Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt Bp om råd.  Å det har alltid ført til noe godt for meg. 

Denne gangen er jeg noe mer usikker på hva rådene vil føre til.

 

Som en rar emnetittel sier, så kikker jeg litt etter en seilbåt med meget god bokomfort. Det må være en ordentlig rederlugar. Med en stor og god dobbelseng med mulighet for gode madrasser og gjerne litt takhøyde. 

 

Budsjett er viktig å nevne. 

Jeg ser for meg en båt i underkant av 1.3 mill. 

 

Jeg trives fantastisk godt i White Lady,  min lett tilårskomne prinsesse. Som virkelig har gitt meg mange gleder disse årene jeg har bodd ombord. 

20191109_090344.jpg.820647dd0fa6165e06cb02aedca3d784.jpg

Jeg vet ikke om jeg klarer å skille meg fra denne herlige båten. 

Men lysten til å seile kjenner jeg vokser. 

Jeg kan absolutt ikke noe om seilbåter, jeg er ikke interessert i å vinne noen regatta.  Men en trygg og solid båt med noen kriterier jeg ønsker å ha på plass. 

Først og fremst som jeg nevner i overskriften, så er det en romslig rederlugar. Jeg har sett på noen seilbåter, disse har hodedelen av senga ut mot gulv.  Jeg ligger å vrir meg som en mark i senga, pga ryggen. Det vil føre til at puta ramler på gulvet minst 20 ganger pr natt. Det vil jeg ikke ha noe av?

Deretter har jeg faktisk oppvaskmaskin og vaskemaskin i White Lady,  det er ting jeg virkelig har satt pris på. Så det står og på ønskelisten.  Faktisk ganske viktige ting . Om det ikke finnes ombord,  må det være plass til å montere det.

 

Jeg vil også gjerne ha en dusj, der jeg slipper å knele over et toalett. Trenger ikke være separat rom. Men egen dusjnisje er veldig ok. 

Båten må også være mellom 40 og 50 fot. Ønsker ikke større båter enn dette. Mindre båter kan være alternativ, men da må det være gode alternativ i overnevnte tullete spesifikasjoner:giggle:

 

Så det jeg spør dere kjære Bp venner om, finnes denne seilbåten.  Kan dere hjelpe meg med å lete etter båttyper?

 

Så får vi se, som nevnt om denne prosessen blir så sterk, at jeg klarer å skille meg fra White Lady. Beste båt jeg noensinne har satt mine ben ombord i

20191031_160501.jpg.d4e78d0e5cf6704c8c782d4efd5ff752.jpg

Redigert av Bjørn Løvjomås
Red skriveleifer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De finnes flere gode kandidater med god rederlugar og dusjløsning, Tror det er kravet om oppvaskemaskin som kan være noe av det vanskeligste å finne en god løsning på. Og da bør du vel og ha en generator og plass til dette og. I nedre størrelsesjikte ditt tror jeg en 2 lugarsbåt med stort stuerom er å foretrekke. Da har du i alle fall en plass til både å plassere generator og vaskemaskin (men denne er det enkelte produsenter som har tenkt på en løsning hvor den er integrert i badeinnredning, eksempelvis Halleberg R, men der ryker budsjettet)

 

En Bavaria 39 jeg så på hadde montert oppvaskmaskin under køye i forlugar, ikke ideell plassering, men tror det kan bli vanskelig å plassere en slik på mange seilbåter.

 

Ellers blir det mye smak og behag, og det er vel bare å komme seg ut å se på båter.

 

Tips fra meg kan være centercockpitbåt ala  https://m.boat24.com/no/seilbater/bavaria/bavaria-44-ocean/detail/289479/#. Bavaria 44 Ocean, ville også sett på Vision serien bra Bavaria.

 

To lugars Benetau 40 kan og være verd ett besøk 

https://www.finn.no/148857426 

 

Keep us updated?

Link to post
Share on other sites

Du bør også vurdere natteroen. I tillegg til ryggen, får du også plaskingen fra ræva på båten. Hulda er smal i hekken. Plaskingen er såpass at vi flyttet til forpiggen. Ellers må dekkssalong være å foretrekke. Isolert båt. Kvalitet som Amal, Oyster, Saxe, HR, Najad, Forgus (52). Osv, osv. Drøss av båter.

Link to post
Share on other sites

Du bør få en Bavaria i øvre halvdel av 40-tallet, fra 2005+ er veldig fint oppnåelig med det budsjettet.

Vi har B42 cruiser fra 2007, og veldig godt fornøyd med det, men sengen i rederlugaren går litt i V. God nok plass til å ligge i, men du må skjære til madrasser. Fordelen med lugar i baugen er at du, som Hulda nevner, slipper bråk.

 

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 10 minutter siden:

Får vel ingen av de til 1,3 mill?

Det vet jeg ikke. Er ikke i markedet, fornøyd med Hulda. Mangler både oppvaskmaskin og induksjonstopp. Har andre prioriteter. Så en Saxe Arctic for noen år siden som ville kunne passe prismessig. Eldre Oystere kan vel seiles hjem til budsjettpris. Vet ikke om de har vaskemaskin. Går man utenfor  Norge, åpner markedet seg.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 12 minutter siden:

Vi har B42 cruiser fra 2007, og veldig godt fornøyd med det, men sengen i rederlugaren går litt i V.

Jeg har vært ombord i B 42. Den er for trang.  Jeg følte med ukomfortabel med tanke på å ligge to stk der. 

Ja, jeg vet jeg er ganske sær nå, men det er litt derfor jeg sammenlikner

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Tjorven III skrev for 5 timer siden:

Hei Bjørn

Jeg flytter ombord i min Bavaria 46 cruiser i disse dager for en periode på noen år. Der finnes alt du ber om, men er man to pers i rederlugaren må hodet akterover. 
oppvaskmaskin, vaskemaskin, vedovn og all komfort. 
 

 

 

Var nedi en Bav 46 Vision, aner ikke forskjellen på den og Cruiser men duverden. Svært soverom med tilstøtende eget bad/dusj og forøvrig alt trådstarter ber om. 

 

Første "normale" fritidsbåten jeg har vært nedi hvor jeg, umotivert, tenkte "her kunne jeg bodd". Men kona var selvsagt ikke enig i akkurat det, ikke fordi det var noe feil med båten men fordi jeg sa det høyt ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...