mons Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Bygger to nye båter: – Legger stor vekt på komfort (n247.no) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Havarita Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Konkurs er ikke unikt for elektriske båter. Green Wave konkurs Freepower konkurs Kruser konkurs I alle tilfellene er det vanskelig å skaffe kapital og vanskelig å skaffe kunder. Kanskje det rett og slett ikke er bærekraftige løsninger i et fungerende marked? El-båt funker best når man selv slipper å betale regningen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Ikke så rart at de går konkurs, da det ikke er et marked ennå og heller ingen system eller logistikk for lading. Alle lager sine egne patenter og måter å gjøre ting på. Se i forhold til bilindustrien som nå deler plattformer seg i mellom. Da blir det mer økonomi i dette og man kan produsere mange enheter som deles og får ned priser. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Bygger to nye båter: – Legger stor vekt på komfort (n247.no) Her må kommunen / AKT fått fatt i friske penger eller sugerør inn i bompengekassa da dem tidligere knapt hadde budjett til å drifte noen utgamle plimsollere ( har stått i fare for nedleggelse flere ganger) Bare ladestajoner til disse koster millioner. Her er det en subsidiering av biletter som antakeligvis ikke blir offentligjort. Dessuten er øyene i Søgne nærmest fraflyttet og nesten samtlige bruker egen båt. Mao et klart eksempel på det grønne skiftet fungerer- Bare man får økt budsjettene nok og at andre tar regingen.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 58 minutes ago, hanto1 said: Mao et klart eksempel på det grønne skiftet fungerer- Bare man får økt budsjettene nok og at andre tar regingen.. Det er ikke unikt for "det grønne skiftet", når politikere overstyrer fagfolk, så blir resultatet ofte dertil. Uttrykket "det grønne skiftet" kommer vel fra politikere og ikke fagfolk. Wikipedia anfører: Quote Begrepet har ingen presis definisjon, og brukes av både politikere, næringsinteresser og aktivister[1] som et retorisk virkemiddel for å fremstille tiltak en ønsker å innføre som del av en ustoppelig, vedvarende endringsprosess, og således mer fremtidsrettet enn alternativene Så jeg er i utgangspunktet svært skeptisk hver gang ordene "grønt skifte" blir nevnt. Det er ikke dermed sagt at batterdreven fremdrift på båter ikke kan fungere. I kombinasjon med skrogformer som krever lite energi kan det ha noe for seg. Slik som naboen, som har katamaranskrog (og som neppe har det travelt). Naboen kom nok over Donau, da er vel batteridrift mer hensiktsmessig enn seil - men nedover Svartehavskysten så virker det underlig å seile rundt uten mast. Candela er også noe som kan være verd å følge med på - https://candela.com/ "The proof is in the pudding", som britene sier. Om ti år, så tipper jeg at Candela-båtene enten er en kjempesuksess, eller en total flopp som enten er gått konkurs eller som overlever på et minimum av innsats, og med et minimum av kunder som har et politisk mål om "elektrifisering, koste hva det vil". De har vel fått noe kontrakt i Stockholm så vidt jeg har forstått. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Litt informasjon om nabobåten: 3 kW solcellebank. Med 2 kW til fremdrift får han 5-6 knop. Solen skinner ikke natterstid, men han har gjort 4 knop i snitt ila ett døgn (med vesentlig trekk fra batterier). Reduseres farta til 3 knop så går energiregnskapet i balanse. Vel og merke sommerstid i Middelhavet. Dette er ikke første prosjektet hans med solcelledrift, men det er første prosjekt som ikke er ment for innlandsseilas. Han har fjernet masta som var opprinnelig, men har en minimast, såpass liten at den kan vippes opp med håndkraft. Tanken er at når det blåser lite, så er det greiere å benytte elmotor enn seil, og når det blåser mye, så oppnår man gjerne 5-6 knop med liten mast og lite seilføring. Båten har vært brukt en hel del på Middelhavet, bl.a. seilt en del mellom Cyprus, Israel, Gaza (men i de siste årene har det vært umulig å seile dit sa han). Jeg synes det er imponerende at det er mulig å komme seg frem med bare solcellepaneler. Jeg tror jeg har skrevet i andre tråder at "det er for lite effekt i solcellepaneler til å få til noe fornuftig fremdrift på en båt". Nå vil sikkert enkelte hevde at 3-5 knop ikke er tilstrekkelig fart til at det kan kalles "fornuftig fremdrift". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 2 hours ago, tobixen said: Candela er også noe som kan være verd å følge med på Det er jo den som ble nevnt i orginalinnlegget, fra 2019. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nomen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 3 knops "fart" over middelhavet, ja det er for spesielt interresserte. Og det med "spesielt interressert" er nokså gjennomgående for det meste med batteridrift, man må ønske seg at det fungerer, for i mange praktiske sammenhenger gjør det ikke det. F.eks. Bruke flere 100 000,- på en svær bateribank for å flytte en liten båt rundt i 3-5 knop, for så å lete etter en plass å lade etter noen timer. Vel hver sin smak, for meg er mye av båtlivet frihet, muligheten til å dra hvor som helst, så kjapt man vil og fylle energibanken kjapt og enkelt (nesten) hvor som helst. Klart, en liten solskinnsbåt med elmotor som glir "lydløst" gjennom vannet, kan ha sin sjarm det, men det gir ikke noen miljøgevinst. Dessuten om jeg skulle hatt en slik båt, skulle det vært ei klassisk tresnekke med skikkelig "tøff, tøff" motor, det er tross alt en del av opplevelsen? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 7 minutes ago, nomen said: 3 knops "fart" over middelhavet, ja det er for spesielt interresserte. 3 knops fart er ikke så langt unna min VMG snittfart over Middelhavet for seil, og omtrent minstefart på dager med bølger (når bølgene vinner over vinden og seilene slår frem og tilbake, da starter jeg motoren). Seiler han dagtid og ankrer opp for natta, så oppnår han hastigheter på høyde med en allminnelig turseilbåt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 17 minutes ago, tobixen said: Det er jo den som ble nevnt i orginalinnlegget, fra 2019. I følge TU-artikkelen som det ble linket til i første innlegg kunne de demonstrere en prototype allerede senhøst 2019, antok å produsere en håndfull i 2019 og flere titalls eksemplarer i 2020. Nå i 2024 står det "First deliveries of the C-8 CC are projected for mid-2025". På FAQ står det "First deliveries will occur during Q4 2022. Contact sales for more detailed information on today’s delivery dates." Menja, det finnes en C-7, og FAQ'en skriver "Serial production of the C-7 resulted in 32 delivered boats, from our factory outside Stockholm, Sweden. The C-7 is no longer in production and has been replaced by the Candela C-8". Siste kapitalutvidelse i mars 2024. Siste nyhetssak er fra 2023 (de har publisert noen bloggartikler i 2024). Høy pågang på reservasjonssiden hevder de. Mulig de har tekniske, logistikkmessige eller konstadsmessige utfordringer på produksjonssiden. Covid har jo bremset ganske mange prosjekter. Det er sikkert verd å vente noen år før man konkluderer at det er en flopp ... men når et firma ikke lever opp til løfter, leverer mange år forsinket og stadig vekk må tigge sine investorer etter mer penger ... så er det ofte et tegn på at teknologien ikke er moden, at idéen ikke er praktisk realiserbar eller at kostnadene ble for høye. Av og til er det rendyrket svindel, man selger inn en idé til investorer i viten om at idéen ikke er gjennomførbar. Her har man tross alt prototyper å vise til, så jeg tviler på at dette er svindel. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart Torsdag 12:20 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:20 Hurtigbåtkonferanse for Norled, Odfjell, Fjord1 og Torghatten i Bergen - hva blir framtidens drivstoff langs kysten til Norge. | Kystens Næringsliv | Vi skaper kysten sammen! SES har jeg hørt om i 30 år men SESP aner jeg ikke hva betyr. IUansett så kreves det uhorvelig mye energi til å blåse opp luftputa. På Forsvarets Korvetter er det en egen 16V MTU i baugen som fungerer som luftpumpe! Og forbruket på skjørt i gummi er formidabelt, og lite miljøvennlig. Lykke til med brainstorming! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Okkaby Svart Torsdag 13:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:16 Okkaby skrev On 30.9.2025 at 21.15: -morten- skrev for 7 timer siden: Hurtigbåtkonferanse for Norled, Odfjell, Fjord1 og Torghatten i Bergen - hva blir framtidens drivstoff langs kysten til Norge. | Kystens Næringsliv | Vi skaper kysten sammen! SES har jeg hørt om i 30 år men SESP aner jeg ikke hva betyr. IUansett så kreves det uhorvelig mye energi til å blåse opp luftputa. På Forsvarets Korvetter er det en egen 16V MTU i baugen som fungerer som luftpumpe! Og forbruket på skjørt i gummi er formidabelt, og lite miljøvennlig. Lykke til med brainstorming! Så lenge det kan linkes opp kot grønne skifte, så spytter Staten inn masse. *Da har sjefene jobb noen år å store bonuser. At det så går ned når tilskud tar slutt, det er ikke viktig i denne sammenhengen for staten. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Torsdag 18:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:36 Danske RAND Boats erklæret konkurs Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Lørdag 19:02 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:02 Jeg ønsker å beholde fart og rekkevidde uten å gå på noe kompromiss med det. Kjører vanligvis med et effektuttak på 75% (204 kW), noe som gir en (teoretisk) rekkevidde på 230 NM utseilt på 8,27 timer. Dette betyr at jeg trenger en batteripakke på 1687kW for å klare det samme med batterier, men siden maritime batteripakker kun kan benyttes i området 30-70%, hverken lavere eller høyere. Iallefall ikke i garantitiden så må batteripakken være 4218kW. Dvs. at man skal erstatte drøye 400 kg diesel drivstoff med en batteripakke på 40-50 tonn for å oppnå samme rekkevidde. De fleste skjønner at dette er rene drømmerier og at batteri basert på dagens teknologi er et blindspor for de fleste typer fritidsbåtliv. Meningsløst tull. Biodiesel er den eneste aktuelle "miljøvennlige" drivstofferstatningen for anleggsdiesel i 2025. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart igår klokken 11:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:01 Chiefengineer skrev for 15 timer siden: Dette betyr at jeg trenger en batteripakke på 1687kW for å klare det samme med batterier, men siden maritime batteripakker kun kan benyttes i området 30-70%, hverken lavere eller høyere. Iallefall ikke i garantitiden så må batteripakken være 4218kW. Ble dette rett da? 70% av 2410 = 1687. Kwh altså. Så blir jo bare 25 tonn batteripakke Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 11:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:13 Teerex skrev 8 minutter siden: Ble dette rett da? 70% av 2410 = 1687. Kwh altså. Så blir jo bare 25 tonn batteripakke Ja jeg mener det er rett. Når området som kan benyttes er mellom 30-70% utgjør dette 40% av batteripakkens kapasitet. Ikke 0-100% som man skulle ønske eller 20-80% som er mer vanlig på en bil selv om dette kan strekkes lengre. Og 4218 kW x 0,4 = 1687. Enig? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart igår klokken 13:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:08 Ja, hvis du lader batteriet til 100% og kjører det ned til 30% så har du brukt 70% av kapasiteten. Men klart, hvis du aldri vil/kan lade til 100% av en eller annen grunn så blir det jo noe annet. Tar jo noe ekstra tid å lade til 100%, men hvis man skal avgårde med en gang så tar vel batteriet ingen skade av en topplading innimellom. Å kjøre ned til 15-20% er vel heller intet problem en gang imellom. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart igår klokken 14:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:13 Lithium kan man vel greit kjøre mellom 10- og 100 % innimellom. På mine lithium er det anbefalt prosedyre. Det kommer vel også an på om man befinner seg i Karibien eller Svalbard. Om man har seil- eller motorbåt. En YouTube'r har seriøst beregnet at i de områdene de befinner seg, kan med sin 48 V installasjon i seilbåten motre uendelig i 3 knop på flatt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 15:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:18 På de nye fergene som har kommet får man kun benytte systemet mellom 30 og 70% i garantitiden. På Horten-Moss har man allerede skiftet forferdelig mange defekte batterier etter at sambandet gikk over til batteridrift Her får imidlertid systemene kjørt seg på en helt annen måte enn i en bil eller fritidsbåt, det skal jo sies. Og et slikt kjør gir kort levetid på batteriteknologien ser det dessverre ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart igår klokken 16:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:29 Chiefengineer skrev 1 time siden: har man allerede skiftet forferdelig mange defekte batterier Hvor blir disse defekte batteriene lagret? Tidligere i sommer var det mye styr på grunn av en lagertomt i Østfold med defekte batterier.... Jeg bare undrer..... PS.: Jeg kjører min 2013 MB 200d uten snev av hverken rekkeviddeangst eller dårlig samvittighet! Spesielt når naboen står og venter på hjelp fra NAF fordi ladinga på Tesla'en har feilet...... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
tobixen Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden On 10/4/2025 at 9:02 PM, Chiefengineer said: Jeg ønsker å beholde fart og rekkevidde uten å gå på noe kompromiss med det. Elektrifisering er ikke kompatibelt med høy fart kombinert med lang rekkevidde og ineffektive skrogformer. On 10/4/2025 at 9:02 PM, Chiefengineer said: siden maritime batteripakker kun kan benyttes i området 30-70%, hverken lavere eller høyere. Jeg skal ikke krangle på dét, men dieseltanken brukes heller ikke 0-100%. Du starter som hovedregel ikke turen fra hjemmehavn med fulle tanker, de siste literene av drivstoff er ikke tilgjengelig, og man ønsker å ha en viss reservekapasitet som aldri blir brukt. On 10/4/2025 at 9:02 PM, Chiefengineer said: Dvs. at man skal erstatte drøye 400 kg diesel drivstoff med en batteripakke på 40-50 tonn for å oppnå samme rekkevidde. De fleste skjønner at dette er rene drømmerier og at batteri basert på dagens teknologi er et blindspor for de fleste typer fritidsbåtliv. Meningsløst tull. At diesel er en svært mye mer effektiv måte å transportere energi på enn batterier, det er trolig en underkommunisert sannhet, men forholdet 1:100 høres ikke riktig ut. Selv om regnestykket over holder mål, så er ikke konklusjonen gitt. 400 liter med drivstoff, hva koster det? Er 20kr/liter normalt i dag? Prisen forventes også å øke i fremtiden, enten det skyldes knapphet eller CO2-kvoter. 8000 kroner for en søndagstur, det er utenfor budsjett for de aller fleste. Det finnes uendelige muligheter for å utøve fritidsbåtliv uten å svi av store mengder diesel. Candela har også bevist at det er mulig å kombinere elektrifisering, rekkevidde og fart ved å optimalisere energibruken (foil-teknologi) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
ivar Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden tenker overgangen kan få seg en liten boost neste gang batteriteknologien gjør et hopp. "Faststoffbatterier" (hva nå det er for noe) har vært "rett rundt hjørnet" , sikkert i 5 år allerede Ellers blir det nok fremdeles ganske preget av nisjer en stund framover tenker jeg. Eksempel på en her, hvor flere aktører samarbeider for å prøve ut ny teknologi : https://maritimt.com/kvitbjorn-07-2022 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Okkaby Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Italienske FNM har jo hatt hybrid løsning lfnge nå. Kunne jo fått min motor med det systemet. Men har ikke plass eller viljen til å betale for det. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Sakset dette i en artikkel i Kystens Næringsliv fra 2023: https://www.kystens.no/industri/droppet-skjortet-og-satser-pa-a-levere-lengst-rekkevidde-for-elektriske-hurtigbater/2-1-1408177 --------------- Utdrag fra vedlagte lange - og for så vidt interessante - artikkel: Det handler om luftputeteknologi, men gründerne i SES-X har droppet det meste som minner om luftpute i skroget de kan satse på i nær alle fartøyklasser, fra snekke til tankskip. Et samarbeid med Frydenbø skal sikre viktig innpass i et gryende marked for helelektriske lystbåter, og et samarbeid med Moen Marin åpner opp for industriell mannskapstransport. – Vi etablerer et eget el-båtselskap sammen med Frydenbø. De har egen produksjonsfabrikk i Polen med årlig kapasitet på over 1000 båter per år, og det gir stor fleksibilitet for oss. 2023-sesongen er absolutt spennende, og ting bygges opp rundt oss akkurat nå. Det er den spesielle luftputeteknologien til SES-X som er kjernen i satsingene på ulike fartøysegmenter. – Energikrevende fartøy er vanskelig å elektrifisere. Vi kan gi den største rekkevidden målt mot kostnad i noen plattform, mener Rehn. Selv om hurtigbåtanbudene er interessante, er det nemlig mannskapstransport og lystbåtmarkedet som i følge Rehn virker å være raskeste vei til markedet for selskapet. – Der kommer vi til å stå for en betydelig kommersialisering allerede i 2024. Prinsippet er tilsynelatende enkelt. Luft under skroget gir mindre motstand enn vann og øker rekkevidden, samtidig som energiforbruket går tilsvarende ned. Konseptet dekker alle fartøysegment, fra snekke til tankskip. «Samtidig er markedet superfragmentert», og ikke alt kan løses likt, sier Rehn. -------------------------------------------- Selskapet ser ut til å hete Pascal Technologies AS, og ser ut til å leve den dag i dag, med et underskudd på 32 mill. https://www.purehelp.no/m/company/details/pascaltechnologiesas/984262612 Det er nok et "langt lerret å bleke", men en gang kommer sannsynligvis 40-fotere med flybridge til å drives med batterier. I mellomtiden fyller jeg dyr diesel. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.