Jump to content

Regel 9. Trange farvann


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 13 minutter siden:

 

Sant nok... men du bør ha forståelse for at virkeligheten ikke alltid er like lett og Google ved kjøkkenbordet...?

 

Nok et flott bidrag til en diskusjon, kjedelig og tåkete i Sognefjorden i dag frøken?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 1 time siden:

Blir ferdsel gjennom Blindleia i maksvær med optimal sikt sommerstid regnet som noe av det ypperste man klarer å gjennomføre uten uhell i enkelte seilerkretser?

 

Det har blitt ett kjempeproblem. 

 

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/RqGva/Vil-stoppe-fartsbollene-i-Blindleia

 

https://www.p4.no/batulykke-i-blindleia/artikkel/201005/

 

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/zyz2q/Vil-ha-fem-knop-i-hele-leia

 

 

 

Pokker, feil link. Finner ikke igjen den om alle problemene med seilbåter som seiler kryss i Blindleia. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

Nei jeg snakker faktisk om erfaringene fra temmelig mange sesonger med båtliv der man møter både motorbåter og pinnebåter i fleng etter leia. Aldri sett maken til oppkonstruerte problemer. Ingen relevans til proaktiv navigasjon og årvåken seilas.

 

Det kunne jeg, og sikkert mange andre her sagt også: Jeg har aldri opplevd å møte en seilbåt som krysser mot vinden i en trang led, så diskusjon rundt dette er ikke relevant. Men nå er det visst nok noen som har opplevd dette og tar det opp her, og da blir det lett til at man diskuterer hypotetiske problemstillinger, det mener jeg er ganske naturlig.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 19.9.2019 at 8.24:

Sitter å kikker i boka "Tistlarna- Strømstad, Leder och hamnar i Göteborgs och Bhusläns skärgardar" av Kaj Hrtielius og Yngve Rydholm, 1980 opplaget. 

 

Superbra bok......spes. bra lange vinterkvelder med ett båtsport-kart og en blyant........

 

(samt ombord sommertid :smiley:)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 1 time siden:

 

Superbra bok......spes. bra lange vinterkvelder med ett båtsport-kart og en blyant........

 

(samt ombord sommertid :smiley:)

 

Yepp, sitter med Eniro (svenske gulesider) og leser :-) Men lurer på å finne frem papirkart. Mangler navn på veldig mange holmer og skjær i de elektroniske kartene. 

 

Merker at en/jeg må ha vært i området for å kunne "ta reisen". Hadde ikke orket mye av boka om vi ikke allerede hadde vært der. Det blir mye detaljer og "tungfordøyelig" så det er godt når en tenker seg om og "ja der ja!, husker vi gikk dit når..." :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser forresten at mange bruker "klut" feil. Leste i den gamle tråden at det kommer fra Sleezy bærumsgutter med klut/skjerf på hodet. Ble brukt av kragerøgutter som var sure når "klutskallene/huene" kom til Kragerø om sommeren og tok damene deres. 

 

Så en "kultbåt" er vel da en blærete seilbåt fra Bærum/Asker? ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...