Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Jeg skal ha elmotorer når jeg bytter neste gang, forutsatt at prisene er kommet ned på det jeg da mener er et akseptabelt nivå.

Tilnærmet fravær av lyd, lukt og vedlikehold trumfer rekkevidde. Å skynde meg fram for motor når jeg er på sjøen ønsker jeg uansett ikke.

Jeg bruker maks et par hundre liter diesel i sesongen, så miljøaspektet har lite å si for min del.

Link to post
Share on other sites

Igjen, jeg er positiv til elektrisk fremdrift, men det blir litt i overkant propaganda fra enkelte her - fra begge sider.
Hadde håpet at båtfolk klarte å være litt mer nøytrale, men noen ganger er vi visst ikke bedre enn syklistene, bilistene eller politikerne ;)

 

En ulempe med elektrisk fremdrift som ikke har vært mye diskutert er farene og ulempene dersom båten går lekk. 
Det har ubåtene fått bittert erfare, både kontakt med batterier og motorer som svikter.

Men, er overbevist om at ulempene med elmotorer kan overvinnes, akkurat som ulempene ved dieselmotorer har blitt det.

 

Elmotorer er enkle, driftsikre og krever lite vedlikehold. De er defintiivt fremtiden.

En mer interessant diskusjon er om batterier kommer til å være løsningen. Hydrogen er fortsatt noe komplisert å lagre trygt, men dersom det løses kan det være aktuelt der større energimengder kreves over lengre tid. Da får man mange av fordelene ved elmotorer og slipper mange av batterienes ulemper.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ingen problemer med å si at jeg ser frem til eldrift av ren egoisme, vil ha noe som er bedre enn en rykende, ristende motor som krever olje, diesel og en del vedlikehold. Legg til full tank ved start, kontant dreiemoment og en batteribank som kan gi gode muligheter ifht diverse andre løsninger ombord. Om det er mer miljøvennlig enn andre alternativer så er det en bonus. Men personlig er "noe bedre enn" dagens 100 år + gamle løsning helt klart det som faktisk er viktig. Ikke at eldrift er så nytt heller da men... ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Too Much skrev for 6 timer siden:

Ikke at så mang er villige til å legge om livet sitt for å redde verden dessverre.

 

Omlegging til eldrift har da kommet laaangt forbi det punktet. Når var det Fredrik og han Aha fyren kjørte egolf gjennom bomringen i Oslo og krevde gratis passering, en gang på 90 tallet? 

 

Folk som velger elbil, solceller på taket, varmepumper osv gjør det av mange ulike årsaker. Å redde verden kommer neppe veldig langt opp på lista. Poenget er at folk opplever det som gode løsninger de ønsker å ha, det trenger ikke engang å være lønnsomt. 

 

Too Much skrev for 6 timer siden:

Ladning i uthavner  fra sol og vind tilstrekkelig til fremdrift for å komme hjem fra ferien kommer til å være for entusiaster som prioritere dette.

 

Stikkordet er planlegging. Om du setter deg i en elbil som kun går 20 mil og kjører til den går tom for strøm så er det akkurat det samme som å kjøre snekka tom for diesel. Allerede i dag seiler det folk rundt omkring "overalt" seilbåter med hjemmelagde opplegg for eldrift som fungerer helt fint. Eldrift vil selvsagt ikke komme til gamle båter som krever kolossal motorkraft. 

 

Du kommer nok til å møte seilbåter fra både Elan og Acrona i uthavner, seilt av ikke- entusiaster. Og seiler du til Lyngør i sommer så vil du nok møte elsnekker ført av ikke- entusiaster som har gjort valget fordi det fungerer godt som hyttebåt. 

 

Too Much skrev for 6 timer siden:

Majoriteten  forventer at nye metoder er tilsvarende eller bedre enn tidligere.

 

Hva med alle de som byttet ut en eksosbil som kunne gå 70 mil før fylling, og ha hengerfeste med elbiler som kun kan gå 20-40 mil, uten hengerfeste? De opplever at elbilen er dårligere enn eksosbilen på noen punkt, men alle fordelene veier mer. Folk sitter ikke å venter på at noe skal bli 1:1 eller bedre, de tilpasser seg ny teknologi. Datamaskinen ble aldri like god eller bedre enn skrivemaskinen, den ble noe helt annet og noen skriver fortsatt på skrivemaskin ;-)

 

Jeg kan glatt ofre noe rekkevidde for å slippe lyd, vibrasjoner, dieselfylling, oljeskift, eksoslukt osv. Og hvor ofte trenger en egentlig maksimal rekkevidde? Lengste jeg har gått for motor er 10- 12 timer, da har jeg brukt ca 1/3 av tanken. Å skulle vente på eldrift som gir marsjfart for motor i 30-40 timer er.... som å fortsette med skrivemaskin etter PCen kom. 

 

Med fallende batteripriser og utvikling av nye båttyper vil fritidsbåter med fortrengerskrog kjapt få rekkevidde som dekker behovet for folk flest. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Maika skrev for 6 timer siden:

Jeg har elbil og kjører lydløst ned til brygga, går ombord i båten på en stille dag, vri om tenningen og høre brølet fra dieseldyret.

Selvfølgelig er det noen som liker lyden og følelsen, men for meg føles det komplett bakvendt.

 

I seilbåt syns jeg dieselmotorlyd, vibrasjoner, røyk, lukt osv i seg selv er temmelig meningsløst på generell basis. 

 

Men har gode minner om lyden fra diverse dieselmotorer fra jeg var unge. Særlig det å ligge å sove med den jamne duren fra motoren som "hvit støy", og hvordan en våkner når turtallet endres, "nå skjer det noe!" :-) 

 

Kan hende det er oppveksten som gjør at jeg nær lider av akutt insomnia om vi må gå for motor på lengre strekk... det er ulidelig kjedelig.

Link to post
Share on other sites

Det skal sies at etter å tidligere ha hatt en båt med motor som startet når det passet den selv, og gjerne ikke når det var viktigst, så liker jeg lyden av å høre at dieseldyret starter i situasjoner der været er røft. Ikke umulig at folk ønsker muligheten for å høre at også elmotorer går, så kanskje kommer de etterhvert med en volumknapp:)

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 8 timer siden:

Hva med alle de som byttet ut en eksosbil som kunne gå 70 mil før fylling, og ha hengerfeste med elbiler som kun kan gå 20-40 mil, uten hengerfeste?

 

Helt greit at du er entusiastisk, men her er du vel på tynn is? Det ble bygget 2500 Think, mange ble skrotet usolgt.

De aller fleste ble benyttet til kjøring til / fra jobb i Osloområdet. De fleste har elbil med kort rekkevidde som bil to eller tre.

Etter som kjørelengden har økt har antallet elbiler økt fordi bilene dekker behovet til flere.

Så finnes det enkelte som avviker fra dette, men de er i klart mindretall.

 

Jeg er temmelig sikker på det samme gjelder for båt. Og derfor blir argumentasjonen din feil, det blir heller ikke mere riktig fordi om du gjentar dette gang på gang. 

Utviklingen blir ledet av entusiaster og av og til idioter ( i positiv betydning) og utvikling er bra, men å hevde som sannhet at vi alle må endre oss for at vi skal få begrensninger i båtbruken fordi du mener det er bra, tror ikke det.

Link to post
Share on other sites

Too Much skrev 5 minutter siden:

De aller fleste ble benyttet til kjøring til / fra jobb i Osloområdet. De fleste har elbil med kort rekkevidde som bil to eller tre.

 

Mener å se at stadig flere bruker denne bilen langt mer enn dieseldyret siden de fleste turer man har i løpet av året er korte slik at selv kort rekkevidde holder svært greit. Her i huset står det nå to bensinbiler utenfor mens elbilen, den lille med kort rekkevidde, gjør unna (også) dagens behov for transport per bil.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skal ikke se bort fra at de avgiftspolitiske virkemidlene virker inn på hva en velger av bil. Kostnaden for brukeren har en betydning.

At du passerer bomstasjon gratis med ett alternativ, og betaler 80,- per passering med et annet har en betydning for hva man velger.

Myndighetenes mulighetene for det samme for fritidsbåt er begrenset.

Da blir endringene som kommer mer naturlige og rasjonelle.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 33 minutter siden:

Skal ikke se bort fra at de avgiftspolitiske virkemidlene virker inn på hva en velger av bil.

 

Hvilket igjen viser at avgiftssystemet faktisk påvirker oss forbrukere hvilket det jo også er ment å skulle gjøre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 10 timer siden:

 

Hva med alle de som byttet ut en eksosbil som kunne gå 70 mil før fylling, og ha hengerfeste med elbiler som kun kan gå 20-40 mil, uten hengerfeste? De opplever at elbilen er dårligere enn eksosbilen på noen punkt, men alle fordelene veier mer. Folk sitter ikke å venter på at noe skal bli 1:1 eller bedre, de tilpasser seg ny teknologi. Datamaskinen ble aldri like god eller bedre enn skrivemaskinen, den ble noe helt annet og noen skriver fortsatt på skrivemaskin ;-)

 

Har hatt elbil selv. Slapp en haug av avgifter, slapp bompenger, slapp drivstoffsavgifter og jeg kunne kjøre i kollektivfeltet.

Det passet mye bedre for meg som da brukte bilen til pendling inn og ut av Oslo.

 

Se på Danmark, landet er flatt og lite, men når elbilsubsidiene gikk litt ned bråstoppet salget.

Det virker som om noen glemmer at avgiftsfraværet på elbiler gir helt rare utslag i Norge fordi prisene blir langt lavere enn de ellers hadde vært.

 

Vi er veldig glad i Havelle, en Bavaria 42 fra 2007 og sentimentale grunner gjør at mye skulle til for å bytte henne ut , men hvis avgiftsnivået hadde vært slik at vi når vi var på utkikk etter seilbåt kunne få kjøpt en helt ny elektrisk drevet Oyster 565 med alt av utstyr for samme eller lavere kostnad inkl. driftskostnader, gjett hva vi hadde kjøpt?

 

 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Havelle skrev for 11 timer siden:

 

Har hatt elbil selv. Slapp en haug av avgifter, slapp bompenger, slapp drivstoffsavgifter og jeg kunne kjøre i kollektivfeltet.

Det passet mye bedre for meg som da brukte bilen til pendling inn og ut av Oslo.

 

Se på Danmark, landet er flatt og lite, men når elbilsubsidiene gikk litt ned bråstoppet salget.

 

Såvidt jeg kjenner til har ikke danskene subsidier på elbil. De har lavere registreringsavgift og lavere elavgift på lading av elbil. Altså fritak for deler av avgifter, ingen subsidier. Svenskene har subsidier med tilbakebetaling av kjøpesum ved kjøp av elbil. 

 

Forøvrig reverserte danskene forslagene fra 16 i 2018 og innførte en hel rekke tiltak for å øke elbilsalget, inklusive reduserte registreringsavgift, skatterabatt med elbil som firmabil, lov til å kjøre i bussfiler, redusert pris på parkering og 80 millioner til hurtigladere. Elbilsalget i Danmark er nå snart dobbelt så stort som før avgiftsendringen i 16. 

 

I Tyskland selges det nå langt flere elbiler enn det noen gang har blitt solgt i Norge. Og i California og Kina selges det enda flere enn det igjen. 

 

Havelle skrev for 11 timer siden:

Det virker som om noen glemmer at avgiftsfraværet på elbiler gir helt rare utslag i Norge fordi prisene blir langt lavere enn de ellers hadde vært.

 

Det er vel absolutt ingen som forventer avgiftsfrihet på eldrift for fritidsbåter. :crazy: Men så var det det med avgiftsfri diesel da...:rolleyes:

 

Havelle skrev for 11 timer siden:

Vi er veldig glad i Havelle, en Bavaria 42 fra 2007 og sentimentale grunner gjør at mye skulle til for å bytte henne ut , men hvis avgiftsnivået hadde vært slik at vi når vi var på utkikk etter seilbåt kunne få kjøpt en helt ny elektrisk drevet Oyster 565 med alt av utstyr for samme eller lavere kostnad inkl. driftskostnader, gjett hva vi hadde kjøpt?

 

Tror nok en trygt kan drømme videre om avgiftsletter for å kjøpe fritidsbåter. Det er nok like sannsynlig for fradrag for å kjøring til hytta :-)

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 2 timer siden:

I Tyskland selges det nå langt flere elbiler enn det noen gang har blitt solgt i Norge.

Flott! Tyskland har 82 mill. innbyggere, Norge har 5,3 mill. Hvor mange fossilbiler selges det? Hvor mange biler selges det totalt i de to landene?

 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 4 minutter siden:

Flott! Tyskland har 82 mill. innbyggere, Norge har 5,3 mill. Hvor mange fossilbiler selges det? Hvor mange biler selges det totalt i de to landene?

 

Aner ikke. Må se på trenden, og også de politiske signalene. Både du og jeg vet at bilindustrien legger om til at stadig større andel av produksjonen skal være el og hybrid. De bilene blir solgt. VW har varslet at de avslutter utvikling av bensin- og dieselmotorer. Siste generasjon lanseres om 6 år. Daimler (MB++) har avsluttet sin utvikling av bensin- og dieselmotorer. Volvo har lansert sin aller siste generasjon dieselmotorer. Ingen av selskapene har tenkt å slutte å lage biler ;-)

 

Og når Merkele sier at de skal sette opp x- antall hurtigladere i Tyskland så er det ikke for at de skal stå til pynt. 

---

Men jeg forstod kanskje ikke poenget ditt? Du tror kanskje bilprodusentene bløffer? Og ingen av delen er veldig relevant ifht elektrisk drift i fritidsbåter utover at teknologien for å få det til faller i pris. 

Link to post
Share on other sites

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk ble det solgt 56.922 nye utslippsfrie biler i år, som er 15.925 enn samme periode i 2018. Også bruktsalget av elbiler har økt med 21,3 prosent fra i fjor.

Ifølge tysk bilstatistikk er det solgt 57.533 elbiler så langt i år.

 

Tyskalnd er i endring. 82 millioner Tyskere har i de 11 første månedene i 2019 kjøpt 600 flere elbiler enn 5,3 mill nordmenn. Målt i antall kjøpte biler er har tyskerne gått forbii oss, sett i % av totalt bilsalg henger de langt etter. 

Er mange måter å vrenge på statistikk. :lipseal:

 

Kilde: https://e24.no/teknologi/i/K3K0E4/tyskland-jekker-norge-ned-fra-elbil-tronen

 

Edit: Målt i forhold til befolkning burde tyskerne ha kjøpt ca. 800.000 elbiler i 2019 for å ha omtrent samme hastighet på overgang til elbil som vi har i Norge.

 

Edit 2: Les gjerne denne artikkelen fra juni 2019 om hvordan elbil-salget er i EU-landene: https://www.google.com/amp/s/bil24.no/i-10-eu-land-selges-det-knapt-elbiler/%3famp

 

For å dra det tilbake til båt, uten økonomiske "hjelpeordninger" som Norge har for elbiler og tilrettelegging for lading vil elektrifisering av lystbåt-flåten gå langsomt. Den største drivkraften for å gå over til el er i dag økonomi, og for båt er denne fordelen svært liten eller ikke eksisterende. Og sånn kommer det til å være lenge fremover.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

 Den største drivkraften for å gå over til el er i dag økonomi, og for båt er denne fordelen svært liten eller ikke eksisterende. Og sånn kommer det til å være lenge fremover.

 

Jeg tror stadig flere også vil sette pris på enkelt/billig vedlikehold, lydløs motor, bevissthet rundt klimaproblematikken osv Jeg tror også at prisen på,batteriene vil komme betydelig ned, en utvikling vi vel har sett en tid allerede.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 3 timer siden:

 

 

Edit 2: Les gjerne denne artikkelen fra juni 2019 om hvordan elbil-salget er i EU-landene: https://www.google.com/amp/s/bil24.no/i-10-eu-land-selges-det-knapt-elbiler/%3famp

 

Det er også min erfaring når jeg farter rundt i Europa...EL biler er mer eller mindre helt fraværende...

Husk, Norge er det landet med de høyeste bilavgiftene, bortsett fra Danmark...dermed har ikke de andre EU landene samme muligheten til subsidiering (frafall av avgifter) slik en har mulighet til i Norge...

Jeg vil tro det utelukkende er økonomiske fordeler (subsidieringen ) som gjør EL bil salget høyt i Norge..

 

Dette avgifts fritaket har en heller ikke muligheter til i Norge når det kommer til lystbåter...etter som en ikke har tilsvarende avgifter på lystbåter som kan fjernes ved event overgang til EL drift...

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 36 minutter siden:

 

Dette avgifts fritaket har en heller ikke muligheter til i Norge når det kommer til lystbåter...etter som en ikke har tilsvarende avgifter på lystbåter som kan fjernes ved event overgang til EL drift...

 

 

Hørt om moms? Satsen er vel på 25% hvilket betyr 20% av prisen på båten/bilen/buksa.

 

Kan også bli en viss endring i andel elbiler, også i Europa forøvrig, når produsentene slutter å produsere fossilbiler?

 

Mens det i 2019 ble solgt en halv million ladbare biler i Europa, er salget i 2020 ifølge BNEF ventet å ende på 800.000 biler – en økning på 60 prosent.

Her er det snakk om ladbare biler, så ladehybrider vil utgjøre en del av dette. Globalt forventer analytikerne at salget øker 30 prosent, men den veksten vil være større i Europa, tror de. Salget vil drives av biler med større elektrisk rekkevidde.

 

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-elbilaret-2020/483403

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fritidsbåter blir fanget i kaninhullet nå som elektrifiseringa på land skyter fart vil fokus fort bli vendt mot båter. Det har forsåvidt allerede skjedd. Hvorfor skal bilister som kjører dieselbil til jobb straffes mens fritidsbåter som svir av tonnevis med diesel ha avgiftsfri diesel? 

 

Det er kun i fritidsbåteierens egen interesse å legge om til eldrift. Enten så legger man om eller så vil man bli "røykt ut og skutt". 

Ingen må tro at det blir billig og greit med fritidsbåter som bruker mye drivstoff i fremtiden. Det er i beste fall naivt. 

 

Og alt ligger til rette for at omlegginga faktisk vil skje i løpet av det kommende årene. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 13 minutter siden:

Hvorfor skal bilister som kjører dieselbil til jobb straffes mens fritidsbåter som svir av tonnevis med diesel ha avgiftsfri diesel? 

Fordi den eneste avgiften "avgiftsfridiesel" er fritatt fra er veibruksavgift.

Og båter er ikke tillatt å bruke på veien.

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 1 time siden:

Fordi den eneste avgiften "avgiftsfridiesel" er fritatt fra er veibruksavgift.

Og båter er ikke tillatt å bruke på veien.

 

 

Så selve navnet på avgiften er viktigere enn det faktiske avgiftstrykket? Igjen, hvorfor skal en som kjører på jobb i dieselbilen sin betal mer i avgifter på drivstoffet enn en fritidsbåt? 

Link to post
Share on other sites

Er ikke det åpenbart?

De som kjører på veien, betaler en avgift for det.

De som ikke kjører på veien slipper å betale denne avgiften.

 

 

Du får ta til orde for å innføre en fritidsbåtavgift på avgiftsfri diesel hvis det blir for plagsomt at noen "slipper unna". 

 

Forøvrig er det vel Skatteetaten som håndterer dette, send de en mail og hør.

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...