Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden:

Jeg skjønner drømmen om Middelhavet,  det fristet også meg med Princess 440. Bare for morro skyld regnet jeg ca dieselkostnad fra Arendal til ca Malaga i Spania.  Avstand er ca 2400 nm, grovt stukket rute. 

Dieselforbruk på min var ca 1.7 l/nm på rolig fart. Dvs mest økonomisk fart. Ca 7.5 knop. Dieselpris på ca 18 kroner. Det gir en turkostnad på ca 73 500..

Stå på ....

Tror du er oppe for en overraskelse om du tror du får Diesel til 18NOK pr liter Norge-malaga.  Mulig man betaler så lite i Norge der man har lov å kjøre på avgiftsfri men nedover er det nok endel dyrere

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev 17 minutter siden:

Tror du er oppe for en overraskelse om du tror du får Diesel til 18NOK pr liter Norge-malaga. 

Frykter egentlig det ja.  Så regnestykket skremte livskiten av meg, når jeg hadde 440.  Seilvindprisen er kanskje noe lavere😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

tacan skrev for 8 timer siden:

husker noen av dere hvilken båt dere kommenterte? Var dette en selvbygget båt?

Nå spør du om noe som ble diskutert for fire år siden, og det har jo blitt skrevet noen meter både her og der siden den gang😉 Muligens det var en Formosa 47? Ut fra hva jeg skreiv kan det fort ha vært en slik, mener på jeg har kommentert akkurat den annonsen ved et par anledninger. Kjekk båt. Men, som sagt ble ting skrevet for fire år siden, så kan ikke gi noen garanti for at det faktisk er en Formosa 47 som ble omtalt😊

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 47 minutter siden:

Nå spør du om noe som ble diskutert for fire år siden, og det har jo blitt skrevet noen meter både her og der siden den gang😉 Muligens det var en Formosa 47? Ut fra hva jeg skreiv kan det fort ha vært en slik, mener på jeg har kommentert akkurat den annonsen ved et par anledninger. Kjekk båt. Men, som sagt ble ting skrevet for fire år siden, så kan ikke gi noen garanti for at det faktisk er en Formosa 47 som ble omtalt😊

Ja, det skjønner jeg😊 normalt går det bra å nøste opp båter i gamle tråder men denne ble en liten utfordring 😊 Flott båt denne Farmosa 👍 Takker for tilbakemelding fra deg og Chilli Solbris.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet som gjenstår er: Gikk det greit å bo i en seilbåt også, selv om man var vant til en hvit cabincruiser? Mange av oss venter i spenning på svaret...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 6 timer siden:

Spørsmålet som gjenstår er: Gikk det greit å bo i en seilbåt også, selv om man var vant til en hvit cabincruiser? Mange av oss venter i spenning på svaret

Det er vel riktig å si, at det ikke er en dag, uten at jeg savner livet ombord i White Lady,  det var mange ting der, som er atskillig bedre en en seilbåt. Det er begrenset hvor mange plasser jeg kan komme til, pga mast og kjøl. Favoritt plassene mine, elva og flytebrygge på Jerken,  er ikke lenger mulighet. Så det er helt rett å si at jeg savner White Lady,  på noen måter. Om jeg angrer,  det er et mer kompleks spørsmål.  Det har hendt seg. Men livet ombord i Blue Sky,  blir bedre og bedre, etterhvert som vi blir bedre kjent.  Det ble jo 9 år, med en fantastisk båt. Så Blue Sky,  må få litt tid på seg, til å omvende en enkel sjel. Hvis jeg hadde hatt mulighet til å skru tiden 2 år bakover,  ville jeg gjort ting annerledes?  Nei, jeg tror ikke det.  Jeg hadde antakelig gjort det samme igjen. Men livet på akterdekk,  er nok det jeg savner mest. 20240323_061927.jpg.2b004693ab35648ed500e6a77d0c9902.jpg

Men det er ikke galt med dette heller, selv om cockpit er kaldere.. bildet er tatt akkurat nå kl 06.22 på Merdøfjorden 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Det er mulig det stod noen sted i tråden og jeg har oversett det når jeg leste det, men husker du hva slags modell Princess 440 var og hvilke motorer som var i den?

Takk ellers  for all informasjon jo mer jeg vet desto bedre forståelse får jeg for hva man skal "jakte frem" av markedet for å få masse båt per krone :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 25 minutter siden:

Princess 440 var og hvilke motorer som var i den?

Årsmodell var 1994, og motorer var Volvo Penta Tamd 72. 

Imidlertid solgte jeg den svært billig,  for å slippe noen form for reklamasjon.  

Kjøper har derimot kostet på den ganske mye etterpå. Blant annet ny septiktank,  det ble dyrt. Det er også gjort en del med det kosmetiske.  Så det var en del å ta tak i. Billige båter er ofte billige av en spesiell grunn🙂 dette var ting jeg visste om som måtte gjøres. På tur hjem, røk det ene blandebendet fra eksosen. Slike ting koster også en del å fikse 🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Så lenge båten er "solgt som den er" som sikkert alle båter som er eldre enn 5 år blir så er det jo tvilsomt at man kan reklamere noe som helst med unntak for ting som var "dævva" ved kjøpstidspunktet og som det ikke var mulig å oppdage for eventuell kjøper ved prøving og som eventuell selger burde ha visst om.

Men jeg skjønner at hvis du bodde i båten så var det vanskelig å si at du sjeldent har vært ved båten og dermed burde ikke vite noe særlig mye om dens tilstand som kjøper eventuelt ikke burde ha oppdaget :giggle:

Men jeg antar din båt var motor og lekkasje messig i betydelig bedre stand enn de fleste som selges som har sin alder. Den var jo også solgt på sørlandet så vidt jeg forstod altså ikke så langt unna der de fleste potensielle kjøpere bor.

Kosmetiske ting er jo ting som ikke er nødvendig for å bruke båten og eksosbend hvis det er noe slik det er snakk om: https://grenland-radiator.no/butikk/marine/raiser-eksosbend/volvo-penta-d7-tamd61-62-63-71-72-73-74-75-eksosbend-art-848544/ blir jo ikke så grusomt selv inkludert mekaniker arbeid. Ikke "dævva" for 500 000 altså for nye eiern.

Ellers vet jo ikke hvor mye jobb det blir for mekaniker og om man kan bruke hvilkensomhelst septik tank eller om det er noe som må spesial bestilles fra Princess: https://www.maritim.no/septiktank?size=12


Men det virka ikke som all fiksinga av det tekniske beløp seg på mer enn hva f.eks henting fra nord-norge kan beløpe seg på hvis man skulle fått "fullt teknisk bra stand båt" og ikke måtte ut med slike ting i tillegg.

Som man kan se av vedlikeholds tråden så var det ikke så lett for @Chilli Solbris med kun eksosbend og septik tank før den Storebroen er blitt så flott teknisk som den er i dag :giggle: :lol:

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 22.3.2024 at 7.39:

Bare for morro skyld regnet jeg ca dieselkostnad fra Arendal til ca Malaga i Spania. 

Siden man er inne på drivstoff  i denne tråden.

Vet du om noen steder ved vannet i Arendal hvor det selges 98 oktan bensin? Jeg har ikke klart å finne noen ifjor og må dermed dra til Tvedestrand (Sagesund) eller til Grimstad (Fiskernes Salgslag) for å fylle 98-oktan. Sistnevnte har vel 98 kun i lavsesong, så da går de vel snart tilbake til 95 med bioetanolen igjen (det er  bioetanolen jeg vil bli kvitt, og da må det jo bli 98 oktan).

 

Alternativt kan jeg kjøre noen mil med bilen for å få tak i 98 oktan på bensinstasjon på land, men er jo greiest å fylle direkte på båten og slippe å bære kanner så langt (kan ikke parkere rett ved båtplassen).

 

Tar jo ofte båtturer til både Grimstad og Lyngør (da er jo Sagesund endel omvei), men hender jo det blir andre kortere turer som feks en runde rundt Tromøya hvor jeg bruker bensin uten å få fylt noe 98 underveis.

Link to post
Share on other sites

@19 fot

Jeg har snakket med Tallaksen som drifter marina i Barbu, det kommer 98 oktan der etterhvert.  de må bare tømme ned tankene før de kan skifte over. Så litt tålamod,  så blir det i Arendal..men den koster en del mer da. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 23.3.2024 at 6.22:

Det er vel riktig å si, at det ikke er en dag, uten at jeg savner livet ombord i White Lady,  det var mange ting der, som er atskillig bedre en en seilbåt.

 

Takk Bjørn, for ord som utsetter min eventuelle konvertering. Men @Bitteliten's antakelser om dieselpriser er viktig å ta med seg.

Men jeg kan ikke kunsten å seile heller...... men det pleier vel å være en liten motor i disse farkostene...

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 13 minutter siden:

Men jeg kan ikke kunsten å seile heller....

Det kunne ikke jeg heller,  derfor kjøpte jeg en liten leke først

20240318_162756.jpg.c36f6850941bb58027d1ae75f725a9e1.jpg

Denne var så billig,  at jeg kunne tillate meg å prøve..

Det gav mersmak. Hatt den i nesten 4 år, å lært mye om seiling. Fra scratch.  Absolutt langt i fra utlært. Men kommer meg stort sett dit jeg vil 👍

Den lille ligger for salg nå, dersom det er flere som har lyst å teste om seiling er gøy. 

Hint: fin læreseiltur fra Arendal og hjem @Hekri

 

Jeg hadde den faktisk med meg på siden av P440 når jeg var i nærområdet,  å tok små seilturer 🌞👌

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Skal nok ta en tur innom Arendal, Bjørn. Men det blir nok med to 72-motorer i første omgang. 

 

Men å prøve med en mindre skute er nok nødvendig. Det er jo 50 år siden jeg var på Radich og fikk prøvd vindens krefter med kaptein Thorsen. 

Jeg ser jo med nysgjerrighet og misunnelse der seilerne siger raskt og presist inn i båsen på Vallø. Mens vi sliter med sidevind og thrustere. 

 

Vi følger tråden din @Bjørn Løvjomås.

Helge - Kristin.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Bjørn Løvjomås skrev On 22.3.2024 at 7.39:

Bare for morro skyld regnet jeg ca dieselkostnad fra Arendal til ca Malaga i Spania.  Avstand er ca 2400 nm, grovt stukket rute. 

Dieselforbruk på min var ca 1.7 l/nm på rolig fart. Dvs mest økonomisk fart. Ca 7.5 knop. Dieselpris på ca 18 kroner. Det gir en turkostnad på ca 73 500.. å da er ikke avstand for å inn å bunkre diesel tatt med. Det blir noen ekstra nm av det. Det er heller ikke tatt med havneleie eller noen som helst andre utgifter. Råtips kostnader på en slik tur, i overkant av 100.000 kr. I tillegg skal man gjerne ha med seg båten hjem igjen og.   Dermed er det vel ca 200.000  

 

@Bjørn Løvjomås, jeg trakk opp disse notatene dine ifbm min forskning på Penta og Princess-tabeller. 

Bare for å kvalitetssikre sommerens kommende utgifter:

De 1,7 liter er vel pr. motor? De tabellene jeg ser på for min P440/460 med 2x72p viser 3,5 liter pr nm samlet for begge motorer.  

 

Jeg tenker å kjøpe en måler av @Okkaby for å sette på den ene maskinen - bare for å holde farta nede - hvis måleren til Okkaby viser dagen dieselpris i kroner pr nm - eller pr time.

Men hvis din måling er 1,7 liter pr nm for begge motorer i 7-8 knop ser verden litt lysere ut fra flybridgen.....!!!  (eller ???)

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 8 minutter siden:

 

@Bjørn Løvjomås, jeg trakk opp disse notatene dine ifbm min forskning på Penta og Princess-tabeller. 

Bare for å kvalitetssikre sommerens kommende utgifter:

De 1,7 liter er vel pr. motor? De tabellene jeg ser på for min P440/460 med 2x72p viser 3,5 liter pr nm samlet for begge motorer.  

 

Jeg tenker å kjøpe en måler av @Okkaby for å sette på den ene maskinen - bare for å holde farta nede - hvis måleren til Okkaby viser dagen dieselpris i kroner pr nm - eller pr time.

Men hvis din måling er 1,7 liter pr nm for begge motorer i 7-8 knop ser verden litt lysere ut fra flybridgen.....!!!  (eller ???)

på min nye FNM på 270hk. Så kan jeg gå for 0,6L pr nm  i 7knop. Dobler dette til 1,2L i 9 knop. Men det er med en motor å båt på ca4500kg. Så er vel kanskje ikke så helt umulig med 1,7L på din nei.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 14 minutter siden:

Men med 860 (2x430) gamle slitne stinkende sultne gamper? 

Og hva med dieselmåler med kroner pr. nm? :smiley:  

Er sikkert noen som feks Orca som kan trikse til en sådan kalkulator basert på utregning av L/nm.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Hekri said:

De 1,7 liter er vel pr. motor? De tabellene jeg ser på for min P440/460 med 2x72p viser 3,5 liter pr nm samlet for begge motorer.  

 

Det er nok totalt.

Tabellene fra VP er med en beregnet last, såkalt "propeller demand curve" som sjelden stemmer med virkeligheten og spesielt ikke ved lave belastninger.

 

Det er mest båtens motstand gjennom vannet og dermed farten som avgjør effektbehovet.

Typisk 45 foter med aksler kan bruke alt fra 1 liter/ nm og oppover. Skal man få forbruket helt ned i kjelleren blir laste så lav at motor nummer to like så godt kan avstenges da den bidrar minimalt på farten men bruker sine 2-3 liter i timer bare på å gå rundt.

Som @Okkaby skriver, så stiger forbruket dramatisk når man nærmer seg skrogfart. Skal jeg gjette basert på erfaring fra tilsvarende størelse/ motoriserte båter som du har med forbruksmålere, ville det blitt noe slikt:

 

5 kn - 1 l/nm (1 motor)

6 kn - 1,3 l/nm (1 motor

7 kn - 1,8-2 l/nm (2 motorer)

8 kn - 3 l/nm

9 kn - 3,5 l/nm

10 kn - 4,0 l/nm

og så videre opp til 6 - 7 liter på mila i 20-24 kn.

 

Vann er tungt.

Mange med større båter kjører sakte for å spare fuel, men mange kjører litt for fort "sakte". Typisk 8-9-10 knop.

 

Man ser det egentlig når man snur seg. Ved skikkelig økonmifart, si 6,5 kn er hekkbølgene kanskje 20-25 cm, runde og fine. 

Når man går litt for fort, kanskje 8 kn og oppover er bølgene tredobblet, de er krappe og bryter etterhvert på toppene. Den energien er du som lager og betaler for.

 

Erfaringen fra trawleren jeg hadde med kortere vannlinje en P440/ 460 var at 6,5 kn var akkurat 1 liter/ nm. Økte jeg 1 knop opp til 7,5 var forbruket mer enn dobblet til 16/17 l/t eller 2,2 l/nm.

Singel Cummins QSB 5,9.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 4 timer siden:

jeg trakk opp disse notatene dine ifbm min forskning

Mine notater er særdeles unøyaktige. Jeg målte aldri fysisk grundig.  Men det var anslag, etter hvor mye jeg hadde brukt dieselvarmer,  og anslagsvis hvor langt jeg hadde flyttet båten. 

 

Jeg hadde ikke betalt mye for den type forskning 😅😅😅

Tror nok godeste @sap_2000 har noe mer å komme med i så måte.👍

 

jeg orket ikke tenke på hvor mye diesel jeg brukte. Men et begrep som ble innført, var liter pr time jeg var ombord.  Det var faktisk ikke så ille:giggle:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Men et begrep som ble innført, var liter pr time jeg var ombord.  Det var faktisk ikke så ille:giggle:

 

Dieselforbruket pr time ombord i sommersesongen var vel lavere enn sørlandspilsforbruket, hehe :tongue: :wink:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...