Korsfjord Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Dette må kanskje være landets fineste Maxi 77. En av svært få med relativt ny innenbordsmotor, kun tre eiere... Dette er «ja-mat» for den som vil ha en rimelig seilbåt ? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=164894437 Link to post
mingebretsen Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Jeg har sett det skrevet «typisk svensk båtannonse» her tidligere. Og det har jeg nå ettervært skjønt hva menes med. Et godt eksempel, denne annonsen for en Allegro 27. Et kornete gammelt og uskarpt «oversiktsbilde», og et detaljfoto. Det var det. https://www.blocket.se/vi/90015301.htm Ellers flere fine båter på Blocket jeg har lagret meg for tiden. Mens vi enda venter på hus/hytte salg. Så hvis noen båtfolk vil få fortgang i mitt seilbåtkjøp, og ønsker seg et sted i villmarka, ja så får dere se å få fingeren ut ? finnkode 172819531 for den nysgjerrige. på Blocket er det en allegro 27 til 100.000 som virker bra. Ellers er det vell Laurinen fra reportasjen linken tidligere i denne tråden som nå er for salg til 190.000. Nok god båt, viktige ting byttet. Link to post
mingebretsen Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 HR Rasmus 35 ble lagt ut igjen for andre (?) gang. Hvor dyrt anslås det om man må bytte hele det elektriske anlegget, og ny lader? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120479943 Sitat Feil ved det elektriske. Defekt lader, og den lekker strøm på en eller anne måte. Jeg vet ikke hvorfor. Ei heller vet jeg hvor mye det vil koste og fikse det. Link to post
Gullfisk Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 @mingebretsen Tiden går fort ved arbeide i båt, og så spørs det på størrelsen på anlegget. Går nok fort 50 timer å bygge nytt fra bunnen av, og verkstedpris pluss utstyr, blir fort dyrt. Men med en god plan, og ny kunnskap/ rådføring, er det fullt overkommelig å gjøre selv for en som er noenlunde handy. Ha en oversiktlig plan og struktur fra start, så går det fint. Ble litt skeptisk til jobb som er gjort, om det er bilde av nymontert gjennomføring, med bar glassfiber ved siden Link to post
mingebretsen Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Jo. Jeg skulle vell klare å legge opp kabler selv skulle man tro. Ved litt tålmodighet, og litt tips fra andre i båthavna. Vil jo være fin fordel å kjenne til det så godt selv, om noe skulle skjære seg i framtiden. I fare for dumt spørsmål @Gullfisk - at set da ikke er lagt ny bunnsmøring over, eller noe annet? Hva blir faren her? Hva spørre om for å avkrefte/bekrefte. Link to post
Krimart Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 (redigert) mingebretsen skrev 32 minutter siden: Jo. Jeg skulle vell klare å legge opp kabler selv skulle man tro. Ved litt tålmodighet, og litt tips fra andre i båthavna. Vil jo være fin fordel å kjenne til det så godt selv, om noe skulle skjære seg i framtiden. I fare for dumt spørsmål @Gullfisk - at set da ikke er lagt ny bunnsmøring over, eller noe annet? Hva blir faren her? Hva spørre om for å avkrefte/bekrefte. Å røske ut den gamle "dritten" og legge opp nytt elektrisk går fint om du har et minstenivå av "handy". Da kan du få inn det nyeste av batteriteknologi, sikringer, lys, og elektronikk mm. noe som høyner bruksverdien betydelig. Men prøv å være strukturert og bruk kabelbaner etc, tegn opp koblingsskjema og unngå å lage et kråkereir.... Jeg mener det ikke er spesiell grunn til å være skeptisk til jobben som er gjort m..ht gjennomføringene - i alle fall ikke bare ut fra bildene. For det første betyr ikke en liten flekk bar GRP all verden et års tid, for det andre er det da gull at det er gjort såpass mye med båten, særlig at det er ny motor... Redigert 3.April.2020 av Krimart (see edit history) Link to post
Gullfisk Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 (redigert) Åpen glassfiber under vann, vil trekke vann, og kan gi plastpest på sikt. Her ville jeg sparklet opp og pusset, og penslet med epoxy/tokomp grunning, før montering av ny gjennomføring. Ikke noe stort problem å rette på, men forundrer meg hvis proffe monterer slik. Forundrer, men overrasker ikke. Hva slags standard er det da på resten av jobben da, tenker jeg, men det kan jo sjekkes? Når det gjelder elektrisk, tror jeg du vil få veldig god hjelp og råd her på forumet, spesiellt som et vinterprosjekt med godt med bilder Ellers, er det jo som Krimart sier, at det er jo flott at det er gjort så mye teknisk. Redigert 3.April.2020 av Gullfisk (see edit history) Link to post
Gullfisk Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Andre fine båter som ikke er til salgs så ofte. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=174302430 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=174328059 Link to post
finnarne Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Gullfisk skrev for 3 timer siden: Andre fine båter som ikke er til salgs så ofte. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=174302430 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=174328059 Den siste der må vel kunne være aktuell for @Lyno, som var på jakt etter båt å bo for inntil millionen ? Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Gullfisk Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 finnarne skrev 43 minutter siden: Den siste der må vel kunne være aktuell for @Lyno, som var på jakt etter båt å bo for inntil millionen ? Tenkte ikke på for noen spesielle, bare et relativt sjeldent alternativ med både seil og tørt styrehus. Link to post
Arne Henriksen Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 (redigert) 8 hours ago, Gullfisk said: Andre fine båter som ikke er til salgs så ofte. Den 37'n er en fin båt, men 31-fotingen synes jeg vil litt for mye på for stutt en båt, og jeg lurer litt på hvordan den seiler? Men jeg digger tak over hodet når man seiler, er blitt godt vant der. . Redigert 3.April.2020 av Arne Henriksen (see edit history) mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Krimart Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Gullfisk skrev On 3.4.2020 at 10.31: Åpen glassfiber under vann, vil trekke vann, og kan gi plastpest på sikt. Her ville jeg sparklet opp og pusset, og penslet med epoxy/tokomp grunning, før montering av ny gjennomføring. Ikke noe stort problem å rette på, men forundrer meg hvis proffe monterer slik. Forundrer, men overrasker ikke. Hva slags standard er det da på resten av jobben da, tenker jeg, men det kan jo sjekkes? Vann trekker inn uansett, gjennom gelcoat og epoxy primer. Uansett enkel sak å rette på så det blir pent. Et par strøk topcoat og noen runder med vannslipepapir. Link to post
Geb Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Spesiell seilbåt.. 70hk utenbords motor. Har noen prøvd en slik? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=175377304 Link to post
Gullfisk Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Ikke prøvd, men var ute en kveld for mange år siden, og dorget makrell. Gikk på autopilot, og var opptatt med å dra fisk, så jeg gløttet litt rundt meg mellom slagene. Så bare en seilbåt laaangt borte på styrbord. Overraskelsen var stor neste gang jeg så meg rundt, og en seilbåt passerte foran baugen i plan??. Har sett en i havn også, og den så ut som den skulle velte, når de gikk på siden?. Link to post
Arne Henriksen Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Fatter ikke folk som prøver å selge båt - uten ETT bilde fra innsiden.. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Geb Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Arne Henriksen skrev 35 minutter siden: Fatter ikke folk som prøver å selge båt - uten ETT bilde fra innsiden.. Det er ikke uvanlig med slikt dårlig bildeutvalg. Jeg forstår det heller ikke.. Link to post
mingebretsen Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Noe merkelig overbyggg her. Comet comar Link to post
Korsfjord Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Det kan man vel trygt si. Etterspørselen etter båter med en slik ombygging kan jeg tenke meg er heller liten. Link to post
Steihy Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) mingebretsen skrev for 5 timer siden: Noe merkelig overbyggg her. Comet comar Fint at denne tråden kommer opp, må si jeg savner entusiasmen til avmønstret trådstarter. Om Comet'en. Jeg var og så på denne forrige gang den var annonsert, i vinter en gang. Jeg vil ikke si noe om båten er et godt kjøp eller ikke, bortsett fra at selger forklarte alt på en fin måte. Jeg fikk også navnet til forrige eier, som hadde hentet båten i USA, og snakket med han. Jeg slo den fra meg fordi den er for stor for meg. Det jeg vil fram til her, er at styrehuset er hjemmelaget og kun festet med få bolter. Det lar seg lett fjerne uten varige men. Altså, dersom noen skulle være interessert i båttypen, ikke la styrehuset skremme deg. Bildet ble ikke tatt for å vise akkurat dette, men det gir kanskje et inntrykk. Jeg regner med at det er synlig hva som er presenning og hva som er styrehus. Redigert 1.Mai.2020 av Steihy (see edit history) Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
mingebretsen Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 @Steihy virker som en romslig båt ellers ja. Men for stor og dyr for oss Link to post
enslagsgjest Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=176795065 Dette er en spesiell båt som har sett mange mil under kjølen. Historien er sirlig dokumentert i seilmagasinet (plussartikkel) https://www.seilmagasinet.no/lofoten-rx-ii-sm2016-3/en-bereist-dame/603430 Jeg er en slags gjest Link to post
Steihy Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=177356270 Det skal være mye mye gæernt med denne for å ikke være årets kjøp - eller? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
pacuare Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Jeg er definitivt ikke i markedet for en båt fra 1986, men til den prisen frister det nesten. Tyder på at gamle båter endelig får en pris som samsvarer med hva du får. Det var en drømmebåt i 1986, så er det like mye plass i en 32 foter. Link to post
Nero II Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Mja, årets kjøp- selv likte jeg ikke det cocpitarrangementet med rorkulten liggende over storseilbommen, men det er vel mer et smaksspørsmål. Det ligger en Sweden Yacht 34 i Farsund fra samme tid til omtrent samme pris. Men enig med Pacuare - for mye tid er gått siden da... Link to post
Sun Flyer Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Nero II skrev 11 minutter siden: Mja, årets kjøp- selv likte jeg ikke det cocpitarrangementet med rorkulten liggende over storseilbommen, men det er vel mer et smaksspørsmål. Tror du må pusse brillene litt her. Rorkulten er selvfølgelig under løygangen. Det jeg er skeptisk til her er heller om det lukter diesel i salongen siden motoren er rett under maten. Og om det er tilstrekkelig benplass under bordet. I tillegg ville jeg spurt om rattstyringen på det ene bildet er noe som følger med. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn