Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Jeg skal skrive litt om denne prosessen som førte til kjøp av denne båten.  Jeg hadde jo sett båten tidligere i Januar, å likte den sånn passe da. Det var kaldt ombord, å jeg savnet princessa. Det er en dårlig forutsetning for å se på båt. Men likevel ble det fattet en beslutning om å legge inn et lavt bud. Håpet var stort, men eier av båten var ikke interessert i å møte mitt bud,  med motbud.  Dermed ble denne båten lagt på is. Å min venn @sap_2000, som har vært veldig delaktig i denne kjøpeprosessen,  skiftet straks navn på meg, til stabeistet😅😅😅

Jeg droppet den faktisk helt av tankekartet mitt. Å ble fristet på å prøve noe mindre å rimeligere båter. Med en Jeanneau S.O 39 I i ønskekikkerten. Den ble litt brått revet bort, dagen før jeg skulle se på båten. Altså i går. Dermed var jeg litt på bar bakke i båtleting. Å med stigende abstinenser,  så ble det bestemt at jeg skulle se på en bavaria 39 i Son. Før jeg kom til den båten, så kom det et nytt bud på 43DS. Det var atskillig høyere enn mitt bud. Men under smertegrensen. Dermed ble jeg redd for at denne eieren av DS, kunne finne på å akseptere det budet. Jeg hoppet på å økte hans bud med ca 15k til 980. Ferdig fikset. Alternativt 930 hvis jeg skulle overta ansvaret for mastefisk og kompresjon av den. 

Det ble stille lenge. Å jeg rakk å kjøre til Son for å sjekke ut Bavaria.  Den var slettes ikke verst. Å jeg tenkte i mitt stille sinn,  at jeg kunne akseptere dette. Megler fra Aker Yachts var veldig hyggelig. Båten ble sjekket. Men enda var jeg jo budleder på DS. 

 

Siden vi var i Son, og avstand til Drøbak var relativt liten, bestemte jeg meg for å dra å se DS enda en gang. Tok kontakt med Heitmann marina, og fikk beskjed om bare å komme å se. De hadde ikke fått kontakt med eier av DS,  så jeg var fortsatt budleder. Bra tenkte jeg. Planen var å sette meg i DS,  for å se om godfølelsen kom. Når vi ankom Heitmann,  fikk jeg høre at det var en 3 person på visning ombord i Ds, så jeg måtte vente litt. De serverte vafler.  Godt😅 

Mens vi spiser vafler, kommer det plutselig beskjed fra eier av Ds. Han avviser mitt bud, denne gangen også,  men nå kommer han med et motbud. Siden jeg er på stedet får jeg høre det først.  1mill. Blank. Og ansvaret for mastefisk selv. Nå ligger ansvaret for å svare på dette motbudet hos meg. Men så får jeg høre, heldigvis får også den andre budgiver høre dette motbudet. Men han sier at han må konferere med sin kone. Fortsatt sitter jeg med eier av Heitmann marina, å hygger oss med gode vafler og trivelig prat.  Så går alvoret for fullt opp for meg. Hvis andre budgiver aksepterer motbud, står jeg igjen med skjegget i postkassa. Det er ikke tid til å gå ut til båten for å få godfølelsen.  Så jeg avbryter en samtale mellom Heitmann og en av hans venner rundt samme kaffibord som jeg og frøkna sitter ved, å sier at båten er solgt. Jeg tar den. 

 

Da ble magen ommentrent vrengt inni meg. Noen få sekunder etter så kommer @sap_2000, å jeg setter han kjapt inn i situasjonen.

 

Kort tid etter,  så kommer de to som er på visning i DS inn. Han virker veldig motivert for å prate med Heitmann,  men får da servert brått og brutalt, på en hyggelig måte, at Ds nå desverre er solgt. Skuffelsen er megastor hos denne karen kan jeg se. Får faktisk vondt av denne mannen og konen. De hadde nok bestemt seg for å kjøpe båten. 

Jeg overfører 10 prosent av kjøpesummen,  og båten er min. 

Så drar vi ut til båten. Får nøkler, og setter oss inn i salongen. 

Godfølelsen kommer umiddelbart,  og sterkt. 

 

 

Dette ble langt, og lite bilder. Men for meg ble det en heftig prosess, som ble avgjort siden jeg allerede var hos Heitmann. Det var nok litt flaks. :flag_bp:

received_589020329278378.jpeg.4dfc84606adc45528162d8aade480d28.jpeg

En lykkelig båtkjøper 

foto @sap_2000

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hentetråd skal det nok bli. Det blir en rolig seilas med lite vind nedover mot Arendal.  Så skal mastefisk repareres,  det skal monteres nytt navigasjonsopplegg. Og cockpittelt må også på plass. Det jobbes i kulisser med å skaffe slike løsninger.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny skute min gode venn og kjære stabeist fra sør :flag_bp::giggle:

 

Det så jo unektelig litt mørkt ut etter selger avslo det første budet for noen uker siden og du sa han kunne kunne stappe DSén et visst sted når jeg sa det kan bli en runde 2 og 3 etterhvert :giggle:

 

Jeg er i likhet med @Chilli Solbris kanskje en av de med minst peiling på seilbåt i landet, men jeg har jo vært nede i noen kjellere gjennom tidene, og denne DSén var i en annen klasse :yesnod:

 

Jeg hadde go´ følelsen på at dette var rette båten båten for deg helt iden vi satt og frøs neglene av oss tidlig i Januar. Fin planløsning med konge full-beam owners cabin, stor og meget lys dekksalong med usedvanlig god utsikt.

Jo den trenger endel oppgraderinger, men bonusen blir at nå kan du få en oppgradert båt med akkurat det utstyret du vil ha og nyte det fra begynnelsen.

 

Slenger inn et bilde av den blide sørlending som prøveligger den nye sofaen :yesnod:

 

 

21 hours ago, aebi said:

Regner med at hentestreng legges gjennom Kiel-kanal og via Nederland. Du kan ikke være dårligere en han typen fra østlandet?  Gratulerer!

 

Nå er det det mulig at østlendingen får bli med som ballast på denne lange henteturen, så en liten feilnavigering via Kielkanalen eller Limfjorden er ikke utenkelig :giggle:

2EDC8E5F-0BB0-43DB-8BCE-3EB461699890.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 12 minutter siden:

Jeg er i likhet med @Chilli Solbris kanskje en av de med minst peiling på seilbåt i landet, men jeg har jo vært nede i noen kjellere gjennom tidene, og denne DSén var i en annen klasse :yesnod:

Tror jeg faktisk har enda mindre peiling enn deg!😂😂😂🤣🤣🤣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 25 minutter siden:

... Jeg er i likhet med @Chilli Solbris kanskje en av de med minst peiling på seilbåt i landet ...

 

Nå er det det mulig at østlendingen får bli med som ballast på denne lange henteturen, ... Kielkanalen eller Limfjorden er ikke utenkelig :giggle:

 

Gruer meg allerede til dere skal under Kanalbrua i Moss ... :cool:

 

Chilli Solbris skrev 11 minutter siden:

Tror jeg faktisk har enda mindre peiling enn deg!

 

Ordet 'ballast' fikk plutselig en helt ny mening for meg ... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 3 timer siden:

 

Gruer meg allerede til dere skal under Kanalbrua i Moss ... :cool:

 

 

Ordet 'ballast' fikk plutselig en helt ny mening for meg ... :giggle:

Du skulle bare visst hvor nærme jeg har vært på å prøve meg under kanalbrua med seilbåt!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Bonus said:

Gruer meg allerede til dere skal under Kanalbrua i Moss ... :cool:

 

Er det ikke den brua så mange vil ha bort da? Årnær det jeg og ´n Bjørn se :wflag:

 

7 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Kanskje vi må søke nødhavn i @Bonushavn😉

 

Jepp, må nok det. Vi trenger jo en havn og teipe på resten av masta igjen. Eneste som er litt synd er at vi fremdeles er på feil side av brua etterpå :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 15 minutter siden:

 

Er det ikke den brua så mange vil ha bort da? Årnær det jeg og ´n Bjørn se :wflag:

 

 

Jepp, må nok det. Vi trenger jo en havn og teipe på resten av masta igjen. Eneste som er litt synd er at vi fremdeles er på feil side av brua etterpå :lol:

😂😂😂🤣🤣🤣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 12 minutter siden:

Ser fram til kommende tråder! 

Skal prøve å legge ut litt etterhvert. Først kommer jo mastefisk. 🙂 så blir det en ganske stor oppgradering av navigasjon. Nytt cockpittelt,  og muligens noen daviter til gummijolla. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 17 minutter siden:

Skal prøve å legge ut litt etterhvert. Først kommer jo mastefisk. 🙂 så blir det en ganske stor oppgradering av navigasjon. Nytt cockpittelt,  og muligens noen daviter til gummijolla. 

Dette lover jo veldig bra for meg, som skal overta båten om noen år :thumbsup: :giggle:
 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye ! Artig lesning denne tråden, spesielt siden jeg kjenner meg litt igjen. Vi solgte motorbåten i april 2022, og endte opp med seilbåt i slutten av sommerferien. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...