Jump to content

Regel 9. Trange farvann


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Cerberus skrev for 3 timer siden:

Hvorfor kan ingen seilere reglene for vikeplikt? Om man kommer i en situasjon der man som seiler har 'forkjørsrett' og andre skal vike, det hender jo sjølvsagt i utgangspunktet forholdsvis ofte om en seiler, så skal seileren holde kurs og hastighet! Ikkje svinge hiten og diten etter som en føler for.

 

Det virker som om du har opplevd noen situasjoner med seilbåter som du ikke satte pris på og jeg kan forsåvidt godt tenke meg at det finnes seilere som har manøvrert uheldig eller rett og slett feilaktig i situasjoner hvor de burde beholdt kurs og fart. Du har selvsagt rett i at man ikke svinge hit og dit i hytt og pine uten tanke på dem som har vikeplikt. Men din utblåsning her høster ikke mye sympati, som du ser, og det er det nok flere grunner til, f.eks den grove generaliseringen du innleder med og din angivelige tynnslitte tålmodighet og manglende vilje til å fortsette å følge de reglene du selv er pålagt å følge.

 

Når du skal vike for en seilbåt, burde du tenke over at seilbåten kan endre kurs og fart til tross for at den selvsagt burde prøve å unngå å manøvrere slik at det blir vanskelig for den som skal holde av veien å gjøre dette. Dette tilsier at du på et tidlig tidspunkt setter en kurs som går godt utenom seilbåten og at du så følger godt med for å finne ut om det kan bli nødvendig å endre kurs igjen. Verken du eller seilbåten har under noen omstendighet rett til å la være å foreta unnamanøver for å unngå sammenstøt. Min erfaring er at når seilbåter går mot vinden, kan man forvente at de plutselig endrer kurs og det er det egentlig bare å være forberedt på til enhver tid. Det er vanligvis helt unødvendig å gå så nær at en slik kursendring plutselig skaper en farlig situasjon. Jeg skal legge til at jeg aldri har opplevd at en seilbåt har endret kurs i min retning på kort hold og slik tvunget meg til å gjøre en unnamanøver. De færreste ønsker kollisjon eller nestenkollisjon.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Innleggene viser vel bare en ting, at en ikke har den kompetansen en trenger for å føre egen båt blant andre båter hvis en ikke har tatt seg bryet i å forstå det helt grunnleggende i hvordan mange båtfolk er nødt til å manøvrere båtene sine. "Virre rundt", "stormannsgale", "dårlig sjømannskap", "står kun på viljen", det er komisk :-)

 

Hvis en ikke ønsker å ha den nødvendige kompetansen så må en vel holde seg unna andre båter, ikke prøve å legge skylda for egen utilstrekkelighet på båtene rundt seg ;-)

 

Føler en seg usikker så er det godt sjømannskap å styre unna i god tid. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser at det til stadighet hevdes at førere av seilbåter "virrer" rundt hvilket for meg er et uttrykk man bruker når man gjør noe uten mål og mening og til forvrirring for andre, men er det egentlig slik at disse seilerne bare "virrer" rundt eller er det enkelte motorbåtfolk som ikke helt skjønner hva en seilbåt er og hvordan fremdriften av denne fungerer?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Cerberus skrev for 1 time siden:

Eg skal love at min kompetanse til å føre båt overstiger de aller fleste  her med god margin:giggle:

 

At du mener du har uovertruffen kompetanse til å føre båt i forhold til alle andre har du gjort veldig tydelig for all verden. Ingen som er i tvil om hva du mener om din egen kompetanse :giggle: Forsåvidt ikke hvor elendig du mener det står til med resten av båtfolket heller. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 32 minutter siden:

eller er det enkelte motorbåtfolk som ikke helt skjønner hva en seilbåt er og hvordan fremdriften av denne fungerer?

 

= manglende kompetanse. 

 

Om en blir usikker i møte med andre båter fordi man mangler kompetanse til å takle situasjonen så bør man holde unna. Dvs styre unna i så god tid at det aldri oppstår noen situasjon som innebærer at en må vike.

 

Så kanskje gå til nærmeste havn og øke sin kompetanse. Hvor lang tid vil en bruke på nett for å skjønne det grunnleggende om hvordan en seilbåt fungerer? 10 minutt... 30 minutt? 

 

Hvilke båtførere er det som ikke gidder å bruke 10-30 minutter for å forstå det grunnleggende om hvordan en seilbåt fungerer, men langt mer tid på å hakke løs på andre båtfolk på sosiale media, skrive at de "virrer rundt", "stormansgale" osv...? Muligens ikke veldig løsningsorientert? 

 

Link to post
Share on other sites

Har du vikeplikt for en annen båt holder det ikke å forandre kurs slik at du såvidt sneier klar; det er godt sjømannskap å også gi den andre båten godt med rom til å manøvrere.  Hvis en liten kursforandring hos den andre båten gjør at dere er på kollisjonskurs igjen, har du ikke gitt den andre båten tilstrekkelig med plass.

 

Seilbåter står ikke like fritt til å velge kurs som motorbåter, det er derfor motorbåter som regel skal holde av veien.  En seilbåt på kryss vil hele tiden forsøke å stå så høyt mot vinden som mulig. Hvis vinden da forandrer retning, seilbåten forandre kurs, særlig hvis den får vinden mer mot.  Da må den falle av (svinge med vinden) eller slå (forandre kurs slik at den får vinden inn fra motsatt side).

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Og i en vindrosse er det vel naturlig å styre opp mot vinden, ta ekstra høyde. Topografien kan også gjøre at vinden endrer retning som igjen påvirker en seilbåts evne til å styre den kurs som mest "behager" førere av motorbåter så ikke lett dette her (for førere av motorbåter)!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er nå visst ikke bare motorbåter som har litt vondt i viljen. Seilbåter er visst fullt manøvrerbar når de møter på en grunne eller en stake,eller treffe inn et smalt sund,men kommer det en motorbåt,så er det slutt på å vise hensyn,virker det som på enkelte her.........som aldri innrømmer eller gir seg på en dritt.

Link to post
Share on other sites

cosmic skrev 44 minutter siden:

Er nå visst ikke bare motorbåter som har litt vondt i viljen. Seilbåter er visst fullt manøvrerbar når de møter på en grunne eller en stake,eller treffe inn et smalt sund,men kommer det en motorbåt,så er det slutt på å vise hensyn,virker det som på enkelte her.........som aldri innrømmer eller gir seg på en dritt.

 

Det beste er vel og ikke mate Trollet...?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
cosmic skrev 1 time siden:

Er nå visst ikke bare motorbåter som har litt vondt i viljen. Seilbåter er visst fullt manøvrerbar når de møter på en grunne eller en stake,eller treffe inn et smalt sund,men kommer det en motorbåt,så er det slutt på å vise hensyn,virker det som på enkelte her.........som aldri innrømmer eller gir seg på en dritt.

 

Trist å høre at du har så negative opplevelser på sjøen sammen med andre. 

 

Har selv opplevd det jeg vil kalle "hensynsløs seiling" to ganger. En gang noen som krysset opp sundet i Lyngør som var fullpakka av båter, og ditto en som krysset gjennom Skjærshalden. Begge kunne valgt en annen rute. 

 

Kan ikke huske å ha opplevd noe tilsvarende langs svenskekysten. 

 

Ut fra det jeg har sett så går 99,9%+ av seilbåter for motor når det er trangt og mange andre båter. Unntatt når det evt er medvind eller slør da (om motorbåtfolk aner hva det betyr nå da...?), men da er det jo noe helt annet, hvis motorbåtfolket har nødvendig kompetanse til å skjønne det da?

----

Hvilket land er det du har båten din siden du opplever dette så ofte. Kan jo ikke være Norge eller Sverige.

----

Og hva mener du med å vise hensyn. Skal en bryte sjøveisreglene? Vike "litt" eller vike når en ikke skal vike og skape rom for misforståelser? 

 

Å vise hensyn ved å holde unna i god tid så det ikke oppstår en situasjon hvor reglene kommer i spill er jo alltid smart, men hvordan ser du at det kommer til nytte i trange farvann? 

 

Det er enkelte, veldig få heldigvis, som stopper midt i rundkjøringer for å slippe biler inn, eller stopper langs forkjørsvei for å slippe biler inn. Nesten uten unntak så skaper det tvil, misforståelser og farlige situasjoner. Men de ville vel bare "vise hensyn" da tenker jeg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Det beste er vel og ikke mate Trollet...?

 

Nei, det beste er vel å fremsette påstander og deretter ikke hverken ville kommentere, eller dokumentere disse. Si meg; har dere speil på Vestlandet eller er de alle knust i siste stormen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skremmende å høre holdningene til enkelte her inne. Og enda mer skremmende av at noen av dem praktiserer disse holdningene også.

 

Denne sesongen har vi 3 ganger, under seil, måtte vike for større motorbåter i åpent farvann for å unngå kollisjon.

 

Sist nå på lørdag, da vi på kryss i frisk vind på Breiangen med milevis av sjø rundt oss lå på kollisjonskurs med en stor flybridgebåt, som "holdt kurs og fart" til vi i siste liten måtte vike og gå bak ham. Han (ja, det var en mann til rors, vi var nær nok til å se det) ga rett og slett f... i hele vikeplikten.

 

Hva ligger bak dette? Er det misunnelse på "særrettighetene" vi seilere får (slik de kanskje ser det)? Eller er det rett og slett at de elsker å demonstrere at de har tonn og motorkraft nok til at de vil "vinne" en kollisjon uansett? 

 

Uansett, synd at slike folk får ferdes på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin,du misforstår. Det jeg prøver å få frem,er at det på endel seilere virker helt uaktuelt at de skal behøve å bidra til at ting går smiidig. Jeg synes dette er diskutabelt,men orker ikke skrive mer om det. Ellers er vel du som har funnet ut at jeg har dårlige erfaringer med båtlivet,så da er det vel sånn det også. Hjelper vel ikke om jeg sier noe annet.

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 1 time siden:

Hva ligger bak dette? Er det misunnelse på "særrettighetene" vi seilere får (slik de kanskje ser det)? Eller er det rett og slett at de elsker å demonstrere at de har tonn og motorkraft nok til at de vil "vinne" en kollisjon uansett? 

Høyst sannsynlig går de på autopilot og er opptatt av andre ting enn å holde utkikk. Eller så aner de ikke hvordan autopilot kan oversyres manuelt for å endre kurs. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være enig i at det fins seilere som ser ut til å anse sin forkjørsrett for å være absolutt og uten unntak. Hvert år i Bohuslän spesielt ser vi at noen få seilere insisterer på å krysse i smale sund midt i den travleste ferietrafikken på E6'an. Dette er selvsagt både irriterende og unødvendig, og kan skape farlige situasjoner når andrer båter må foreta manøvrer i allerede tette situasjoner. Og det bidrar til å skape et dårlig bilde av seilere generelt. 

 

Og det fins i de samme farvann noen få motorbåtførere som tydelig elsker å kjøre i halvplan midt i den samme trafikken og gjøre sitt beste for å velte alle mindre båter rundt seg.

 

Så drittsekker fins både i seilbåt  og i motorbåt. 

 

Men det store flertallet av oss seilere har gode grunner til å manøvrere som vi gjør, vi har vinglete kurs og fart fordi vår framdrift er avhengig av vinden som veldig ofte ikke er stabil. Særlig nær land og øyer kan vinden skifte med 90 grader på et øyeblikk, og da må vi gjerne gjøre det samme. Samme med fart, vinden kan gjøre at vi akselererer fra 1 til 7 knop på kort tid, og øyeblikket etter stopper opp igjen. 

 

Jeg har hatt motorbåt i mange år før jeg fikk seilbåt, og hadde da ingen problemer med å forstå at seilbåter må opptre som de gjør, og å ta hensyn til det. 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev 11 minutter siden:

 

 

Jeg har hatt motorbåt i mange år før jeg fikk seilbåt, og hadde da ingen problemer med å forstå at seilbåter må opptre som de gjør, og å ta hensyn til det. 

 

Det meste av denne diskusjonen er rimelig  "oppkonstruert"... jeg har heller ikke noe problem og forholde meg til seilere...

Det er når seilere i all sin stupiditet trumfer seiling i farvann som er så trang at de blir til problem for andre fartøyer...disse utgjør etter min mening en forsvinnende liten del av seilere.... men de finnes, akkurat som fyllekjørere og andre idioter...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
cosmic skrev 1 time siden:

Pinkvin,du misforstår. Det jeg prøver å få frem,er at det på endel seilere virker helt uaktuelt at de skal behøve å bidra til at ting går smiidig. Jeg synes dette er diskutabelt,men orker ikke skrive mer om det.

 

Jeg er 100% uenig i at "endel seilere". Det jeg ser er at veldig mange tar ned alle seil og går for motor, noen motorseiler og noen seiler i medvind eller slør. Ser nesten aldri noen som krysser blant båter så de er til bry for noen. Som nevnt, har sett det 2 ganger på gud vet hvor mange år/sommere med båt. 

 

Mao, båtfolk er hensynsfulle i bøtter og spann, både med og uten seil. 

--

Om en først skal inn på å måle "hvem som viser hensyn".... er det noe vi bør forfølge? Det er klart mest motorbåter på sjøen, og helt klart, med svær margin, motorbåter som ikke viser hensyn, som kjører som idioter, som er bøller. Det ser alle mange eksempler på hvert eneste år. 

 

Så hvordan dere motorbåtfolk i det hele tatt klarer å holde  i gang en drøfting om at seilere ikke viser hensyn... Virkelig feil fokus. 

 

Se på dere selv først, snakk med og om "deres egne". Det er blant dere selv så og si alle bøllene på sjøen er. 

 

Og helt ærlig, selv i denne tråden viser jo enkelte sitt "sanne ansikt". Brysker seg opp og skal "kjøre på til det smeller", seilere er stormannsgale osv.... 

 

Tråden maler ikke noe pent bilde av "motorbåtfolket", og dere maler bildet selv. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...