Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Phoebe skrev for 12 timer siden:

 

 

 

For oss er det aktuelt med en båt som er rett i underkant av de 12 meterne. Eksempelvis er 39 fot x 30.48 cm (en fot) = 11,89 meter. For meg synes kun 39 fot å være helt passe, men leser jeg innlegget ditt dithen at en skroglengde på ca 12 meter også er spesielt gunstig rent geometrisk på et seilbåtskrog?

 

Vi oppfatter akkurat som du nevner over at det kan være forskjeller på byggekvalitet, vedlikehold og løsninger, men dette kan jeg altså ikke nok om. Fint hvis noen kan krydre med noen eksempler på godt og vondt.

 

 

 

 

 

Det er ikke noe magisk som skjer med en 12 meter lang båt. Men har hørt en teori om at båter fra 12 meter og oppover beveger seg  veldig fint med de bølgene man gjerne har i skagerak.  Om man har planer om å være endel utaskjærs for å få unnagjort litt distanser, så er stor båt bra. Har man mer innaskjærs behov, så er liten båt mye bedre i forhold til selve seilingen. Det sier seg kanskje selv, at liten og lett er enklere og gøyere å seile, mens stor og tung gir komfortable langstrekk.  12 meter er etter min personlige mening en ideell balanse der båten ikke er for liten til noe, og heller ikke er for stor til noe.  Med vår båt på rett under 12 meter har vi hele skagerak og kattegatt som ferieplass, og en typisk sommerferie er på ca. 500 nautiske.  Det er kanskje en av forskjellene på seil og motorbåtfolk. Seilere tilbringer mer tid på sjøen, og mindre i havn enn motorbåtfolket.  At båten da er komfortabel til den bruken man har er viktig.  Vi regner 6 knop som snittfart enten man går for motor eller seiler når vi planlegger ferien.  Det forklarer kanskje også at vi hver sesong får omtrent 100 motor timer fra mars til november.  

 

Når det gjelder byggemetoder.  Det ytterste laget er alltid gelcoat.   Under dette finnes det en rekke forskjellige løsninger og byggemetoder.  Det har vært endel saker i nyere tid der båter har fått skader av å stå på land, og slike skader samt skader fra grunnstøtinger kan godt være skjult så man ikke finner ut av det om man ikke er svært båtkyndig. Jeg ville aldri kjøpt en båt uten å få en grundig takst for å avdekke alvorlige feil og mangler.  Da har man også ett papir å slå i bordet med om man selv grunnstøter og forsikringen påstår at båten ikke var i orden før skaden.  Synes det er veldig merkelig hvordan nordmenn er rike nok til å kjøpe for en million eller to, men for gniene til å få en tilstandsrapport.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 4 timer siden:

Det er ikke noe magisk som skjer med en 12 meter lang båt. Men har hørt en teori om at båter fra 12 meter og oppover beveger seg  veldig fint med de bølgene man gjerne har i skagerak.  Om man har planer om å være endel utaskjærs for å få unnagjort litt distanser, så er stor båt bra. Har man mer innaskjærs behov, så er liten båt mye bedre i forhold til selve seilingen. Det sier seg kanskje selv, at liten og lett er enklere og gøyere å seile, mens stor og tung gir komfortable langstrekk.  12 meter er etter min personlige mening en ideell balanse der båten ikke er for liten til noe, og heller ikke er for stor til noe

Enig i at 12 meter er en fin balanse. På havet er en større båt mye bedre, i den trange skjærgården er en mindre båt vesentlig bedre. I daglig bruk kan du gjøre feil med en 40 foter og slippe unna med det, der du blir straffet i en 50 foter da du ikke klarer å jobbe mot kreftene. 

Link to post
Share on other sites

Bavaria 38 AC fram til 2004 (eller var det 2005?) finnes det ganske mange av, og der er det også mange som er utstyrt med 55hk og blykjøl. Det er båter som seiler godt, og husker jeg ikke helt feil er denne modellen egentlig nesten 40 fot. Der får man mye båt for pengene.

 

Men de begynner å nærme seg 20 år, da. Det er ulempen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Bac 38 ac er fin båt, men forferdelig kjip cockpit. Kan man leve med dèt er mye annet bra.

 

Jeg har eid en sånn, det er en veldig bra båt selv om bildene på denne annonsen er veldig rotete. Kjølen er 2,4 ikke 2,6 som selger tror. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154085607

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

En ting som er viktig for meg er grunn kjøl. Jeg ofrer gladelig de siste gradene på kryss. Og det er jo også ordtaket: "A gentleman does not sail to wind" 

 

Det er mye viktigere for meg å komme inn på de grunne plassene med båten! 

 

2.4m er alt for dypt for meg, 1.8m på forrige båten var også for dypt.  1.3m på den jeg har nå er akkurat passe. 

Link to post
Share on other sites

Tja, skulle jeg godtatt alle ulempene med halvbåt ville jeg i alle fall hatt dyp nok kjøl til at jeg fikk skikkelig høyde på kryss. Det er det eneste jeg savner fra halvbåttiden :) Syns det er viktig at man kan krysse i sterk kuling utaskjærs. Og dèt kan sun fast 40 lett.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev 11 minutter siden:

 

2.4m er alt for dypt for meg, 1.8m på forrige båten var også for dypt.  1.3m på den jeg har nå er akkurat passe. 

 

Kan du ramse opp noen steder du har vært i sommer som er grunnere enn 1,5 meter? Stikker 1,2 selv og trenger inspirasjon for å utnytte det..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev for 7 timer siden:

Husk på Bav 39 var std 40 hk, men mange er levert med 55 HK. 2,2 liter Volvo fra Perkins/kubota.

 

Både Bavaria 39 og 40 er flotte kandidater med rett motor. Men så vidt jeg ser på bilder har nyere versjoner av disse stort sett byssa på langs på styrbord side, altså ikke u-bysse? Eller er det bare jeg som ikke har sett nok bilder?

 

Vi begynner å sirkle oss inn:  Nyere båt, 38-40 fot, u-bysse, en stor akterkabin, stort toalettrom med dusjhjørne akter,  to ratt både for oversikt og romslig cockpit, cockpit-telt, motor på 40 hk eller mer, rullestorseil eller lazybag .. ja takk begge deler...

Så kommer varme, størrelse på varmtvannstank (20 liter er pinglete greier..) navi-anlegg, ladesystem, vindmølle,, batterityper (bly/lithium),  altså alt det utstyret som alle har i mer eller mindre grad, men hvor forskjellene kan være store...

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vær så rasjonell. Da finner du aldri en båt som passer. ?

velg ut modell. Dra og se. Velg den som føles rett og som er et bra utgangspunkt for å bli den båten dere vil ha. 

 

jeg har konstant oppdateringsprosjekter på båten min. Det er for meg en stor glede. Den blir aldri perfekt. Heldigvis ?

Link to post
Share on other sites

Stor forskjell på 39 kontra 40/42. 2 ratt. Ett ratt som er lite, er jeg ikke glad i. Usikker på hvor stort ratt du for i brønnen. Men å sitte på flanken gir god utkikk. Det for du på båter med 2 ratt. Spesielt med moderne båter som beholder bredden helt bak. Men kun min mening:smiley:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten kjøpte en "helt grei" seilbåt... Tipper den er oppgradert med minst et par 40 fots Bavaria etter det.. ? Så jeg verdsetter svært høyt det han skriver om at B39C er en uforskammet bra båt! Ellers helt enig i Bitteliten's poeng. Finn den båten du vil ha, sett av romslig på konto, gjør den slik du ønsker. Det finnes ingen grenser for forbedringer. Jeg trodde vi skulle spare på å slippe 100 liter i timen. Der tok jeg feil..... Og er happy med det. 

Link to post
Share on other sites

Tror du må opp på B42 for å få flest punkter på lista i en Bavaria. Tror ikke noen av de har U-bysse, men slik salongen er innredet så tror jeg ikke det gjør så mye? Personlig preferanse...

 

Vindmølle er IMHO oppskrytte greier, både til lands og til vanns, ville heller lagt litt mer i skikkelige solceller + mppt-regulator(er).

Lithium vs bly: lithium er utvilsomt bedre om dere bruker mye strøm, men om båten dere kjøper har noen hundre Ah med ok blybatterier og dere har batterimonitor som fungerer greit så ville jeg sett an faktisk forbruk først. Prisene går stadig ned og batteriene blir stadig bedre. Med solceller tar man uansett brodden av det, og vil ofte slippe å ligge på landstrøm overhodet.

Navigasjonsutstyr: hvis kartplotteren er eldre enn 10 år så er det IMHO bare å bytte den ut.

Instrumentering på Bavaria rundt 99-05 er gjerne Raymarine, og leker pent med nyere utstyr med en overgang fra Seatalk til Seatalkng/NMEA2000.

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev for 6 timer siden:

Tror du må opp på B42 for å få flest punkter på lista i en Bavaria. Tror ikke noen av de har U-bysse, men slik salongen er innredet så tror jeg ikke det gjør så mye? Personlig preferanse...

 

 

Bavaria cruiser 38/2 fra 2008 er ikke langt unna å innfri, men man skal gjerne være tålmodig om man skal klare å finne ett eksemplar.  Selv har jeg en Bavaria 38/2  fra 2003 som vi sikkert kunne byttet inn, men den har holdt seg så godt at vi ikke ser noe poeng i å bytte. Båten er dessuten med sine 1191cm skroglengde bare 8 cm kortere i skroget enn nyeste 41 cruiser, så man må ha en 42 foter for å knekke den magiske 12m grensa om man vil ha merkbart større båt. Legg merke til nettopp det, både Bavaria 38AC, 39 cruiser, 40 cruiser, og 41 cruiser fra tidsperioden 2002-2019 er alle 39 fotere om man måler skroget. Det skiller 8 cm fra den korteste til den lengste. 38AC har mest volum i forskipet av dem,  og 41 cruiser i akterskipet.  Det skiller såpass lite i størrelse at man må opp i en 42 cruiser i bavaria familien om man vil ha noe stort mer.  Men da får man en merkbart større båt, som også kjennes tyngre. Skal du unngå dette med behov for bare 2 lugarer og ønske om nyere båt så er det bavaria vision 40 og 38/2 fra 2008 som kan fungere. Ellers ville jeg sett på andre merker. Det er en sun odyssey 39i med 2 lugarer på finn om dagen(1162cm skrog). Det er kanskje den lekreste båten designmessig av dem alle, sender lange blikk når jeg ser en slik. Men rent bygg teknisk foretrekker jeg de bayerske uten å utdype det noe videre. Man kan ikke få alt på ei slik liste, så noe må fires på om ikke  budsjettet økes.  Jeg ville valgt 39i fremfor 42 cruiser fordi 42 cruiser er endel større. 39i er designet før finanskrisen, og det er positivt. Endel av de europeiske båtene ble bygget bedre før finanskrisen  enn idag. Det er min personlige mening etter å ha studert grundig på diverse båtmesser fra 2003-2018.  Finner man en god bruktbåt fra 2006-2008 som har fått bra stell og endel oppgraderinger, så bør den vurderes.  I 2 lugars segmentet på det norske markedet er det litt langt mellom godbitene ,så man bør tenke fort om en båt dukker opp da det kan være en stund imellom dem. 

Link to post
Share on other sites

Vi valgte en 2006 model (Bavaria 37 2C) blandt annet på grunn av L-bysse (som er enklere å jobbe på under seilas) samt vinduer også nede

under de vanlige som var før 2006 modellen. 2 kabin var også noe vi ønsket, stor masterlugar, stort bad og kjempeplass på aktre SB lasterom i cockpit.

 

La ut en post som kan ses her.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Enig (ref Sun Flyer), og det er jo kjekt om dere f.eks er tre karer som skal ut en helg å slippe mer sengedeling enn det man trenger...

 

Er ikke mye skrevet om seilfølelse her, det er jo stor forskjell på seilgleden mellom en underrigget /tung båt sammenlignet med en som responderer lett på vind og styring. Layout varierer også stort, jeg tenker da på slikt som plassering av vinsjer, osv. Eller er det bokomfort og design som teller mest? Du bør jo koste på deg en prøveseilas med en Arcona 380 f.eks :-). For meg gikk det opp et lys i tunellen (eller hva det heter) når jeg fikk prøveseile en skarpseiler etter å ha hatt to rene turbåter.   

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Som TS sikkert skjønner er det et stort spenn i ulike typer seilbåter og hva som er prioritert på hver enkelt. Fra rene regattabåter der lav vekt, mye seil og en funksjonell cockpit går foran alt,  og komfort under dekk er stort sett fraværende, til tunge turbåter med styreposisjon innendørs, grunn kjøl, stor motor og store faste cockpitbord.

 

De fleste aktuelle båter er kompromisser et sted på skalaen, og det blir opp til dere å finne ut hva som skal prioriteres. 

 

Støtter Framtia i at dere bør komme dere ut på seiltur med ulike båter og snakke med ulike seilere for å finne ut hva deres preferanser er. 

 

Det ble nevnt tidligere at fruene gjerne har sterke meninger om hvordan båten bør være. Dette kan jeg bekrefte, men det har endret seg noe etter som seilerfaringen har økt...

 

Da vi skulle kjøpe vår første seilbåt (som vi har fortsatt), var krystallklare krav fra hennes side:

1. Lys, moderne innredning

2. Mye vinduer, også skrogvinduer

3. Gode sovekabiner

4. Pentry med god plass og stor kjøleboks

 

Når vi nå setter opp ønskelisten for vår neste båt, er hennes ufravikelige krav:

1. Løygang for storseil i cockpit, funksjonell for både å kjøre storseilskjøte og skjøteløper for hånd på kryss i mye vind

2. Nok vinsjer (6) og store nok genoavinsjer, funksjonelt plassert

3. Cockpit som er behagelig å bevege seg raskt rundt i ved mye krenging

4. Funksjonelt og effektivt innhal på fokk

5. Forkabin som er funksjonell som seilrom der våte seil kan dumpes ned

Link to post
Share on other sites

Enig. Om man ikke vet, prøv forskjellige kategorier. Jeg har eid kjapp skjærgårdskrysser, seilt planende, landet på å bygge meg en langsom båt som 'tåler alt, året rundt'. Designet er dessuten slik at jeg ikke kan bli kastet av dassen, behøver ikke å tjore meg fast i byssa, heiser, rever og lårer seil fra styrepos. etc., så smal at jeg greier meg med ett ratt. Går mykt i tung sjø, plasker ikke, kommer sist i mål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...