Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
pipe skrev for 7 timer siden:

 

Nei jeg liker at det går fort så derfor er ikke noe alternativ å lade batteriet på el bilen mens man står å ser på så av to onder ville jeg også ladet hjemme når jeg går over til el bil.
 

 

Er temmelig sikker på at du ikke vil se på det som ett onde ifht å fylle på bensinstasjon. Det er enklere å ha full tank om morgenen. 

 

Rent praktisk så var den lille defapluggen som, hos oss, måtte stå i ett "usynlig" hull i grillen var klønete ifht en ordentlig ladeplugg med håndtak osv. 

 

Med bilen under tak og en praktisk installasjon av ladeboks så blir dette noe en ikke tenker på. 

------------

Kunne egentlig vært noe med tilsvarende kabel/plugg for landstrøm til båt.... 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 8 timer siden:

Husker jeg hadde en bil med Defa kupe/motorvarmer en gang i tiden og etter vært syntes jeg det ble mye styr med den forbannede ledningen som måtte kobles ut/inn hele tiden.
For ikke snakke om når den burde vært koblet inn men ikke var det før man skulle legge seg fordi man tenkte når man kom hjem i fra jobb at jeg orker ikke å styre med ledningen for jeg skal sikkert ut å kjøre på kvelden men så ble det ikke noe av.

 

Jøss, har en slik kombinert motor/kupevarmer og batterilader som jeg kobler inn ofte. Ledningen henger klar der bilen parkeres og når jeg skal avgårde så trykker jeg bare på en fjernkontroll mens jeg gjør mitt morgentoalett eller hva det måtte være og kommer ut til en ferdig oppvarmet bil med ruter fri for is og fulladet batteri. Kan ike tenke meg å være foruten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kobler nå landstrømmen til båten når jeg kommer til land allerede, en ganske stor del av oss gjør det har jeg sett. Jeg er en el-junkie.

 

Av alle argumenter mot el-motor er det som betyr minst for meg at jeg må koble til ei ledning. Jeg har koblet ledninger til ting siden syttitallet og er blitt ganske vant til det.

Link to post
Share on other sites

For å medbringe den samme energien som jeg har i min båt med full tank kreves det et batteri som kan gi 2 MW energi og lades helt ut. Når dette er tilgjengelig med en investeringskostnad lik dieselmotoarrangementet til en vekt på 4-500 kg og lar seg fylle opp på 10 minutter som det tar å tanke full tank med diesel samt at energien får en KW pris på ca. 1 krone og at antall fyllestasjoner med en slik kapasitet er like tilgjengelig som dagens dieselfyllinger langs kysten er det svært interessant å gå over til elektrisk framdrift.

 

Ikke før med dagens bruksmønster hos meg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 14 minutter siden:

For å medbringe den samme energien som jeg har i min båt med full tank kreves det et batteri som kan gi 2 MW energi og lades helt ut. Når dette er tilgjengelig med en investeringskostnad lik dieselmotoarrangementet til en vekt på 4-500 kg og lar seg fylle opp på 10 minutter som det tar å tanke full tank med diesel samt at energien får en KW pris på ca. 1 krone og at antall fyllestasjoner med en slik kapasitet er like tilgjengelig som dagens dieselfyllinger langs kysten er det svært interessant å gå over til elektrisk framdrift.

 

Ikke før med dagens bruksmønster hos meg.

 

Vet ikke hvor konstruktivt det er å se bakover på hvilket kjøretøy en hadde før. De færreste gjør en type 1:1 valg når de bytter bil/båt hva som helst, og særlig innen "fritidssegmentet" hvor en kan være mer fleksible enn ellers. Om det var sånn så ville en aldri bytte til men kjøpe samme igjen og igjen, med mindre bruksmønsteret endret seg. Jeg gikk ikke fra en gammel Subaru til elbil fordi jeg ønsket en elbil som lignet mest mulig på Subaruen, heller tvert i mot vil jeg si ;-)

 

Tenk den store omleggingen det er for mange å gå fra motorbåt til seilbåt. Til tross for det så skjer det ofte og de som gjør det klarer seg helt fint. Om jeg kjøpte en elektrisk Acrona, eller Elan (osv) i dag ville overgangen fra gammel seilbåt til en moderne seilbåt være større enn overgangen til at det ikke lukter dieseleksos når jeg skal ut av båsen. 

---------

Om en venter på en elbåt som er lik ens egen gamle dieselbåt så tror jeg nok at en venter forgjeves. 

Link to post
Share on other sites

På Trøndelagskysten/Mørekysten er det knapt steder å fylle fosilt drivstoff og ganske store avstander mellom steder, Hvem som skal ta kostnaden med infrastruktur og ladestasjoner lurer jeg litt på.. Vi kunne sikkert bygget ut vår private brygge med 10-15 ladestasjoner for noen hundretusener.. Noe som sikkert ikke hadde gått igjennom på årsmøte men... Ærlig talt tror jeg ikke de store lystbåtprodusentene bruker så veldig mye midler til å lage el-båter fra bunnen av.. det er noen spessielt interesserte som lager båter i dag, med veldig kortt rekkevidde, og 1,5x pris i forhold til båter som går på fosilt drivstoff.  I dag finnes ikke et alternativ til å bytte ut majoriteten av planende cabincruisere.

De elbåtene jeg har sett omtaler om, har futuriske skrog som er flatbunnede og uten bæring i baugen, sannsynligvis beregnet for stille sjø og lite motstand. store glatte overflater, uten rekker og lite fokus på båtens bruksegenskaper.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
-morten- skrev 51 minutter siden:

På Trøndelagskysten/Mørekysten er det knapt steder å fylle fosilt drivstoff og ganske store avstander mellom steder, Hvem som skal ta kostnaden med infrastruktur og ladestasjoner lurer jeg litt på.. Vi kunne sikkert bygget ut vår private brygge med 10-15 ladestasjoner for noen hundretusener.. Noe som sikkert ikke hadde gått igjennom på årsmøte men... Ærlig talt tror jeg ikke de store lystbåtprodusentene bruker så veldig mye midler til å lage el-båter fra bunnen av.. det er noen spessielt interesserte som lager båter i dag, med veldig kortt rekkevidde, og 1,5x pris i forhold til båter som går på fosilt drivstoff.  I dag finnes ikke et alternativ til å bytte ut majoriteten av planende cabincruisere.

De elbåtene jeg har sett omtaler om, har futuriske skrog som er flatbunnede og uten bæring i baugen, sannsynligvis beregnet for stille sjø og lite motstand. store glatte overflater, uten rekker og lite fokus på båtens bruksegenskaper.

 

Er vel på ingen måte sannsynlig at elektriske fritidsbåter vil "ta over". Men om en ser på den faktiske bruken for folk flest, som er til- fra samme brygga i sin åpne motorbåt, noen timer nå og da så ser ikke jeg noe behov for hurtigladestasjoner for båter langsetter kysten. En kan saktelade over natt på den sikringa en har på brygga. 

 

Om de svære familiebåtene av type "fjordploger" skal elektrifiseres så blir det noe helt annet, men det er ikke særlig realistisk. De kommer til å ploge fjordene videre med de motorene de har helt til den siste hekkbølgen slår mot fjæra ;-) 

-----------

Som vi ser på Lyngør så tipper jeg mange ser fordelen med at den elektriske "hyttebåten" bare er klar for tur, at en ikke trenger å tenke på drivstoff, fylling osv. Mens andre igjen faktisk har bruk for farten og rekkevidden til RIBen. Og noen elektrifiserer den gamle koggen til bestefar bare fordi :-) 

 

I familie/overnattingsbåtsegmentet leverer allerede store produsenter elektriske seilbåter, men prisen må ned. Og det er også eldrevne familiekatamaraner på markedet (uten seil) og større langsmale lettdrevne skrog. Markedet her vil helt klart vokse når prisene blir konkurransedyktige. 

 

Trawler sin popularitet kan vel også ses på som en slags motreaksjon på kostnadene ved å drive en svær båt i høy hastighet gjennom/oppå sjøen. En får flotte båter med mye plass og lang rekkevidde som kan kjøres økonomisk. Jeg har trua på at motorkatamaraner med eldrift, eller hybrid kan få en viss popularitet her til lands også. Masse plass, lang rekkevidde og økonomisk drift er forlokkende for mange. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

Til mitt bruk hadde i alle fall elektrisk fremdrift vært suverent! Mange korte turer hver dag, og muligheter for saktelading I båthavna. Få ting krever så lite tilsyn og vedlikehold som en elektromotor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 10 timer siden:

Jøss, har en slik kombinert motor/kupevarmer og batterilader som jeg kobler inn ofte. Ledningen henger klar der bilen parkeres og når jeg skal avgårde så trykker jeg bare på en fjernkontroll mens jeg gjør mitt morgentoalett eller hva det måtte være og kommer ut til en ferdig oppvarmet bil med ruter fri for is og fulladet batteri. Kan ike tenke meg å være foruten!

Det er lettere og mer fleksibelt med en parkeringsvarmer  men Defa varianten er mye bedre enn ingen ting hvis man har tilgang til 220v
Nå har jeg bilene i garasje men på jobben parkerer jeg ute så deilig å komme til varm og isfri bil uten tilkobling av 220v.
Riktig nok er det sjeldent jeg oppholder meg i bilen over tid uten motoren i gang men det er ikke feil å kunne legge ned førerstolen under overfarten Horten-Moss med brenneren igang  om vinteren.
Det eneste jeg savner med Dafa er batteriladeren.
 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 8 timer siden:

Og det er også eldrevne familiekatamaraner på markedet (uten seil) og større langsmale lettdrevne skrog. Markedet her vil helt klart vokse når prisene blir konkurransedyktige. 

 

Det er bare å kjøpe to båtplasser ved siden av hverandre i hjemmehavnen så kan man tre inn ett skrog på vær plass.
Skal ha med meg popcorn når første mann drister seg å ta opp på dette på ett årsmøte i den lokale båtforeningen.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

Det er lettere og mer fleksibelt med en parkeringsvarmer  men Defa varianten er mye bedre enn ingen ting hvis man har tilgang til 220v

 

Hjemme har jeg grei tilgang til 220 volt og jobben er et tilbakelagt stadium samt at fergen Moss/Horten tror jeg ikke jeg har tatt siden forrige årtusen. Med andre ord er hva som er greit for en ikke like greit for en annen, sånn er det bare. Forrige bil ble solgt med originalt batteri som da var 12 år gammel og tillegger batteriladeren noe av æren for det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Med andre ord er hva som er greit for en ikke like greit for en annen, sånn er det bare. 

Ett godt poeng, bare så synd at myndighetene ikke er enig. De skal bestemme hva som er bra for hver og en av oss, basert på hva de synes.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

index skrev for 22 timer siden:

Til mitt bruk hadde i alle fall elektrisk fremdrift vært suverent! Mange korte turer hver dag, og muligheter for saktelading I båthavna. Få ting krever så lite tilsyn og vedlikehold som en elektromotor.

Du har jo også allerede det lettdrevne skroget for dette, og 7-800 dødvekt betong, som evt kan byttes ut med batterier. Både 27 og 31 Viksund ville vært suverene elmotor båter. Gjør lett 6-7knop med lite kraft. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

 Både 27 og 31 Viksund ville vært suverene elmotor båter. Gjør lett 6-7knop med lite kraft. 

 

Enig i det. Men jeg ville for min del hatt en litt kraftig elmotor, så den er sterk nok uansett vær.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 15 minutter siden:

Dette ser lovende ut, men fortsatt langt frem. Og betyr vel ingenting annet enn at batteriene blir noe billigere. 
Håper de får fortgang i solid state batterier, da kan det bli mer interessant :)

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Havelle said:

Dette ser lovende ut, men fortsatt langt frem. Og betyr vel ingenting annet enn at batteriene blir noe billigere. 
Håper de får fortgang i solid state batterier, da kan det bli mer interessant :)

Produksjonen av Jaguar Ipace stoppes midlertidig pga tilgang på batterier. samme leverandør til Audi og Merchedes og.   Tror batteriproduksjon kan bli utfordring når volumsalg av elbiler starter opp! Ikke bare vi med folketall mindre enn en Europeisk storby!! Det har jo allerede vært nevnt mangel på kobolt. Vi er jo knapt i oppstartfasen for batteriproduksjon for el biler.  Blir virkelig spennende å følge med fremmover!  kan jo føre til at jeg går over fra entusiastbil med bensinturbo over til elbil. vel og merke om den ser ut som en bil er morro å kjøre og har en rekkevidde på 60-70mil

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@-morten-
Enig. Er teknologioptimist, men det er mange som er mer relgiøse enn optimismer når det kommer til elektrisk fremdrift.

Hadde det vært rimelig og praktisk nok så skulle jeg gjerne hatt elmotor, men inntil videre blir dieseltanken i Havelle.
Og i dag, etter å ha brukt et år på å forsøke å finne en løsning med elektrisitet, skal dieselvannvarmer installeres. Så dieseltanken blir.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 5 minutter siden:

Enig. Er teknologioptimist, men det er mange som er mer relgiøse enn optimismer når det kommer til elektrisk fremdrift.

Noe denne tråden bærer voldsomt preg av, med dagens korte rekkevidde og lav fart ved elektrisk fremdrift i seilbåt er det for meg og mange med meg fullstendig urealistisk.

Mitt båtbruk kjennetegnes av lange dager med forflytning nesten uansett vær og mange dager med stille-ligge når det det er varmt og godt.

Det betyr at jeg rett som det er må flytte meg i 7-12 timer i 7 knops fart for å rekke hjem før ferien eller helgen er slutt.

Når man ser antallet seilbåter på vei inn Oslofjorden en Søndag i august så er det åpenbart at det er svært mange som ikke klarer seg med 4 timer i 4 knop. Det hadde blitt veldig trangt i Sandpollen om alle Oslo seilerne hadde maks rekkevidde Drøbak i vindstille.

Miljøaspektet er også betenkelig, med mye båtbruk klarer jeg å forbrenne 300 liter diesel i båten.

Med 2 biler brant vi tidligere ca 6000 liter diesel. Dette er redusert til ca 2000 liter fordi vi har kjøpt en elbil og jeg har byttet fra bil til tog for jobbreise og har kjøpt en dyrere og mer moderne dieselbil med betydelig lavere forbruk for lengere turer.

Pengene jeg kunne ha benyttet til el fremdrift i seilbåten gjøre betydelig mer nytte for seg i å redusere utslippene fra bilbruken. Samtidig som resultatet av en elektrifisering av seilbåten for oss hadde medført at den hadde blitt liggende da Son er maks rekkevidde fra Sætre en vindstille Fredag etter jobb

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Too Much skrev 24 minutter siden:

Noe denne tråden bærer voldsomt preg av, med dagens korte rekkevidde og lav fart ved elektrisk fremdrift i seilbåt er det for meg og mange med meg fullstendig urealistisk.

Mitt båtbruk kjennetegnes av lange dager med forflytning nesten uansett vær og mange dager med stille-ligge når det det er varmt og godt.

Det betyr at jeg rett som det er må flytte meg i 7-12 timer i 7 knops fart for å rekke hjem før ferien eller helgen er slutt.

Når man ser antallet seilbåter på vei inn Oslofjorden en Søndag i august så er det åpenbart at det er svært mange som ikke klarer seg med 4 timer i 4 knop. Det hadde blitt veldig trangt i Sandpollen om alle Oslo seilerne hadde maks rekkevidde Drøbak i vindstille.

Miljøaspektet er også betenkelig, med mye båtbruk klarer jeg å forbrenne 300 liter diesel i båten.

Med 2 biler brant vi tidligere ca 6000 liter diesel. Dette er redusert til ca 2000 liter fordi vi har kjøpt en elbil og jeg har byttet fra bil til tog for jobbreise og har kjøpt en dyrere og mer moderne dieselbil med betydelig lavere forbruk for lengere turer.

Pengene jeg kunne ha benyttet til el fremdrift i seilbåten gjøre betydelig mer nytte for seg i å redusere utslippene fra bilbruken. Samtidig som resultatet av en elektrifisering av seilbåten for oss hadde medført at den hadde blitt liggende da Son er maks rekkevidde fra Sætre en vindstille Fredag etter jobb

 

 

 

Joda. men du gjør en 1:1 sammenligning. Og det er.... øh, bortkastet tid egentlig.

 

Folk omstiller både bruk og holdning. Om det ikke var tilfelle ville det vært umulig for noen å gå fra motorbåt til seilbåt, eller motsatt for den saks skyld. Samme med elbil. Tipper 100% av alle som har byttet ut eksosbil med elbil har gått over til en bil som må fylles oftere, som ikke kan ha hengerfeste osv. Men som de mener er den bilen de trenger, som de derfor kjøper. 

 

Å gå fra feks eksosbil til elbil er ikke 1:1, det vil aldri bli det. Elbil har andre egenskaper som du aldri får med eksosbil, elbåt vil ha egenskaper som du aldri får med eksosbåt. Feks noe så enkelt som full tank hver gang du går ut med båten fra båsen/brygga på hytta eller i båtforeningen kan være viktig for noen, mindre viktig for andre men det er neppe mange som mener det er en stor ulempe. Eller å slippe å bytte diesel- og oljefiltre osv. 

 

I det øyeblikk batterier blir billige nok vil batteridrift med god rekkevidde være et alternativ som kan konkurrere med drivstoffmotorer for fritidsbåter i deplasementsfart. Flere produsenter har produktet klart, det er kun prisen som er problemet foreløpig. 

 

Om 5 år når Hanse 34 (seilbåt) selges med batteridrift til samme pris som med dieselmotor. Hva velger folk? Veldig mange som tenker verditap ved salg. Hva skal en velge, en dieselmotor basert på "utgående teknologi" som kan bli tung å selge og krever langt mer vedlikehold osv, eller elmotor? Jeg tror dette vil "gå av seg selv" når prisen blir riktig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Energien du trenger for å 'gjøre jobben' må uansett komme fra et sted, og bruken avgjør hvilken fremdrifts-linje som er fornuftig.

 

Elektrisk fremdrift er ikke noe mål i seg selv, men kan være en løsning noen ganger.

Andre ganger ikke.

 

Konseptet må 'henge sammen' både teknisk og økonomisk også slik at det gir fornuftig bruksverdi for brukeren.

 

Jeg har fått med meg at brukere av ferjer ikke er lik innstilt på å betale mer for et redusert tilbud som myndighetene er.

Man er dog tilbøyelig til å betale mer for et bedre tilbud.

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 2 timer siden:

Joda. men du gjør en 1:1 sammenligning. Og det er.... øh, bortkastet tid egentlig.

Neida det er det ikke, det selges elbiler med 30 mil eller mer rekkevidde over en lav sko.

Majoriteten av disse kjøperne kjører maksimalt 25 mil på hytta, den eneste endringen disse erfarer er at man må huske på å sette i stikkontakten når man parkere hjemme eller på hytta.

 

Det er rekkevidden kombinert med ladetilgang, lave driftskostnader og avgiftskutt som  har satt fart i elbilene. Ikke at så mang er villige til å legge om livet sitt for å redde verden dessverre. Ladning i uthavner  fra sol og vind tilstrekkelig til fremdrift for å komme hjem fra ferien kommer til å være for entusiaster som prioritere dette. Majoriteten  forventer at nye metoder er tilsvarende eller bedre enn tidligere.

 

 

 

 

 

Redigert av Too Much
Skrivefeil. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...