Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev 16 minutter siden:

Når det gjelder utenlandske båter, så har min bank satt som krav at det skal være skipsregisteret båt. Dermed faller jo noen utenlandske bort. 

Jeg kunne tenke meg å sjekket ut B vision. De virker fristende. 

 

Husker ikke modell på båten jeg var nedi men.... (var noen øl involvert) om jeg ikke husker helt feil hadde eier fått prutet den ned rett rundt millionen ett sted. Men hadde brukt mye tid og en god del penger på å få den tipp topp. Dette er vel 3 år siden. Så om ikke ting har endret seg veldig skulle jeg tro kan være mulig å finne en innen budsjett. 

Link to post
Share on other sites

Bare for min nysgerrigheds skyld: Hvorfor er du blevet tiltrukket af sejlerlivet? Jeg har det indtryk, at du mest bruger din nuværende båd til kortere ture og så bolig, naturligvis. Har du langtursdrømme eller andet? For som jeg har set din bådbrug over årene, så er det jo mest Sørlandet med nærmeste omegn, du bevæger dig i. Og der kan White Lady - eller en trawler fx - jo være helt fin.

 

Desuden er der jo det, at en sejlbåd som bo-båd har den ulempe, at du opholder dig i kælderen meget af tiden i modsætning til nu, hvor du har 360 graders udsyn. Hvad tænker du om den ulempe? (Med mindre du finder en DS-løsning, altså..)

Link to post
Share on other sites

Det er gode tanker du kommer med her @MajorAndy du har helt rett at i nærområdet, så er det ingen båter jeg vil bytte bort min kjære White Lady med. Men jeg er jo som du vet også glad i å dra på lengre turer.  Jfr. Mine mange henteturer. Så det er lysten til å kunne dra på lengre turer, uten at det skal koste en formue i drivstoff. 

 

Å jeg vil heller ikke se bort fra at jeg kunne finne på å besøke mine foreldre som trekker sydover på vinteren. Spania er et deilig land på vinteren.

 

Jeg kunne også med en seilbåt finne på å dra til vårt kjære naboland i sør, da jeg liker Danmark veldig godt. 

Kanskje til og med et vinteropphold der en gang. 

 

Som du skjønner så er det manga tanker i hodet, å jeg liker å prøve d3m ut. For mange år siden hadde jeg en drøm om å bo i båt. Alle sier det er ufornuftig.  Men jeg er meget glad for at jeg gjorde det. Det har vært veldig gode år.  

Når nå lysten og drømmene endrer seg litt, så vet jeg at jeg vil angre, dersom jeg ikke forsøker. 

Smerten i dette, er at jeg da må skille meg av med White Lady.  Å det kommer jeg muligens også til å angre på noen ganger. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne hatt katamaran. Jeg skulle egentlig til Sardinia å se på en som lå der, men den ble solgt før jeg kom dit. 

Når det gjelder Lagoon 380, så er vel også den i dyreste laget for meg. Men jeg vil ikke se bort fra at jeg kunne tenke meg å forsøkt slike om prisen hadde vært innafor

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 28 minutter siden:

Jeg skulle gjerne hatt katamaran. Jeg skulle egentlig til Sardinia å se på en som lå der, men den ble solgt før jeg kom dit. 

Når det gjelder Lagoon 380, så er vel også den i dyreste laget for meg. Men jeg vil ikke se bort fra at jeg kunne tenke meg å forsøkt slike om prisen hadde vært innafor

Tja, det begynner å komme noen på bruktmarkedet. Min var 7 år når jeg kjøpte den og prisen var omtrent på det du har satt som maksgrense.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

@Framtia, det er essensen i det jeg skriver over her.  Jeg har lyst å prøve, å da vil det være helt feil av meg å ikke gjøre det. Så om det rette fristende elementet dukker opp,  så skjer det nok noe ganske raskt. 

 

Forøvrig så har jeg en i kikkerten.  

 

Når jeg var å hentet båt i Stvgr,  sist helg, kom jeg helt tilfeldig over en B50 vision.  Den har ramlet, på land, å fått til dels store skrogskader midtskips babord side. Den så fristende ut. Vil nok følge den opp litt. Når den nærmer seg ferdig. Jeg har kontakt med verkstedet som reparerer den. Den var jo særdeles dekket av plast når jeg kikket på den. Men mye så spennende ut. Forøvrig en 2008 modell

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 42 minutter siden:

@Sun Flyer

Fikk du kjøpt en Lagoon 380, 7 år gammel for 1.3 mill? Det synes jeg var veldig billig. Jeg sjekket yachtworld nå, å finner vel kun en innafor budsjett,  men så kommer jo moms og ødelegger. ?

Ja, jeg gjorde dèt. I Norge med skipsregister og hele pakka. Men den var neglisjert i etpar år og hadde også en langtur bak seg. Så den blir nok aldri noe smykke. Men det er dessverre veldig få av disse i Norge for tiden. 

Båter kan jo ligge på yachtworld i 5 år uten å bli solgt. Så prisantydningene der kan virkelig diskuteres.

 

Men kanskje den bav 50'en som ligger i bergen? Da blir det ikke noe dekksalong, men skal man ha seilbåt så kan det være greit å teste hvordan det funker. Komforten er absolutt til stede under dekk likevel. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150977635

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så veldig opptatt av smykker.  Men praktiske og gode egenskaper verdsetter jeg høyt.  

Jeg regner med at om en båt er registrert i skipsregister hvor en  det må være i verden, så gjør vel det samme nytte som registeret her i Norge, når det gjelder finansiering? 

 

Den Bav50 i Bergen er sjekket ut, av en jeg kjenner. Så den er ikke så interessant. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden:

@Sun Flyer

Fikk du kjøpt en Lagoon 380, 7 år gammel for 1.3 mill? Det synes jeg var veldig billig. Jeg sjekket yachtworld nå, å finner vel kun en innafor budsjett,  men så kommer jo moms og ødelegger. ?

 

Det meste på Yachtworld er kraftig overpriset for å ha marginer på pruting...særlig USA ..

Du leier lett inn uavhengig takstmann i USA, så du slipper å reise over selv...

Ikke bare moms som ødelegger nå.. ikke minst den svake kronen...

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket etter noen seilbåter når jeg var et par uker i Spania i begynnelsen av oktober. Men som du sier @Ida Marie III, så ødelegger en svak norsk krone for noen særlig gevinst på handel fra utlandet. Kommer norsk moms oppå dette, så tror jeg faktisk norske båter er billigere.

I tillegg er mange utenlandske båter fra charter, å da er det maks overnattingsgjester det er snakk om. Å mindre komfort for reder. Det gjør saken enda verre for de fleste utenlandske båter. 

 

Men kom gjerne med tips om dere finner noe jeg burde se?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev 5 minutter siden:

 

I tillegg er mange utenlandske båter fra charter, å da er det maks overnattingsgjester det er snakk om. Å mindre komfort for reder.

 

Mener faktisk at den Bav 46 vision jeg så på "kun" hadde to lugarer, for rederen foran og en bak. Om det var BB eller SB husker jeg ikke helt men det var et stort vaske/lagerrom hvor de hadde vaskemaskin osv.  

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 10 minutter siden:

Jeg kikket etter noen seilbåter når jeg var et par uker i Spania i begynnelsen av oktober. Men som du sier @Ida Marie III, så ødelegger en svak norsk krone for noen særlig gevinst på handel fra utlandet. Kommer norsk moms oppå dette, så tror jeg faktisk norske båter er billigere.

I tillegg er mange utenlandske båter fra charter, å da er det maks overnattingsgjester det er snakk om. Å mindre komfort for reder. Det gjør saken enda verre for de fleste utenlandske båter. 

 

Men kom gjerne med tips om dere finner noe jeg burde se?

 

I Europa er jeg usikker på om det er så mye å hente på båter, de er tross alt "billig" i Norge...

Jeg er her nede nå, og kan gjerne kikke på objekter om du finner noe her på Costa Blanca...

 

Jeg har selv hentet inn en del båter fra USA tidligere, er litt mer krøkkete nå pga CE merking, men det går...

Du kan med letthet prute 30% på objekter der borte, kanskje mer ...

 

Jeg har forbindelser der borte om du trenger takstmann...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...