Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Ikke så rart at de går konkurs, da det ikke er et marked ennå og heller ingen system eller logistikk for lading. Alle lager sine egne patenter og måter å gjøre ting på. Se i forhold til bilindustrien som nå deler plattformer seg i mellom. Da blir det mer økonomi i dette og man kan produsere mange enheter som deles og får ned priser.

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bygger to nye båter: – Legger stor vekt på komfort (n247.no)

Her må kommunen / AKT fått fatt i friske penger eller sugerør inn i bompengekassa da dem tidligere knapt hadde budjett til å drifte noen utgamle  plimsollere ( har stått i fare for  nedleggelse flere ganger) Bare ladestajoner til disse koster millioner.

Her er det en subsidiering av biletter som antakeligvis ikke blir offentligjort.

Dessuten er øyene i Søgne nærmest fraflyttet og nesten samtlige bruker egen båt.

Mao et klart eksempel på det grønne skiftet fungerer- Bare man får økt budsjettene nok og at andre tar regingen..

 

Link to post
Share on other sites

58 minutes ago, hanto1 said:

Mao et klart eksempel på det grønne skiftet fungerer- Bare man får økt budsjettene nok og at andre tar regingen..

 

Det er ikke unikt for "det grønne skiftet", når politikere overstyrer fagfolk, så blir resultatet ofte dertil.  Uttrykket "det grønne skiftet" kommer vel fra politikere og ikke fagfolk.  Wikipedia anfører:

 

Quote

Begrepet har ingen presis definisjon, og brukes av både politikere, næringsinteresser og aktivister[1] som et retorisk virkemiddel for å fremstille tiltak en ønsker å innføre som del av en ustoppelig, vedvarende endringsprosess, og således mer fremtidsrettet enn alternativene

 

Så jeg er i utgangspunktet svært skeptisk hver gang ordene "grønt skifte" blir nevnt.

 

Det er ikke dermed sagt at batterdreven fremdrift på båter ikke kan fungere.  I kombinasjon med skrogformer som krever lite energi kan det ha noe for seg.  Slik som naboen, som har katamaranskrog (og som neppe har det travelt).  Naboen kom nok over Donau, da er vel batteridrift mer hensiktsmessig enn seil - men nedover Svartehavskysten så virker det underlig å seile rundt uten mast.  Candela er også noe som kan være verd å følge med på - https://candela.com/

 

"The proof is in the pudding", som britene sier.  Om ti år, så tipper jeg at Candela-båtene enten er en kjempesuksess, eller en total flopp som enten er gått konkurs eller som overlever på et minimum av innsats, og med et minimum av kunder som har et politisk mål om "elektrifisering, koste hva det vil".  De har vel fått noe kontrakt i Stockholm så vidt jeg har forstått.

Link to post
Share on other sites

Litt informasjon om nabobåten:

 

  • 3 kW solcellebank.  Med 2 kW til fremdrift får han 5-6 knop.  Solen skinner ikke natterstid, men han har gjort 4 knop i snitt ila ett døgn (med vesentlig trekk fra batterier).  Reduseres farta til 3 knop så går energiregnskapet i balanse.  Vel og merke sommerstid i Middelhavet.
  • Dette er ikke første prosjektet hans med solcelledrift, men det er første prosjekt som ikke er ment for innlandsseilas.
  • Han har fjernet masta som var opprinnelig, men har en minimast, såpass liten at den kan vippes opp med håndkraft.  Tanken er at når det blåser lite, så er det greiere å benytte elmotor enn seil, og når det blåser mye, så oppnår man gjerne 5-6 knop med liten mast og lite seilføring.

Båten har vært brukt en hel del på Middelhavet, bl.a. seilt en del mellom Cyprus, Israel, Gaza (men i de siste årene har det vært umulig å seile dit sa han).

 

Jeg synes det er imponerende at det er mulig å komme seg frem med bare solcellepaneler.  Jeg tror jeg har skrevet i andre tråder at "det er for lite effekt i solcellepaneler til å få til noe fornuftig fremdrift på en båt".  Nå vil sikkert enkelte hevde at 3-5 knop ikke er tilstrekkelig fart til at det kan kalles "fornuftig fremdrift".

Link to post
Share on other sites

3 knops "fart" over middelhavet, ja det er for spesielt interresserte.

 

Og det med "spesielt interressert" er nokså gjennomgående for det meste med batteridrift, man må ønske seg at det fungerer, for i mange praktiske sammenhenger gjør det ikke det.

 

F.eks.

Bruke flere 100 000,- på en svær bateribank for å flytte en liten båt rundt i 3-5 knop, for så å lete etter en plass å lade etter noen timer.

 

Vel hver sin smak, for meg er mye av båtlivet frihet, muligheten til å dra hvor som helst, så kjapt man vil og fylle energibanken kjapt og enkelt (nesten) hvor som helst. 

 

Klart, en liten solskinnsbåt med elmotor som glir "lydløst" gjennom vannet, kan ha sin sjarm det, men det gir ikke noen miljøgevinst.

 

Dessuten om jeg skulle hatt en slik båt, skulle det vært ei klassisk tresnekke med skikkelig "tøff, tøff" motor, det er tross alt en del av opplevelsen😄

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, nomen said:

3 knops "fart" over middelhavet, ja det er for spesielt interresserte.

 

3 knops fart er ikke så langt unna min VMG snittfart over Middelhavet for seil, og omtrent minstefart på dager med bølger (når bølgene vinner over vinden og seilene slår frem og tilbake, da starter jeg motoren).  Seiler han dagtid og ankrer opp for natta, så oppnår han hastigheter på høyde med en allminnelig turseilbåt.

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, tobixen said:

Det er jo den som ble nevnt i orginalinnlegget, fra 2019.

 

I følge TU-artikkelen som det ble linket til i første innlegg kunne de demonstrere en prototype allerede senhøst 2019, antok å produsere en håndfull i 2019 og flere titalls eksemplarer i 2020.  Nå i 2024 står det "First deliveries of the C-8 CC are projected for mid-2025".  På FAQ står det "First deliveries will occur during Q4 2022. Contact sales for more detailed information on today’s delivery dates."  Menja, det finnes en C-7, og FAQ'en skriver "Serial production of the C-7 resulted in 32 delivered boats, from our factory outside Stockholm, Sweden. The C-7 is no longer in production and has been replaced by the Candela C-8".  Siste kapitalutvidelse i mars 2024.  Siste nyhetssak er fra 2023 (de har publisert noen bloggartikler i 2024).  Høy pågang på reservasjonssiden hevder de.  Mulig de har tekniske, logistikkmessige eller konstadsmessige utfordringer på produksjonssiden.  Covid har jo bremset ganske mange prosjekter.  Det er sikkert verd å vente noen år før  man konkluderer at det er en flopp ... men når et firma ikke lever opp til løfter, leverer mange år forsinket og stadig vekk må tigge sine investorer etter mer penger ... så er det ofte et tegn på at teknologien ikke er moden, at idéen ikke er praktisk realiserbar eller at kostnadene ble for høye.  Av og til er det rendyrket svindel, man selger inn en idé til investorer i viten om at idéen ikke er gjennomførbar.  Her har man tross alt prototyper å vise til, så jeg tviler på at dette er svindel.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...