestrand høres også spennende. Jeg holder til mellom Tønsberg og Sandefjord, så veien dit er heller ikke lang :)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 2 timer siden:

Du har vært heldig med henne Indy ;-)

 

Her var det omtrent motsatt. Og når den litt sportslige 3 lugarsbåten båten som var fruens drøm for 8 år siden ,en  Elan 37 (som hadde det meste av det som din fru nå vil ha, men som i tillegg var relativt trang innvendig) skulle byttes ut var det bord i cockpit, cocpitkalesje og en køye hvor den som ligger innerst slipper å klatre over den andre som var ufravikelige krav hos min fru.      


Eg trur eg er heldig.  Vi har framleis Elanen.  I vår båt er det bord i cockpit, kanskje det er derfor båten framleis er draumen til kona.  Men ho har ytra ønske om cockpitkalesje.  Det er forresten eg som ligg innerst...

 

Link to post
Share on other sites

Hvis dere har lyst til å se mange forskjellige seilbåter, og i tillegg føle litt på seilmiljøet dere etter hvert skal bli en del av, så ta turen til Son på lørdag når Hollænderseilasen går. Ca. 170 båter, starten på regattaen går fra Bile utenfor Son ca. 0900, båter begynner å komme inn i Son ved 15-16 tiden. 

 

Det er bl.a. en 39i påmeldt, og mange andre båter som kan være av aktuell type og størrelse for dere. 

 

Selv seiler vi shorthanded i Hollænder'n, så kan dessverre ikke tilby dere å være med på denne regattaen. Men ta gjerne kontakt hvis dere tar turen til Son.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips!

Vi støvsuger vennekretsen for seilbåter for tiden, for å se løsninger og prøve, men ekspertisen og de erfaringsbaserte rådene er nok best her på Båtplassen. 

Ikke umulig at vi følger opp anbefalingen som du gav tidligere i tråden, Bitteliten, forstår at dine bekjente var veldig fornøyd med det valget. 

Riviera' en er forøvrig solgt, så det blir en spennende tid med å finne ny båt framover ;)

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 39 minutter siden:

Det er mange båter som er morsomme å seile - som ikke nødvendigvis gir stor seilglede for en nybegynnerfamilie.  de kan kreve mye trim og seilkunnskap for å gå bra.

 

Bare et innspill å ta med seg i jakten på den perfekte båt

 

Nei, for det er dette med hjelpeløsheten når skuta tar overhånd og selv bestemmer fart og kurs. Derfor bør man vel ikke starte opp med en velseilende regattamaskin. Husker da jeg bestilte seil hos UK Syversen. 'Och så syr vi inn Cunningham!' Dallas (klengenavn) fikk hakeslepp da mitt svar var tvert nei. Jeg ville ikke ha Cunningham, har ikke bruk for det. Nå har jeg konstruert Hulda selv, for en stor del. Masten er plassert så langt forut som mulig. Hvorfor? Fordi jeg vet at en finnekjølet båt vil være logirig om den ikke 'seiles'. Derfor bestilte vi 110 % genoa som står greit opp til i hvert fall 15 m/s. Og vi kan seile for bare genoaen, Hulda går som et tog for bare genoaen. Vi seiler flaut mye for bare genoaen. Vi sitter inne i salongen under overfarter/strekk på flere timer. Hulda tusler avgårde i 6 knop for bare genoaen i time etter time, balansert så autopiloen korrigerer en gang i blant, krenger 10 grader, sitter i sofaen drikker kaffe og titter på plotter/AIS/radar og ut av vinduene i dekkssalongen. 0 grader ute, 24 grader inne. Kan være at man sitter bedre i en motorbåt som dunker avgårde i 15 knop. Det vet jeg ikke noe om, har aldri prøvd.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, jeg er helt enig at en lang tynn mast med lensetakler der masta detter ned hvis man ikke gjør ting riktig, eller en sterkt overriget båt uten gode revemuligheter  ikke er nybegynnervennlig. Men en Cunningham kan man velge å gi blaffen i til man en dag lærer seg det. Det samme med diverse trimmemuligheter, om jeg lar bomuthal, akterstag eller storseilsskinne være urørt og lar det være med det får jeg likevel seilt.

 

... men det var jo noe av det som var poenget mitt m.h.t. rullestor, det blir «solgt» som nybegynnervennlig. Jeg mener det ikke stemmer, en konvensjonell rigg er mer idiotsikker og mer tolerant ovenfor brukerfeil.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Er ingen, mener jeg, sammenheng mellom en rask båt og seilglede.

 

Tenk heller "velseilende", som ikke trenger å være den raskeste båten i sin klasse.

.......

 

 

Det er definitivt en sammenheng mellom rask båt og seilglede for meg. Men hvis seilglede er å sitte inne å drikke kaffe når en er underveis forstår jeg at det ikke er sammenheng mellom seilglede og fart. Raske båter er stort sett alltid velseilende. For meg er sjelden en treg båt velseilende, selv om jeg har hatt mye morro med å trimme en IOD for eksempel. 

 

Alle får finne sin drømmebåt. Vi er alle forskjellig, med forskjellige preferanser. 

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen her som har foreslått noen rendyrkede regattabåter. De "raske" båtene som er foreslått her er vel bare turbåter med litt mer optimalisering i forhold til rigg, kjøl og cockpitlayout. Det er ingen av dem som er vanskeligere å seile enn de rene turbåtene som er mest populære, heller lettere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Er ingen, mener jeg, sammenheng mellom en rask båt og seilglede.

Tenk heller "velseilende", som ikke trenger å være den raskeste båten i sin klasse.

 

Her er vi uenig, utvilsom mer glede i en rask båt for mange men ikke for alle. Man KAN seile treigt med en rask båt om man vil, men ikke omvendt. En dag synes man det er moro å kjenne hvordan måte aksellerer når man fikk riktig trim på storseilet, og lære hva alle disse tauene er til for. Men som sagt vi snakker om en turbåt med trimmemuligheter, ikke en ren regattamaskin uten bekvemmeligheter... 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 11 minutter siden:

 

Her er vi uenig, utvilsom mer glede i en rask båt for mange men ikke for alle. Man KAN seile treigt med en rask båt om man vil, men ikke omvendt. En dag synes man det er moro å kjenne hvordan måte aksellerer når man fikk riktig trim på storseilet, og lære hva alle disse tauene er til for. Men som sagt vi snakker om en turbåt med trimmemuligheter, ikke en ren regattamaskin uten bekvemmeligheter... 

Selv om bord i Hulda er det flott å kjenne hvordan vinden tar tak og driver båten over 7 skummende knop på kryss. Men etter 6 timers tid i kulde og regn er det godt å komme inn i varmen. Kaffe i salongen, Hulda seiler seg selv. Det er her enkelte, som @pacuaretar 18 timer til på strak arm. Drittblaut og iskald. Man bøyer sig i beundring, fra 939 moh, i Valdres.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

lv. Det er her enkelte, som @pacuaretar 18 timer til på strak arm. Drittblaut og iskald.

Jeg elsker livet på havet, hvis turen bare varer 18 timer har man jo så vidt kastet loss. Men våt og iskald liker jeg ikke å være. Nattevakten i år var antrekket shorts og barbeint.

 

Litt gøy å se at det blir stadig fler som seiler langt. Bare se på trådene her og på Facebook om turer til Lofoten eller Skotland/Shetland. En finner mange norske seilbåter uansett hvor i verden man er. Men så lenge kaffen er god, og en kan se over horisonten er livet bra. 

 

Litt tilbake til tråden, båtene trådstarter ser på er veldig godt egnet til å seile langt. De fleste tøffer for motor til en havn i nærheten, men det er ikke båten som hindrer en i å sette kursen ut mot havet til eksotiske destinasjoner. 

Link to post
Share on other sites

Den typiske turseiler har det vel slik at man legger opp til passende etapper mellom havner/uthavner, typisk på 2-5 timer, og så drar videre etter en dag eller to. Og ofte er det jo slik at det enten blåser mer eller mindre enn optimalt. Jeg synes de flotteste opplevelsene er når man kan seile på de stille dagene, når solen skinner og det er lett bris. Dette krever imidlertid en båt som flytter seg i lettvind. En av mine beste opplevelse i sommer var en dag det blåste 2-3 m/3 og jeg holdt 5-6 knop båtfart i skjærgården utenfor Tvedestrand. Jeg så en annen båt med seilene oppe, en turbåt med samme lengde som min. Han holdt en båtfart på 2-3 knop på samme kurs, dvs ca halvparten. Alle de andre kjørte motor for å komme frem dit de skulle. Så trådstarter bør gjøre en vurdering av hvor viktig er det å kunne seile i lite vind. Spesielt båtens hastighet mot vinden (VMG) er viktig skulle man f.eks møte motvind underveis. Det rimeligste er så klart å heller kjøre motor, og ofte er det også det mest behagelige, spesielt om det blåser en del eller er trangt farvann :-)    

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Mener du har en grei tilnærming @Framtia

Bruken er forskjellig. Noen av våre fineste turer er med kun genoa i 2 knop en stille morgen langs land. Vi skal ingensteds. For oss er fart et relativt begrep. Eller vi har en transportetappe som fra norskegrensen til Varberg. 20 timer. Bor om bord. Hulda vasker avgårde i 4- til 8 knop. Da har vi et geografisk mål. Ulempen med type Hulda for en nybegynner er vekta. Som nybegynner tror jeg at jeg ville valgt en lettere båt på maks 40 fot. Av typen Bavaria 39, kanskje. Kalesje slik at cockpit blir et ekstra rom ved behov. Jeg har sansen for de løsningene. Så får man heller la være å gå på grunn. På to år har tre av mine naboer vært nedpå, med tildels betydelige skader.

Link to post
Share on other sites

Jeg henger med på tråden og "lytter"!

Hvilke båter snakker vi om som er bedre "enn de andre" ? Og hvilke holder ikke mål?

Vi er ikke ute etter en regattabåt, men en komfortabel turseiler med gode seilegenskaper som ikke krever årevis med seilerfaring for å mestre. Min kompetanse med seil er begrenset til joller og mindre seilbåter, men prinsippene er jo de samme. Med en større båt går alt antagelig uansett langsommere enn i en Snipe ;)

Med Riviera 925' n har vi krysset Skagerak og Kattegat, vi har vært i Syd-Sverige, Skjælland, Anholt, Læsø, mm, og vi ønsker med dette å utvide fartsområdet. Lengre rekkevidde, bedre bokomfort for å være ute i mange uker, osv. Uten å vite bedre ser jeg på Bavaria Cruiser, Jeanneau SO, Beneteau Oceanis, alle rundt 40 fot. Alle disse er karakteristiske turseilere. Er det forskjeller på årsmodeller?

 

Ps... Vi tok jo en ankerdram sammen på brygga i Vesterhavn/Læsø sist vi var der, Hulda. Kult om det var med seilbåt neste gang, vettu' ? .

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer det! Nå har vi tre Bavaria som nærmeste naboer. En 42 og 2 stk 40. Jeg har ikke hørt noen av dem si et vondt ord om båtene. Noe slikt med ev. selvslående fokk burde treffe. Lettseilte og forholdsvis hurtige. Så må naturligvis båt og motor gåes over uansett. Jeg har aldri vært inne i disse båtene. Men folkene bruker båtene også som hytte fra tidlig om våren til langt ut på høsten, ligger i brygga med landstrøm. I tillegg har vi noen Benetau og Hanse. Stort sett brukes de likt. Har ikke inntrykk av at noen er dårligere enn andre. Men det kan virke som om bokomfort øker nokså mye om man går fra 39- til 42 fot. Volumet øker jo en hel del.

Link to post
Share on other sites

God tur, vemodig å selge gammel båt, men nye eventyr kommer :-)

 

Vanskelig å svare entydig på det du spør om. Men kan jo plassere båter i ulike grupper. Noen båter prioriterer mest mulig volum i forhold til båtlengde, det gir størst båt til billigst penge. Her er rigg og stabilitet ofte lav, og kvalitet på dekksutstyr og seil ikke prioritert. Så har du båter som tåler mye sjø og har komfort/sikkerhet offshore, tenker da på slike som Ovni, HR, Najad osv, som seiler omtrent som de nevnt over men koster vesentlig mer, og til slutt har du det som kalles racer/cruiser segmentet. Her finner du etter mitt syn de best egnede båtene til kombinasjon korte turer og ferie langs kysten. Det som skiller båtene er ofte vekt og stabilitet, skal du ha båt med blykjøl og høy rigg koster det jo mer enn om man velger fra gruppe en. Merker som Arcona (380 f.eks), X-yachts (X-4, X-40 f.eks), Luffe, Grand Soleil har mange gode kandidater. Disse blir noe smalere i forskipet enn rene turbåter, og kan føles trange jfr båtlengde (min 44-foter er nok mer å sammenligne med en 40-foters moderne turbåt). En del volumbåter tilbyr også versjoner med dypere kjøl og høyere rigg, f.eks Jeanneau.

 

I mitt hode tenker jeg det er greit å starte med en volumbåt, det er mye å velge i her, og det er kanskje lettest å selge igjen når du evt finner ut at det er ting du ikke er fornøyd med. Men også blant disse er det jo stor forskjell i egenskaper mellom modeller. Det verste synes jeg er en båt med liten kjølvekt og genoa som forseil. Det er båter som er tunge å seile, og de går knapt mot vinden. Når det er sagt, ville jeg heller gått ned på størrelse for å få en god seilbåt, møtte f.eks et par i sommer med en Arcona 34 som må være en nydelig båt for et voksent par, med besøk bare en gang i blant. 

 

Det du bør se på i tillegg er hvordan båten ser ut i cockpit, adkomst via hekken. Tenker da på slikt som ett eller to ratt, hvor sitter løygangen til storseilet, komfort under seilas, osv. 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...