Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Allan E skrev for 8 timer siden:

De ocean båtene er vel litt mer påkosta enn vanlige bavaria tror jeg.

aileenll skrev for 12 timer siden:

De har vesentlig høyere kvalitet en andre bavariaer jeg har sett.

 

Dette er påstander som dukker opp med jevne mellomrom, men hva er det som annerledes/bedre på Ocean- utgavene? Jeg har vært spekulant på B38 Holiday 98 og Ocean 38 99, og kan ikke huske annet enn at de var like inn- og utvendig.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å finne et rimelig eksemplar av den dyr båt, så tenker jeg at om en da finner en som er veldig mye billigere enn de andre, så er det ofte en grunn til det. Finner man en normalpriset båt, så vekker det mer tillit hos meg. Hva tenker dere andre om det?

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 37 minutter siden:

Når det gjelder å finne et rimelig eksemplar av den dyr båt, så tenker jeg at om en da finner en som er veldig mye billigere enn de andre, så er det ofte en grunn til det. Finner man en normalpriset båt, så vekker det mer tillit hos meg. Hva tenker dere andre om det?

 

Nei, ikke helt enig...

Situasjon til selger kan påvirke prisen ganske mye...

Viktig å sjekke ut båtene selv om de ligger lavere i pris...

Link to post
Share on other sites

Hvor høy er du?

Et moment som du bør ha i bakhodet er takhøyde, ikke bare i salong og bysse men også i sovecabin. Man blir rimelig lei av å konstant bevege seg duknakket eller med søkk i knea. I Princessen er vel dette ikke noe problem men noen seilbåter med mastercabin akter kan ha ganske så lav takhøyde der.

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Godt poeng @Ida Marie III, jeg var å kikket på en Bav47 i Torrevieja når jeg var i Spania i oktober. Den var ganske rimelig.  Men den falt ganske mye i min smak når jeg så på den. 

Den var norsk, avgift betalt.  Men likavel synes jeg den ble for dyr, i forhold til tilstand 

 

Ja, tror heller ikke det er mye å hente på kjøpe i Europa...det er som sagt forholdsvis billig i Norge...

Men de som ligger lengre vekke, og må gi opp drømmen om en eller annen langtur...de er ofte i knipe, og må selge billig...

 

Link to post
Share on other sites

Har fulgt litt med på denne tråden og forstår dømmen om å teste ut livet i seilbåt. Har tenkt litt på det sjøl i fohold til å brenne over tonnet med diesel hver sesong.

Har ingen seilerfaring selv, men blir jo stor forskjell på å bo nede i en seilbåt kontra White Lady.

Men det er jo noe du er veldig klar over.

 

Det som jeg ikke har sett nevnt er hvordan en seilbåt på den størrelsen er å håndtere alene eller sammen med "frøkna".

Har en kompis med bav46 og der sliter fruen med vinsjene. De har faktisk vurdert å gå ned i størrelse fordi det er for tungt for henne.

 

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet så ser jeg for meg å håndtere båten mest alene. Skulle jeg få en hjelpende hånd, vil det være mest naturlig å ta det tyngste selv. Er vel rimelig greit utstyrt med krefter til å sveive vinsj. Små søte frøkenarmer får heller svinge på roret.  Eller kose seg i hengekøye?

Link to post
Share on other sites

Jeg har 12 år igjen til AFP, og har såvidt begynt å sondere markedet litt etter en passe pensjonist båt for 2 godt voksne som skal farte kysten rundt i 4-6 mnd pr år.

Regner med at det innen da er enkel tilkomst til god seng som står langt opp på ønskelisten (i dag har vi en 31 fot båt som vi må krype litt for å legge oss/stå opp i akterlugaren.

 

Det som foreløpig tiltaler meg mest, er Benethau center cockpit båtene, med skikkelig akterlugar på tvers av hele bredden bak. Har vært ombord i en 36 fot, og den var gedigen, og er vel den minste av disse.

Så jeg kommer til å kikke i den rettningen, men følger spent med på denne tråden.

 

Andre alternativer er HR eller Najad CC båter med akterlugar,  men de har for tilårskomne bad (i mitt pris leie).

 

PS : Konverterte til Seilbåt for ca 10 år siden, og ikke angret ett minutt.

PPS : Fortøyer alltid med baug mot vær, gjerne på Svai, så klasking bak er ikke ett tema ombord hos oss. Det vi erfarer er at akterlugar har jevnere temperatur og tørrere/bedre inne-klima enn forpigg spesielt i de kaldere måneder av året, så for oss skal det helst være akterlugar vi vil bo i.

 

bo44cc.jpg

Redigert av Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 18 minutter siden:

Setter det noen begrensninger på båttyper eller størrelsen?

Når jeg kjøpte white Lady,  så var det mange som så at det ikke går å håndtere en så stor båt alene. På mange måter har de rett. Man må ta sine forhåndsregler og planlegge ekstra. Samt at noen ganger lar det seg ikke gjøre å få til alt alene. Da må man velge enklere løsninger.

Det har jeg måtte lære meg å akseptere.  

På samme måte tror jeg faktisk det er med en stor seilbåt. 

Sikkert mange ting mann kan lære seg å klare alene, men ikke alt går

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 48 minutter siden:

Ja, det kan være tungt å skjøte seil på så store båter, spesielt om den har en stor genoa. Dårlig gjort å gi kona oppgaven med å betjene vinsjene, det tar en gentleman selvsagt selv.

Bare en presisjon; stor genoa har mye å si på hvor langt det er å dra. Men ingenting i forhold til hvor tungt det er å vinsje slutten når det blåser. Der er det båtens rettende moment som avgjør. 

Link to post
Share on other sites

48 minutes ago, Erik said:

Det vi erfarer er at akterlugar har jevnere temperatur og tørrere/bedre inne-klima enn forpigg spesielt i de kaldere måneder av året (...)

 

Forpiggen har gjerne lite kontaktflate mot vannet, og mye av varmen kommer fra vannet. Eller sagt på en annen måte: Det er bedre med 2 grader i vannet og god kontaktflate dit, kontra -5 grader i luften og stor kontaktflate dit. Kontaktflaten mot luften (skrogsidene) blir forholdsmessig mye større enn kontaktflaten mot vannet i forpiggen. Vi merker det godt hos oss utover sensommeren - det blir betraktelig kaldere i forpiggen enn akterlugarene når temperaturen i lufta synker.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Når jeg kjøpte white Lady,  så var det mange som så at det ikke går å håndtere en så stor båt alene. På mange måter har de rett. Man må ta sine forhåndsregler og planlegge ekstra. Samt at noen ganger lar det seg ikke gjøre å få til alt alene. Da må man velge enklere løsninger.

Det har jeg måtte lære meg å akseptere.  

På samme måte tror jeg faktisk det er med en stor seilbåt. 

Sikkert mange ting mann kan lære seg å klare alene, men ikke alt går

 

Høres gjennomtenkt ut. 

Veldig fasinert av seil sjøl, men ingen kunnskap eller erfaring. Har en drøm om å farte rundt kysten som pensjonist om noen år som Erik over her og da har jeg tenkt på seil eller lukket båt.

Men rederinnen er helt klar på at det planefart og kalesje som gjelder så da er der vi er. Ihverfall foreløpig.

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Så du tenker at båten skal kunne håndteres av en mann på tur.

Setter det noen begrensninger på båttyper eller størrelsen?

 

Også tenker jeg på at endel seilbåter er helt åpne akter. 

Er det trygt når man seiler alene?

En god autopilot er din beste venn.

Man kan fint håndtere seilbåter av denne typen alene.
Youtube-brukeren Patric Laine har flere videoer om dette, han har blant annet seilt solo fra Frankrike rundt Island og tilbake. Han påpeker imidlertid at han har en elektrisk vinsj, slik at dersom han f.eks. skulle knekke en arm på langtur, så kan han ta seilene med den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...