Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Regina af Vindö 43. 

Vi har satt sammen noen filmer fra årets ferietur her. Vi hadde ikke tenkt å filme, så filmene viser også at vi lærer mer og mer i Imovie gjennom turen ?

https://www.youtube.com/user/Bitteliten5

 

når jeg ser filmene nå angere jeg ikke på at vi bytta til seilbåt 

 

 

 

3B21A2AE-ABE6-4870-9930-7237BC85D90A.jpeg.69a0270e271ea52f48c33ab3e21795a6.jpeg

Ikke rart du ikke angrer - meget flott båt dere har!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 4 timer siden:

Støtter denne, men På de fleste billig båtene fra dette årtusenet er heldigvis teakdekket som oftest kun limt. 

Men de er ikke bedre av den grunn, heller verre. Bavaria har produsert noen elendige dekk hvor 5 mm teakstaver er limt på tynn finer av dårlig kvalitet som igjen er sparsomt limt til dekket. Fineren suger vann, slipper taket i dekk og så har du det gående. Samme metode er brukt på teak i cockpit. Det eneste positive er at du ikke får lekkasje inn i kjernematerialet. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til med et godt valg. Vi har selv gått fra motorbåt til seilbåt, og det var et godt valg for oss. Akkurat nå er båten solgt grunnet hyttebygging, men vi angret ikke på seilbåt.  Det vi tok med i beregningen under valget var for oss en familie på 5 + hund var: 3 lugarer med dobbeltseng. I tillegg ønsket vi en "minst mulig" båt slik at det er lettere å få plass i havner og manøvrering mv.  Videre autopilot er et MUST på seilbåt. 

Jeg tenker også at man får kortere helgeturer, men det gikk fint for oss. Bruksmønsteret endrer seg litt, men trenger ikke gjøre det. Vi har vært på ferier sammen med bare motorbåter, men det løste seg greit med at de fortet seg avsted og "holdt" av plass til oss når vi endelig dukket opp..... 

Komfor, plass er jo noe som er helt topp i seilbåt. God plass.

Skulle jeg kjøpt ny båt nå hadde jeg kjøpt en båt med mulighet til å styre båt innenfra. Dvs med styrehus. Jeg synes det var noe kjipt å kle meg i regntøy for å stå ute. men det er jo smak og behag. Men det er klart at med styrehus begynner utvalget å bli dårligere innenfor gitt øk ramme. Nauticat og Sirius er jo fantastiske båter men er vel litt over det du tenker. Blir det båt på meg igjen blir det en av disse tror jeg..... 

 

Lykke til og se på mange ulike båter. Jo nyere båtene er jo lurere er ofte løsningene. Dvs at en 35 fots nyere båt kan ha smartere løsninger enn en 40 fots eldre båt. 

Du har jo mange tilbud over om kikk så bruk de. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er det plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Har stort sett alle båter mulighet for å lage ekstra seng i salongen, eller er dette en løsning kun hos noen merker/ tilleggsvalg, m.m.?

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vil ha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om bratt lærekurve og overgangen til seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre enn en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange båter har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev 1 minutt siden:

Fin båt dere selger.

Har allerede lagt den til som favoritt:)

 

Takk for det, Dr_Nelson. Riviera`en har vært den perfekte båten for oss gjennom 13 år, så det har sittet langt inne å selge den. Dette valget ble imidlertid så viktig for oss at vi skar igjennom og la båten på Finn. Om vi finner en like fin og vedlikeholdt seilbåt som erstatning tør jeg ikke håpe på, men nå er i alle fall loddet kastet. Skulle ingen ville ha den, sitter vi i det minste med en båt vi fortsatt kan leve med litt til ... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 6 timer siden:

Ser mange båter har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

Skal du lage god mat på havet setter jeg veldig stor pris på u-bysse. Lettere å spenne seg fast da. For 99% av seilbåtene er det ett lite problem. Går an å venne seg til å lage mat i kuling og store bølger. Men kanskje ikke viktigste problemstilling. 

 

Prøv å se flest mulig båter. Bli med på onsdagsregattaen i den lokale seilforeningen. 

 

De fleste båter fungerer helt fint til behovet dere har. Bokomforten er det jeg ville prioritert. 

Link to post
Share on other sites

Bysse. Etter erfaring er byssa til Hulda arrangert slik at vi kan stå med ryggen mot et skott og speile egg. Oppvask etter samme prinsipp. I andre enden når det gjelder prossesering av mat, er dassen plassert med ryggen i fartsretningen. Man rygger inn på potta og blir ikke påvirket av sjøgang eller krenging. Solide håndtak for å holde seg fast. Utrolig hvilke overraskelser som kommer når man visuelt ikke kan se horisonten. Hulda har ikke mer enn 60 års erfaring. Mange andre har mye mer.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 6 timer siden:

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er det plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Har stort sett alle båter mulighet for å lage ekstra seng i salongen, eller er dette en løsning kun hos noen merker/ tilleggsvalg, m.m.?

 

 

De fleste båter klarer greit å ha en person liggende på salongbenken (men noen i nedre skala av hva du har skissert kan ha litt kort benk), mens det ikke er alle som kan senke ned bordet og lage dobbelt seng. Så dette bør du sjekke opp under visning.

 

Vår 2 cabiners Hanse har i tillegg til nedfellbart bord også et stort stuerom som har lengde nok til at en person kan ligge i stuerommet, det er også luke inn til salongen. Planen vår er å lage til en madrass her i fall begge våre nokså store ungdommer skulle finne på å ville være med på båttur. Forrige båt hadde 3 lugarer, og dette var et must når barna fortsatt var barn og ikke kunne velge om de ville være med.

3 lugarer stjeler mye av opplevd romfølelse. Men, ja det er kjekt med et sted til å lagre klær+ diverse. Men du vil nok uansett få litt mere skap/stueplass på en 37-40 fots turseilbåt kontra den båten du har i dag.   

 

Link to post
Share on other sites

Spennende, har i sommer begynt og tenke samme vei...... en skummel tanke, har vel alltid sagt jeg aldri skal ha seilbåt .....

 

Men eventyrlysten er stor, det å reise til Stockholm , England, Holland og kanskje også tenke tanken på middelhavet en gang blir nok litt dyrt med 5,2 l PR NM .

Eventyrlysten er nok kanskje mest min, ungene offer og klager seg ofte og spør når vi er fremme.... så derfor blir jeg også veldig usikker ..

 

Om vi konverterer så går vi all-in og kjøper opp mot 50 kikket mye på sun odessey båtene, men kjenner ikke annet til seilbåter annet enn bilder.

 

spennende og følge dere i fortsettelsen lykke til ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 9 timer siden:

 

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er det plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Ser mange båter har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

 

Det blir stadig flere som velger 2 kabins versjoner på nye båter.  For lenge siden var det om å gjøre å ha flest mulig køyeplasser i en båt. Så steg luksusfaktoren når båtene ble større, og flest mulig lugarer var det alle skulle ha.   Jeg kjøpte helt ny 2 kabins 38 foter for mange år siden, og det var pga. løsningene i denne. Prisen var lik, men mange av løsningene i 2 kabins versjonen var rett og slett mer fristende enn i 3 kabins versjonen.  Større vinkelbysse med langt bedre skapplass. Stort bad helt akter med toalett i fartsretning.  40cm bredere seng i akterkabinen enn dem i 3 kabineren, og stort lasterom til sykler,fendere, og utstyr.  At man  gjerne har både byssa og badet plassert etpar meter lenger akter i en 2 kabiner er også fint i sjøgang.  Vi har 2 barn, men selv i denne fasen har jeg ikke angret en dag på at vi valgte 2. kabins versjonen.  Noen tenker om 2 kabins versjonene at de mangler en kabin. Vi tenker at skulle vi hatt en kabin til, så måtte båten vært tilsvarende større (42), men større båt ønsker vi oss ikke.  Istedenfor en tom lugar fylt med rot har vi ett lasterom med tilgang rett fra cockpit som svelger unna alt vi trenger fra sykler til opplåsbar gummibåt og store kulefendere. Spesielt for dem som er ferdig med barneperioden ombord, og som tenker på gjester i akterkabinen, så er 2 kabins versjonene verdt en ekstra gjennomgang.  Hvis jeg skal si noe negativt om 2 kabins versjonene så er det at man  bare har 1 sjø køye akter når man ligger på en kryss i litt vær.  Da ville to akterkabiner gitt bedre søvn, men dette vet vi så vi seiler ikke lenger på natta med for mye krengning eller stampesjø. 

 

Ellers så er mitt tips å kjøpe båt så nær opp mot 12 meter skrog lengde som du kan. Da får du båt som ikke er for stor, men som samtidig har en fin størrelse og skrogfart til de lengre turene i skagerak.  Man tilbringer mange timer til sjøs i en seilbåt, og da er størrelsen av betydning for båtens bevegelser,fart, og komfort underveis. 

 

Anbefaler at dere bruker god tid på å studere både byggekvalitet, vedlikehold, og løsninger i virkeligheten og ikke bare på en skjerm/katalog. De forskjellige fabrikatene bygger ganske forskjellig selv om det ser ganske likt ut på noe avstand for mange. Størrelsene varierer også på tvers av årganger og fabrikater.  Ett tips er å ikke forholde seg til modellnavn, men heller bruke de fysiske målene på skroget fra katalogen. Her kan man fort finne etpar fot ved å velge riktig årgang og fabrikat dersom man klarer å skille length hull fra LOA. (total lengde med alt som stikker ut). 

 

Lykke til med seinbåt...jakten 

Redigert av Seilars
skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er to ting jeg ville unngått, om mulig: 

 

For det første ser jeg egentlig bare ulemper med rullestorseil, i alle fall når man sammenligner med et moderne konvensjonelt seil med lazybag (bag på bomen for seilet) og reveliner til cockpit. En rigg med et konvensjonelt storseil har mindre leamikk som kan gå galt, lavere pris,  mindre vekt i masten, lettere å reve i mye vind, kjempeenkelt å ta ned seilet ( du åpner en spak og seilt detter ned av seg selv) , mer «idiotsikkert» dvs mindre følsomt for brukerfeil. Ok, det er marginalt mer jobb å heise storseilet enn å rulle det ut ( i alle fall i lite vind) men det er snakk om 30 -60 sek vinsjing, og pengene du sparer på konvensjonelt seil kan du jo bruke på en el. vinsj hvis litt fysisk aktivtet i et minutt vurker uoverkommelig. Ja så må du dra igjen glidlåsen på lazybagen når du har kommet i havn da... Her er en artikkel om hvordan man  bruker rullestorseil. En indikasjon på at det ikke er så «trøbbel fritt» mener jeg da... https://www.sailmagazine.com/diy/how-to-a-trouble-free-furling-main

Så er det mange som likevel velger rullestor, men at nybegynnere skal velge rullestor fordi det er enklere mener jeg ikke stemmer. 

 

En annen ting er teakdekk. Tungt og dyrt, potensielt fremtidig dyrt problem og egentlig bare kosmetisk. Hvis man har en liten langtur til varmere strøk i magen er det forferdelig varmt å gå på, under dekk og varmen løser opp natemassen... 

 

Ellers enig med Bitteliten at det finnes mange moderne seilbåter der man kan sitte «inne» og likevel både styre båten og se ut. Å bevege seg på «skrå» eller ikke er en vanesak, men det er jo først og fremst på bidevind/ kryss, på slør og lens er jo ikke det noe problem. Seilbåter har jo også motor forresten, men er det ruskete vær og vann er seilbåten så utrolig mye mer behagelig enn en motorbåt fordi bevegelsene i større bølger er mer harmonisk bl.a. fordi seilet demper bevegelsene sidelengs. 

 

Men det er klart at finner du drømmebåten til riktig pris med rullestor og teakdekk så slå til..

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er utvilsomt delte meninger om rullemast. Mener å huske at masteprofilen på min selden rullemast er 40 kilo tyngre enn den som er på standard riggen. For meg som er 100% turseiler gir den litt kraftigere rullemasta en trygghet sammenlignet med standardmasta som er spinklere.  Har ikke hatt ett eneste teknisk problem på snart 17 sesonger. Noen snakker om problemer med rullemaster, men jeg tror ikke det er tekniske problemer som går igjen. Rent teknisk så er det flere feilkilder på en konvensjonell rigg.  Meninger rundt hva slags rigg er litt som politikk. Man kan diskutere dagen lang, men blir aldri enige. Det som er viktig er at man får den riggen som passer en best.  For oss som aldri har deltatt med egen båt i regatta, har rullemast vært en suksess. Den gjør at vi ikke bare seiler med forseilet. At man også trinnløst kan reve (rulle inn så mye man ønsker) er en fordel. Da båten ble bestilt ny for 16 år siden var det veldig mange som ikke helt forstod valg av rullemast, men se på nye turseilbåter i dag, ingen tvil om at både rullemast og baugthruster er populært. Begge deler var jo for 15 år siden det samme som å ødelegge båten i visse diskusjonstråder.  Idag er det flere som har klart å skille trygg ferieseiling og havnemanøver fra regattaseiling.  I regatta trenger man dessuten ikke seile med den samme båten som skal bringe familien trygt rundt i ferien. Kjøp og valg av båt er og blir ett kompromiss, og stadig flere spleiser på en liten melges eller noe istedenfor å oppgradere 40 foterene for regatta.

Link to post
Share on other sites

Jeg er motstander av teakdekk av et par årsaker. Men vekt er ikke blant årsakene. Sist jeg la teakdekk var på en 30-foter. Jeg kunne bære hele dekket på en skulder.  Et teakdekk til en 40-foter veier ikke mer enn en person til om bord, for å sette ting i perspektiv. Videre at mast for rulleseil blir sterkere er også noe man ikke bør ta hensyn til. Det er riggen som holder masten. Ryker riggen, knekker uansett masten som et sugerør. Mitt største problem med konvensjonelt storseil, er at fallet i rotesjø smeller rundt masta og hekter seg fast i et eller annet. Derfor har jeg satt opp et nedhal som holder storseilfallet stramt. Storseilet på Hulda veier ca. 60 kg. Vi laget båten for å kunne ta med et par gjester. På 19 år har vi ikke hatt en eneste overnattingsgjest. Barna er voksne og gidder ikke være med. Nå har vi plenty stuerom til tauverk, fendere, seil, verktøy, reservedeler og alt-mulig-rart.

Link to post
Share on other sites

Har hatt seilbåter, kjøpte Bav 42 cruiser i 2006 og Vision 44 i 2010. Fantastiske båter på hver sin måte. 42 er rank, lett og seile og for bra fart lett. 44 Vision må trimmes mer. Den har omtrent samme størrelse på Genova og storseil. 

 

Ellers ser jeg det som fordel og ha 2 ratt. Hvis ikke må det være et stort. Du sitter på flanken, og bør ha god oversikt. 

 

Siste 5-6 år har vi hatt motorbåt. Og det skyldes litt at kona og jeg har litt forskjellig syn på seiling. Jeg liker å seile, og at seilene står bra. Men hun var ikke like opptatt av å vinsje / slippe ut skjøtene i den grad. Og det er stor forskjell og seile i 5,5 knop enn 8 knop. Da merkes godt på lengre turer. Så når barna ikke var med lenger, da valgte vi motorbåt. 

 

Har leid seilbåt i Kroatia , så bedriver litt seiling fortsatt:smiley:  seiling er team-building. Så avskriver ikke at det blir seilbåt igjen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha studert gode råd og diverse bildesider av aktuelle båter med 2- og 3 kabiner, kan det godt være at 2 kabiner er mer fornuftig. Toalettrom i salongen tar mye areal ved siden av byssa og flere båttyper har i tillegg et romslig dusjrom + sturom akter når det er 2 kabiner.

 

Vi ser også betydelig forskjell på byssa "på-langs" kontra vinkelbysse. Vinkelbysse virker mye mer praktisk, større plass, skapplass og mer tomlerom til gourmetformål,... og det er vel derfor vi er der ute... er det ikke  :giggle: ?

 

Seilars skrev for 18 timer siden:

Ellers så er mitt tips å kjøpe båt så nær opp mot 12 meter skrog lengde som du kan. Da får du båt som ikke er for stor, men som samtidig har en fin størrelse og skrogfart til de lengre turene i skagerak.  Man tilbringer mange timer til sjøs i en seilbåt, og da er størrelsen av betydning for båtens bevegelser,fart, og komfort underveis. 

 

Anbefaler at dere bruker god tid på å studere både byggekvalitet, vedlikehold, og løsninger i virkeligheten og ikke bare på en skjerm/katalog. De forskjellige fabrikatene bygger ganske forskjellig selv om det ser ganske likt ut på noe avstand for mange. Størrelsene varierer også på tvers av årganger og fabrikater.  Ett tips er å ikke forholde seg til modellnavn, men heller bruke de fysiske målene på skroget fra katalogen. Her kan man fort finne etpar fot ved å velge riktig årgang og fabrikat dersom man klarer å skille length hull fra LOA. (total lengde med alt som stikker ut).

 

For oss er det aktuelt med en båt som er rett i underkant av de 12 meterne. Eksempelvis er 39 fot x 30.48 cm (en fot) = 11,89 meter. For meg synes kun 39 fot å være helt passe, men leser jeg innlegget ditt dithen at en skroglengde på ca 12 meter også er spesielt gunstig rent geometrisk på et seilbåtskrog?

 

Vi oppfatter akkurat som du nevner over at det kan være forskjeller på byggekvalitet, vedlikehold og løsninger, men dette kan jeg altså ikke nok om. Fint hvis noen kan krydre med noen eksempler på godt og vondt.

 

Krimart skrev for 12 timer siden:

Det er to ting jeg ville unngått, om mulig:

For det første ser jeg egentlig bare ulemper med rullestorseil, i alle fall når man sammenligner med et moderne konvensjonelt seil med lazybag (bag på bomen for seilet) og reveliner til cockpit. En rigg med et konvensjonelt storseil har mindre leamikk som kan gå galt, lavere pris,  mindre vekt i masten, lettere å reve i mye vind, kjempeenkelt å ta ned seilet ( du åpner en spak og seilt detter ned av seg selv) , mer «idiotsikkert» dvs mindre følsomt for brukerfeil.

 

En annen ting er teakdekk. Tungt og dyrt, potensielt fremtidig dyrt problem og egentlig bare kosmetisk. Hvis man har en liten langtur til varmere strøk i magen er det forferdelig varmt å gå på, under dekk og varmen løser opp natemassen...

 

Dette med seil og mast er interessant å få innspill på.  Kan godt være at lazybag og et moderne seil er like bra, mye handler antagelig om hva man har og er vant til å bruke. Hva er et moderne seil? Går det et tidsskille på utvikling av seil som kan betegnes som gammelt eller moderne design? Er det båter som originalt er utstyrt med betydelig bedre seil enn andre?

 

Teakdekk er nydelig å gå på, lunt mot føttene og mer sklisikkert enn glassfiber. Men teak andre stedet enn cockpit er ikke noe spesielt ønske.

 

Nå stikker jeg sikkert hånda i vepsebolet, men ser i mange annonser at det av og til er oppgitt motortimer også på seilbåter. Eksempel: 2013-modell: 1200 timer. 2009- modell: 1450 timer. Rivieraen jeg nå selger er fra 2006 og har aldri hatt seil og har måttet klare seg med kun motor hele veien. Den har gått i underkant av 1100 timer siden 2006. I mitt hode burde en seilbåt hatt snaut 1/4-delen av motortimene til en motorbåt av samme årgang, så her er det igjen noe med seilbåter jeg ikke har fått med meg... :saint: ...

 

Riviera`en ble lagt på Finn på fredag og vi har fått flere hyggelige henvendelser bare i løpet av helgen, så det er tydelig at mange tenker ny båt også i august. Noen visninger er avtalt, så ser vi an.

 

Uansett vil vi bruke tid på å finne den den nye seilbåten, sjekke løsninger og vurdere "totalpakka" som en seilbåt ofte er. Kanskje våren vil gi det største utvalget. Dette blir uansett en utrolig morsom og spennende tid framover ..  :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Spennende!! Vi har snart gjort unna vårt første år som seilere. Kan oppsummeres slik: Fantastisk!!! Har ikke angret et halvt sekund. Vi digger livet ombord, og øyeblikket da bryteren til motoren vippes til OFF. Vi valgte Bavaria 39 Cruiser. Skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt Bavaria 39 Cruiser, eller kanskje 42 Cruiser. Båten dekker vårt behov på en utmerket måte, men jeg ser at cockpit i 42 Cruiser er bedre. Vi har storseil på bom, med lazybag og jacks. Så enkelt at selv jeg klarer det. Ny elektronikk er et pluss. Og ta for all del en riggsjekk. Betalte vel 4000 for det, og det føltes veldig betryggende. 

 

Lykke til på jakten!! ? 

 

Mvh Ben Sin. 

Link to post
Share on other sites

Har et par slike Bavaria'er som bryggenaboer. Fine båter. Seiler shortsen av Hulda i lett vind. Når det gjelder motortimer, er vel alt under 2500 timer helt greit. I snitt har vel Hulda drøye 50 motortimer/år. En bekjent kjøpte en seilbåt som ikke hadde hatt seilene oppe på åtte år. Kun brukt som motorbåt. Det varierer.

Link to post
Share on other sites

Vedr motortimer. Blir mange fler timer i 6 knop enn 25 knop....  vår yanmar passerte 1700 i sommer. Den bør klare minst 10.000. De to siste årene har vi selt ca 2000nm hver sesong, så båten vår brukes nok noe over snittet 

 

bavaria teakdekk frarådet jeg mine venner fra å kjøpe. Har sett mye dårlig der

 

Rullemast. Vi har det. Synes det er fint. Møtte noen svært erfarne langturseilere i sommer som hadde rullemast på forrige båt. Nå har de ikke det. De savnet rullemast så mye at de hadde undersøkt pris på riggbytte..

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden seilbåter går saktere ruller timene fort når man skal gjøre et strekk for motor. Men motorene tåler mye bruk. Angående rullemast har jeg en kompis som på strekningen Strømstad-Vestlandet ikke fikk ut storseilet fra masten. Han var ikke så begeistret, for å si det sånn. Finner du drømmebåten tar du det den har uansett...

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 1 time siden:

 

Dette med seil og mast er interessant å få innspill på.  Kan godt være at lazybag og et moderne seil er like bra, mye handler antagelig om hva man har og er vant til å bruke. Hva er et moderne seil? Går det et tidsskille på utvikling av seil som kan betegnes som gammelt eller moderne design? Er det båter som originalt er utstyrt med betydelig bedre seil enn andre?

 

 

 

Det jeg tenkte på var riggen, at man har reveliner til cockpit og lazybag. Mht seil finnes det svært mange forskjellige typer, men grovt sett kan man dele de inn i «racing» seil som gjerne er kevlar eller carbon fiberlaminat. Veldig bra, men også dyrt. For turbruk er det gjerne ulike former for polyester (dacron), og noen cruising laminat med bla a. polyetylen (pentex) fiber. Hva som kommer orginalt varierer jo og det er vel opsjoner på ulike seil, Men standardseilene har ikke alltid vært helt topp...

Link to post
Share on other sites

Følger tråden med interesse! Er selv i startgropa, og etter å ha besøkt noen båter har vi landet omtrent på hva VI skal gå for. Selve båtkjøpet er av økonomiske grunner et stykke frem i tid, kanskje flere år. Sparer som f... og har ikke lyst til å låne altfor mye penger. Og vår båtdrøm er både gammel og kostbar?

 

Blir spennende å se hva Ts havner på til slutt!

Link to post
Share on other sites

En god seilbåt får mange motortimer. Livet ombord er så bra at en skal langt, og er det vindstille startes motoren. Og det går ikke så fort. Har minst ti ganger opplevd mer enn 48 timer fra jeg startet motoren til det kom vind igjen. Kommer langt da. Men det blir mange motortimer. 

 

Rullesseil eller ikke? Med dagens teknologi velger jeg vanlig seil 10 av 10 ganger. Det seiler fremdeles bedre. Men har snakket med mange med rulleseil, og de er fornøyd. Tror ikke det valget er kritisk på første seilbåt. 

 

12 meter seilbåt fungerer bra å bo i. Hvis noen sier det geometrisk fungerer godt har det ingenting med seilegenskaper, men bokomfort å gjøre.

 

Moderne seil? Forskjellen på seilene vi hadde på 80 tallet og i dag går mye på holdbarhet (da tenker jeg de dyreste kevlarseilene). Formen er ikke veldig ulik. Har vært mye utvikling av materialer slik at vi nå har seil som både er holdbare og stabile. Gode seil har blitt billigere. Men billige seil er fremdeles dårligere enn gode seil. Dårlige seil har dårligere form, som gjør at mer av kreftene går til å krenge båten enn å få den til å gå fremover. Er altså mer komfortabelt å seile med gode seil. Merkes spesielt i bølger. 

Link to post
Share on other sites

Støtter det som Bitteliten skriver om seilbåt. Vi har en Nauticat 39 med rullestorseil og rullefokk- veldig greit å bruke. Pilothus med styreposisjon inne er også veldig praktisk, da Norge kan være både våt og kald. da sitter jeg inne med varme på :) . Det er jo også behagelig å spise der man kan se ut og ikke under deck. Teakdekk er behagelig å gå på, så jeg har ikke noe problem med det. Vi har en Yanmar 62hk ( som er ca dobbel så stor) som tilsvarende motor på f.eks en  Bavaria båt- praktisk når strøm og sjø krever det. Vår motor er gått over 3000timer- men det bærer den lite preg av - jeg har sett flere motorer som har stått I hjel , enn som er utslitt pga timer. Utstyr som brukes I båt virker som regel- stillstand gir som regel mer problemer.

Vi har en veldig solid båt, den er innvendig tørr og luftig, samt at hun beveger seg behagelig i sjø.

Lykke til med båtvalg- vi gikk fra 35 fots motorbåt for 12 år siden til 39 fot. Jeg er med på onsdagsregatter I den lokale seilforening og det er bade sosialt, samt at man hele tiden lærer noe nytt !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...