Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Bergen skrev 13 minutter siden:

Skjønner. 
ikke lurt å selge via megler i så fall.

 

Hva er standard kommisjon hvis man selger via båtmegler? 

Er dette en tjeneste som er like overpriset som boligsalg? 

Link to post

Det er 5 - 6 % + mva. Noen ligger kanskje litt over det også. Har solgt via megler et par ganger og vært fornøyd med det. De kjenner markedet og hjelper med å finne riktig pris. I det ene tilfellet tror jeg at jeg tjente på å bruke megler, men nå er ikke jeg så mye av en forretningsmann!

Link to post
Guest Avmønstret#
Steihy skrev for 2 timer siden:

Hunter 47. Det foregår en livlig diskusjon i en annen tråd om gamle båter er oppskrytt eller verdt pengene, den kan holde seg der. Men hadde jeg vært flere enn bare meg, og hatt mannskap i familien, hadde jeg holdt denne for meg selv og dradd til Os for å undersøke.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=169046744

 

På amerikanske forum blusser det stadig opp diskusjoner om diverse Hunter kan seiles utenfor synsvidde av fastland, men det gjelder de små og nyere modellene.

 

Dette er en båt fra 80 tallet, eller "panserperioden" som jeg kaller det ;-). Googlet kjapt og fant at det var noe greier med mykhet i skroget på denne modellen, som ble rettet opp på et tidspunkt med en eller annen metallbjelke eller noe. Ville sjekket ut nærmere rundt det. 

 

Syns båten så fin ut. Ikke for mørk nedi. Tradisjonell innredning, dusj. Men ser vel også litt slitt ut, som kanskje ikke er så viktig. "Nyere" motor er ok. Nye seil er dyrt på en så stor båt. 

 

Duverden så billig det er med seilbåt nå om dagen.... 

Link to post
Ranglefanten skrev On 26.1.2020 at 23.36:

 

 

Steihy skrev for 22 timer siden:

Hunter 47. Det foregår en livlig diskusjon i en annen tråd om gamle båter er oppskrytt eller verdt pengene, den kan holde seg der. Men hadde jeg vært flere enn bare meg, og hatt mannskap i familien, hadde jeg holdt denne for meg selv og dradd til Os for å undersøke.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=169046744

Fin båt! Men amerikanerne kler innvendige skrogsider med teppe! Dørkplatene suger vann i kantene, og må nok skiftes snart ( mørke kanter på bilde 9)

Link to post
Guest Avmønstret#
aileenll skrev 1 time siden:

 

Fin båt! Men amerikanerne kler innvendige skrogsider med teppe! Dørkplatene suger vann i kantene, og må nok skiftes snart ( mørke kanter på bilde 9)

 

Og mangler vel skottkledning på ene bildet, som betyr at det har kommet vann... et sted ovenfra. 

 

Til den prisen for en så stor båt så er det ikke en båt for pedanter, men kan jo være 100% funksjonell til formålet. Garantert mye jobb vil jeg påstå, uten å engang ha sett den ;-)

Link to post

Etter diskusjon om ny vs gammel båt i annen tråd, måtte jeg se på finn, hva pris de billigste "moderne" båter ligger i. Fant denne, en Dufour 30 fra 2000 listet til 250.000. Til sammenligning har jeg siklet på en Laurin 32 fra 1988 på blocket listet til 180,-. Går man for prisantydning og plusser på importavgift er de ikke langt fra i pris. (vet lite om Dufour og dens kvaliteter og svakheter, sorterte kun finn etter nyest båt til lav pris)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=166706713

https://www.blocket.se/annons/stockholm/langfardsbat_l32_byggar_1988/86958215

Jeg ser mer sjel og vakker båt i Laurinen, men skjønner at gammelt er gammelt, og nytt har sine positive sider når prisen er så nær. Men jeg må vente på et hussalg før jeg kan kjøpe, noe som alltids kan ta tid, så får bare smøres med tålmodighet. Uansett båt, gleder meg til nye turer på havet.

Edited by mingebretsen
Link to post

Savner informasjon og bilder av seil på den Dufouren.

 

Og motoren ser noe dritten ut.  Er det deler av en slitt viftereim som ligger klint utover?

 

Ellers en fin båt., men 2000 er 20 år siden og kun 12 år etter det herrens år 1988 da Laurinen ble bygget.

 

Link to post
19 hours ago, mingebretsen said:

Etter diskusjon om ny vs gammel båt i annen tråd, måtte jeg se på finn, hva pris de billigste "moderne" båter ligger i. Fant denne, en Dufour 30 fra 2000 listet til 250.000. Til sammenligning har jeg siklet på en Laurin 32 fra 1988 på blocket listet til 180,-. Går man for prisantydning og plusser på importavgift er de ikke langt fra i pris. (vet lite om Dufour og dens kvaliteter og svakheter, sorterte kun finn etter nyest båt til lav pris)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=166706713

https://www.blocket.se/annons/stockholm/langfardsbat_l32_byggar_1988/86958215

Jeg ser mer sjel og vakker båt i Laurinen, men skjønner at gammelt er gammelt, og nytt har sine positive sider når prisen er så nær. Men jeg må vente på et hussalg før jeg kan kjøpe, noe som alltids kan ta tid, så får bare smøres med tålmodighet. Uansett båt, gleder meg til nye turer på havet.

 

Ganske ulike båter dette. Laurin'en er vel en klassisk langturbåt, noe denne båten jo synes å være utrustet som også. Lange turer = slitasje, så det er jo uansett noe å være obs på (spesielt rigg). I følge https://www.sailguide.com/batfakta/laurin-32 så er det store ulikheter mellom båtene avhengig av produksjonssted. Balsa kjernemateriale i skrog så er ihvertfall jeg ute av 'dansen'. Endel om båt-typen her: http://explorenorth.no/podcast-36-emmas-soloreise-i-atlanterhavet/ 

 

Dufour'en er vel mer av en kystseiler, og ganske typisk masseprodusert fransk. Er nok en totalt annen båt å seile, går an å seile på kryss :-) Men side by side med Laurin'en så er det vanskelig å få øye på hjertet og sjela ja...

 

Link to post
Thostr skrev 1 time siden:

 

Ganske ulike båter dette. Laurin'en er vel en klassisk langturbåt, noe denne båten jo synes å være utrustet som også. Lange turer = slitasje, så det er jo uansett noe å være obs på (spesielt rigg). I følge https://www.sailguide.com/batfakta/laurin-32 så er det store ulikheter mellom båtene avhengig av produksjonssted. Balsa kjernemateriale i skrog så er ihvertfall jeg ute av 'dansen'. Endel om båt-typen her: http://explorenorth.no/podcast-36-emmas-soloreise-i-atlanterhavet/ 

 

Dufour'en er vel mer av en kystseiler, og ganske typisk masseprodusert fransk. Er nok en totalt annen båt å seile, går an å seile på kryss :-) Men side by side med Laurin'en så er det vanskelig å få øye på hjertet og sjela ja...

 

 

Absolutt totalt forskjellige båter. - hensikten var bare å se hvordan prisen ligger på "nyere" båter sammenlignet med fra 80-tallet. Dog er jo denne nærmere 90-tallet. Utgangspunktet ikke interessert i dufouren, men bare for å sammenligne. Takk for link til podcast om Laurinen, ikke sett den. Men sammenligningen blir vell litt skjev ja. Skal man sammenligne Laurin med en solid "delvis moderne"  langturbåt seilbåt blir vell prisforskjellen bli større. 

Edited by mingebretsen
Link to post
aileenll skrev for 10 timer siden:

Ser at båter fra 2000- 2010 regnes for nye? Vi skriver nå februar 2020!

Tar ofte meg selv i å tenke slik. Ja, selv 90-tallsbåter er nokså nye i mitt hode. Før jeg får tenkt meg om. 

Er vel et tegn på at tiden flyr, og at jeg ikke helt klarer å henge med ?

Edited by Korsfjord
Link to post

hehe.

Alt er vell relativt her.

Men for min del, når selv 180.000 som Laurin er listet til, egentlig er å sprenge budsjettet. Et ønskebudsjett nærmere 100. Da ser jeg mye 60-70-80-talls båter. Og klart, da blir en båt fra tidlig 2000 riktig så moderne. 

At gamle båter trenger vedlikehold lærte jeg den sure måten når jeg ung og korttenkt knakk masta utenfor Kanariøyene :lol: 

Link to post
finnarne skrev for 3 timer siden:

Om SEK 180' for en 32 fots Laurin fra 88 er mye, så er nok SEK 385 for en 30 fots Allegro fra 185 enda mer. Men jeg tar meg selv i å kikke på båten flere ganger likevel. Ser ut som mye er gjort rett der ombord.

http://www.syannalisa.com/anna-lisa-till-salu/

 

Godt jeg ikke skal kjøpe flere båter.

385 pluss importavgifter er nok endel over budsjett og økonomi for øyeblikket ja :) Men absolutt, fin båt. Etter mye skriveri her på forumet har jeg blitt skeptisk til teakdekk, ellers er det absolutt ønskebåt, som du jo skjønner når jeg ser på en Laurin.  Midt i flytting "hjem" til sørlandet og et hussalg som må igjennom før noe båt.

 

Edited by mingebretsen
Link to post
finnarne skrev for 6 timer siden:

Om SEK 180' for en 32 fots Laurin fra 88 er mye, så er nok SEK 385 for en 30 fots Allegro fra 185 enda mer. Men jeg tar meg selv i å kikke på båten flere ganger likevel. Ser ut som mye er gjort rett der ombord.

http://www.syannalisa.com/anna-lisa-till-salu/

 

Godt jeg ikke skal kjøpe flere båter.


tror denne båten til det priset er det beste kjøpet hitils i tråden.

bra båt, kutterrigget, mye utstyr, oppgradert............

teakdekk bare +++........(ta en besiktningman med, som måler fukt, vad jeg husker så har Allegro 30 divinycell i dekket, begrenser ev.fukt........

Hadde denne annonsen kommet ut om 15-20 år, da jeg skal kjøpe ny mindre GD, rundt 30 fot så skulle jeg sett på denne !

Link to post
Thostr skrev On 31.1.2020 at 20.25:

I følge https://www.sailguide.com/batfakta/laurin-32 så er det store ulikheter mellom båtene avhengig av produksjonssted. Balsa kjernemateriale i skrog så er ihvertfall jeg ute av 'dansen'

 

"Devinylcell i skroget, och balsa i dekket" - svar fra eier av båten. Balsa i skrog sier du, hva menes om balsa i dekk da? ;) 274822187_Skjermbilde2020-02-10kl_16_58_57.png.0ee775cfbff3eced13eab20eebec3053.png

 

 

@Gunga Din Ja, så den, sendte en melding til eier å fikk litt historie på båten og bilder. Er absolutt lagret blant favorittene

Edited by mingebretsen
Link to post

Balsa i dekk er nokså vanlig. Høres jo forøvrig voldsomt ut at laminat-lagene i sandwichen er like tykke som enkeltlaminat-skrog. Ikke noe lettvekter dette da :-) 

 

These boots are made for walking! 

Link to post

@Thostr

Vektsammenligning. Ingen lettvektere disse langkjølete svenskene. Men Allegroen jommen et tonn tyngre en Laurin 

HR Monsun 4.2 tonn, Laurin 4.6 tonn, Allegro 33 5.6 tonn, min gamle Comfort 30 3.3 tonn.

Ser forøvrig din Scanmar 33 er listet på sailboatdata.com på samme vekt som Laurin 32, 4.6 tonn.

Edited by mingebretsen
Link to post
4 hours ago, mingebretsen said:

@Thostr

Vektsammenligning. Ingen lettvektere disse langkjølete svenskene. Men Allegroen jommen et tonn tyngre en Laurin 

HR Monsun 4.2 tonn, Laurin 4.6 tonn, Allegro 33 5.6 tonn, min gamle Comfort 30 3.3 tonn.

Ser forøvrig din Scanmar 33 er listet på sailboatdata.com på samme vekt som Laurin 32, 4.6 tonn.

 

Ja, Scanmar 33 er sprøytestøpt og nokså heftig i tykkelse, har målt 35mm laminattykkelse enkelte steder. Er vel tidstypisk at man ikke akkurat sparte på konfettien...

Link to post

Så på denne annonsen. Lurer på hvilke tanker selger gjør seg ang pris.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=169819547

 

Hvis noen har 1,1 mill i budsjett til båt i denne størrelsen, så ville jeg kan kanskje heller vurdert denne?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=170171718

 

Eller hvis alder og størrelse er rett, hvorfor ikke da komme billigere unna?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152996189

 

Det finnes mange andre alternativer også. Eller er det noe med den Sunbeamen som gjør at prisen kan forsvares nesten opp mot HR-nivå?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...