Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Liten status fra Trøndelag. Jeg har nå hatt 2 * 280 Ah @ 12 volt LiFePO4 DIY batterier i båten siden i vår. Det har vært en meget bra oppgradering. Følger med på strømmåleren innimellom, men det er som regel ganske kjedelig. :lol: Takk til alle som har bidratt i denne tråden og som har gjort det relativt enkelt å komme i mål med litium i båt. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er egene utganger for å koble inn last og lading. Disse drar man til et relé (dobbelt rele). Det relé som er originalt til settet klarer maks 120A.  Her går ladingen fra dynamo via en argofet og inn på rele og til batteri. Samme med generelt forbruk til båten. Det går gjennom del 2 av relé. 
Multiplussen trekker mer enn 120A så den kobles utenom disse releene. 
etter å ha fulladet pakken i går kom den ene cellen opp i 3,61v. Da gikk utgangen for lading av. 
for å komme opp i den spenningen deaktiverte jeg BMS i cerbo og ladet kun på spenning fra MP. 14,2v

 

Ladestrømmen fra MP reduseres automatisk dersom BMS styrer lading, noe den gjør som default siden automatisk valg av BMS er satt opp som standard. Du må ha DVCC aktivert. 

Jeg la ikke merke til om kortene var lakkerte, men det er et godt poeng. Skal sjekke det og hive på noe lakk om de ikke er det. 
 

image.png.6be9ba99e3ef379fa21a66d791e9cff5.png

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, har fått en del dronebatterier som jeg tenkte å bruke i ett 48 v system og lades fra 24 vil dynamo og solceller. litt usikker på om 12s kan brukes. ser ut som de ikke har BMS så er kontakten standardisert? noen som veit hvilken pinne som er hva? (må muligens finne det dårligste og rive de fra hverandre.) har 7 stykk, får muligens flere til våren. Noe som vil anbefale BMS.  DSC_0013.JPG.9cdf6d416b10025493bb9d1935f486a5.JPG er usikker på om dette er noe å satse på. min til maks spenning 30-50,4 vDSC_0015.JPG.6af2e9fe51f619c8b4cca0edbd4af413.JPGDSC_0012.JPG.61b2155d0986fd7532e9540032c9cc1d.JPGDSC_0014.JPG.c0f869fadc0b6e5996565029847a2590.JPG

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Personlig hadde jeg vært uhyre skeptisk til å montere slike LiPo-batterier i båt. Dersom en har stålkontroll på hva en gjør er det sikkert greit, a-la @offpist , men mener det var celler fra bil som ble brukt da. Usikker på hvordan celler til droner er beskyttet/kapslet men gjetter vel på ‘mindre enn for bil’. 44.4V nominell spenning stemmer godt med 12S og LiPo nominell cellespenning på 3.7V. 

Link to post
Share on other sites

Kaien40 skrev 54 minutter siden:

Hei, har fått en del dronebatterier som jeg tenkte å bruke i ett 48 v system og lades fra 24 vil dynamo og solceller.

 

Ikke det at det er et svar på spørsmålet ditt, men hva har du tenkt å bruke 48V til ombord?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

 

Ikke det at det er et svar på spørsmålet ditt, men hva har du tenkt å bruke 48V til ombord?

Tanken er at alt av utsyr ombord  (i 60 fot bobåt) skal gå på 230 volt, kjøleskap, vaskemaskin, koketopp, oppvaskmaskin fra Victron invertere.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 17 minutter siden:

Personlig hadde jeg vært uhyre skeptisk til å montere slike LiPo-batterier i båt. Dersom en har stålkontroll på hva en gjør er det sikkert greit, a-la @offpist , men mener det var celler fra bil som ble brukt da. Usikker på hvordan celler til droner er beskyttet/kapslet men gjetter vel på ‘mindre enn for bil’. 44.4V nominell spenning stemmer godt med 12S og LiPo nominell cellespenning på 3.7V. 

Det blir flere bankes, og nå ramlet det plutselig en haug med batterier i fanget.

 

For å forbedre sikkerheten var tanken å lage "stål lomme" bankene ligger i som kan vannfylles.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Ok, skjønner. Blir et forbruksbatteri som skal forsyne en inverter da. 

 

Men dronebatterier, hvor store er disse batteriene da? Enten i Ah eller Wh. 

ja, ett bat er 22mAh så med de 7 stk jeg nå har fått blir det 7,7 kWh (50,4V)  så må jeg bygge videre med . Nå er de noe degradert, usikker på hvor mye,  men de sa med den minste avvik så blir de dumpa (til meg :)) Jeg håper og tror de trenger balansering.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Kaien40 skrev 10 minutter siden:

Det blir flere bankes, og nå ramlet det plutselig en haug med batterier i fanget.

 

For å forbedre sikkerheten var tanken å lage "stål lomme" bankene ligger i som kan vannfylles.

Litium + vann er dessverre også en alt for spennende løsning. Om noe så burde de stå i en stålkasse med eksplosjonspanel pekende overbord så de kan blåse fra seg om de skulle løpe løpsk. Ikke gjennomførbart på vanlige lystbåter men på en 60 ft bobåt muligens

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 18 minutter siden:

De batteriene hadde aldri kommet om bord i min båt. Hadde et slikt batteri til et radiostyrt fly som tok fyr under ladding  i kjelleren min. Det var ikke en opplevelse en vil ha flere av.

Nå er dette profesjonelle droner de er brukt til så kan ikke tro de er noe dårligere enn batteriene til biler. så med temperatur styrt BMS burde de fungere. Kjenne de som har tatt hele leaf batteripakken ombord, men som han sier han lader den kun når han er ombord. :)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Kaien40 skrev 12 minutter siden:

ett bat er 22mAh så med de 7 stk jeg nå har fått blir det 7,7 kWh (50,4V)

Her var det noe som ikke stemte. Du må nok ta bort den lille "m"-en. Men hvor kom 50,4V fra? Nominell spenning på disse cellene er vel 3,6V. Da blir nominell spenning på en 12s pakke 43,2V. 22Ah*43,2V*7=6653Wh. Og det er altså før du korrigerer for slitasje. For å oversette tallene til 12V språket tilsvarer det en batteribank på 550Ah. 

 

Dette er sikkert supre batterier, men hvis de ikke har egen BMS ville jeg tenkt meg om to ganger. Jeg hadde nok ikke vært like skeptisk som @Fantino på å bruke Li-Ion batterier ombord, men da skulle jeg hatt stålkontroll på sikkerheten. Tenker da særlig på BMSen, kabling og koblinger. Usikker på om den vannfylte stålkassa du nevner er veien å gå. 

 

Kaien40 skrev 14 minutter siden:

Kjenne de som har tatt hele leaf batteripakken ombord, men som han sier han lader den kun når han er ombord

Hvis dronebatteriene ikke har BMS ville jeg kanskje heller tenkt i den retningen, men da bør det også ligge i kortene at gevinsten er vesentlig mer kapasitet enn 6600Wh, eller 550Ah ved 12V. Hvis ikke hadde jeg bygget et LiFePo4 batteri som flere andre har beskrevet i tråden her. Bygger du det på 24V har du et batteri som både er kurant å lade og belaste. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker vel at i en drone trenger en lite sikkerhetssystemer, i en bil også mindre enn i båt. Skikkelig BMS og en kapsling som tåler thermal runaway med ‘skorstein’ / eksplosjonspanel i ufarlig retning så hadde jeg følt meg noenlunde trygg. Er nysgjerrig på hvordan dronegutta rigger seg når disse batteriene skal lades? Men som sagt, søk opp trådene til @offpist her inne. Der er bruk av LiPo i båt veldig godt dokumentert. Mener det var celler fra Nissan Leaf hovedsakelig. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 15.10.2023 at 13.43:

Her var det noe som ikke stemte. Du må nok ta bort den lille "m"-en. Men hvor kom 50,4V fra? Nominell spenning på disse cellene er vel 3,6V. Da blir nominell spenning på en 12s pakke 43,2V. 22Ah*43,2V*7=6653Wh. Og det er altså før du korrigerer for slitasje. For å oversette tallene til 12V språket tilsvarer det en batteribank på 550Ah. 

m skal bort ja. Ser det blir feil å bruke maks spenning 50,4V. Nominel er 44,4v (se bildet) 

 

Ser på T-Drones hjemmeside 3 til 4,2v. Samme batteri men med halvparten av cellene ligger på 10000 nok.

 

Batteriene blir enten ladet ute på plattformene eller frakte ut fullladet. Der de de blir byttet dersom det er behov.. lite trolig dette kan være dårlig kvalitet om de skal lades eller fraktes ut til olje/gass installasjon.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev for 1 time siden:

Screenshot_20231019_143239_AliExpress.jpg.697db1a3df6dbf6c01d181ea00265b3a.jpgNy BMS fra JK

Har denne mange temperatur sensore som kutter lading vel høy temperatur? Skal sjekke denne :)

 

Har du kjøpt denne? og fra hvilken selger?. Aliex. selgere selger my falsk dritt. og det hjelper ikke å gi dårlig tilbake melding, de bare sletter produktet og legger inn samme falske produktet på nytt

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Kaien40 skrev On 19.10.2023 at 16.26:

Har denne mange temperatur sensore som kutter lading vel høy temperatur? Skal sjekke denne :)

 

Har du kjøpt denne? og fra hvilken selger?. Aliex. selgere selger my falsk dritt. og det hjelper ikke å gi dårlig tilbake melding, de bare sletter produktet og legger inn samme falske produktet på nytt

 

 

Jeg har en annen eldre JK som jeg kjøpte fra Hankzor Ms Store. 

 

Jeg er forsåvidt fornøyd. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...