Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Det har jo vært en utrolig lang prosess, som gradvis har vokst seg frem. Men nå kjenner jeg at jeg gleder meg til å prøve en godt utstyrt Ds. 

 

Tusen takk for alle hyggelige gratulasjoner.  Det er koselig med BP i ryggen. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Grattis med konvertering til skikkelig båt (med pinne)

så du skulle ha davitere. Min venn og jeg fikk laget like. Han på sin 45Ds. Ligger i Fuglevik syd for Moss hvis du skulle være interessert i å titte. Har begge joller 200kg pluss. Funker som gull denne løsningen. 
 

B01BDC52-AFCB-4D40-A308-308C623D728E.jpeg

48BCB263-36AF-4846-B567-6D7203A8DADF.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kato Bøe Haugen laget denne daviterne for oss for noen år siden. Husker ikke prisen, men en brøkdel av Båtsystem sine !

Heiser med et fall og vinsjen i cockpiten. Låser med clutch. 
har ikke flere bilder nå. 
send PM for evt besøk så fikser vi. 
tjorven

ABD914FF-D2F5-413A-BEA3-4557220D77E4.jpeg

Link to post
Share on other sites

Tjorven III skrev for 13 timer siden:

Hei

 

Kato Bøe Haugen laget denne daviterne for oss for noen år siden. Husker ikke prisen, men en brøkdel av Båtsystem sine !

Heiser med et fall og vinsjen i cockpiten. Låser med clutch. 
har ikke flere bilder nå. 
send PM for evt besøk så fikser vi. 
tjorven

ABD914FF-D2F5-413A-BEA3-4557220D77E4.jpeg

Hei,

Synes det er vanskelig å forstå hva jeg ser, er det samme rør du har montert solcellene på som du heiser opp jolla med?

Henger alt sammen i et fall fra masta?

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 1 time siden:

Hei,

Synes det er vanskelig å forstå hva jeg ser, er det samme rør du har montert solcellene på som du heiser opp jolla med?

Henger alt sammen i et fall fra masta?

Stemmer

en bøyle i båtens bredde. Hengslet på akterspeilet. Løftes av et fall i mast/akterstag. 
Tjorven

Link to post
Share on other sites

Tjorven III skrev for 17 timer siden:

Ligger i Fuglevik syd for Moss hvis du skulle være interessert i å titte

Hvis det skulle passe på fredag eller lørdag, så kunne det jo vært interessant å se. Men det er også en mulighet for at jeg må løpe hjemover til Arendal på lørdag morgen.  Synes ikke været er imponerende bra til helgen. Men noe mindre vind lørdag ettermiddag.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Det er et godt spørsmål @Grand Banks jr. Aller helst ville jeg nok hatt så lite vind som mulig. Dette pga jeg ikke vet hva denne skaden på mastefisk gjør. Jeg har fått beskjed om å seile konservativt. Å når da i tillegg vinden blåser helt feil vei🤪

Nok en en bekymring i båtlivet @Bjørn Løvjomås!😂😂

Nå må vinden blåse riktig vei i tillegg!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 7 timer siden:

@Framtia har vel også daviter på sin XP44 når den er utstyrt for ferie. Jeg husker ikke i farta om det er skreddersøm eller hyllevare, men han kan kanskje utdype selv.

Mener han har Båtsystem sine DV42, synes det er en bedre løsning. Liker ikke løsningen med bøyle som rammer inn jolleplassen når armene er nede, mer praktisk med single armer.

Det er samme løsning som Bitteliten også har valgt.

 

Greit å bruke fall til å løfte med, men ikke greit å ha det hengende der under seilas i sjø...

Link to post
Share on other sites

Så nå betyr vindretning noe annet enn ugunstig bølgeretning og sprut på vindskjermen? A ha... :giggle:

Aner meg at vi nå fremover vil få hentetråder som er litt annerledes informative. Godt å utvide horisonten litt :thumbsup:

 

Jeg aner veldig lite om hva som er komfortabel vind i større seilbåter, og da med frisk mastefisk. Min lille erfaring begrenser seg stort sett til Optimistjolle og VG-jolle, og der også fikk jeg respekt for vindens kraft og kastevinders brutalitet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Jeg likte på en måte den armen mellom, så ut til å være en grei plass å feste solcelle🙂 men dette er jo langt på utsiden av min erfaring🙂

På en båt av din størrelse ville jeg ikke hatt noe annet enn en skikkelig targa, ala det de bygger her: https://distantshores.ca/boatblog_files/solar-panel-arch-for-sailboat.php Da får du plass til minst 600W med solceller.

 

Har sett at mange som skal løfte jolle i tillegg lager en egen bøyle ala den Tjorven III har, bare at den er integrert i targaen.

Evnt kombinasjonen targa og båtsystem som du kan se at RAN sailing har her:

 

 

RAN solar arch.webp

Link to post
Share on other sites

Solid targa på denne. Klarer fint både solceller, vindgenerator, rada og jolle…912D35FB-8BFC-4F0B-A3B5-D1188FCF8718.jpeg.143b2c9a77d2e74aa42ab05f3b832409.jpeg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev for 2 timer siden:

Solid targa på denne. Klarer fint både solceller, vindgenerator, rada og jolle…912D35FB-8BFC-4F0B-A3B5-D1188FCF8718.jpeg.143b2c9a77d2e74aa42ab05f3b832409.jpeg

Ser solid ut den, selv om det blir litt grovt i forhold til løsningen til RAN når det bare skal være ett rør. Fordelen er at den blir billig og enkel å lage. Sikkert en brøkdel av prisen... :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Bjørn Løvjomås skrev On 12.11.2019 at 12.43:

Jeg trives fantastisk godt i White Lady,  min lett tilårskomne prinsesse. Som virkelig har gitt meg mange gleder disse årene jeg har bodd ombord. 

20191109_090344.jpg.820647dd0fa6165e06cb02aedca3d784.jpg

Jeg vet ikke om jeg klarer å skille meg fra denne herlige båten. 

 

Det dukket tilfeldigvis opp en video på fjesboka av noen radiostyrte båter, og vis man kikker rundt om 5:27 så holder de på å fikse noe på en båt, og bakpå den så står det WHITE LADY I, og så er det endel visning av elektriske finesser og deretter kjøring på vannet. Den minner om en båt jeg har kjørt bak gjennom sikk-sakk-en nær Flosta Kirke, men uten at jeg husker alle detaljer og om de stod noe nr på den. Men det virker som om alle snakker tysk i videoen.

 

Er det bare en tilfeldig navnelikhet eller er det noen sammenheng mellom din båt og den i videoen?

 

https://fb.watch/jZqYaucaaI/

 

Link to post
Share on other sites

43 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg har også fått med en ekstern GPS som skal kobles til Ais 700. Kan jeg da droppe den, og satse på at GPS signal allerede ligger i stNg nettverket?

 

RTFM - eller les den fine manualen på norsk :giggle:

 

Med mindre det ikke er noe nytt med AIS 700 ift  650 som også var på StNg, så må den bruke sin egen GPS.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Liker korte og gode svar:flag_bp:

 

Ble litt overrasket når jeg demonterte gammel plotter.  Var jo faktisk noe stNg nedi der. Den er koblet til stNg via konverteren på bildet. 

20230418_165633.jpg.ac3d33d1c2862103fa509c85975d25dc.jpg

 

 

Kan se ut som en ekstern GPS også,  i tillegg til den som står på rekka bak.

20230418_165803.jpg.e9539c1a460306620c3956cb84adb77f.jpg

Jeg har også fått med en ekstern GPS som skal kobles til Ais 700. Kan jeg da droppe den, og satse på at GPS signal allerede ligger i stNg nettverket?

Tja, Det vil jo en test vise. På mitt system hadde jeg ekstern antenne til AIS. Altså på gamle Solbris som hadde Raymarine. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...