Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Vanlige runden er å seile vestover. Lankawi området er siste før det blir mange timer på havet for å komme hjem. Egentlig seiler man ikke så langt nord-vest hvis en skal rundt afrika. Skal en tilbake østover, til områdene jeg mener er best, vil en seile mot vind. Generelt lite vind så det går nok. Men det er her Volvo Ocean båtene ble knust på kryss for å komme til Kina, så en bør lese seg opp litt, og seile i riktige perioder. Syklonperioder bør unngås for eksempel. 

 

Australia har gode båtpriser, men det er veldig langt til Australia herfra, og det er mot vind. 

 

Ikke veldig opptatt av hvordan båten ser ut nede, der lager man mat og sover, resten av tiden brukes på dekk. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som 100% sofaseiler :-) Ser at det er pluss- minus 500nm mellom Lankawi og The Kimberly, Australia. Er jo ett stykke det, og hvordan er det med sikkerheten der, en vil jo helst ikke bli drept... eller kidnappa og så drept.

 

Men uansett, videoene fra The Kimberly i kanalen "Sailing Tangaroa" er noe av det råeste jeg har sett... helt magisk. 

 

Det enkle svaret er vel å fly ned og leie seg en båt :-)

 

https://www.youtube.com/channel/UCsLbpeAg0c__xcEh0QbcUKg

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Thostr skrev 8 minutter siden:

Hallberg Rassy ehhh Player 311 

 

    https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=162277211

 

Anderson-vinsjene så bra ut...

 

Og det ligger ett stag i forpiggen. Tyder på at noen har hatt en påkost på riggen. Nye vinsjer og stag, ikke billig det. Så det er jo på mange måter ett godt tegn at noen, en eller annen gang, har funnet det verdt å gjøre. Og da har antagelig en del annet blitt oppgradert i samme eierperioden. Og er en heldig er det "de riktige tingene" som er gjort. 

 

Veldig ofte, i den laveste prisklassen, er energi og ressurser lagt i å male innvendig, trekke om noen puter, legge nytt elsystem og lamper+ "dill". Kjekt nok men verdien av det er.... null? Men forsåvidt ikke hvis ideen er å ha det som en hybelbåt. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Som 100% sofaseiler :-) Ser at det er pluss- minus 500nm mellom Lankawi og The Kimberly, Australia. Er jo ett stykke

Darwin er stort sett siste stopp for seilere i Australia. Det er 2300 nm i luftlinje, sikkert noen omveier på for å komme rundt øyer. Lankawi -  Fiji er 5000 nm, også i luftlinje. Til sammenligning mener jeg korteste avstand fra Kanariøyene til Caribien er 2700 nm. Forskjellen er kryss eller lens. Derfor sier jeg Lankawi kanskje ikke er rett sted. Men 5000 nm kryss på ett år eller to er bedre enn å sitte hjemme og drømme om å seile der. Men jeg hadde nok kjøpt båt veldig mye lenger øst, Tahiti for eksempel. I dette tilfellet hadde jeg heller valgt en Bavaria som lå på rett sted, selv om båten så mye mer spennende ut. 

Link to post
Share on other sites

On 12/12/2019 at 5:59 PM, Pinkvin said:

Jeg liker godt rorkult selv... men på en så stor båt, veldig usikker. Men det må jo forsåvidt fungere eller så hadde det vel blitt bygd om for lenge siden skulle en tro. Og uansett så går det jo veldig mye i selvstyring på deres seiling. 

 

Kan vel også ettermontere noen hydrauliske eller andre løsninger til å kunne styre med joystick, så da blir rorkulten bare som backupløsning.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Geb skrev On 5.12.2019 at 13.44:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=164625074

225.000,- for et Colin Archer rep.objekt?

For den som både har mye tid og penger å bruke? Eller er det noen gullgruve jeg ikke ser her?

 

Ny pris, 175,- 50 000,- spart ;-)

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=164625074

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

R40, så ut som en liten og kjekk "eventyrbåt". Men typisk svensk annonse da, alt for lite bilder...

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/r40_atlantseglare_rolf_eliasson_konstruktor/86660720

 

Og en Trident Warrior 35 liggende klar for tur i middelhavet med watermaker osv for 270K

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/warrior_35_trident_marine/87350116

Link to post
Share on other sites

On 12/15/2019 at 7:01 PM, Pinkvin said:

Og en Trident Warrior 35 liggende klar for tur i middelhavet med watermaker osv for 270K

 


Man skjønner det er lite positivt å dra frem når det nevnes at en gammel MB diesel var overhalt for 16 år siden.
Warrior, er det samme verft som den Sail Life-Mads driver og bygger på nytt?
Skremmende dårlig arbeid og ræl-løsninger som var valgt der ihvertfall...

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Arne Henriksen said:


Man skjønner det er lite positivt å dra frem når det nevnes at en gammel MB diesel var overhalt for 16 år siden.
Warrior, er det samme verft som den Sail Life-Mads driver og bygger på nytt?
Skremmende dårlig arbeid og ræl-løsninger som var valgt der ihvertfall...

 

Hehe jeg tenkte det samme, at Sail Life i praksis ikke er noe god reklame for Warrior-båtene. Dette er nok samme produsent, Trident. Det kan være ufortjent, det er ikke så mange som graver så dypt i sine gamle båter som Mads har gjort. Teak-affæren hans bør ihvertfall stå som en almen advarsel om hvor mye jobb det kan være å fikse opp etter lekkasjer i et skrudd teak-dekk. Helt uavhengig av produsent. Litt verre var kanskje den noe merkelige monteringen av skrog til dekk, bruken av kryssfinér i bærende konstruksjoner og en del andre ting...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Thostr said:

... Teak-affæren hans bør ihvertfall stå som en almen advarsel om hvor mye jobb det kan være å fikse opp etter lekkasjer i et skrudd teak-dekk. Helt uavhengig av produsent. Litt verre var kanskje den noe merkelige monteringen av skrog til dekk, bruken av kryssfinér i bærende konstruksjoner og en del andre ting...

For ikke å snakke om bunn/kjølforsterkninger med eksponert treverk, manglende dreneringer så det ble stående vann overalt, osv osv. Skulle tro de var dødrukne på gammel whisky når de konstruerte den båten der.

Ellers kan man ikke helt ta Mads sin tidsbruk, han har vel brukt tusenvis av timer bare på unødvendig sliping vil jeg tippe. (som når han drev og finslipte dekket ned til nærmest glans før han malte antiskli-belegget på)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

52 minutes ago, Pinkvin said:

Er det ikke litt i overkant dramatisk å gå helt over Atlanteren for å få kjøpt seg en brukt HR? Følge med på norske, svenske og danske salgssider så dukker det vel opp noe mer nærliggende. 

Enig. Ikke noe prakteksemplar heller dette, endel nødløsninger med gaffateip osv. Merkelig at de seilte på langtur med tvilsomme gjennomføring?

 

Teakdekk trekker kraftig ned, men selvsagt også mye som er nytt...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 57 minutter siden:

Hvis man absolutt skal ha en urgammel HR må det vel finnes bedre eksemplarer som er nærmere enn det der..?
Jeg skjønner rett og slett ikke prisingen på Monsun og Rasmus,  sammenlignet med mer moderne båter fra HR.

Hehe,

godkjent poeng ?


 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Arne Henriksen skrev On 17.12.2019 at 8.31:


Ellers kan man ikke helt ta Mads sin tidsbruk, han har vel brukt tusenvis av timer bare på unødvendig sliping vil jeg tippe. (som når han drev og finslipte dekket ned til nærmest glans før han malte antiskli-belegget på)

 

Veien er målet blir det sagt. Hver gang Mads er på sjøen blir han sjuk, type veldig. Min teori er at han strekker dette så langt som overhodet mulig, om han så må bygge båten på nytt, noe han jo gjør. Å bli ferdig er katastrofe ;-) 

 

Og for å være helt ærlig så tror jeg alle seilbåter som er så gamle og har hatt et noe nær "normalt liv" er mer eller mindre råtne. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Veien er målet blir det sagt. Hver gang Mads er på sjøen blir han sjuk, type veldig. Min teori er at han strekker dette så langt som overhodet mulig, om han så må bygge båten på nytt, noe han jo gjør. Å bli ferdig er katastrofe ;-) 

 

Og for å være helt ærlig så tror jeg alle seilbåter som er så gamle og har hatt et noe nær "normalt liv" er mer eller mindre råtne. 

 

Nja, Mads har vel seilt rundt endel i Danmark uten at mating av krabber har stått på programmet. 

 

Warrior-båten på Sail Life er vel fra 87, med jordomseiling bak seg. Den må vel kunne sies å være en suksess rent designmessig, egentlig? Den kunne sikkert ha seilt videre i mange år om ikke Mads hadde fått fingrene i den og utsatt den for sin "DIY-mani" eller kanskje heller DIY-livsstil. Med unntak av det skrudde teak-dekket da, som er en katastrofe som venter på å skje på de fleste båter. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Thostr skrev for 10 timer siden:

 

Nja, Mads har vel seilt rundt endel i Danmark uten at mating av krabber har stått på programmet. 

 

Warrior-båten på Sail Life er vel fra 87, med jordomseiling bak seg. Den må vel kunne sies å være en suksess rent designmessig, egentlig? Den kunne sikkert ha seilt videre i mange år om ikke Mads hadde fått fingrene i den og utsatt den for sin "DIY-mani" eller kanskje heller DIY-livsstil. Med unntak av det skrudde teak-dekket da, som er en katastrofe som venter på å skje på de fleste båter. 

 

"Sailing Creo" pusser opp en identisk båt fra episode 29: 

 

Som blir solgt til: 

 

 

Syns de gjør en grei jobb på denne båten. Blanding av de viktige tingene og "pimping" uten å la det ta helt over. Men sikkert "råtten" både her og der denne båten også ;-) 

Link to post
Share on other sites

Er sant det, graver du dypt nok i gamle båter finner du mye rart. De trenger strengt tatt ikke være så gamle heller...
Det som har imponert meg med Warrior 38'n som Mads holder på med er all plassen - som tydelig vises her også, dette er en romslig 38-foter.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Stålketch i Sverige https://www.blocket.se/vi/88700257.htm

 

Og Bruce Roberts på Finn

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149426494

 

Hva må man se etter på eldre stålbåter?

er man avhengig av å få tykkelsen målt for å vite om trygt kjøp. Uten at noen av disse er for meg. 

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

I serien "liten skute", Brofjord 36, ketch, nye seil og klar til bruk 160 000,- 

 

Liker utseendet på disse båtene, ser litt "skarpe" ut, litt ekspedisjonsaktig og sterke. Men når jeg ser på bildene så lurer jeg på hvor vannet blir av når en får en brytende sjø inn bak. Er cockpiten selvlensende tro? Den må jo nesten være det...

 

 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129214654

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Pinkvin said:

Men når jeg ser på bildene så lurer jeg på hvor vannet blir av når en får en brytende sjø inn bak. Er cockpiten selvlensende tro? Den må jo nesten være det...

Den må nesten være det ellers blir det vel fort stående vann der i norsk klima :smiley:  - men er kanskje bare som hos meg, et par badekar-avløp for syns skyld...

Har selv kjøpt inn to 1,5" gjennomføringer som skal inn i tillegg hos meg.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...