Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Geir Kåre S skrev 9 minutter siden:

 

Vet ikke om du mener det positivt eller negativt ;-) Mye kompetanse og erfaring her inne. Om jeg skulle kjøpe båt ville jeg nok også brukt denne tråden til å få innspill.

 

 

Har vært en del tråder her og på FB om bytte av teakdekk og prisene som er nevnt, som selvsagt vil variere veldig alt ettersom, har konsekvent vært langt høyere enn 130K. Tatt på husken så har jeg vel lest ett sted fra 350 og opp, gjort av proffer. Jeg tror 200K er alt for lavt anslag.. men tror :-) Ville ringt til proffene og hørt. 

 

Jeg har to tilbud fra Sverige til min 31-foter, på ca. 130.000,- og 150.000,- inkl. mva, fjerning av gammelt dekk og løft/opplag. Men evt. uttørking av fukt kommer i tillegg om nødvendig, så det kan fort bli dyrere. Har også et fra Norge, men det er bortimot dobbelt så dyrt. Men dette er en mindre båt, som ikke har teak på rufftak, så den ligger nok i nedre sjikt prismessig. Men man kan spare noen titusener på å fjerne gammelt dekk og beslag selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt Sail Life-Mads og huff og huff, selv om man nok kunne gjort ting enklere enn han gjorde er det mye jobb bare å få vekk teaken og ordne opp der det er vanninntregning/råte. 
Abandon Comfort erstattet teaken på en HR352 med noe syntetisk lookalike.
Der var det ingen lekkasjer men bare å få ut 1944 skruer tar sin tid..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Den så utrolig fin ut, innvendig, og praktisk. 

 

Men må vel være mulig å gjøre noe med linjene på doghouset, da rent estetisk. Jukse litt med å justere på håndrekka eller bruk av farger på en eller annen måte. Personlig hadde jeg vel ikke fjernet det men prøvd å "pimpe" det på ett eller annet vis. Kanskje en annen farge på toppen/taket av doghouset? 

 

Tror vel også det første bildet var veldig uheldig med vinkelen, så ikke bra ut der. Ble noen hakk bedre på de andre. 

---

Om det var båten jeg så etter ville jeg kikket på den. Ved kjøp ville jeg gitt doghouset et par sesonger for å se hvordan det fungerer i praksis. 

 

Og så er det jo bare en bil som kan passe om en først har en Allegro seilbåt. 

 

estate.jpg.46cfd6fe106db00d44b405bf778404bd.jpg

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
mingebretsen skrev 25 minutter siden:

Har tenkt det samme. Er noen som ikke er direkte pent der. Men med noe justeringer kan det bli bedre. Var allerede noen som skulle se på båten. Men om ikke de allerede tar den, vil jeg nok vurdere den. 

 

Be om å få se på båten du også. Reduserer jo muligheten for å komme seg under annonsert pris, men bra for selger ;-) Kan jo hende de som kikker på den nå pruter steinhardt fordi ingen andre melder interesse. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 7 timer siden:

Men må vel være mulig å gjøre noe med linjene på doghouset, da rent estetisk. Jukse litt med å justere på håndrekka eller bruk av farger på en eller annen måte. Personlig hadde jeg vel ikke fjernet det men prøvd å "pimpe" det på ett eller annet vis. Kanskje en annen farge på toppen/taket av doghouset? 

 

Det er nok mulig å lage et penere " bilde" av båten, men den cockpiten får du ikke malt større. Fint med vern for regnet, men fullstendig skygge forfra og ikke plass til å sløve i sola på lens? Om du ikke bare seiler nordover i regnvær ser dette ut som et prosjekt, uavhengig av estetikk. For øvrig enig i at det er stygt, men kunne fint levd med det om det var praktisk. Ser ikke ut på bildene som at det bare er å ta saga fatt, uten å ominnrede fullstendig. 

Mulig jeg ser problemer som ikke finnes, men kan hardtopen være for høy i forhold til bommen? Eier (i 3 år) har ikke seilt båten, og kan ikke svare på det. Kan den som har designet påbygget ha vært mest motorbåtmann, og ikke tenkt på at akterliket skal strekkes?

Men, enig i at det kan bli bra med mye innsats og innskudd.

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ingen av bildene som sier noe særlig om innholdet i doghouset. Men ene bildet avslører vel forsåvidt at det er en sittegruppe med puter på SB side. Motorkontroller og joyistick til trøster på SB side i doghouset, da må det jo være styring der også? Evt om en bruker autopilot? 

 

Fokke/genuavinsjer er flytta helt bak, som kanskje fungerer greit siden man sitter bak med rorkulten. Ser at det ser selvskjøtere, som vel er en oppgradering... Er også en strammer for akterstaget, som tyder på at den på et tidspunkt må ha vært i bruk av "en seiler". Mastetrinnene sier vel mye av det samme, kanskje noen planer om langtur en gang i tiden? Og det er vel kanskje ei skinne for tryseil på SB side av skinna til storseilet? Spinnakerbom står oppetter masta. Rullefokka ser ut til å være frynsete, med flaks er det bare solfilmen... men regn med at det er hele seilet. Hydraulisk rodkick. 

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan de skjøter storseilet. Det kan vel ikke gå ned i cockpiten, da må doghouset komme i veien når en seiler medvind. Kanskje skjøtet går til toppen av doghouset, men da burde en vel se det....? 

 

Noen har brukt penger på å oppgradere riggen på ett eller annet tidspunkt, men den ser ganske sliten ut utvendig. Inne ser den jo fin ut, i mine øyne ;-) 

----

Men jeg sliter litt med å forstå hvordan man kan seile båten aktivt... fra "der bak". Ingen plass å sitte samtidig som man kan se fobi doghouset. Men det er kanskje ikke hensikten. Kanskje man skal heise seil og gå inn i varmen å sitte? Måtte nok hatt meg en seiltur for å se om det kan fungere. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 9 timer siden:

.......Hydraulisk rodkick. 

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan de skjøter storseilet. Det kan vel ikke gå ned i cockpiten, da må doghouset komme i veien når en seiler medvind. Kanskje skjøtet går til toppen av doghouset, men da burde en vel se det....? 

----

Men jeg sliter litt med å forstå hvordan man kan seile båten aktivt... fra "der bak". Ingen plass å sitte samtidig som man kan se fobi doghouset. Men det er kanskje ikke hensikten. Kanskje man skal heise seil og gå inn i varmen å sitte? Måtte nok hatt meg en seiltur for å se om det kan fungere. 

 


hydraulisk rodkick tror jeg ikke det er........snarare en gasfjær...eller mekanisk fjær, tykker man ser en konvensjonell kick under


avstand mellom doghousetak og bom virker for litet for plass til løygang og blokker,

en løygang på cockpittak krever en ganske stabil konstruksjon for å klare lasten, spes ved en ufrivillig ´flengjib

(På min har jeg doble 50mm syrefaste rør som er sveiset sammen parallellt med løygangskinne emellom, denne minitargan ligger straks akter doghouset!) 

 vet ikke, men tipper att han har ett løstagbart skjøt som går ned i cockpit.......derfor den sorte plastlisten for att skjøtet ikke skall gnage på slør/lens


 

Steihy skrev for 11 timer siden:

Kan den som har designet påbygget ha vært mest motorbåtmann.........


Men, enig i at det kan bli bra med mye innsats og innskudd.......


:giggle:......

panoramavinduene tyder på dette.

en annen sak, de fleste doghouse på seilbåter er ett reint påbygg på seilbåten......det gjør ikke noe for sikkerheten av båten, om doghouset blir spylt bort av en stor sjø! I dette fallet om ett ‘panorama-vindue’ svikter, så begynner det fylle båten.......

 

tror det skall mye mye innsats til for att få dette bra igjen.

 

jeg skulle styrt unna......og søkt etter en OE 32, der har mange doghouse, skulle ikke forundre meg om det ikke også finnes litt former dersom man finner en OE uten !

 

.......................

 

Både Allegro 27 og 33 blev bygget som motorseiler......med litt annet overbygg, bla akterruff....da heter de Adagio 27 eller 33

her er 33

image.jpeg.b61d7693645a20edfe72706d83401f68.jpeg
 

http://www.allegro27.nu/Teknik/adagio/Teknad33.html

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Neppe originalt doghouse. Ref vinduer som ser ut til å være skrudde plexiglass samt ujevnt støpt kant mot tak. Komplett ubrukelig synes nå jeg. Vinkelsliper og minimum vekk med den bakerste halvparten... Skrogmessig interessant hardvindsskute, likeledes super motor og pen innvendig. 

Pris er vel også i overkant

Link to post
Share on other sites

Najad 360

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154797764

 

Båtjakta fortsetter, og som mange andre tukler jeg med dilemmaet: Klassisk og solid, type Orust, eller nyere, mer moderne for de samme pengene. Den diskusjonen blir neppe landet. Til info, jeg kommer fra Comfortina 32. Jeg sikler etter Najad, uten helt å vite hvorfor. De er jo så dyre at en kunne kjøpt nesten ny serieprodusert for prisen. Akkurat denne båten er også litt hinsides mitt budsjett, men den begynner å nærme seg rekkevidde. 

 

Jeg tar gjerne synspunkter på båttypen, men også om tilstanden på denne båten. Den har gått som "skoleskip", uten at det nødvendigvis  betyr noe. Det er ikke lett å bedømme ut fra bilder, men er den ganske slitt innvendig? Megleren kommenterer fuktskade på bilde 55. Jeg synes ikke det ser ut som kondens, men lekkasje. Eieren bekrefter dette, han sier det er en ny lekkasje. Jeg synes også det er tegn til vanninntrengning andre steder, men det er ikke lett å se. 

 

Selvsagt må det befaring til, men det er mye reising. Shortlista må bearbeides så godt som mulig først. Er denne verdt prisen?

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 25 minutter siden:

Najad 360

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154797764

 

Båtjakta fortsetter, og som mange andre tukler jeg med dilemmaet: Klassisk og solid, type Orust, eller nyere, mer moderne for de samme pengene. Den diskusjonen blir neppe landet. Til info, jeg kommer fra Comfortina 32. Jeg sikler etter Najad, uten helt å vite hvorfor. De er jo så dyre at en kunne kjøpt nesten ny serieprodusert for prisen. Akkurat denne båten er også litt hinsides mitt budsjett, men den begynner å nærme seg rekkevidde. 

 

Jeg tar gjerne synspunkter på båttypen, men også om tilstanden på denne båten. Den har gått som "skoleskip", uten at det nødvendigvis  betyr noe. Det er ikke lett å bedømme ut fra bilder, men er den ganske slitt innvendig? Megleren kommenterer fuktskade på bilde 55. Jeg synes ikke det ser ut som kondens, men lekkasje. Eieren bekrefter dette, han sier det er en ny lekkasje. Jeg synes også det er tegn til vanninntrengning andre steder, men det er ikke lett å se. 

 

Selvsagt må det befaring til, men det er mye reising. Shortlista må bearbeides så godt som mulig først. Er denne verdt prisen?

 

Lå ikke denne også tilsalgs for noen måneder siden? Da mener jeg prisen var satt til 6 hundre og noe..

 

Vet ikke om det er et sykdomstegn når man husker nesten samtlige seilbåtannonser fra siste året på finn? :/)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uten å se på pris... Virker som en båt som er brukt hardt, men fulgt opp ordentlig med de viktige tingene, teakdekk og motor, byttet, om en for en del år siden. Om en driver med seilskole vil jeg tro det er viktigere at ting er i orden og virker enn at det er høyglans i på alle lakkerte overflater til enhver tid. Så spørs det hva du er ute etter... I følge båtadvokaten er det en stor fordel å kjøpe av forhandler, du får veldig mye bedre rettigheter som kjøper fra profesjonell part. Hvordan det fungerer i praksis vet vel ingen ;-) 

 

Samtidig, det er en båt fra 86, alt som ikke er byttet er 35 år, dvs 35 år gammelt. 

 

Har fått med meg noen skrekkhistorier om bytte av tanker i Najad. Tror det i praksis er nær umulig å få til uten å rive halve båten, så tilstanden på de ville jeg prøvd å få sjekket, hvis det er mulig da?

Link to post
Share on other sites

Geb skrev 20 minutter siden:

 

Lå ikke denne også tilsalgs for noen måneder siden? Da mener jeg prisen var satt til 6 hundre og noe..

 

Vet ikke om det er et sykdomstegn når man husker nesten samtlige seilbåtannonser fra siste året på finn? :/)

 

Norsk seil- og navigasjonsskole hadde to Najad 360, en fra 86 og en fra 88. Husker jeg seilte med begge tidlig på 90-tallet. Den ene ble solgt i fjor, den andre ligger ute nå. Men før det brukte de en Najad 34 som grunnleggeren av skolen først seilte jorda rundt. Den ligger også på Finn nå (og har gjort det en stund):

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153607680

 

Sykdomstegn eller nerdetendens, jeg kjenner meg i alle fall igjen :-)

Link to post
Share on other sites

Utrolig at denne myten med at dyre "håndlagete" båter er bedre en samlebånd produserte båter,  holder seg levende ...

En håndlaget Rolls Royce er neppe bedre en en hvilken som helst serie produsert bil fra Japan eller Korea...sannsynligvis er det stikk motsatt...

Båtproduksjon er å støpe et skrog, noe alle greier...resten er shopping fra diverse produsenter ... og det meste fra deleprodusentene går igjen på de fleste båter... for de har ingen alternativer...

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 2 timer siden:

I følge båtadvokaten er det en stor fordel å kjøpe av forhandler, du får veldig mye bedre rettigheter som kjøper fra profesjonell part. 


En kjøper vel ikke båten av forhandler om en handler med Aker Y. De er kun megler og om det er noe sikrere enn å håndtere alt direkte med selger kan vel diskuteres.


 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bergen skrev for 2 timer siden:


En kjøper vel ikke båten av forhandler om en handler med Aker Y. De er kun megler og om det er noe sikrere enn å håndtere alt direkte med selger kan vel diskuteres.


 

 

Ta den med båtadvokaten. Han har eget delforum og påstår så. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 14 timer siden:


En kjøper vel ikke båten av forhandler om en handler med Aker Y. De er kun megler og om det er noe sikrere enn å håndtere alt direkte med selger kan vel diskuteres.


 

 

Bruk av megler utløser visst at forbrukerkjøpsloven blir gjort gjeldende. Er noe med at de regnes som "selgers profesjonelle representant". Ved privat salg er det kjøpsloven som gjelder. I førstnevnte er det fem års reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler. I kjøpsloven to år.

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 1/16/2020 at 8:28 AM, Fortego said:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100489590

 

Ser ut som et godt utgangspunkt. Mye båt, men også en del arbeid.

Dette er vel regnet som en virkelig klassiker som langtursbåt. Mener det var en del rart med denne på sorgenfriforumet. Kjøper som prøvde å selge båt han ikke hadde betalt for etc. Om det da er samme båt, og det tror jeg det er.

Redigert av Logaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 5 timer siden:

 

Bruk av megler utløser visst at forbrukerkjøpsloven blir gjort gjeldende. Er noe med at de regnes som "selgers profesjonelle representant". Ved privat salg er det kjøpsloven som gjelder. I førstnevnte er det fem års reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler. I kjøpsloven to år.

Skjønner. 
ikke lurt å selge via megler i så fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...