Jump to content

Regel 9. Trange farvann


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Regel 9. Trange farvann
(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.
(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.
(c) Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.
(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.
(e)  
(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 (c) i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 (c) ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).
(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.
(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).
(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.
0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016.
Link to post
Share on other sites

Dere kan fortsette krangle om svenske særregler...........

 

jeg fortsetter med de Internasjonelle

 

Krimart, enn en gang les dem.........

Alla paragrafer gjeller samtidlig, dersom det ikke uttrykkelig fremgår noe annet !

(19d kan vare eksempel på det, (gjeller ved tåke, altså rein radarnavigasjon) begge båter har vikeplikt, til tros for att man på radarskjermen, kan se att det ene er enn SB og den andre BB båt.)

 

les nu 9a.......står ikke noe begrenset evne att manøvrere eller dypgående båter......du skall holde deg på SB side i leden (høyre trafikk)

(regelen gir også åpning for att ett større fartøy kan tvinges å gå i midten, pga eks. dypgående)

 

du bryter også flere andre regler som står i begynnelsen om ansvar, sjømannskap, fare for sammenstøt. Dersom du ligger å krysser på BB-siden i en led..........

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

@Gunga Din

-----------

"Dere kan fortsette krangle om svenske særregler...........

 

jeg fortsetter med de Internasjonelle

 

Krimart, enn en gang les dem.........

Alla paragrafer gjeller samtidlig, dersom det ikke uttrykkelig fremgår noe annet !

(19d kan vare eksempel på det, (gjeller ved tåke, altså rein radarnavigasjon) begge båter har vikeplikt, til tros for att man på radarskjermen, kan se att det ene er enn SB og den andre BB båt.)

 

les nu 9a.......står ikke noe begrenset evne att manøvrere eller dypgående båter......du skall holde deg på SB side i leden (høyre trafikk)

(regelen gir også åpning for att ett større fartøy kan tvinges å gå i midten, pga eks. dypgående)

 

du bryter også flere andre regler som står i begynnelsen om ansvar, sjømannskap, fare for sammenstøt. Dersom du ligger å krysser på BB-siden i en led.........."

---------------

 

Er ikke uenig at en kan tolke 9a "litt grovt" for å gjøre det enkelt for seg selv, men jeg syns du gjør det alt for enkelt. 

 

Første implikasjon er "når det lar seg gjøre uten fare", og da ligger åpenbart grunnstøting, eller miste kontroll over seilbåten pga vind osv "på bordet". Den som seiler må selv vurdere hvor mye det er mulig å holde til SB i leia, og det vil komme an på både vind og forholdene ellers. Lar det seg ikke gjøre uten fare så bruker en så mye av leia en må. 

 

Andre implikasjon: Det står klart og tydelig "Holde seg så nær som mulig" (SB del av leia). Igjen, så nær som mulig blir selvsagt etter forholdene, vinden osv for en seilbåt. 

 

Å tolke 9a som en absolutt regel om at en skal fire seilene og gå for motor på SB side i trang lei blir helt skivebom. 

--------

Og generelt skal både seilbåter som må bruke mer av leia enn andre, eller fiskebåter ditto uansett vike for andre fartøy som trenger hele leia for å manøvrere trygt. 

 

Men andre "småbåter" for motor må selvsagt vike for seilbåtene som krysser i trang lei. Og hva som er trygt og nærmest mulig avstand mot SB side i leia er det opp til skipper i seilbåten å vurdere. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både ja og nei.....

 

man kan godt seile gjennom ett trangt sund ikke noe feil i det..........men hold deg på SB siden i leden.....

i de allre fleste fall så har man jo en åpen bog......vinden fra siden eller fra aktern

 

det vi diskuterer er rein bondkryss........

 

man må låta møtende  trafikk passere på sin side.......de holder også sin SB side

 

Og krysser man da på feil side.....så skaper man farlige situasjoner....... 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 27 minutter siden:

 

du bryter også flere andre regler som står i begynnelsen om ansvar, sjømannskap, fare for sammenstøt. Dersom du ligger å krysser på BB-siden i en led..........

 

 

Helt uenig, det er stikk motsatt. Det er evt andre små og lettmanøvrerte (motor)båter som ikke viker unna for en seilbåt som bryter alle regler, særlig i en trang led. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 7 minutter siden:

Både ja og nei.....

 

man kan godt seile gjennom ett trangt sund ikke noe feil i det..........men hold deg på SB siden i leden.....

i de allre fleste fall så har man jo en åpen bog......vinden fra siden eller fra aktern

 

Helt enig

 

Sitat

 

det vi diskuterer er rein bondkryss........

 

man må låta møtende  trafikk passere på sin side.......de holder også sin SB side

 

Og krysser man da på feil side.....så skaper man farlige situasjoner....... 

 

 

 

Enig igjen, delvis ;-).

 

Men det er ikke seilbåten som skaper farlig situasjon hvis valget er mellom å måtte gå noe over i BB del av leien eller gå på grunn osv, da er det møtende trafikk som evt ikke viker som de skal som lager situasjonen, ikke seilbåten. 

 

Reglene legger til rette for seilbåten og andre andre båter med begrensede muligheter for manøvrering. De andre skal vike ihht reglene, gjør de ikke det så kan det oppstå farlige situasjoner. Det er ikke seilbåten, eller den store båten som må gå midt i leia som har skapt situasjonen da. 

 

 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Den underliggende problemstillingen om dette skjer langs "E6" er at 70%+ av båtførerne aldri har hørt om Regel 9a. 

 

Møte med større båter går som regel greit fordi 70%+ "gjengen" har en hovedregel, "hold unna båter som er større". At det i enkelte situasjoner kan være en generaltabbe får være så sin sak ;-) 

 

Hvis det da kommer en seilbåt kryssende, en båt som hverken er større eller noe enn andre båter, da blir det kaos fordi 70%+ av de tilstedeværende båtførerne/båtene ikke har tilegnet seg kompetanse til å skjønne hvordan en seilbåt må seile, eller noen gang har hørt om regel 9a. 

 

Men det er fortsatt de 70%+ av båtene som skaper farlige situasjoner fordi de ikke har tilegnet seg nødvendig kompetanse for å føre båt trygt. 

---

Så det vil ofte være ekstremt krevende å drive med aktiv "voksenopplæring" ved å krysse i trange farvann. Og selvsagt kan det da være like greit/lurt å la være ;-) 

Link to post
Share on other sites

Jo......seilbåten er på feil plan-halve.....om det går møtende trafikk der.

 

for o konkretisere enn mer.......i en riktig trang led.....ta Soten som eksempel

der må man nesten gå på led etter hverandre for o komme gjennom og kunne møtes

 

nå er det seilforbud der, men det var det ikke tidl......møtte en gang 3 IF i bredde med spinnaker !

Hvor skall da møtende trafikk gå ? U-sveng ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 3 minutter siden:

Jo......seilbåten er på feil plan-halve.....om det går møtende trafikk der.

 

for o konkretisere enn mer.......i en riktig trang led.....ta Soten som eksempel

der må man nesten gå på led etter hverandre for o komme gjennom og kunne møtes

 

nå er det seilforbud der, men det var det ikke tidl......møtte en gang 3 IF i bredde med spinnaker !

Hvor skall da møtende trafikk gå ? U-sveng ?

 

Det var vel mer ett eksempel på ett sted som det er riktig med forbud enn noe annet... 

 

Sånn forøvrig så er det vel ikke noe galt i å snu (i tide) :-) Merker jo selv at jeg kan være for treg med å sette ned farten/stoppe inn i situasjoner, en har liksom ikke lyst å stoppe opp når en først er "i gang". 

 

Men om det kommer en stor båt som trenger hele leia, da må man jo snu da, ikke så mye å lure på. 

Link to post
Share on other sites

Iogmed dagens seilbåter er vel så lettmanøvrerte som motorbåt så er det ingen behov for desse reglene lenger og  det er nå på høy tid å oppdatere regelverket kraftig og sidestille seil og motorbåt med unntak for spesielt verneverdige farkoster osv.  Dette vil bli tatt opp i maktens korridorer om ikkje så altfor lang tid. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Det var vel mer ett eksempel på ett sted som det er riktig med forbud enn noe annet... 

 

 

Kan tenke meg att forbudet kom pga for mange som seilte på feil side......trafikken er jo ganske heftig visse dager på sommeren,

og da er det en fordel om det flyter på.........

 

vi har ju litt ulike bilder i hodet, vad vi mener er ett trangt farvann......

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 4 minutter siden:

 

Kan tenke meg att forbudet kom pga for mange som seilte på feil side......trafikken er jo ganske heftig visse dager på sommeren,

og da er det en fordel om det flyter på.........

 

vi har ju litt ulike bilder i hodet, vad vi mener er ett trangt farvann......

 

 

 

Å på en måte "presse seg frem" med rett ut fra reglene kan jo også fort komme i konflikt med 2b.

 

"Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare."

 

Så om jeg tenker meg litt om så vil jeg nok si at en, om det er noe særlig trafikk, så mye at en skjønner at flere andre båter vil måtte vike så er det viktig å ha 2b i hodet samtidig som 9a, og huske at 2b er overordnet 9a. 

 

Så å krysse i en trang led stappfull av møtende båter, hvor man også må benytte BB side av leden, kan jo fort være ett brudd på 2b fra seilbåtens side.

 

Men i møte med en, eller et par... tre andre båter må vike, som jeg ser det, må 9a gjelde og andre båter vike. 

 

Men om en ser at det med ganske stor sikkerhet vil medføre mulige farlige situasjoner, ned med seil og gå for motor, eller finn en annen led, eller vent til det er færre båter i leden osv..

---

Samtidig er det jo opp til fører av seilbåten å vurdere dette, og blir det seilt så er det 9a som gjelder, også for de møtende båtene som må vike. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Just precis:wink:

 

man må lese alle regler.........kan ikke bare se på regelen att motorbåter har vikeplikt for seilere.

 

det kan oppstå situasjoner der motorbåten som holder sin SB-side i leden .....går på grund om han går mer SB.... og havner på feil side leden med møtende trafikk om han viker BB.........

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 5 minutter siden:

Just precis:wink:

 

man må lese alle regler.........kan ikke bare se på regelen att motorbåter har vikeplikt for seilere.

 

Ja. Men om man møter en som seiler i trangt farvann så må en forholde seg til 9a og vike etter beste evne selv om en måtte mene at seileren bryter 2b. Noe annet gir rom for misforståelser og øker (ytterligere) sjansen for farlige situasjoner. 

 

Gunga Din skrev 5 minutter siden:

 

det kan oppstå situasjoner der motorbåten som holder sin SB-side i leden .....går på grund om han går mer SB.... og havner på feil side leden med møtende trafikk om han viker BB.........

 

Jo men samtidig så tror jeg den samme motorbåten ville snudd om det kom en "sværing" inn som trengte hele leden. Så det er jo også opp til vikende part å reagere nok, og tidlig nok. Som du var inne på tidligere så tror jeg det å snu også må være en opsjon. Feks i situasjonen du beskriver. 

-------------

Men igjen, de fleste aner ikke hva regel 9 er, eller 2 osv. Noe som gjør 2b enda mer aktuell. 

 

Gunga Din, vi er nok helt enige, sånn i praksis. :-) Ser en at det skaper farlige situasjoner så må 2b om ansvar gjelde og en må la være å "presse seg i gjennom" med rette basert på 9a.

 

Men om man møter noen som har tolket det annerledes så gjelder fortsatt 9a og en må vike. Om det da, til tross for at en har prøvd å vike så godt en kan, smeller, så ligger seileren an til å få skylden basert på 2b, kanskje...? 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 35 minutter siden:

 

……………... og huske at 2b er overordnet 9a. 

 

jeg er litt forsiktig med bruk av ordet 'overordnet' eller 'overstyrer' da det kommer til sjøveisregler

ettersom de fleste regler gjeller samtidelig……..både regel 2 og 9 gjeller

 

om en regel overstyrer en annen regel...…..så står det veldig tydelig i den spesifikke regelen

du kan se på  regel 13a...…..

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Hvis det da kommer en seilbåt kryssende, en båt som hverken er større eller noe enn andre båter, da blir det kaos fordi 70%+ av de tilstedeværende båtførerne/båtene ikke har tilegnet seg kompetanse til å skjønne hvordan en seilbåt må seile,

 

Men det er fortsatt de 70%+ av båtene som skaper farlige situasjoner fordi de ikke har tilegnet seg nødvendig kompetanse for å føre båt trygt. 

Etter min erfaring er det  10 %  av  seilerene  som  har skjønt  hvordan en seiler på kryss.

Kun  10 som brukte  leias bredde  på  kryssen og da er det lett å forutse hvor  han skal.'

90 %  slår i hytt og pine  og  prøver etter beste evne å  torpedere  deg midtskips.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Etter min erfaring er det  10 %  av  seilerene  som  har skjønt  hvordan en seiler på kryss.

Kun  10 som brukte  leias bredde  på  kryssen og da er det lett å forutse hvor  han skal.'

90 %  slår i hytt og pine  og  prøver etter beste evne å  torpedere  deg midtskips.

 

Og det kom fra en seiler...??

 

Tror det enkleste er å seile der det er plass...

Hvorfor en på død og liv skal kløne det til med seil i en trangt trafikkert lei forstår jeg rett og slett ikke...

Start motoren....

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 19 timer siden:

Kun  10 som brukte  leias bredde  på  kryssen og da er det lett å forutse hvor  han skal.'

Kunne ikke vært mer enig.

Kommer jeg på lens og møter en annen båt på kryss er det veldig bra hvis han utnytter full bredde av farvannet.

Da er han forutsigbar og jeg kan posisjonere med deretter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 43 minutter siden:

Kunne ikke vært mer enig.

Kommer jeg på lens og møter en annen båt på kryss er det veldig bra hvis han utnytter full bredde av farvannet.

Da er han forutsigbar og jeg kan posisjonere med deretter.

 

Et godt poeng, som kanskje kan støttes opp med 2b, og delvis 9a.... at en skal holde sb hvis det lar seg gjøre uten fare. Om faren øker ved å slå midt i leia i stedet for å bruke hele bredden så... 

Link to post
Share on other sites

 

Mulligan skrev 1 time siden:

Kunne ikke vært mer enig.

Kommer jeg på lens og møter en annen båt på kryss er det veldig bra hvis han utnytter full bredde av farvannet.

 

 

Ingen regel uten unntak,   selv på lens kan de overraske.

Peilet seileren på  lens   med  Rullefokk 1/3ms vind og mener jeg gav han rikelig med plass ( hadde også et par sydgående båter  mitt i leia å ta hensyn til)   min fart 5/6 k. motor.

Han på lens  ville ha passert  med 10/12 m klaring  da han  slo og jeg bommet med 10 cm med nebbet på akter-staget  hans da jeg la styrbord og fikk ripe i lakken på siden heldigvis at det var dybde, 17 tonn  siger bra.. 

 

image.png.c86d556f831dbc26f271330beabed82b.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev On 1.9.2019 at 11.50:

Iogmed dagens seilbåter er vel så lettmanøvrerte som motorbåt så er det ingen behov for desse reglene lenger og  det er nå på høy tid å oppdatere regelverket kraftig og sidestille seil og motorbåt med unntak for spesielt verneverdige farkoster osv.  Dette vil bli tatt opp i maktens korridorer om ikkje så altfor lang tid. 

Dette stemmer ikke.  Poenget er ikke hvor fort du greier å svinge, men hvilke muligheter du har til valg av kurs.  En seilbåt har en ganske bred sektor mot vinden hvor det er umulig for den å seile og en noe smalere sektor rett med vinden hvor den ikke bør seile.  Den må også seile der det er vind, så ser du et felt hvor det er helt blankt, kan du gå ut fra at den sannsynligvis ikke kommer dit...  En motorbåt behøver ikke å forholde seg til vinden i det hele tatt, og kan fritt velge kurs uavhengig av vinden.

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...