Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Sun Flyer, det du tenker på vil kun gjelde i de situasjoner hvor det faktisk er så store krefter at båtens rettende moment overvinner kreftene i seilet. Dessuten har man heller ikke bare et seil som bidrar. For å overdrive litt, tenk deg en båt med 60m2 storseil, og så sammenligner du hvor mye krefter du vil få på genoaskjøtet med en 60 m2 rullegenoa, som første er 100% ute, deretter ruller man den inn til 30%. Enig i at kreftene på genoaskjøtet ikke lengre blir like stort? 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 1 time siden:

Hva med dypgående og mastehøyde? Er det noe du ikke trenger å ta hensyn til i hvor du ferdes, typisk lei, favoritt helgeturer i nærområdet etc. 

Du rører ved er par essensielle ting her, det blir noen steder jeg nok ikke klarer å komme meg til. Men ellers skal jeg nok kunne bruke både høyde og dyptgående på de fleste steder jeg oppsøker. (Merdø:giggle:)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

 Skulle jeg få en hjelpende hånd, vil det være mest naturlig å ta det tyngste selv. Er vel rimelig greit utstyrt med krefter til å sveive vinsj. Små søte frøkenarmer får heller svinge på roret.  Eller kose seg i hengekøye?

Slik snakker en ekte gentleman fra Sørlandet ? 

 

Oppdaget tråden din først nå Bjørn, og må si jeg ble litt paff! Men uansett, jeg kjøper gjerne White Lady for en billig penge når seilbåt er i boks ?  

Link to post
Share on other sites

White Lady vil nok bli solgt rimelig. Banken har sagt at den må selges før ny båt kan finansieres.  Dermed må den handelen gå rimelig kvikt. Det er ulempen med å bo i båt. Salg og kjøp må når det tar løs gå rimelig kjapt unna. Man kan aldri vinne i begge ender, sa en klok mann her inne på Bp en gang.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev for 21 timer siden:

Det var veldig pent sagt @Pinkvin, men når det kommer til seiling er jeg nok en grønnskolling.  Min erfaring er seilbrett på 80 tallet, og et comeback på 2000 tallet. Pluss 2 timer i en willing31:sailing:

 

Om du seilte brett på 80- tallet, med comeback på 2000 tallet så er du kompetent i bøtter og spann ifht turseiling med moderne seilbåt.

 

Min påstand er at det er langt lettere å seile en av de båtene du ser på på en fornuftig måte enn med seilbrett ;-) 

 

Bli med ut på en lokal "Onsdagsregatta" som ballast/vinsjgorilla så er du "refreshet" og gjør glatt comeback i egen seilbåt. Send kona/partner/hvapokkerdetmåttevære ut i en av de andre båtene så hun/han/hvapokkerdetmåttevære får kjent på at seilbåter er trygt, ikke kan velte, stressende, kjempegøy ;-) 

 

Dette går "smooth", du har et perfekt utgangspunkt. 

------

Ang båter i utlandet. Jeg tror det er vanskelig å skjønne hvor fort de synker i verdi når de ligger ubrukt. Særlig båter som er rigga med nyeste av det nye av utstyr for langtur osv. Det ene er at ting utdateres, men forfallet er helt formidabelt pluss at det er løpende kostnader med opplag og tilsyn. 

 

Har ikke vært i Karibien men har gått en del bryggesleng i Middelhavet og sett på båter (noe av det beste jeg vet :-)). Og i mange havner ligger det en del "langturdrømmer" mer eller mindre i opplag over tid. Det de har til felles er at de stort sett ser helt jævlige ut. Fulle av møkk og dritt, sola har bleket og i det hele tatt. Det tar ikke lang tid før forfallet begynner.

 

Hver lille ting som en ellers retter opp på som ikke blir tatt og får utvikle seg. Tror alle som har båt har sett hvor fort det går. Noe som løsner og henger og slenger litt, så får vinden tak, får jobbe med det i en dag, en uke, noen måneder. En dråpe vann på feil sted, ingen fikser det, så kommer neste dråpe osv... 

 

Legg til alt som "går galt" under dekk. Elektrisk irrer og det blir dårlig kontakt "overalt". Fukt og mugg osv, osv. Om en båt har lagt ubrukt i mer enn 4 mnd+ mener jeg det er all grunn til å prute. Det handler ikke bare om at selger er "stuck" men også at det er reelle kostnader og mye arbeid med å få en båt som har lagt ubrukt "på beina" igjen. 

 

Som de sang en gang "Hus treng folk og folk treng hus" gjelder båt også :-) 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

Legg til alt som "går galt" under dekk. Elektrisk irrer og det blir dårlig kontakt "overalt". Fukt og mugg osv, osv.

Middelhavet og canaries er kanskje ikke det verste, men jeg har sett noen youtube-skrekkeksempler når amerikanerne legger båten sin igjen i mellom-america for å dra hjem noen uker/måneder. Det er ikke alt som lar seg vaske pent igjen...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

seilbåter er trygt, ikke kan velte, stressende, kjempegøy ;-) 

 

Hun har faktisk vært med en seilbåt som kantret, med Usterud, etter som noen sier, en av de bedre seilerne her på fjorden. Så hun har litt mer erfaring med seil enn meg..? jeg har kanskje noe mer værforståelse..?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Liten "Onedinlinjen" (1971-1980) video (sett på lyd) fra meg da jeg prøvde Tingeling under seil første gang i høst. Litt vel uvant allikevel om jeg hadde vært med større seilbåter som mannskap. Men du verden for en annen opplevelse av båtlivet enn motorbåt. Men så det er sagt; Jeg er helt fersk på seilbåt, masse å lære enda mange år på sjøen med flere motorbåter (sist en Fairline). Gled deg til seilbåt!

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 7 timer siden:

Sun Flyer, det du tenker på vil kun gjelde i de situasjoner hvor det faktisk er så store krefter at båtens rettende moment overvinner kreftene i seilet. Dessuten har man heller ikke bare et seil som bidrar. For å overdrive litt, tenk deg en båt med 60m2 storseil, og så sammenligner du hvor mye krefter du vil få på genoaskjøtet med en 60 m2 rullegenoa, som første er 100% ute, deretter ruller man den inn til 30%. Enig i at kreftene på genoaskjøtet ikke lengre blir like stort? 

Er enig så lenge det er lite vind, men det er jo ikke da det er tungt uansett. Når du nærmer deg maks krenging er det rettende moment som avgjør. Ser at veldig mange velger å seile med kun genoa på ferieseilas langs kysten. Hvis det er sånn man vil holde på blir jo liten fokk begrensende. Hvis man vi seile aktivt er det bedre med liten fokk, stort storseil + noe i nylon. Men de fleste gjør det på latmannsmetoden og da vil jeg ikke anbefale fokkebåt. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har nok ingen ambisjoner på nåværende tidspunkt å vinne noe  som helst konkurranse,  første mål er å klare å beherske båten. Å skulle jeg klare å seile, vil det være en glede, ved å kunne frakte meg selv og venner på tur med vind kraft.  I stedet for mange hundre liter diesel.  

Det blir en spennende opplevelse dette. Har studert flere bavaria vision på yachtworld i det siste. Å de båtene synes jeg ser spennende ut. Kanskje spesielt den som ligger til salgs på granca  https://no.yachtworld.com/baater/2007/bavaria-50-vision-3511627/

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn

 

Ein femti fots båt er ein stor båt. Du vil fint klara å handtera båten, men summa sumarum, så trur eg at ein slik båt fort blir for stor for eit par.

Kostnadsmessig, djubde i hamner, og begrensingar i pga. bruer og luftspenn.

Eg trur du får ei like god køya i ein førtifotar.

Eg er svært glad for at båten vår går under bruer på 18 meter, som det er mange av her på Vestlandet.

Uansett, lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Usedvanlig flott båt! 

 

Ser frem til hentetråd derfra. ?

Det er fortsatt et stort spørsmål om jeg klarer å skille meg fra min kjære White Lady. 

Men prosessen med å prøve å løsrive meg fortsetter.  Jeg har lyst på en ny hentetråd med god tid. Å senkede skuldre. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 50 minutter siden:

Hei Bjørn

 

Ein femti fots båt er ein stor 

Eg trur du får ei like god køya i ein førtifotar.

Eg er svært glad for at båten vår går under bruer på 18 meter, som det er mange av her på Vestlandet.

Uansett, lykke til.

 

Ask

Hei. Jeg var å så på en 42 fots bavaria. Den føltes veldig trang. Endte med at jeg bare måtte droppe den. Og køya følte jeg nesten var mindre enn en enkelt seng i hode enden. 

Når det gjelder høyden på mast, er det klart at det blir en liten utfordring når vestlandsfjordene skal utforskes. 

Det blir nok en ny opplevelse. 

Kanskje jeg må lage teleskopisk mast. :giggle:

 

Når det gjelder aktuell båt, er det vist Karbonmast. Lurer på hvor stor nytte jeg får av det? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden:

Hei. Jeg var å så på en 42 fots bavaria. Den føltes veldig trang. Endte med at jeg bare måtte droppe den. Og køya følte jeg nesten var mindre enn en enkelt seng i hode enden. 

Når det gjelder høyden på mast, er det klart at det blir en liten utfordring når vestlandsfjordene skal utforskes. 

Det blir nok en ny opplevelse. 

Kanskje jeg må lage teleskopisk mast. :giggle:

 

Når det gjelder aktuell båt, er det vist Karbonmast. Lurer på hvor stor nytte jeg får av det? 

 

"Må" du ha Bavaria?

 

No er jo eg i katamaranmenigheten, men eg trur at Privilige eller Lagoon på 38-42 fot vil vera supre bubåtar.

 

Karbonmast er lettare, og båten vil då vera raskare. Med same kjøl som same båtmodell med tyngre mast, vil den med karbonmast har eit større rettande moment, og såleis krenga mindre/ kunne ha større seglareal under same tilhøve.

Dette kan sikkert andre meir om.

 

Karbonmast er sikkert kjekt å ha, men neppe noko du har mykje att for å betala meir for.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...