Jump to content

Regel 9. Trange farvann


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

JRK skrev for 10 timer siden:

 

Om det er så at du ikke klarer med seilbåten din i trange sund, innenfor regelverket, så hold deg unna, eller selg den. Det er mange år siden hest ogkjerre ble erstattet av  automobil i gatene. :wink:

 

Jeg er mer enn villig til å innrømme at jeg fortsatt har mye å lære, også hva angår manøvrering av båter både med og uten seil, men har du prøvd å krysse mot vinden i et trangt sund hvor motorbåtene står på det som de oppfatter som sin rett og seilbåter uten motor sin plikt? Eller kanskje du mener at seilbåter uten motor får holde seg unna trange sund, også om det betyr at de ikke kan benyttes, slik at de ikke er til ubehag for deg og dine? Makan!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 30 minutter siden:

Hvorfor seiler 50% av seilbåter på  platt lens på Babord side av leia  kan noen fortelle meg det. 

 

Den er enkel å svare på Roger jo !

Nå har vi bare 2 kjørefelt.....ett i hver retning.

hadde vi hatt som på 4-felt.motorveg.....-da kunne vi delt oss opp, 25% i hvert :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 10 timer siden:

Nå ble jo disse reglene laget da stort sett alle bare hadde seil eller årer.

 

Så da regelen ble laget var utfordringen den samme for de som hadde seilfartøy. De måtte holde sin side i leia for at en med samme utfordring var på motsatt side.

 

 

Helt riktig...

Forskjellen er at den gang kunne de seile...

 

Har en ikke motor ombord, bør en ligge unna trange trafikkerte sund...

Eller øve mer på seilingen...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Roger jo said:

Hvorfor seiler 50% av seilbåter på  platt lens på Babord side av leia  kan noen fortelle meg det. 

 

Diskuterer man de som "bryter loven" eller lovens intensjon?
 

Hvis noen er utenfor norm på lens så er det en egen løsning; ikke det at det er forbudt å krysse i samme leia.
Så skill nå snørr og barter - hvor nå i all verden det uttrykket kommer fra.

 

Stråmenn og vikarierende argumenter er dessverre kun tomme. Ta smeden, ikke bakeren.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Har en ikke motor ombord, bør en ligge unna trange trafikkerte sund...

Eller øve mer på seilingen...

 

Og hvis båten har sin hjemmehavn som medfører at man faktisk ikke har noe valg annet enn å gå gjennom et trangt, eller trange, sund så får man bytte hjemmehavn slik at du ikke blir belastet med å møte en seilbåt på din vei? Ja kanskje selge hytta og kjøpe hytte et sted som ligger åpent elle rrett og slett bare slutte å seile? Joda, du kan det du!

 

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 8 timer siden:

Joda §18 gjelder, men som det står: Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

Bra.....da vet vi nå vad de Int sjøveisreglene sier om seiling i trange farvann

og også hvordan jurister tolker dette !

 

har vart mye skriverier om kryss gjennom trange farvann.

 

kom å tenke på ett helt annet scenario..........platt lens, enklere å holde SB-siden, men også utfordringer !)

 

tenker på Albrektsund å kanalen sørøst Marstrand (ikke selingsforbud, om det ikke blitt det i år da?!)

 

(Albrektsund er trangt, for de som ikke kjenner stedet......si 2 nordgående+ 2sørgående normalbåter i bredde maks, kanskje

bare 3 nede i den sprengte delen, i midten ca 2,7m på det grundeste.....)

 

her inne skjer ofte att trafikken stopper helt opp, pga att det kommer en litt større båt fra motsatt hold......

iblandt rent kaotisk........

 

kommer man da lensende i ‘full karriære’, med storen oppe........så er det for trangt til å vende opp mot vinden,

så for å få stoppe (om man ikke har motor)........så er det att styre rett inn i kanalsiden.....eller skape en ´isbryterhekk’ i båten framfor.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Og hvis båten har sin hjemmehavn som medfører at man faktisk ikke har noe valg annet enn å gå gjennom et trangt, eller trange, sund så får man bytte hjemmehavn slik at du ikke blir belastet med å møte en seilbåt på din vei? Ja kanskje selge hytta og kjøpe hytte et sted som ligger åpent elle rrett og slett bare slutte å seile? Joda, du kan det du!

 

 

 

Mange alternativ... skaffe seg motor...lære seg å seile....osv...

Helt åpenbart for de fleste...håndterer en  ikke en liten seilbåt uten og legge beslag på hele leden, ja da er det nok best både for en selv og omgivelsene å holde seg på land...gjerne ved kjøkken bordet...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

 

Feil... den gangen hadde de ikke motor...så de var nødt til å lære seiling skikkelig...

Det var forsøk på en spøk, glemte smileansikt. Sånn :-)

 

Forøvrig, min første seilbåt var på 24 fot. Hadde verken lanterner eller motor. De første redningsskøytene fikk motor på 1920-tallet. Som yrkesfartøy var de sent ute. Det var mye færre båter utpå. Begrepet E6'an om Norre Bohuslän var ikke funnet opp enda. Bastøfergen var noe som tøffet over fjorden fra Jeløy en gang om dagen. Det var bare i Bergen det var kaos.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Roger jo said:

Hvorfor seiler 50% av seilbåter på  platt lens på Babord side av leia  kan noen fortelle meg det. 

Aner ikke om det er 50% eller ikke, tviler på det. Kan bare svare for meg selv.

 

-Det hender det er mer vind å hente på den ene siden av leia. -Kan hende jeg vil skaffe litt spillerom slik at jeg kan sløre deler av turen.

Sikkert noen andre grunner også, men uansett så viser jeg hensyn til andre og unngår å "stå på min rett" i slike situasjoner, ved tydelig å vise det.

 

Etter 35 år i seilbåt uten å ha observert noen finger eller knyttenever, gir meg troen på at dette går greit.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

 

Mange alternativ... skaffe seg motor...lære seg å seile....osv...

Helt åpenbart for de fleste...håndterer en  ikke en liten seilbåt uten og legge beslag på hele leden, ja da er det nok best både for en selv og omgivelsene å holde seg på land...gjerne ved kjøkken bordet...

 

Nå er det faktisk mange seilbåter hvor det å montere en motor er lite gangbart (sågar umulig), men skjønner at seiling og seilbåter ikke er det du har mye erfaring med. Er det snakk om en led så er det trolig god plass, men temaet her er trange sund og slike finnes det mange av i min del av landet. Du kan jo google (unnskyld dette for deg  bannordet) f.eks Blindleia (Lillesand) eller Kreppa (Kragerø). Godt søk og lykke til!:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 13 timer siden:

 

Jeg er mer enn villig til å innrømme at jeg fortsatt har mye å lære, også hva angår manøvrering av båter både med og uten seil, men har du prøvd å krysse mot vinden i et trangt sund hvor motorbåtene står på det som de oppfatter som sin rett og seilbåter uten motor sin plikt? Eller kanskje du mener at seilbåter uten motor får holde seg unna trange sund, også om det betyr at de ikke kan benyttes, slik at de ikke er til ubehag for deg og dine? Makan!

 

Ja i ytterste konsekvens så vil jeg hevde dette.

Og i Sverige finnes det flere trange sund der det faktisk er forbudt  gå med seil. Dette er både fornuftig og tryggest for den øvrige ferdsel. Hadde det vært slik at alle seilbåter hadde sett sin egen begrensning så hadde ikke dette forbudet vært nødvendig. Men desverre er det ikke slik. 

Disse trådene er et gode eksempler på dette, hvor enkelte seilere (noen få) har en tolkning av reglene der de stort sett ser seg selv og ikke den øvrige ferdselen.

Link to post
Share on other sites

Og det også om det sundet, det trange farvannet, ikke er bredere enn at det kun er plass til to båter av "normal" størrelse å passere hverandre? Jeg snakker om farvann/sund som er trange for fritidsbåter, ikke Sognefjorden som frøkna synes å tenke på!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 2 timer siden:

Hvilken lei er det egentlig snakk om Roger Jo?

 

Vil si at det er så  ofte at  jeg lurer på om det er jeg  som ligger på feil side ,  hvor på åpne hav til  renner i Danmark  og i Soten over alt.

Vet ikke om jeg skal høyne %  til 54   eller  48  mulig en bør telle og lage WP  etter  dagens seilas.

sett sydfra  båt nr 1  på feil side  båt nr 2 lå på rett side men tok et fornuftig valg og la seg etter nr1

Båt nr 3  på rett side.

Alle 3 motorseilte

 

image.png.f466af0b84a830943bcfdd71cdbfe763.png

Han her  la seg på den blå streken, helt fra broen  den andre seilebåten lå på rett side.

Peilet seileren på  lens   med  Rullefokk 1/3ms vind og mener jeg gav han rikelig med plass ( hadde også et par sydgående båter  mitt i leia å ta hensyn til  tête-à-tête på flayen.)   min fart 5/6 k. motor. jeg gav han mer plass etter motorbåtene hadde passert vet ikke hva han tenkte,. ville ha passert  med 10/12 m klaring  da han  slo og jeg bommet med 10 cm med nebbet på akter-staget  hans da jeg la styrbord og fikk ripe i lakken på siden  av nærkontakt med moder fjell heldigvis at det var dybde, 17 tonn  siger bra.. 

 

image.png.7c2949faead622099a40f3b13fb6086e.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

ok, de har du opplevd dårlig sjømannskap, ingen tvil om det. Men forbausende at andelen som gjør det er så høy, jeg synes ikke slikt skjer veldig ofte på min ferd. Men nå pleier jeg å forsøke unngå svenskekysten, synes nordmenn er hakket mer usmakelige der enn hjemme på norskekysten...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

 

Hadde en slik seilbåt, Kragerøterne, etter å ha vokst ut av optimisten og før det ble BB!11. Mange gode minner fra den seilbåten og farvannet er jeg godt kjent i. Kunne ha vært morsomt å ta med seg jentungen på den seilasen der!:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...