toholthe Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Takk for svar. Da tror jeg jeg går for en sånn JK BMS. Et spørsmål til. Jeg tenker å gå for 12 EVE celler på 280aH for å lage et batteri på 12v 840Ah. Er det noe poeng å balasere cellene før jeg setter det sammen, eller vil BMS ordne dette på sikt? Om jeg har noe redusert kapasitet første tiden lever jeg godt med det. T Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September toholthe skrev 5 minutter siden: Er det noe poeng å balasere cellene før jeg setter det sammen, eller vil BMS ordne dette på sikt? Noen styrer voldsomt med balansering før batteriet settes sammen men jeg ser ikke noe poeng når BMS fixer det både fra start og underveis... BMS vil uansett være balansesjefen... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Okkaby Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September SveinHa skrev 12 minutter siden: Noen styrer voldsomt med balansering før batteriet settes sammen men jeg ser ikke noe poeng når BMS fixer det både fra start og underveis... BMS vil uansett være balansesjefen... Om du har link til disse BMS? Tenker jeg kommer å bytte mine røde ut, siden jeg fremdeles får denne rare måling på ene batteri, som plutselig er 60-70 å det endre fult. Virker som dette kommer å går i perioder. Så tenker bms er ustabile. Har jo disse røde jeg ikke husker navnet på nå. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Okkaby skrev 1 time siden: Har jo disse røde jeg ikke husker navnet på nå. Daly? Sjekk her: https://www.aliexpress.com/store/1103516082/pages/all-items.html?spm=a2g0o.store_pc_home.pcShopHead_2008150401672.1&shop_sortType=bestmatch_sort Der er jo en haug å velge mellom... De jeg har går bare fra 24V og opp. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Pedaltom Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Jeg har Daly BMS, som jeg er veldig fornøyd med. Smart BMS-typen som kom våren 2024. Etter to sesonger klarer fint den innebygde passive balansekretsen (200 mA) å holde mine fire celler i balanse. Hvis et batteri aldri er omtrent fulladet vil ladetilstanden bli vist lenger og lenger unna sannheten. (Coloumbmåling) Min dynamo (115A Mitsubishi i en Volvo Penta D1-30F) lader til en toppspenning på 14,2 volt når ladestrømmen går mot 0A. Da er også BMS-en (nesten) kalibrert og viser SOC PÅ 99.1%. Hvis en celle av en eller annen grunn er kommet i "utakt", kan BMS-en hindre batteriet i å kalibreres ved full spenning. Den cellen kan da lades separat med en isolert strømforsyning inntil cellene er i balanse. Under denne celleladingen trenger ikke batteriets celler kobles fra hverandre. Hvis du har 60-70% kapasitet og aldri over, hva er cellespenningen på de enkelte cellene dine Okkaby? Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart igår klokken 19:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:54 Hva er erfaringen med å kjøre ankervinsj på en forbruksbank med JK BMS? Ser det ikke er anbefalt å kjøre el.motor på mosfet basert BMS, men hos meg blir det vanskelig å få kobla vinsjen over på startbatteriet uten mye nye lange tykke kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Referansen jeg har i bakhodet er at @Dreuf kjørte baugpropell på 250A Daly-BMS (om du blar langt nok bakover i denne tråden) uten at det knelte BMS. Om jeg husker riktig så var 250A snaut ift spec på BMS. Ankervinsj er nok noe snillere. Men det kommer helt an på hvor bra BMS er sikret mot transienter/flyback strøm fra motoren og det er gjerne ikke så lett å finne ut for aktuell BMS, med mindre det er andre som har erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Hva er i så fall konsekvenen? Om worst case er at BMS ryker, så er jeg den relativt billig å bytte ut så det er verdt å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Disse boksene har vært omtalt her tidligere. Virker jo geniale for å få et litt mer profesjonelt utseende og enkelt å bygge. Noen som har testet dem? https://www.eelbattery.com/12V-Lifepo4-Battery-DIY-Box-New-Kits-with-Bluetooth-JK-Active-Balance-BMS-Set-EU-Warehouse-shipping-p5733618.html Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Jeg bygde boks sjøl av kryssfiner og brukte svart spraylakk. Har 200A bms fra jk og denne skal tåle 300A pik, men ikke testet. Har fundert på bytte til 300A bms, og teste med baugpropellen, men vet ikke om jeg gidder. Foreløpig har de gamle agm batteriene fungert til vinsj og truster. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Brigg Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden toholthe skrev On 5.10.2025 at 21.54: Ser det ikke er anbefalt å kjøre el.motor på mosfet basert BMS Interessant. Dette var ukjent for meg. Har du noe mer info rundt dette, eller link til informasjon? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
toholthe Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Har lest det diverse steder. Har noe med høy start/peak strøm å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden toholthe skrev 3 minutter siden: Har lest det diverse steder. Har noe med høy start/peak strøm å gjøre. Det har vel med BMS sin kapasitet og strømtrekket til motoren å gjøre? Truster har ofte høyt trekk i starten. Er derfor jeg ikke har testet foreløpig og vurdere å bytte til 300A BMS for å teste da. Er vel ikke generelt problem med elektromotor så lenge strømtrekk er innafor kapasiteten? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Vet ikke om min BMS er av mosfettypen, men jeg kjører i alle fall baugpropellen på mitt diy lithiumbatteri. Det er en SE80, og den trekker opp til 600A. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Brigg skrev 1 time siden: Interessant. Dette var ukjent for meg. Har du noe mer info rundt dette, eller link til informasjon? Det skyldes nok mer problemet med transienter/‘flyback’ pulser ved start/stopp av kraftige DC motorer enn selve inrush-strømmen. Slike transienter er generelt drepen for MOSFET som tåler dårlig spenning feil vei. Men BMS er nok bygget med beskyttelseskretser som håndterer dette, uten at det er lett å finne dokumentasjon på. Alle Daly/JK og de vanlige BMS typene er vel MOSFET-baserte. 123 og enkelte mer sære typer bruker eksterne kontaktorer. Men da har jo @Komodo også en god referanse. Det er jo også en Daly. Mener å huske fra spec-ark at de tåler det dobbelte av ratingen også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.