Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Ikke forhast deg @Bjørn Løvjomås, og ikke skaff deg en båt som er trang innvendig. Det er forskjell på turbåt og en båt man skal bo i. Ut fra hva du skrev om inntrykkene dine etter å ha sett på den båten du la inn bud på, fikk jeg en følelse av at den båten egentlig er for trang for at du kommer til å trives over tid. 

 

Lurer også på en annen ting. Hvis man skal bo i båt er det jo en fordel med en båt som er isolert mtp. energikostnader, kondens osv. Er det noen seilbåter i den klassen som har både skrog og overbygg i divinycell/sandwich?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Er det noen seilbåter i den klassen som har både skrog og overbygg i divinycell/sandwich?

Det er et veldig godt spørsmål som jeg håper noen kan svare på👍

 

Komodo skrev 4 minutter siden:

Ut fra hva du skrev om inntrykkene dine etter å ha sett på den båten du la inn bud på, fikk jeg en følelse av at den båten egentlig er for trang for at du kommer til å trives over tid. 

Det blir aldri som White Lady, eller MOONSHINE II som den nå heter. Ligger i Halden forøvrig. Så dere får sikkert se den oftere nå😅

 

Jeg blir nødt til å trekke inn magen uansett, fra nå av. Spørsmålet er vel mere, hvor langt klarer jeg å trekke den inn😅😅

Men jeg er nødt til å omstille meg kraftig, både pga økonomi, og helse. Verste er at jeg innbiller meg at jeg kan klare det.🙂 det må bare noen gode lyspunkt inn i tilværelsen 🙂 litt spennende småsnacks med andre ord🙂👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 44 minutter siden:

En seilbåt skal først og fremst seiles og nytes.

Det er nok meget gode poeng🙂.  Men mesteparten av tiden skal den ikke seiles hos meg. Da skal livet nytes ombord😅😅

Men forhåpentligvis vil det blir mere underveis enn det har vært til nå med min kjære White Lady :sailing:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Er det noen seilbåter i den klassen som har både skrog og overbygg i divinycell/sandwich?

 

Mulig jeg er på tynn is, men mener å huske at Bavaria har det, mens de franske i alle fall har enkeltlaminat i skroget. Men jeg blir nok fort korrigert hvis jeg tar feil. Bavaria 44 AC (2002- 2005) og 42 Cruiser (2005-2007) bør være innenfor budsjett så vidt jeg har forstått av tråden.

 

Enig i at du ikke bør forhaste deg hvis du ikke må ha et sted å bo NÅ. Kommer jo som regel mye å velge i utover våren.

 

Sprekt prosjekt forresten. Selv har jeg gått motsatt vei etter 30 år i seilbåt og angrer ikke på det. Snekke nå, men drømmer om noe britisk med FB og to kraftige monstre i kjelleren. Eller en Nordhavn Trawler dersom de skulle ringe fra Hamar en kveld ...

Link to post
Share on other sites

Spennende info som kommer her. Ble kontaktet av en megler fra Bergen i dag. Ikke BMS,  der ble det presentert en bavaria på tur inn.

De har jeg tidligere avvist pga liten forkabin. Men har sett div ombygging på dem.. som på en måte jeg har lettere for å akseptere som båtløs😅😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Derimot den Sirena 40.. så litt spennende ut. Noen som kjenner til dem? Finsk båt ser jeg

Helt ukjent merke, men båten ser jo grei ut den, fint trearbeid ut fra bildene.
https://www.google.com/search?q=sirena+pedrick+40+WH&&tbm=isch

Dekksalong må vel uansett være et krav i søkefilteret ditt?  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 21.1.2023 at 17.53:

I alle modeller? Overbygg også?

Kjenner ikke alle modeller. Men tolker «sandwich construction» som at det er dobbeltlaminat med avstandsmateriale i overbygget, ja. 

 

«In the construction of the deck, loading analysis dictates where aluminium sheets are laminated in crucial areas of the sandwich construction for extra strength in loaded areas such as where winches are mounted. »

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket den @Sun Flyer, men det blir for langt over budsjett. Jeg tenker at det er ganske lurt av meg å hilde meg under 900.000.   Det gjør at jeg kan legge litt til siden og. Å ha litt til overs til andre ting enn bare bobåt.🙂 så foreløpig er det nok en jeanneau S.O 39 som er fristende. Det ligger også en bavaria 39 i Son. Å det går også rykter om en bavaria 42 som kommer for salg i Bergens området.  Den er priset noe høyt mener jeg. Men får se hva de lander på.  Jeg har sett en gammel annonse på den båten. Da sto den til 1.250.000

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 10 timer siden:

Å det går også rykter om en bavaria 42 som kommer for salg i Bergens området.  Den er priset noe høyt mener jeg. Men får se hva de lander på.  Jeg har sett en gammel annonse på den båten. Da sto den til 1.250.000

 

Mener Bavaria 42 Cruiser (2005-2007) var å få under millionen før koronaen, så ikke umulig de beveger seg noe nedover igjen. Ligger en Bavaria 40 AC i Bergen og en Sun Odyssey 42.2 i Telemark så jeg (og det så sikkert du også), men de er jo noe eldre enn de andre du har sett på. Men mye bra fra Frankrike og Tyskland fra sent 90-tall og tidlig 2000-tall synes jeg. Fine linjer og fint treverk innvendig, selv om Bavarias innredninger fra denne tida er litt mørke. 

Link to post
Share on other sites

Jeanneau 39 ble solgt helt plutselig.   Så da falt den bort. Kom et bud, som jeg desverre ikke rakk å reagere på. Planen var å se den i morgen. Men den ble solgt i ettermiddag.  Kom også et bud på den 43 ds. Så jeg gav inn et bud jeg også. Leder foreløpig,  å budfrist er satt til kl 1700 i morgen. Skal se på en bavaria 39 også i morgen. Hektisk med båtleting😳

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...