Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!

TideRace

Recommended Posts

Sun Flyer skrev for 7 timer siden:

38 grader? Det er djevelsk høyt. Eller er det ikke regnet inn avdrift? Har du klart det noen gang?

Dette er verdier fra polardiagrammet og inkluderer derfor ikke avdrift. Trenger nok folk på rekka for å klare target speed med så mye vind som antatt her. Med mer moderate vindstyrker klarer jeg innimellom å oppnå target speed. Den dagen jeg klarer det jevnt vil kanskje resultatene begynne komme :-). Var forresten en XP-44 som vant største klasse i Hollenderseilasen på lørdag med tiden 6:36, slo nr 2, en Landmark 43, med to minutter på utseilt tid. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvis @Phoebe (som jeg) begynner å bli sånn passe mett av diskusjonene nå, så vil jeg anbefale å kikke på Hanse 400. Har selv en Hanse 342 som jeg kjøpte ny i 2005, skal aldri ha noen annen båt. Selvslående fokke er suverent for de aller fleste, fordelene er mye større enn ulempene. Jeg vil påstå at hansebåtene seiler bra, er solide og ser bra ut.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155771048

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152832892

Skulle jeg kjøpt meg opp i størrelse hadde jeg ikke vært i tvil!

Redigert av Gunnar (see edit history)
Framtia skrev 42 minutter siden:

Evt kjøpe en båt som er bygget for å tåle regatta, så holder det i hvertfall til turbruk :-) 

Vil si meg enig her, båt bygd for regatta har større vinsjer og seiler bedre. Men en båt brukt i regatta kan være hardt brukt. Også en ulempe hvis den er bygd for respittseiling, da er den konstruert for å gå sakte på papiret, men i praksis seile fort. Jeg vil heller ha en båt som er konstruert for å seile fort uten innlagte bremser.

Bare en måte å bli klok på, det er å komme seg ut i forskjellige båter. Tirsdags og onsdagsregattaer i lokale seilklubber er beste tips.

Hei

Det er sagt at ein båt kan vera to av tre faktorar under:

-rask

-solid

-billig

men aldri alle tre på ein gong.

Det er vel (referansebåten) Hulda eit godt døme på?

(Utan at eg veit anna om båten enn kva Hulda sjølv har skreve her på BP.

Det dummaste du kan gjera (utanom å kjøpa ein stor gamal trebåt i dårleg stand) er vel å ikkje kjøpa båt i det heile tatt.

Lykke til med båtkjøpet.

Ask

Gunnar skrev 1 time siden:

Hvis @Phoebe (som jeg) begynner å bli sånn passe mett av diskusjonene nå, så vil jeg anbefale å kikke på Hanse 400. 

Siden jeg har en slik er jeg inhabil, men helt enig. Men TS har ett ønske om to ratt, og da kan det være greit å vite at Hanse400 kom med dette senere en de som du har linket til. Det sto en slik 2010 mod på Finn til 1030k i vinter.

Jeg setter pris på alle innlegg, regatta eller tur, og lærer av dem alle. Har fulgt diskusjonene via elendig mobildekning fra hytta i helgen. 

Har også rukket et par visninger i helgen, og erfaringene så langt er at bilder og tekst på Finn er en ting, virkeligheten kan se endel annerledes ut... :giggle: ... 

Hanse er flotte båter, ingen tvil om det. Vi synes imidlertid at innredningen kan være noe minimalistisk, men det er jo kun en smaksak. Har heller ikke sett Hanse på 40 fot som har to ratt enda. Vi vurderer imidlertid alle båter som ligger innenfor spec`en vår.

Byssa har vi gitt oss på, vi ser at båter som ellers har alt vi ønsker kan ha langsgående bysse. Det kan vi leve med. 

Hvis uka ellers går etter planen blir jeg med Framtia på onsdagsregatta fra hans hjemmehavn. Det ser jeg fram til :thumbsup: !

Redigert av Phoebe (see edit history)
Gunnar skrev for 2 timer siden:

Hvis @Phoebe (som jeg) begynner å bli sånn passe mett av diskusjonene nå, så vil jeg anbefale å kikke på Hanse 400. Har selv en Hanse 342 som jeg kjøpte ny i 2005, skal aldri ha noen annen båt. Selvslående fokke er suverent for de aller fleste, fordelene er mye større enn ulempene. Jeg vil påstå at hansebåtene seiler bra, er solide og ser bra ut.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155771048

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152832892

Ja, hanse 400 er bra båter. Innredningen har nøyaktig samme planløsning som på jeanneauene jeg linket til, bare med flere skarpe kanter (en ulempe). Motoren er 10 hk, mindre og har seildrev i stedet for aksling (vurderingssak). Byssa har flere skuffer på hanse (smart). Cockpiten er både òg; på den ene siden har de flyttet løygangen foran sprayhood'en; noe som nybegynnere ofte liker og gir bedre plass. Men på den annen side er det bare et ratt som tar vekk litt plass igjen. Personlig liker jeg ikke løygang foran sprayhood på båter med så stort storseil, fordi bommen lettere kan knekke . Men det er sjelden det skjer. Så joda, er enig i at hanse 400 er en bra båt. Men unikt bra er den ikke.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Phoebe skrev 11 minutter siden:

Hanse er flotte båter, ingen tvil om det. Vi synes imidlertid at innredningen kan være noe minimalistisk, 

Sun Flyer skrev 6 minutter siden:

Cockpiten er både òg; på den ene siden har de flyttet løygangen foran sprayhood'en; noe som nybegynnere ofte liker og gir bedre plass. Men på den annen side er det bare et ratt som tar vekk litt plass igjen. Personlig liker jeg ikke løygang foran sprayhood på båter med så stort storseil, fordi bommen lettere kan knekke . 

Jeg ler ... :giggle:   Noe bedre eksempel på novise kontra erfaringsbasert innlegg finnes vel ikke ... :lol:

Sun Flyer skrev 30 minutter siden:

Personlig liker jeg ikke løygang foran sprayhood på båter med så stort storseil, fordi bommen lettere kan knekke . Men det er sjelden det skjer.

Jeg har ødelagt absolutt alt som er mulig å ødelegge på en seilbåt, seil, spinnakerbommer, master, alt av tauverk, hull i båten, ror, kjøl etc. Men har aldri klart å knekke en storseilbom. Vet om en som bøyde en storseilbom med hodet, men det var heldigvis en mye mindre båt. Så veldig stor risiko for bombrudd er det ikke, heller ikke en kritisk feil. Men liker ikke å belaste bommen mye med løygang foran nedgangen, så tar kuvending i steden for å jibbe når det blåser over 10-12 m/s. Det er mye belastning i bommen ved jibb i hard vind uansett. Hvis man i steden for å jibbe går opp i vinden og gjennomfører ett slag ("kuvendig" på stammespråket) vil belastningen være minimal. Igjen, på tur tar man de sikre valgene. Litt ekstra tid mot redusert risiko for skader er verdt det.

Under Twostar for noen år siden var det en som knakk bommen på midten. De kunne fortelle om ganske utrivelige forhold ombord i tiden frem til de fikk tatt inn/ned storseilet, med 3 meter aluminiumbom løpsk i cockpit.... 

Lagt til: men det er farer også forbundet med skjøtet i enden av bommen, mange som har skadet seg på storseilskjøtet ved ufrivillig jibb. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hanse 400 får du vel både med løygang på hyttetak og i cockpit. Og med 4 eller 6 vinsjer.

Har for øvrig aldri forbannet løygang på hyttetak mer enn under helgens Hollænderseilas, da det var behov for nesten konstant kjøring av storseil på nesten 6 timer kryss...

Selvsagt var dette regatta, men også på tur er vi opptatt av god trim og balanse og da er det - i hvert fall for oss, og enda mer når jeg seiler solo - veldig ugunstig med løygang på tak. Tyskerskjøte (tilbakeføring av storseilskjøtet til bakre vinsj ved rormann) vil selvsagt hjelpe mye.

Vi hadde originalt bom fra Skarven, som har levert hele  riggen. Med skjøtepunkt foran luka. Pinglebom som bøyde seg. Snakket med Proctor på Henån. "Du hörar inne blant de store killarna. Enten kjöpar du hva jag anbefalar. Annars vil jag inte selga". Så det ble bom og rod kick til SEK 60000. Kvalitet koster.

På forrige båten hadde vi løygang aktenfor nedgangen. Det likte vi ikke.

Redigert av Hulda (see edit history)
Bergen skrev 2 minutter siden:

Nå var jo denne solgt, men la inn linken for å vise hvordan den ser ut.

Men feil side av landet? Jeg hentet min fra Oslo i februar!

Takker for det, Bergen, da vet jeg at disse også kan ha to ratt. Synes det er en nødvendighet på en 40-foter med denne bredden.

For meg blir Bergen - Vestfold på høsten og uten så mye seilerfaring i lengste laget.  Årets feriekvote er videre nesten oppbrukt. Skulle rett båt dukke opp i høst, må den ligge på strekningen ca Kristiansand - Oslo. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...