Jump to content

Regel 9. Trange farvann


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Mulligan skrev 4 minutter siden:

Artig båt Kragerøterna.

Onde tunger sier at ved kullseiling synker den raskt, og er ikke til hinder for de som kommer bak.

 

Nei, den synker ikke, men det blir mye som flyter rundt og som må samles inn. Snakker av egen erfaring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 6 minutter siden:

Artig båt Kragerøterna.

Onde tunger sier at ved kullseiling synker den raskt, og er ikke til hinder for de som kommer bak.

 

Du tenker på seilkogg / X-jolle. Den går rett til bunns....  Kragerø seilforening arrangerer Skåtøy rundt hver år. Her snakker vi trange sund, OG båter uten motor.  Men "merkelig nok" er det motorbåter eller vannscootere som står for de stygge ulykkene... i den skjærgården..  

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 13 timer siden:

 

Nå er det faktisk mange seilbåter hvor det å montere en motor er lite gangbart (sågar umulig), men skjønner at seiling og seilbåter ikke er det du har mye erfaring med. Er det snakk om en led så er det trolig god plass, men temaet her er trange sund og slike finnes det mange av i min del av landet. Du kan jo google (unnskyld dette for deg  bannordet) f.eks Blindleia (Lillesand) eller Kreppa (Kragerø). Godt søk og lykke til!:giggle:

 

Blindleia har jeg kjørt noen ganger...vi har vel en 10 - 15 slike Blindleia og lengre på Vestlandet...

Er det ikke plass til en liten motor, er vel årer et alternativ...forutsatt at en kan ro...

Regner med du googler RO nå...

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 5 minutter siden:

Har du prøvd å ro en Yngling, en Soling, en Killing, en BB11, en Kragerøterne, en Optimistjolle, en Laser osv osv Er det ikke bare å trekke inn fletttene og innrømme at seiling og seilbåter har du ikke peiling på?

 

Vanlig med regatta i trange sund..? 

Ikke knekk fingrene i tastaturet nå...?

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 7 timer siden:

 Kragerø seilforening arrangerer Skåtøy rundt hver år. Her snakker vi trange sund, OG båter uten motor.  Men "merkelig nok" er det motorbåter eller vannscootere som står for de stygge ulykkene... i den skjærgården..  

 

Hvorfor forteller du ikke om de 20 kolisjonene hvert år ? Eller er det bare stas så lenge det kun er seilbåt involvert ? "Det er jo bare en ripe, den forsvinner når båten lakkeres iløpet av vinteren"

(Jeg er en av de som lakkerer)

 

Ja jeg bor der, jeg er han idioten som kjører frem og tilbake i 40-52.7knop i nordkapp, for og få med alt som skjer 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 11 timer siden:

 

Vanlig med regatta i trange sund..? 

Ikke knekk fingrene i tastaturet nå...?

 

 

Skatøy rundt for Kragerøterner går så absolutt gjennom trange sund, ja. Har seilt en del regattaer i det området hvor nettopp det å kunne navigere i trange sund er en forutsetning for å være med så trolig ikke noe for deg.

 

Venter fortsatt i spenning på hvilke av de jollene jeg nevnte du har erfaring med og hatt en motor på. Kan supplere  listen ved behov!:giggle:

 

https://www.seilmagasinet.no/innhold/regatta/?article_id=15718

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 12 timer siden:

 

Vanlig med regatta i trange sund..? 

Ikke knekk fingrene i tastaturet nå...:confused::headbang:

 

Nå er denne tråden på  bærtur allerede.

Nå har vel de fleste seilforeninger ukentlige regatta  ja de er i trange sund også. 

Ikke hørt om Tjörn Runt 

 

 

 

 

Her kan en tolke regel  9

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 46 minutter siden:

det å kunne navigere i trange sund er en forutsetning for å være med så trolig ikke noe for deg.

 

Har fartet rundt i Europa, samt på kanaler der nede i egen båt...så navigere kan du neppe lære meg...

Din påståtte erfaring er vel mye som din erfaring med solfangere. ..? alt lar seg som kjent ikke Google...

 

Kanskje på tide å få seg et liv...vekke fra trolling ved kjøkken bordet og Google...

 

Ut og øv deg på seiling...om du har båt da...

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Ser ikke ut som motorbåtene har noe problem. Klarer fint å holde 40-50+ knop i trange farvann fulle av seilbåter. 

Han ene passasjeren i den seilbåten ble visst litt irritert på de motorbåtene av en eller annen grunn. Men det virket jo ikke som om de var i veien for dem, der de kom seilende midt i leia...

 

Roger jo skrev for 1 time siden:

Nå er denne tråden på  bærtur allerede.

Ja, så til de grader. De fleste poeng har nok blitt framsatt nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

 

Har fartet rundt i Europa, samt på kanaler der nede i egen båt...så navigere kan du neppe lære meg...

Din påståtte erfaring er vel mye som din erfaring med solfangere. ..? alt lar seg som kjent ikke Google...

 

Kanskje på tide å få seg et liv...vekke fra trolling ved kjøkken bordet og Google...

 

Ut og øv deg på seiling...om du har båt da...

 

 

Dette er vel et typisk innlegg fra et medlem som kun er opptatt av person og som ikke ser noen annen måte å argumentere på enn å nettopp angripe person. Ganske patetisk og rimelig infantilt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Imponerende seiling i videoene som er lagt ut her.

Jeg kan ikke så mye om seiling, men de kan manøvrere veldig mye bedre enn det jeg har hatt inntrykk av tidligere.

Lærerikt.

Og hvis det er litt plass i trange farvann har de i hvertfall ingen problem med manøvreringen. 

 

Jeg er imponert.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Mer bærtur: seiling uten motor. I trange havner:

Sitat

I must admit that I miss the childish thrill of roaring past all the mega-yachts in St. Barts to luff up within sight of Lulu’s Marine, screaming at the top of my lungs, “Does anyone know how to get these white floppy things down?!”

 

https://www.cruisingworld.com/importance-engines/

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvorfor kan ingen seilere reglene for vikeplikt? Om man kommer i en situasjon der man som seiler har 'forkjørsrett' og andre skal vike, det hender jo sjølvsagt i utgangspunktet forholdsvis ofte om en seiler, så skal seileren holde kurs og hastighet! Ikkje svinge hiten og diten etter som en føler for. Min tolmodighet for dette tuller begynner bli tynnslitt og det nærmer seg dagen da det blir å holde kurs etter ên vikende korrigering.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Cerberus said:

Hvorfor kan ingen seilere reglene for vikeplikt? Om man kommer i en situasjon der man som seiler har 'forkjørsrett' og andre skal vike, det hender jo sjølvsagt i utgangspunktet forholdsvis ofte om en seiler, så skal seileren holde kurs og hastighet! Ikkje svinge hiten og diten etter som en føler for. Min tolmodighet for dette tuller begynner bli tynnslitt og det nærmer seg dagen da det blir å holde kurs etter ên vikende korrigering.

 

Virker som du har fullstendig misforstått regelverket - fra A til Å litt enkelt sagt.

Det oppstår og avsluttes situasjoner fortløpende - det er ingenting som heter at siden det nå har vært en kursendring så får det bare stå til inntil det smeller.

Link to post
Share on other sites

Sjølvsagt skal en ikkje bare holde til det smeller i land eller annet , nå gjør du deg bare tåpelig. Men nå er det slik reglene er. Seil gir ikkje fritt leide så lenge noen skal holde klar. Da skal en holde kurs uansett seil eller ikkje forsåvidt så lenge det er mulig da så klart for den som må ha teskje. 

Ja Framtia så lenge eg har veket og seilbåten bare virrer så får det heller bare stå til til siste så skal seileren jaggu få passet påskrevet. På tide å lese seg opp og ikkje tro at seil gir all makt, det følger også med plikter. Det er visst nettopp dette fritidsseilere ikkje forstår og mildt sagt uheldige situasjoner oppstår. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 35 minutter siden:

............Da skal en holde kurs uansett seil eller ikkje forsåvidt så lenge det er mulig da så klart for den som må ha teskje. 

 

Framtia har her helt klart ett poeng !

 

det framgår av regel 2b

(b)

Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

dvs; pga vindskiften, strøm etc  så kan ikke en seilbåt alltid beholde kurs og fart iflg §17.

 

så sorry Cerberus den kjøper jeg ikke !

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva er det for slags usaklighet? eg spurte et spørsmål og har forsåvidt fått svar. Det står visst på viljen. Regelen er klar nok den.  Denne virringen rundt står svært sjelden på nevnte vindskifte strøm etc men på dårlig sjømannskap, skylapper evt stormannsgalskap elr lignende. 

Det er ikkje rart båtfolket generelt er drita lei 'seilere'. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Cerberus skrev 20 minutter siden:

Hva er det for slags usaklighet? eg spurte et spørsmål og har forsåvidt fått svar. Det står visst på viljen. Regelen er klar nok den.  Denne virringen rundt står svært sjelden på nevnte vindskifte strøm etc men på dårlig sjømannskap, skylapper evt stormannsgalskap elr lignende. 

Det er ikkje rart båtfolket generelt er drita lei 'seilere'. 

 

Alt du skriver her er tull, det vet alle.

 

Men en forteller mye om seg selv når en sier andre båtfolk seiler med skylapper, lider av stormannsgalskap, at det kun står på viljen og at båtfolket generelt er drittlei seilere. 

 

Som en pleier å si på (kjedelige) jobbseminar "Hvem er det som eier problemet?". En god start er kanskje å ikke henge ut andre båtfolk for å ha dårlig sjømannskap, som stormannsgale, med skylapper som "virrer rundt". Og kanskje lese reglene, og denne tråden (de er gjengitt i tråden)?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...