Lucky Strike Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Komodo skrev for 2 timer siden: Mulig vi må sette inn en større inverter så vi kan kjøre berederen på batteri i uthavn 😄 Gjort...! Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Jeg bruker Daly type M med 200A lading og 200A utladning. Daly bruker Mosfet brytere. (M er en nyere serie og har ikke kontakter som er kompatible med tidligere BMS-er.) Noe nyttig informasjon kan kreve litt graving. De svarer reskt på support faktisk. (Passord for RS-485/USB-kabel er f eks "12345678" og ikke "1234" som med Bluetooth.) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Dreuf skrev for 16 timer siden: Nå er det en stund siden jeg har sett noen tester på youtube. Men de 280Ah cellene jeg tok inn lå på 280-295Ah når jeg testet dem. Så da på youtube at de som testet 304Ah cellene fikk samme resultat. Mål og vekt var også like, så det er ikke noe som tilsier at 304'ene har noe mer kapasitet. Var inne å så på nordic lithium nå og da hadde jeg nok kjøpt 280Ah cellene med sveisede pinneskruer. De første cellene jeg hadde var med skruehull og jeg har noen celler liggende hvor gjengene er ødelagt.. Ang ulike ratinger - kan dette være ulike sorteringer? Ser feks at enkelte tyske solcellepaneler kommer i 3/4 ulike effektratinger iht spec ark, med identiske fysiske data. Antar da at det er testing og sortering under produksjonen som avgjør om et panel kalles 355/365/370/380W feks. Kan det være samme greie med LiFePO4 batteriene? I så fall kunne det gjerne være et berettighet håp at de med høyest rating er mindre utsatt for ubalanse? Bare spekulering dette da Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Høres fornuftig ut at det er sortering i produksjonen som avgjør når det ikke er noen fysisk forskjell på cellene. Hadde de ikke noe av det samme på prosessor til pc også tro? Ellers er det kokeapparatet som pusher beslutningen frem her. Wallasen liker høy spenning ved oppstart og sliter innimellom. Tenker kanskje det er like greit å gjøre om mens jeg kan beholde start og truster batteri en sesong til. Trenger nok egentlig ikke så mye mer strøm til vårt bruk, men DIY bygg med 280 ah celler vil nesten doble tilgjengelig strøm. Budsjettet er stramt for tiden så kan jeg droppe shunt og basere med på BMS sin status er det fint. Funderer litt på balansering av celler, men ser at JK BMS har 1 a aktiv balansering så da er det kanskje ikke noe stress? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
SveinHa Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 lurvetass skrev 1 time siden: Funderer litt på balansering av celler, men ser at JK BMS har 1 a aktiv balansering så da er det kanskje ikke noe stress? Jeg har 200A JK BMS med 2A balansering på alle mine banker og ser at typisk spenningsforskjell mellom cellene ligger under 0.005V, unntaksvis oppe i 0.02V og stort bedre kan det vel ikke bli. Status akkurat nå med ganske beskjeden lading: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Dreuf Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Det jeg har blitt fortalt om sortering av celler er at kunden som skal bruke dette i bil/buss har en spesifikasjon i bestillingen. Alle celler som havner utenfor denne spesifikasjonen, det kan være seg grunnet for høy, for lav kapasitet, bulker, riper etc.. De selges på ebay og ali. Grade A som mange snakker om, er iflg mine kontakter ett internett fenomen. Alle cellene som går på markedet er "rejected" fra kunde/fabrikk, men fortsatt mer enn gode nok for vårt bruk. Når det gjelder ubalanse så er min teori at det er bedre å 4 ganske like celler for å unngå dette. Om alle har kapasitet på 280Ah er bedre å ha enn 3celler på 290Ah og en på 275Ah. Når man bestiller celler så kan man bestille såkalte "matched cells". Da har selger tatt kapasitetstest på cellene og matchet de som er mest like. Men dette er en stor jobb og de cellene koster normalt 500,- pr celle mer pr stk. Det er sjelden jeg har vært borti så stor ubalanse at det blir ett problem som er større enn å plage OCD'en når man ser på app'en ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Dreuf skrev 17 minutter siden: Det jeg har blitt fortalt om sortering av celler er at kunden som skal bruke dette i bil/buss har en spesifikasjon i bestillingen. Alle celler som havner utenfor denne spesifikasjonen, det kan være seg grunnet for høy, for lav kapasitet, bulker, riper etc.. De selges på ebay og ali. Grade A som mange snakker om, er iflg mine kontakter ett internett fenomen. Alle cellene som går på markedet er "rejected" fra kunde/fabrikk, men fortsatt mer enn gode nok for vårt bruk. Når det gjelder ubalanse så er min teori at det er bedre å 4 ganske like celler for å unngå dette. Om alle har kapasitet på 280Ah er bedre å ha enn 3celler på 290Ah og en på 275Ah. Når man bestiller celler så kan man bestille såkalte "matched cells". Da har selger tatt kapasitetstest på cellene og matchet de som er mest like. Men dette er en stor jobb og de cellene koster normalt 500,- pr celle mer pr stk. Det er sjelden jeg har vært borti så stor ubalanse at det blir ett problem som er større enn å plage OCD'en når man ser på app'en ;) Enig i at det ikke er et stort problem, oppstår kun når en lader opp mot max cellespenning, men dersom dynamo ikke gir seg før 14.2-14.3V kan det nok lett bli utkobling av ladeport på BMS. Som ikke er noen katastrofe i seg selv, utkoplingen skjer jo ved relativt lav strøm og en kan konfigurere innkoplingsspenning slik at en får tappet batteriet litt først. 500 for å matche cellene blir litt for dyrt ift basisprisen, dog tar det mye tid om en skal gjøre det selv 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 lurvetass skrev for 3 timer siden: Ellers er det kokeapparatet som pusher beslutningen frem her. Wallasen liker høy spenning ved oppstart og sliter innimellom. Tenker kanskje det er like greit å gjøre om mens jeg kan beholde start og truster batteri en sesong til. Da bør du kanskje tenke litt framover. Jeg har jo nevnt det flere ganger tidligere, men jeg kjører altså nå trusteren rett på lithiumbatteriet. Hvis du kjøper deg en BMS som er stor nok kan du gjøre det samme, da slipper du unna et dyrt blybatteri når det må byttes. Men bly på start må du jo selvsagt ha. lurvetass skrev for 3 timer siden: Trenger nok egentlig ikke så mye mer strøm til vårt bruk, men DIY bygg med 280 ah celler vil nesten doble tilgjengelig strøm. Budsjettet er stramt for tiden så kan jeg droppe shunt og basere med på BMS sin status er det fint. Du klarer deg greit uten batterimonitor. Det gjør i alle fall jeg, for vår er helt på bærtur og ikke til hjelp overhode. Hvis du går for en Daly BMS som jeg så viser den deg ladestatus på telefonen, og i tillegg følger du selvsagt med på hvilespenningen. Den sier også litt om SOC. lurvetass skrev for 3 timer siden: Funderer litt på balansering av celler, men ser at JK BMS har 1 a aktiv balansering så da er det kanskje ikke noe stress? Angående balansering av celler. Du balanserer cellene når du bygger, før du monter dem sammen i serie. Til balanseringen kan du låne en strømforsyning av meg, jeg kjøpte en slik. Etter montering skal BMS ta seg av balansering. Hvis du får problemer med ubalanse i cellene kan du evt. heller ettermontere en balansemodul til et par hundrelapper. Jeg har ikke en slik på mitt batteri. Tror ikke det er noen grunn til å krisemaksimere Går du for en BMS med 1A balansering er det i alle fall ikke noe problem. Legger inn et bilde fra status hos meg i går. Legg merke til største spenningsavvik på cellene: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Veldig bra tips @Komodo og blir det bygg så spør jeg om å låne den strømforsyningen. Du har jo også tilbudt meg å komme ut for å se på hvordan du har bygget batteriet ditt og det kommer jo nok til å spørre om en dag om ikke så lenge. Har tenkt på Dali BMS på 500 a, ja. Cellene har oppgitt maks strøm på 1c, 280 a, er det nok til vinsj eller truster? Mener dere målte høyere strømtrekk? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Pedaltom Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Her er info fra mitt batteri. (Her vist fra PC via RS485/USB, men mob tlf via Bluetooth er som regel greiere) Min Daly-M BMS har 0,1 ampere balansering. Hvis BMS-en ikke klarer å balansere ut om noen år vil jeg bare balanse direkte med en lab-forsyning innimellom evt. kjøpe en aktiv balansekrets som Komodo er inne på. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 For å se den aktuelle ubalansen må en gjerne opp på 13.6-13.8V og høyere, det er her spenning vs SOC-kurven blir bratt. Dersom en har et laderegime som aldri drar batteriet så høyt så lever en lykkelig uvitende (og helt problemfritt) 😁 Det er i alle fall min erfaring. Lange turer med dybamolading som kryper opp over 14.2V har av og til slått ut charge-port. Utenom dette er celleforskjellen minimal. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Mine 8 celler fra Nordic Lithium - EVE LF280K 280Ah (Versjon 3) - var perfekt balansert når jeg mottok de fra leverandør. Bruker de i en 4s2p konfigurasjon med to JK-BMS'er (1A balansering) og har spenningsforskjeller i det område SveinHa beskriver lenger opp. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Fantino Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Det jeg prøver å få fram her er at balansen ved cellespenning 3.2-3.3V stort sett vil være helt super, men at det er når en kryper opp i cellespenning 3.5V og oppover en ser forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Fantino skrev 43 minutter siden: Det jeg prøver å få fram her er at balansen ved cellespenning 3.2-3.3V stort sett vil være helt super, men at det er når en kryper opp i cellespenning 3.5V og oppover en ser forskjellen. Okay, så ved høy cellespenning vil man kunne se at det er forskjeller på de forskjellige cellene (A-vare kontra B-vare)? En aktiv balanserende BMS vil prøve å kompensere, men for et komplett batteri vil man ramle ned til dårligste celle? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Seilerslask Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Du vil gjerne se det i form av at en celle "stikker av" fra resten, typisk ved relativt lav SOC under forbruk eller relativt høy SOC under lading. Er du riktig heldig slår BMS ut protection. Å diskutere balanse i spenningsområdet 3.2-3.4V per celle er bortkastet tid, det er "i knærne" (høy eller lav SOC) det syns :) Et par screenshots fra off grid garage som illustrerer dette ganske godt: Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 BingoBonzo skrev for 2 timer siden: Okay, så ved høy cellespenning vil man kunne se at det er forskjeller på de forskjellige cellene (A-vare kontra B-vare)? En aktiv balanserende BMS vil prøve å kompensere, men for et komplett batteri vil man ramle ned til dårligste celle? Forskjell på A og B vare tror jeg er tricky å se men forventningen er vel at om en kjøper matchede celler så er det mindre varians i cellekapasiteten slik at det blir mindre ubalanse. Dersom cellene opprinnelig er såkalt toppbalanserte på 3.6-3.65V så bør forskjellen i den enden ikke være så stor, men en må opp mot disse spenningene for å se forskjellen, og blir den da stor så er jo cellene litt ute av balanse. Det som typisk skjer er at en celle er ‘full’ og begynner å øke spenningen kjapt, mens de andre holder seg på rundt 3.55V. Da trigges typisk BMS som kutter lading når cella når 3.65V eller deromkring. I motsatt ende, dvs ved lav SOC har jeg ikke prøvd, men vil jo forvente stor forskjell her siden de fleste toppbalanserer og dermed ‘flytter’ differansen i kapasitet til ‘denne enden’. Men vi spikker sånn sett fliser nå. En taper under 1% kapasitet ved å nøye seg med å lade til max 13.6-13.8V og er også snillere med batteriet så det er en god løsning. For ‘vedlikehold’ av balansering har jeg sett at det som fønker best er å lade opp, slå av hovedbryter og la solcellelader ‘kile’ innpå litt strøm noen dager med setting på ca 14.2V, mens balansekort jobber (10A aktiv balanser på 816Ah bank). Etterpå tåler batteriet lading fra dynamo med 14.2-14.3V uten å slå ut BMS men etter noen mnd med syklisk drift mellom 40 og 90% SOC er det litt ute av balanse igjen. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Hva tenker folket om dette? Trodde ikke det gikk å få små forsendelser, men ser ut til å være fra lager i europa? https://www.aliexpress.com/item/1005007090773335.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.36c331edFpHO15&algo_pvid=8bfbae07-d5de-462e-8fbe-a544f5dae20a&algo_exp_id=8bfbae07-d5de-462e-8fbe-a544f5dae20a-0&pdp_npi=4%40dis!NOK!3949.15!1500.68!!!334.00!126.92!%40211b65de17291609992262984e3bdc!12000039366610843!sea!NO!6130518796!ABX&curPageLogUid=hVlhpUsiKSwz&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A#nav-description Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Okkaby Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Hva lader til landstrøm bruker folket? Ser ut som min Victron har tatt kvelden. Ingen liv i drn lengre. Må se om jrg finner kvittering igjen hjemme, for er jo under 3 år gammel denne, så tenker litt vel tidlig den står av. Men kanskje Victron ikke er så bra lengre som en går å tror🤔🤔 Bare før noen spør. Jo det er strøm i uttak, testet med støvsuger nettopp 😂 Å ledningen å støpsel til lader er alt originalt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Victron Multiplus Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 lurvetass skrev for 6 timer siden: Hva tenker folket om dette? Jeg hoppet på noen til omtrent den prisen men de dukket aldri opp. Ser ut som om de sender til Norge men av alle andre leverandører jeg har sett så sender de ikke til Norge fra EU og de som sender til Norge har en så sinnssyk fraktpris at en kan like godt handle her på berget. Jeg har endt opp med å handle 48 celler her på berget... Vær også obs på at om der skulle bli et eller annet problem med en celle så KAN DU IKKE returnere for Kina har restriksjoner på slikt. Jeg prøvde nettopp å returnere en haug med 18650 lithiumceller og det stoppet Posten... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Fantino Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Okkaby skrev for 2 timer siden: Hva lader til landstrøm bruker folket? Ser ut som min Victron har tatt kvelden. Ingen liv i drn lengre. Må se om jrg finner kvittering igjen hjemme, for er jo under 3 år gammel denne, så tenker litt vel tidlig den står av. Men kanskje Victron ikke er så bra lengre som en går å tror🤔🤔 Bare før noen spør. Jo det er strøm i uttak, testet med støvsuger nettopp 😂 Å ledningen å støpsel til lader er alt originalt. Er det til lading av Lithium? Kan BMS charge port ha slått seg av? Ville evt prøvd den på et blybatteri før den avskrives Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Takk for svar @SveinHa tenkte litt sånn da jeg leste i annonsen også. Ett sted stod det fri levering og betingelser DDP, men så ikke sånn ut et annet sted fra samme leverandør. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Okkaby Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Fantino skrev 15 minutter siden: Er det til lading av Lithium? Kan BMS charge port ha slått seg av? Ville evt prøvd den på et blybatteri før den avskrives Det lades når motor kjøre. Ser ut som det er dette som har gjort at det i perioder har vært forskjellig spenning på de to batterier som er koblet på samme skinne. Har kun ligget med landstrøm i gjestehavn det meste av sesongen, så, så det først når jeg sjekket nå i dag, siden det nå igjen var forskjell i spenning på batteriene når jeg fikk kontakt med nye app mot bms Er også helt dødt i begge dioder, samt bluetooth ikke er aktiv, da Victron app ikke finner lader lengre. Så lader er nå gåen. DCDC lader fungere. Å ja er mot Lithium pakka. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
msmoraas Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 @lurvetass nkon har de cellene på vei inn nå, bestiller du til strømstad kommet du greit unna prismessig, under momsgrensen på 3000 https://eu.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/eve-lf280-prismatic-280ah-280a-lifepo4-threaded.html Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Det var interessant @msmoraas Noen erfaring med den leverandøren? Er jo litt usikkert hvis det må forhåndsbetales for noe som skal komme langt ut i november. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.