Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Indy skrev 23 minutter siden:

Det ble nevnt tidligere at fruene gjerne har sterke meninger om hvordan båten bør være. Dette kan jeg bekrefte, men det har endret seg noe etter som seilerfaringen har økt...

 

Da vi skulle kjøpe vår første seilbåt (som vi har fortsatt), var krystallklare krav fra hennes side:

1. Lys, moderne innredning

2. Mye vinduer, også skrogvinduer

3. Gode sovekabiner

4. Pentry med god plass og stor kjøleboks

 

Høres kjent ut ja....??...

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev for 12 timer siden:

Vindmølle er IMHO oppskrytte greier, både til lands og til vanns, ville heller lagt litt mer i skikkelige solceller + mppt-regulator(er).

Jeg har litt erfaring med solcelle og mppt-regulatorer, og med et moderne panel gir dette strøm stort sett bare det er lyst. 

Men hvorfor er mølle oppskrytte greier? Disse gir strøm når det er vind og det er da du seiler. Disse er ofte oppgitt å være på ca 400-500w som er betydelig mer enn et par paneler. Argumentet med støy og vibrasjon skjønner jeg, men det er vel underordnet når man er underveis?

 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 7 minutter siden:

Men hvorfor er mølle oppskrytte greier? Disse gir strøm når det er vind og det er da du seiler. Disse er ofte oppgitt å være på ca 400-500w som er betydelig mer enn et par paneler. Argumentet med støy og vibrasjon skjønner jeg, men det er vel underordnet når man er underveis?

Har hatt dette, kjenner folk med vindmølle. Jeg ville ikke valgt det da den gir lite strøm unntatt når livet er kjipt. altså på kryss og på ankringer når det uler i riggen. Da uler det forresten mer av vindmølla. 400-500watt stemmer bare når det er godt å sitte i le bak sprayhooden med mye klær..  På lens og fine dager gir vindmølla ingenting. En jeg kjenner med mølle skal ha det på neste båt også, men de er ombord mer enn 200 dager i året, aldri landstrøm så litt andre behov. I norge hadde jeg klart meg med solcelle.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 3 timer siden:

Er ikke mye skrevet om seilfølelse her, det er jo stor forskjell på seilgleden mellom en underrigget /tung båt sammenlignet med en som responderer lett på vind og styring. Layout varierer også stort, jeg tenker da på slikt som plassering av vinsjer, osv. Eller er det bokomfort og design som teller mest? Du bør jo koste på deg en prøveseilas med en Arcona 380 f.eks :-). For meg gikk det opp et lys i tunellen (eller hva det heter) når jeg fikk prøveseile en skarpseiler etter å ha hatt to rene turbåter. 

Enig i at en en bør prøve flere typer seilbåter. Gode seilegenskaper er nødvendig for meg. Det er morro å kjenne båten seiler godt. Men som kompromiss holder det kanskje å ikke velge den kjedeligste båten.

 

Vet ikke om det har kommet opp før, men utenfor juli (dessverre også av og til da) er det viktig med Bimini eller cocpitkalesje. Jeg sitter så godt som aldri nede i båten. Dealbreaker her er løygang i cocpit (det har veldig få av de trauste seilbåtene).

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 15 minutter siden:

Dealbreaker her er løygang i cocpit (det har veldig få av de trauste seilbåtene).

Hadde det tidligere. På Hulda ville jeg måtte ha 4x utveksling for å kunne dra inn 5 meter bom. Det blir mye løst tau. Mye guiljotine-effekt. Men hver sin smak. Nå foretrekker jeg null utveksling og winch. Dog, ja takk- begge deler, har også opplegg for cockpit-versjonen, med winch der også. Har ikke nok muskler.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 20 minutter siden:

Hvordan har interessen for Rivieraen vært til nå, Phoebe ? 

Hei Worry II:

Båtmarkedet står ikke helt stille, og folk følger i alle fall med på Finn også i august.

Annonsen ble lagt ut 16.08.2019 (sist fredag), altså 4 dager siden.  Statistikken på Finn sier at det har vært 1912 klikk på annonsen, av dette er det 1355 personer som har sett den og 83 har lagt den som favoritt.

Videre:  278 personer har sett på annonsen 2-5 ganger,   og 31 har sett på annonsen 5 ganger eller mer.

 

17 telefoner og 3 visninger så langt. Det har blant annet vært et par BP-navn på telefon.. ;).

Noen er hyggeligere og mer seriøse enn andre, og jeg er barnslig nok til håpe at det er hyggelige folk som vil overta båten  :saint: ...

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

Enig i at en en bør prøve flere typer seilbåter. Gode seilegenskaper er nødvendig for meg. Det er morro å kjenne båten seiler godt. Men som kompromiss holder det kanskje å ikke velge den kjedeligste båten.

 

For meg som stiller i newbie-klassen vil antagelig alt som siger framover i flau vind føles bra de første gangene, så det blir antagelig litt som å dytte en med bostedsadresse rundt ekvator utfor svart løype i Hemsedal med to par ski og etterpå spørre hva føltes best ...

 

Så det er litt derfor jeg frir til dere som utgjør ekspertisen her på BP.  Jeg hadde antagelig brukt noen måneder bare på å samle det som nå på 4 døgn har kommet fram i denne tråden. Ønsket er å finne en en båt som seiler bra, som har gode og praktiske løsninger og som vi vil være fornøyde med også etter noen år.  Gode kompromisser kan jeg leve godt med. 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 29 minutter siden:

For meg som stiller i newbie-klassen vil antagelig alt som siger framover i flau vind føles bra de første gangene, så det blir antagelig litt som å dytte en med bostedsadresse rundt ekvator utfor svart løype i Hemsedal med to par ski og etterpå spørre hva føltes best ..

Vil heller sammenligne med en Toyota SUV og en BMW stasjonsvogn på svingete veier. Etter å ha prøvd begge vil du kjenne stor forskjell, selv om de har omtrent like mye plass.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 38 minutter siden:

 

...  Deilig å ikke måtte selge, også :-)

 

 

Neida, det koster meg lite å vente fram til våren, og det hadde kanskje sånn sett vært mest fornuftig. Men skulle noen ønske den nå kan vi flytte fokus og bruke tiden framover på dette. Og i så fall blir det ingen vei tilbake ... :diving:

 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 24 minutter siden:

Vil heller sammenligne med en Toyota SUV og en BMW stasjonsvogn på svingete veier. Etter å ha prøvd begge vil du kjenne stor forskjell, selv om de har omtrent like mye plass.

 

Tenker du f.eks. på en BMW 330 XD Touring med sportsunderstell og 500 Nm under panseret? Jeg har en sånn. Bruker den to ganger i året. 'Toyota'en', Ford Transit med minste motoren går hele tiden. Det er ikke gitt at det sprekeste er det som dekker det største behovet. Jeg har seilt båter som har gått så fort og braka så hardt i sjøene at innredningen har løsnet. Ubrukelig, for spesielt interesserte.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 24 minutter siden:

Jeg har seilt båter som har gått så fort og braka så hardt i sjøene at innredningen har løsnet. Ubrukelig, for spesielt interesserte.

For å holde oss til bilspråket, en ferrari eller lamborghini er vel mer sammenligbart med båter du kaller uburkelig, for spesielt interesserte. Aldri seilt en Bavaria, håper ikke den kan sammelingnes med en Transit med minste motor. Jeg sier definitivt ikke at en sportslig båt er det rette for trådstarter, men jeg mener at det bør testes. Da tenker jeg ikke racing, men i den litt raske enden av skalaen på turbåter.

Link to post
Share on other sites

Det er du som lanserer bil, ikke meg. For meg blir slik argumentasjon dustete. Men over en periode på 60 år har jeg både seilt og kjørt litt av hvert. Fra joller til en skonnert på 100-og-et-eller-annet tonn. Noen mener at alt annet enn kiting (drageseiling) i mindre enn 20 m/s er noe tull. Vi er så forskjellige.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 1 time siden:

@Phoebe ta turen til Sætre i morgen, skippermøte kl 1730, drar fra brygga 1745. Det er meldt strålende vær, og jeg kan by på en hyggelig tur på fjorden :-)

DET hadde jeg tvert sagt ja til, Framtida, takker for invitasjonen, men vi har styremøte i båthavna i morgen hvor jeg må være med. Hvis innbydelsen står ved lag til "neste gang", vil det ha høy prioritet .... !

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev On ‎19‎.‎08‎.‎2019 at 21.27:

 

Vi begynner å sirkle oss inn:  Nyere båt, 38-40 fot, u-bysse, en stor akterkabin, stort toalettrom med dusjhjørne akter,  to ratt både for oversikt og romslig cockpit, cockpit-telt, motor på 40 hk eller mer, rullestorseil eller lazybag .. ja takk begge deler...

Så kommer varme, størrelse på varmtvannstank (20 liter er pinglete greier..) navi-anlegg, ladesystem, vindmølle,, batterityper (bly/lithium),  altså alt det utstyret som alle har i mer eller mindre grad, men hvor forskjellene kan være store...

Dette høres jo ut som en drømmebåt for de fleste :-) Men det blir fort lite å velge i om alt her skal klaffe. Angående to ratt kan det være greit å vite at det finnes løsninger med å ta av rattet, og også sammenbrettbare ratt slik at om dere ellers liker en båt med ett ratt er det muligheter for å forbedre adkomst i cockpit i havn.

Batterier og varmtvannsberedere er enkle å bytte ut og bør ikke være førende ved kjøp av båt.    

Angående stor akterlugar, så er det noen kandidater ( f.eks B39) med flotte forlugarer hvor køyen har adkomst fra begge sider.

 

Men nå er det ut å se på båter og være med å seile slik dere gjør som er det riktige. Lykke til      

Link to post
Share on other sites

Indy skrev On ‎20‎.‎08‎.‎2019 at 13.56:

 

Da vi skulle kjøpe vår første seilbåt (som vi har fortsatt), var krystallklare krav fra hennes side:

1. Lys, moderne innredning

2. Mye vinduer, også skrogvinduer

3. Gode sovekabiner

4. Pentry med god plass og stor kjøleboks

 

Når vi nå setter opp ønskelisten for vår neste båt, er hennes ufravikelige krav:

1. Løygang for storseil i cockpit, funksjonell for både å kjøre storseilskjøte og skjøteløper for hånd på kryss i mye vind

2. Nok vinsjer (6) og store nok genoavinsjer, funksjonelt plassert

3. Cockpit som er behagelig å bevege seg raskt rundt i ved mye krenging

4. Funksjonelt og effektivt innhal på fokk

5. Forkabin som er funksjonell som seilrom der våte seil kan dumpes ned

Du har vært heldig med henne Indy ;-)

 

Her var det omtrent motsatt. Og når den litt sportslige 3 lugarsbåten båten som var fruens drøm for 8 år siden ,en  Elan 37 (som hadde det meste av det som din fru nå vil ha, men som i tillegg var relativt trang innvendig) skulle byttes ut var det bord i cockpit, cocpitkalesje og en køye hvor den som ligger innerst slipper å klatre over den andre som var ufravikelige krav hos min fru.      

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...