Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Framtia skrev 29 minutter siden:

CBen er jo brukbar mhp turegenskaper, men selv ville jeg ikke anbefale XP33 eller First 40.7 til andre enn de som først og fremst tenker satse i regatta.

Forsåvidt et poeng når det gjelder Xp-33, der vil vel de fleste blant annet savne et akterskott, men First 40.7?  Den er da stor og romslig, og har alt du trenger på tur, inkl. ankervinsj, innelukket toalett, dusj og to akterkabiner med dør du kan lukke.  I mine øyne en velseilende turbåt.  Hva mangler den som CB365 har?

Framtia skrev 30 minutter siden:

 Er vel en hyttebåt/volumbåt trådstarter tenker seg?

Mjo, men samtidig ville han jo ha noe som var lettseilt.  De færreste volum/hyttebåter er det.  Tenker blant annet First 40.7 kan være et svært vellykket kompromiss der.  Men man blir vel lett farget av hva slags båt man har selv, og har lett for å anbefale noe lignende...

 

Denne kunne kanskje være et alternativ: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152832892

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vurdert denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155981997

Blykjøl, relativt nye seil, OK seilegenskaper, stor motor,  baugpropell, konvensjonell rigg. Har ikke 2 ratt, men man kan bytte til foldbart eller lett avtagbart ratt. Da har du også nok i reserve til diverse oppgraderinger  og utstyrsinnkjøp som sikkert kommer. 

 

Link to post
Share on other sites

Xtian skrev 9 minutter siden:

Forsåvidt et poeng når det gjelder Xp-33, der vil vel de fleste blant annet savne et akterskott, men First 40.7?  Den er da stor og romslig, og har alt du trenger på tur, inkl. ankervinsj, innelukket toalett, dusj og to akterkabiner med dør du kan lukke.  I mine øyne en velseilende turbåt.  Hva mangler den som CB365 har?

Mjo, men samtidig ville han jo ha noe som var lettseilt.  De færreste volum/hyttebåter er det.  Tenker blant annet First 40.7 kan være et svært vellykket kompromiss der.  

Enig i at firsten er et veldig bra kompromiss, er båter som hevder seg godt i regatta, og de har alle fasiliteter. Det som gjør at jeg allikevel ikke anbefaler den er at jeg synes de har gått litt ut på dato mhp "hyttefaktor" og layout. Veldig trang om mørk forkabin f.eks. Mange er også hardt brukt. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 9 minutter siden:

Det som gjør at jeg allikevel ikke anbefaler den er at jeg synes de har gått litt ut på dato mhp "hyttefaktor" og layout. Veldig trang om mørk forkabin f.eks. Mange er også hardt brukt. 

Her har Framtia skrevet mange innlegg jeg er enig i. Også på 40,7. Den kom i 1997, så jeg synes den har noen gamle løsninger. Det har skjedd mye på 20 år. Har dessverre ikke konkrete båter å anbefale, jeg er ikke i dette segmentet. Det jeg vil ha veier halvparten av det jeg vil anbefale til trådstarter. Pris og kvalitet henger til en viss grad sammen, selv om masseproduksjon hjelper veldig på pris. Jeg ville sett på en rask båt fra en av de store produsentene. Hvis han etter prøveseiling finner at seilegenskaper er noe han vil prioritere.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 21 timer siden:

Regina trives best i ikke for skarp kryss, men vi kryssa på 30 graders vindvinkel i 8 ms i helgen, gjorde da 6,5 knop. Falt vi av til 40 grader hadde vi 7+ knop. Synes ikke det er helt gale for en eldre fyldig dame :smiley:

 

 

Du mener 30 grader til relativ vind da? Setter du på gps tracking og tar noen slag vil du vel neppe få til noe som er bedre enn 90 grader fra side til side? Og da er du nesten på turkatamaran-i-lite-vind-nivå? Du regne inn 10 grader avdrift og 5 grader på forskjell mellom AWA og TWA.

 

kryssvinkel tucantango.jpg

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Xtian skrev 13 minutter siden:

..............men First 40.7?  Den er da stor og romslig, og har alt du trenger på tur, inkl. ankervinsj, innelukket toalett, dusj og to akterkabiner med dør du kan lukke.  I mine øyne en velseilende turbåt.  Hva mangler den som CB365 har?

Mjo, men samtidig ville han jo ha noe som var lettseilt.  De færreste volum/hyttebåter er det.  Tenker blant annet First 40.7 kan være et svært vellykket kompromiss der. .........

 

https://www.spinsheet.com/boat-reviews/beneteau-first-407-boat-review

 

By today’s standard, the 40.7’s sail area/displacement ratio of 23.2 and displacement/length ratio of 161 are not considered extreme for the racer/cruiser. They are indicative of a boat that will perform well in light air but will require an experienced crew to keep her on her feet and sailing well in heavy air. Typical of boats with wide transoms and flat hull sections, she is likely to have increased weather helm as she heels and will pound uncomfortably in big, short seas, but these are some of the tradeoffs for speed.

 

 

later ikke som en trygg turseiler......da vinden øker......

 

men sikkert en kul båt o seile med 7-8 manns besettning

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 51 minutter siden:

 

https://www.spinsheet.com/boat-reviews/beneteau-first-407-boat-review

 

By today’s standard, the 40.7’s sail area/displacement ratio of 23.2 and displacement/length ratio of 161 are not considered extreme for the racer/cruiser. They are indicative of a boat that will perform well in light air but will require an experienced crew to keep her on her feet and sailing well in heavy air. Typical of boats with wide transoms and flat hull sections, she is likely to have increased weather helm as she heels and will pound uncomfortably in big, short seas, but these are some of the tradeoffs for speed.

 

 

later ikke som en trygg turseiler......da vinden øker......

 

men sikkert en kul båt o seile med 7-8 manns besettning

 

 

Altså,

Sailareal vs deplasement ratio blir en helt annen bare ved å bytte ut genoa 1 med 110% 3'er. Og ved å reve litt tidligere. Det styrer man jo selv?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev On 27.8.2019 at 9.24:

 

Vi er ikke ute etter en regattabåt, men en komfortabel turseiler med gode seilegenskaper som ikke krever årevis med seilerfaring for å mestre. Min kompetanse med seil er begrenset til joller og mindre seilbåter, men prinsippene er jo de samme. Med en større båt går alt antagelig uansett langsommere enn i en Snipe ;)

 

Sun Flyer skrev 37 minutter siden:

Altså,

Sailareal vs deplasement ratio blir en helt annen bare ved å bytte ut genoa 1 med 110% 3'er. Og ved å reve litt tidligere. Det styrer man jo selv?

 

Jo det er riktig......men wide transom and flat hull section får du vanskligere å gjøre noe med

 

TS ønsker en komfortabel turseiler med gode seilegenskaper

 

han og fruen kunde jo testet en First 40.7 i  10-12 sekundmeter og litt sjø.

.....og se om det er det de mener med komfortabel turseiler m gode seilegenskaper......mye muligt

jeg vill ikke anbefale den type båt 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 2 timer siden:

Du mener 30 grader til relativ vind da? Setter 

 

 

Målt på vindinstrument der vi ser på sann vindhastighet og sann vindvinkel. Dvs "tru" ikke "apparent".

fart målt som SOG, kontrollmålt strøm mot fart gennom vannet. Fart gjennom vannet er nylig kalibrert

Ser du på polardiagrammet ser du hva båten ideelt skal prestere. Vi pleier å oppnå omtrent de fartene om vi gidder å trimme litt aktivt :wink:

 

De forslagene om First 40.7 og Xp som førte familiebåt - det hadde ikke vært mine anbefalinger til noen som jeg skulle risikere i møte på i ettertid :wink:

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 1 time siden:

By today’s standard, the 40.7’s sail area/displacement ratio of 23.2 and displacement/length ratio of 161 are not considered extreme for the racer/cruiser. They are indicative of a boat that will perform well in light air but will require an experienced crew to keep her on her feet and sailing well in heavy air. 

Vel, man kan bytte ut genuaen med fokk, stramme fall, uthal, cunningham og akterstag og etterhvert reve.  Man ikke seile med full duk.  Man kan velge å seile med bare fokk også, sånn til turbruk.

Gunga Din skrev for 1 time siden:

Typical of boats with wide transoms and flat hull sections, she is likely to have increased weather helm as she heels and will pound uncomfortably in big, short seas, but these are some of the tradeoffs for speed.

Det som har skjedd de siste 20 årene er vel at hekkene er blitt enda bredere, man har fått knekkspant og enda flatere bunn, særlig på volum/hytte-båter, og i tillegg grunnere og lettere kjøler.  First 40.7 er ikke ekstrem der etter dagens standard.

Gunga Din skrev 4 minutter siden:

......men wide transom and flat hull section får du vanskligere å gjøre noe med[...] han og fruen kunde jo testet en First 40.7 i  10-12 sekundmeter og litt sjø.

Dette gjelder nok samtlige nyere Bavariaer, Hanser, Sun Oddyseyer osv. også.  Alternativt kan man jo prøve å legge merke til hvem som gidder å krysse i disse forholdene, og hvem som heller går for motor... 

 

Fordelen med bred hekk er bedre stabilitet, kontroll og fart medvinds.  Ikke heng dere altfor mye opp i akkurat First 40.7 heller; den har noen konstruksjonmessige sider man skal være obs på, men den er et eksempel på en grei og funksjonell båt i aktuell størelse.

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Er en ganske kjent sak der en First 40.7 mista kjølen over altlanteren og 4 pers omkom.. På vei hjem til England fra Antigua race week. Den er sikkert ikke representativ den saken - men jeg hadde sjekka kjølen ekstra godt om jeg hadde sett på en slik båt

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei det gjeller ikke samtlige Bavarier, Jeanneauer etc

Xtian skrev 2 minutter siden:

 

Fordelen med bred hekk er bedre stabilitet, kontroll og fart medvinds....

 

 

Bakdeler da?........komfort i høy sjø, risk for att roret slipper vann etc

ikke bare fordeler ......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 19 minutter siden:

Målt på vindinstrument der vi ser på sann vindhastighet og sann vindvinkel. Dvs "tru" ikke "apparent".

fart målt som SOG, kontrollmålt strøm mot fart gennom vannet. Fart gjennom vannet er nylig kalibrert

Ser du på polardiagrammet ser du hva båten ideelt skal prestere. Vi pleier å oppnå omtrent de fartene om vi gidder å trimme litt aktivt :wink:

Virker veldig rart at du skal klare å krysse med TWA ned mot tredve grader. På min båt er det rundt 45 grader i lett vind, og såvidt under 40 i mellom til høy vindstyrke. Å stå høyere er vanskelig, og vil i hvertfall redusere VMG (pining).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 8 minutter siden:

Nei det gjeller ikke samtlige Bavarier, Jeanneauer etc

 

Bakdeler da?........komfort i høy sjø, risk for att roret slipper vann etc

ikke bare fordeler ......

Var vel allerede nevnt tidligere... Fordeler og ulemper med alt. Eksempel på nyere Bavaria eller Jeanneau med smal hekk?

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 16 minutter siden:

Virker veldig rart at du skal klare å krysse med TWA ned mot tredve grader. På min båt er det rundt 45 grader i lett vind, og såvidt under 40 i mellom til høy vindstyrke. Å stå høyere er vanskelig, og vil i hvertfall redusere VMG (pining).

Det var det instrumentene våre viste  - rett eller feil. Men vi hadde en fin seilas :yesnod:

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 53 minutter siden:

Det var det instrumentene våre viste  - rett eller feil. Men vi hadde en fin seilas :yesnod:

Jeg er litt nerd, så prøvde å finne båter som har 30 grader som optimal kurs, uten hell. TP 52 og en 90 fots regattabåt var best med ca 35 grader, Volvo Ocean 60 ca 38 grader, mens 70 foteren var rett over 40 grader.

 

For de fleste er en fin seilas viktigst, tallnerdene finner gleden i å sjekke tall. Vi må alle ha våre hobbyer.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Målt på vindinstrument der vi ser på sann vindhastighet og sann vindvinkel. Dvs "tru" ikke "apparent".

fart målt som SOG, kontrollmålt strøm mot fart gennom vannet. Fart gjennom vannet er nylig kalibrert

Ser du på polardiagrammet ser du hva båten ideelt skal prestere. Vi pleier å oppnå omtrent de fartene om vi gidder å trimme litt aktivt 

 

Å finne ut hvilken kryssvinkel du ha reelt sett er jo enkelt. Åpne kartprogrammet på mobil eller plotter, start tracking, seil så høyt du klarer med normal fart. Slå, gjør det samme for motsatte halser, slå tilbake og fortsett mange ganger. Mål så slagvinkelen og del på to. Da blir det riktig uansett hva instrumentene sier. Du skal få en kasse whisky om du klarer 30 grader ;)

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Xtian skrev 51 minutter siden:

Var vel allerede nevnt tidligere... Fordeler og ulemper med alt. Eksempel på nyere Bavaria eller Jeanneau med smal hekk?

 

Christian

 

Jepp for og ulemper med alt.

 

beklager leste ikke ‘nyere’, gikk litt kjapt

jeg tenkte Jeanauer, Bavver etc fra samme tidsepok som Firsten.......da finner du båter som er mindre livlige og går mer komfortabelt.

 

Bare ett litet tanke eksperiment :smiley:

si att en normal turseiler (ferie-seiler) seiler 8 tim en dag, så ligger man still en eller to dager for man ønsket å se seg om eller noe annet, bade kanskje (iblant kanskje man seiler.....ett par-3 dager i strekk....eller ligger still flere dager)

på ferie-seiling er faktisk ganske liten tid man faktisk er under seil....

men man lever på og med båten hele tiden.

Trivsel, komfort er viktig på en tur-båt.....minst like viktig eller sikkert viktigere enn LYS-tallet

 

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 8 minutter siden:

 

Jepp for og ulemper med alt.

 

beklager leste ikke ‘nyere’, gikk litt kjapt

jeg tenkte Jeanauer, Bavver etc fra samme tidsepok som Firsten.......da finner du båter som er mindre livlige og går mer komfortabelt.

 

Bare ett litet tanke eksperiment :smiley:

si att en normal turseiler (ferie-seiler) seiler 8 tim en dag, så ligger man still en eller to dager for man ønsket å se seg om eller noe annet, bade kanskje (iblant kanskje man seiler.....ett par-3 dager i strekk....eller ligger still flere dager)

på ferie-seiling er faktisk ganske liten tid man faktisk er under seil....

men man lever på og med båten hele tiden.

Trivsel, komfort er viktig på en tur-båt.....minst like viktig eller sikkert viktigere enn LYS-tallet

 

 

 

 

 

 

 

Det der er meget viktig. Vi kan ligge på samme plassen en ukes tid. Avhengig av om vi blir kompis med lokale, blåser inne eller har fått dieseltanken full av dritt. Hvor fort vi seiler til og fra, spiller liten rolle. En hollender vi traff hadde 5-knop-regel: Seiler vi under 5 knop, startes motoren!

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 5 minutter siden:

 

Bare ett litet tanke eksperiment :smiley:

si att en normal turseiler (ferie-seiler) seiler 8 tim en dag, så ligger man still en eller to dager for man ønsket å se seg om eller noe annet, bade kanskje (iblant kanskje man seiler.....ett par-3 dager i strekk....eller ligger still flere dager)

på ferie-seiling er faktisk ganske liten tid man faktisk er under seil....

men man lever på og med båten hele tiden.

Trivsel, komfort er viktig på en tur-båt.....minst like viktig eller sikkert viktigere enn LYS-tallet

 

 

Helt enig, men ikke undervurder gleden av å seile forbi noen underveis. Det kan gjøre selv en kald og trist feriedag til en fest ?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...