Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg har sett det skrevet «typisk svensk båtannonse» her tidligere. Og det har jeg nå ettervært skjønt hva menes med. Et godt eksempel, denne annonsen for en Allegro 27. 
Et kornete gammelt og uskarpt «oversiktsbilde», og et detaljfoto. Det var det. 
https://www.blocket.se/vi/90015301.htm

 

Ellers flere fine båter på Blocket jeg har lagret meg for tiden. Mens vi enda venter på hus/hytte salg. Så hvis noen båtfolk vil få fortgang i mitt seilbåtkjøp, og ønsker seg et sted i villmarka, ja så får dere se å få fingeren ut ? finnkode 172819531 for den nysgjerrige. 
 

på Blocket er det en allegro 27 til 100.000 som virker bra. Ellers er det vell Laurinen fra reportasjen linken tidligere i denne tråden som nå er for salg til 190.000. Nok god båt, viktige ting byttet. 

B27DDE3E-00EB-44AE-A1C3-A6334D95F465.png

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

HR Rasmus 35 ble lagt ut igjen for andre (?) gang. 

Hvor dyrt anslås det om man må bytte hele det elektriske anlegget, og ny lader?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120479943 

 

Sitat

Feil ved det elektriske. Defekt lader, og den lekker strøm på en eller anne måte. Jeg vet ikke hvorfor. Ei heller vet jeg hvor mye det vil koste og fikse det.

 

Link to post
Share on other sites

@mingebretsen Tiden går fort ved arbeide i båt, og så spørs det på størrelsen på anlegget. Går nok fort 50 timer å bygge nytt fra bunnen av, og verkstedpris pluss utstyr, blir fort dyrt. Men med en god plan, og ny kunnskap/ rådføring, er det fullt overkommelig å gjøre selv for en som er noenlunde handy. Ha en oversiktlig plan og struktur fra start, så går det fint. Ble litt skeptisk til jobb som er gjort, om det er bilde av nymontert gjennomføring, med bar glassfiber ved siden:thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Jo. Jeg skulle vell klare å legge opp kabler selv skulle man tro. Ved litt tålmodighet, og litt tips fra andre i båthavna. Vil jo være fin fordel å kjenne til det så godt selv, om noe skulle skjære seg i framtiden. 
 

I fare for dumt spørsmål @Gullfisk - at set da ikke er lagt ny bunnsmøring over, eller noe annet? Hva blir faren her? Hva spørre om for å avkrefte/bekrefte. 
 

 

 

Link to post
Share on other sites

mingebretsen skrev 32 minutter siden:

Jo. Jeg skulle vell klare å legge opp kabler selv skulle man tro. Ved litt tålmodighet, og litt tips fra andre i båthavna. Vil jo være fin fordel å kjenne til det så godt selv, om noe skulle skjære seg i framtiden. 
 

I fare for dumt spørsmål @Gullfisk - at set da ikke er lagt ny bunnsmøring over, eller noe annet? Hva blir faren her? Hva spørre om for å avkrefte/bekrefte. 

 

Å røske ut den gamle "dritten" og legge opp nytt elektrisk går fint om du har et minstenivå av "handy". Da kan du få inn det nyeste av batteriteknologi, sikringer, lys, og elektronikk mm. noe som høyner bruksverdien betydelig.  Men prøv å være strukturert og bruk kabelbaner etc, tegn opp koblingsskjema og unngå å lage et kråkereir.... 

Jeg mener det ikke er spesiell grunn til å være skeptisk til jobben som er gjort m..ht gjennomføringene - i alle fall ikke bare ut fra bildene. For det første betyr ikke en liten flekk bar GRP all verden et års tid, for det andre er det da gull at det er gjort såpass mye med båten, særlig at det er ny motor... 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åpen glassfiber under vann, vil trekke vann, og kan gi plastpest på sikt. Her ville jeg sparklet opp og pusset, og penslet med epoxy/tokomp grunning, før montering av ny gjennomføring. Ikke noe stort problem å rette på, men forundrer meg hvis proffe monterer slik. Forundrer, men overrasker ikke.

Hva slags standard er det da på resten av jobben da, tenker jeg, men det kan jo sjekkes? 

Når det gjelder elektrisk, tror jeg du vil få veldig god hjelp og råd her på forumet, spesiellt som et vinterprosjekt med godt med bilder:thumbsup: 

Ellers, er det jo som Krimart sier, at det er jo flott at det er gjort så mye teknisk.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Den siste der må vel kunne være aktuell for @Lyno, som var på jakt etter båt å bo for inntil millionen ?

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Gullfisk said:

Andre fine båter som ikke er til salgs så ofte.

Den 37'n er en fin båt, men 31-fotingen synes jeg vil litt for mye på for stutt en båt, og jeg lurer litt på hvordan den seiler?
Men jeg digger tak over hodet når man seiler, er blitt godt vant der.

.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 3.4.2020 at 10.31:

Åpen glassfiber under vann, vil trekke vann, og kan gi plastpest på sikt. Her ville jeg sparklet opp og pusset, og penslet med epoxy/tokomp grunning, før montering av ny gjennomføring. Ikke noe stort problem å rette på, men forundrer meg hvis proffe monterer slik. Forundrer, men overrasker ikke.

Hva slags standard er det da på resten av jobben da, tenker jeg, men det kan jo sjekkes? 

 


Vann trekker inn uansett, gjennom gelcoat og epoxy primer. Uansett enkel sak å rette på så det blir pent. Et par strøk topcoat og noen runder med vannslipepapir.

Link to post
Share on other sites

Ikke prøvd, men var ute en kveld for mange år siden, og dorget makrell. Gikk på autopilot, og var opptatt med å dra fisk, så jeg gløttet litt rundt meg mellom slagene. Så bare en seilbåt laaangt borte på styrbord. Overraskelsen var stor neste gang jeg så meg rundt, og en seilbåt passerte foran baugen i plan??

Har sett en i havn også, og den så ut som den skulle velte, når de gikk på siden?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
mingebretsen skrev for 5 timer siden:

Noe merkelig overbyggg her. 
Comet comar

 

 

Fint at denne tråden kommer opp, må si jeg savner entusiasmen til avmønstret trådstarter.

 

Om Comet'en. Jeg var og så på denne forrige gang den var annonsert, i vinter en gang. Jeg vil ikke si noe om båten er et godt kjøp eller ikke, bortsett fra at selger forklarte alt på en fin måte. Jeg fikk også navnet til forrige eier, som hadde hentet båten i USA, og snakket med han. Jeg slo den fra meg fordi den er for stor for meg.

Det jeg vil fram til her, er at styrehuset er hjemmelaget og kun festet med få bolter. Det lar seg lett fjerne uten varige men. Altså, dersom noen skulle være interessert i båttypen, ikke la styrehuset skremme deg. Bildet ble ikke tatt for å vise akkurat dette, men det gir kanskje et inntrykk. Jeg regner med at det er synlig hva som er presenning og hva som er styrehus.

 

20200126_130842.jpg

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mja, årets kjøp- selv likte jeg ikke det cocpitarrangementet med rorkulten liggende over storseilbommen, men det er vel mer et smaksspørsmål. Det ligger en Sweden Yacht 34 i Farsund fra samme tid til omtrent samme pris. Men enig med Pacuare - for mye tid er gått siden da...

Link to post
Share on other sites

Nero II skrev 11 minutter siden:

Mja, årets kjøp- selv likte jeg ikke det cocpitarrangementet med rorkulten liggende over storseilbommen, men det er vel mer et smaksspørsmål. 

Tror du må pusse brillene litt her. Rorkulten er selvfølgelig under løygangen. Det jeg er skeptisk til her er heller om det lukter diesel i salongen siden motoren er rett under maten. Og om det er tilstrekkelig benplass under bordet. I tillegg ville jeg spurt om rattstyringen på det ene bildet er noe som følger med.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...