Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Pinkvin skrev 57 minutter siden:

I serien "liten skute", Brofjord 36, ketch, nye seil og klar til bruk 160 000,- 

 

Liker utseendet på disse båtene, ser litt "skarpe" ut, litt ekspedisjonsaktig og sterke. Men når jeg ser på bildene så lurer jeg på hvor vannet blir av når en får en brytende sjø inn bak. Er cockpiten selvlensende tro? Den må jo nesten være det...

 

 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129214654


Mener det er første versjonen av Brofjord 36.....

 

den senere og mer vanlig, likner på Nauticat.

https://www.sailguide.com/index.php/batfakta/brofjord-36

 

 

image.jpeg.1dd57d968a5a29c949a42d12289bbc6a.jpeg

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 10 minutter siden:


Mener det er første versjonen av Brofjord 36.....

 

den senere og mer vanlig, likner på Nauticat.

https://www.sailguide.com/index.php/batfakta/brofjord-36

 

 

image.jpeg.1dd57d968a5a29c949a42d12289bbc6a.jpeg

 

 

Smaken er som baken, delt, men jeg liker helt klart utseendet på den første langt bedre. Men tipper den nye "nauticatvarianten" er langt mer praktisk med utgang på siden og dekk bak. Tipper prisene er noe annet også ;-)

 

Korsfjord skrev 18 minutter siden:

Det kan da ikke være mye plass i cockpit i disse båtene? 

 

Nei, dette er vel først og fremst en "innebåt". 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

I serien "liten skute", Brofjord 36, ketch, nye seil og klar til bruk 160 000,- 

 

Liker utseendet på disse båtene, ser litt "skarpe" ut, litt ekspedisjonsaktig og sterke. Men når jeg ser på bildene så lurer jeg på hvor vannet blir av når en får en brytende sjø inn bak. Er cockpiten selvlensende tro? Den må jo nesten være det...

 

 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129214654

 

125cm dyptgående... vil det ikke rulle ille mye med så grunn kjøl?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Logaren skrev for 10 timer siden:

 

125cm dyptgående... vil det ikke rulle ille mye med så grunn kjøl?

 

Når jeg ser bilder av båten på land så ser det ganske topptungt ut. Tro om den egentlig er selvrettende/havgående? De er kanskje for gamle til å være klassifisert på noen måte... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 8 minutter siden:

Jamfør  de eldste NC 33, så hadde hun også ett dypgående på 1,25......rullet voldsamt i sidesjø.

blev erstattet senere med dypere 3/4-kjøl på 1,70......eller noe sånt.....fikk bedre seiletenskaper

 

Ja for dette er vel egentlig noe mer i nærheten av et gigantisk snekkeskrog, av den gamle typen. Volumiøst, ikke særlig dyp kjøl i hele båtens lengde, ganske flat i bunnen bak

 

Arne Henriksen skrev 16 minutter siden:


Sammen med min hadde den vel fått kategori C om den ble bygd i dag..

 

Du har et ordentlig seilskrog. Tipper stabiliteten er langt bedre på din båt. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, sunnmøre said:

Ser litt spennande ut, men du har nok full kontroll?

Jada. Har tatt opp her hvert år siden jeg kjøpte båten i 2015, de første gangen bygde jeg opp under foran, men fant ut at den står godt klemt mellom sidestøttene på vogna, og med ekstra stropper foran og bak er det dobbelt sikring.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Geb said:

Bra kjøp? Hero 114  Forutsatt at alle oppgraderinger de eiste årene er utført skikkelig.
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=167756671


Mulig jeg tar feil, men personlig er selger helt på bærtur med den prisen på en så gammel, tildels "godt brukt" båt.
Jeg ville ikke reagert om den lå ute til halve prisen, og der tror jeg fort den havner før den blir solgt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 8 timer siden:

Ikke annet enn at det er en fin båt! Visstnok kun bygget i tre eksemplarer i 1987/88, hvorav nr 1 og 3 befinner seg i Norge. En på Vestlandet, byggenr 1, (med interessant blogg) og en på Nesøya, byggenr 3 (denne). Mener også å huske at det lå en på Seilerhytta ved Larvik tidligere. Det ble også bygget noen få eksemplarer på 90 tallet, da med "doghouse"

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 3 timer siden:

Rekker det med 200.000kr for å få gjort en sånn jobb av proffe?

Ellers enig i at det er en nydelig båt.

Kanskje rundt 200 000 for bytte av teakdekk er et godt tips..? Etter som det har vært gjennomgående lekkasjer er det vel ikke usannsynlig at det er vanninntrengning i distansematerialet, eller? Jeg vet ikke om det er sandwich, om det er balsa i den, eller om teaken er skrudd. Om sandwichen må åpnes og tørkes/repareres spørs det hvor det havner. Noen som vet?

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 10 minutter siden:

Kanskje rundt 200 000 for bytte av teakdekk er et godt tips..? Etter som det har vært gjennomgående lekkasjer er det vel ikke usannsynlig at det er vanninntrengning i distansematerialet, eller? Jeg vet ikke om det er sandwich, om det er balsa i den, eller om teaken er skrudd. Om sandwichen må åpnes og tørkes/repareres spørs det hvor det havner. Noen som vet?

 

Ikke så helt borte, tror jeg. Beste pris på nytt teakdekk til min HR 312 er ca. SEK 130.000,- inkl mva samt fjerning av gammelt dekk og beslag, løft og opplag. Men jeg har ikke teak på rufftaket så det blir litt færre kvadratmeter. Usikker på hva Vindö brukte, men på HR er det divinycell som distansemateriale og det skal ikke trekke like mye fukt som balsa har jeg blitt fortalt. Men i forsterkning under skinner og beslag er det plywood, og der kan det være fuktproblemer. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ask skrev for 5 timer siden:

Hei

 

Dersom eg ein gong skal selja båten, så skal eg googla annonsa, og følja med i denne tråden!

 

Ask

 

Vet ikke om du mener det positivt eller negativt ;-) Mye kompetanse og erfaring her inne. Om jeg skulle kjøpe båt ville jeg nok også brukt denne tråden til å få innspill.

 

Sjøstein skrev for 1 time siden:

 

Ikke så helt borte, tror jeg. Beste pris på nytt teakdekk til min HR 312 er ca. SEK 130.000,- inkl mva samt fjerning av gammelt dekk og beslag, løft og opplag. Men jeg har ikke teak på rufftaket så det blir litt færre kvadratmeter.

 

Har vært en del tråder her og på FB om bytte av teakdekk og prisene som er nevnt, som selvsagt vil variere veldig alt ettersom, har konsekvent vært langt høyere enn 130K. Tatt på husken så har jeg vel lest ett sted fra 350 og opp, gjort av proffer. Jeg tror 200K er alt for lavt anslag.. men tror :-) Ville ringt til proffene og hørt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...